• systém si mohou lidé prohlédnout během Dne bezpečnosti silničního provozu ve čtvrtek 28. června 2012 na Václavském náměstí v Praze
  • při nehodě zařízení automaticky zavolá pomoc a předá informace záchranářům
  • eCall by měl být ve všech nových automobilech od roku 2015
  • ročně zachrání eCall díky rychlejší pomoci kolem 2500 životů

Ve čtvrtek 28. června 2012 se v rámci Dne bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Day), který na pražském Václavském náměstí pořádá Ústřední automotoklub (ÚAMK), veřejnosti představí také systém pro oznamování dopravních nehod eCall a dva testovací automobily s tímto systémem. Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci Evropské unie (EU). Česká republika je přitom v čele vývoje a pilotního testování tohoto systému, který koordinuje Ministerstvo dopravy ČR spolu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR. Telefónica Czech Republic je pak vedoucím konsorcia řešitelů pilotního testování.

Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů na místo nehody. Podle materiálů Evropské unie systém zachrání až 2500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní jejich následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům. I když zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat si pomoc, anebo bude v zahraničí a nebude schopna po telefonu rychle a přesně vyjádřit, co se stalo a kde, nezávisle na člověku budou záchranné složky automaticky informovány o dopravní nehodě a volání o pomoc vyslyší.

Průkopnická role ČR

Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy také Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS) a společnost Telefónica úspěšně realizovaly společný pilotní projekt eCall.

Na prvotní národní testování loni navázal evropský projekt HeERO (Harmonised eCall European Pilot) - pilotní projekt systému eCall. Cílem tohoto tříletého panevropského projektu je zajištění interoperability služby eCall a harmonizace napříč jednotlivými státy. Polovinu prostředků hradí program EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT Policy Support Programme jako součást rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).

Testovací projekt umožnil ověřit příjem a vizualizaci dat přímo z paluby havarovaného automobilu do call centra jednotného evropského čísla tísňového volání 112. "Jsme rádi, že jsme se na testování a vývoji celého systému mohli podílet prakticky od samotného začátku. Nejde jen o technologickou stránku věci, ale také o procesní zajištění fungování celého systému," vysvětluje David Potužák, projektový manažer společnosti Telefónica Czech Republic.

Pilotní provoz služby spočívá mimo jiné i v testování eCall služby v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou a současně potenciálem služby je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra. O nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči - z informačních tabulí na dálnici, dopravního zpravodajství v rádiu, informací na internetu anebo z vozidlové navigace. "Už dnes máme k dispozici informace o nehodě, pokud někdo na 112 zavolá z mobilního telefonu, díky eCall však budou možnosti mnohem širší," uvádí Vladimír Velechovský, Business consultant společnosti Telefónica Czech Republic.

Auto si zavolá o pomoc

Centrální jednotka systému eCall ukrytá pod sedadlem řidiče v případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, polohu a typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů, a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla. Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě.

Zásadním přínosem služby je rychlost poskytnutí přesné informace o místě a charakteru nehody a to bez ohledu na stav a možnosti posádky vozidla. Reakce záchranných složek se díky šikovné krabičce uvnitř automobilu zkracuje v průměru na 20 vteřin z původní minuty. Díky informaci o typu vozidla a jeho obsazení si hasiči mohou už během cesty k nehodě připravit vhodný způsob zásahu. Systém poslouží i v jiných situacích než jen při havárii - srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Včasným ošetřením účastníků dopravní nehody díky systému eCall dojde nejen ke snížení počtu úmrtí, ale také k rychlejšímu zotavení zraněných. Rychlejším příjezdem na místo nehody bude možné dříve likvidovat následky nehody, čímž se snižuje riziko sekundárních nehod, snižují se dopravní kongesce a nezvyšuje se spotřeba pohonných hmot.

Opatření ke snížení počtu obětí a těžkých zranění na evropských silnicích jsou potřebná. Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.

Odhaduje se, že cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku sta eur.

Další informace najdete na www.heero-pilot.eu a na www.ec.europa.eu/ecall.