Vážení akcionáři,
dovolte mi, abych zhodnotil aktivity a výsledky skupiny Telefónica Czech Republic v prvním pololetí roku 2011.
Přestože prostředí, ve kterém podnikáme, zůstalo nadále velmi náročné, považuji naše výsledky za prvních šest měsíců roku za uspokojivé. Podařilo se nám udržet solidní růst zákaznické báze v klíčových oblastech, mezi které patří fixní a mobilní vysokorychlostní internet a mobilní smluvní zákazníci. To potvrdilo úspěch naší strategie nabízet zákazníkům služby, které vycházejí z jejich potřeb. Díky jednoduché a srozumitelné nabídce jsme udrželi silný růst zákazníků na Slovensku.
V uplynulém pololetí byla spotřeba domácností nadále slabá a projevila se pouze pozvolným oživením spotřeby našich zákazníků, zatímco pokles vládní spotřeby jsme pocítili zejména v našich výnosech z ICT služeb. Naše výsledky byly rovněž ovlivněny regulací v podobě dalšího snížení mobilních terminačních poplatků a nižšími roamingovými cenami. Kromě toho jsme se museli vyrovnat se silnými tlaky ze strany konkurence, a to ve všech oblastech našeho podnikání.
V segmentu pevných linek jsme díky spuštění služeb vysokorychlostního internetu na technologii VDSL zvýšili konkurenceschopnost naší nabídky, která nám díky zájmu stávajících zákazníků do budoucna pomůže udržet průměrný výnos na jednoho zákazníka (ARPU) a snížit míru jejich odchodu. Výsledkem obliby našich služeb na bázi xDSL bylo udržení dvouciferného tempa nárůstu počtu jejich uživatelů. Kromě toho nám pomohla dále zpomalit tempo poklesu počtu pevných linek. Jeho výsledkem, spolu s opatřeními zaměřenými na snížení úbytku tradičních hlasových linek, bylo snížení poklesu počtu pevných linek meziročně o 6,2 % na 58 tisíc v prvním pololetí 2011.
V mobilním segmentu jsme se dále soustředili na převádění zákazníků z předplacených služeb na paušální služby. Nárůst smluvních zákazníků s paušálními službami mobilního internetu nám pomohl dosáhnout celkového přírůstku počtu smluvních mobilních zákazníků v prvním pololetí ve výši 93 tisíc. Tím jsme překonali ostatní konkurenty. Pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků jsme zlepšili jejich přístup k operátorům na našich call centrech. Na některých našich prodejnách jsme pro ně zřídili speciálně vyčleněná prodejní místa, u kterých budou přednostně obslouženi vyškolenými specialisty. V březnu jsme snížili ceny za přenos dat v zahraničí, a to jak v základních sazbách, tak i u většiny roamingových balíčků. V případě cen při surfování v rámci EU jsme nabízeli nejvýhodnější nabídku na trhu.
V oblasti mobilního vysokorychlostního připojení k internetu jsme pokračovali v rozšiřování pokrytí naší 3G sítě. Na začátku roku jsme uzavřeli smlouvu se společností T-Mobile o výstavbě a sdílení 3G sítí v dosud nepokrytých oblastech. To nám umožní zrychlit tempo rozšíření pokrytí a nabídne možnost využívat výhody
mobilního internetu dalším zákazníkům. Na konci června byla naše 3G síť dostupná pro zhruba 55 % populace v České republice, což potvrdilo naše vedoucí postavení na trhu. Spolu s rozšiřováním pokrytí mobilních datových sítí jsme rovněž zlepšili nabídku našich služeb. Změnili jsme způsob účtování mobilních dat pro zákazníky, kteří surfují v mobilu jen příležitostně. Velkou pozornost jsme věnovali propagaci výhod používání internetu v mobilu pro naše zákazníky s cílem zvýšit penetraci chytrých telefonů v naší zákaznické bázi. V souvislosti s tím jsme spustili marketingovou kampaň „Už vím proč“, která zákazníkům výukovou formou pomáhala usnadnit vstup do světa aplikací. Již v průběhu prvního měsíce od jejího spuštění se tempo nárůstu uživatelů internetu v mobilu oproti období před kampaní více než zdvojnásobilo.
Na Slovensku jsme pokračovali v úspěšné nabídce jednoduchých a srozumitelných tarifů O2 Fér a tarifů pro podnikatele a živnostníky O2 Moja firma. S cílem uspokojit potřeby náročnějších zákazníků s vyšší spotřebou v rezidentním segmentu jsme představili nový tarif O2 Filip. Přesto, že se konkurence snažila přizpůsobit svoji nabídku té naší, se nám podařilo udržet silný nárůst počtu zákazníků, zlepšit jejich kvalitu, strukturu a zvýšit jejich loajalitu. Hodnota indexu spokojenosti našich zákazníků na Slovenku se dlouhodobě pohybuje na historických maximech. Zároveň si udržujeme náskok před ostatními operátory. Na konci prvního pololetí přesáhl počet zákazníků na Slovenku výši 1 milionu. Zároveň jsme posílili svoji pozici na slovenském mobilním trhu, kde náš tržní podíl vzrostl od počátku roku téměř o dva procentní body na 16,6 %. Spolu s nárůstem zákaznické báze se zlepšila i finanční výkonnost. Výnosy za první pololetí vzrostly meziročně o téměř 50 %, zároveň jsme zaznamenali kladný provozní zisk OIBDA.
V prvním pololetí roku 2011 jsme se nadále zaměřovali na efektivní využívání provozních nákladů v komerčních i nekomerčních oblastech. V prostředí značných tlaků na naše výnosy je naším cílem udržet vysokou provozní ziskovost, která posílí naši konkurenceschopnost a udrží hodnotu naší společnosti. Podobně jako v loňském roce jsme pokračovali v realizaci restrukturalizačního programu, jehož výsledkem bude efektivnější využití lidského kapitálu a úspora osobních nákladů.
Při hodnocení finančních výsledků a vyjmenování vlivů, které ovlivnily jejich vývoj v prvním pololetí roku, musím opět připomenout náročné makroekonomické prostředí, vliv regulace a silnou konkurenci v některých zákaznických segmentech. Konsolidované výnosy z podnikání poklesly v prvním pololetí meziročně o 6,7 % na 25,9 mld. Kč. Výnosy mobilního segmentu v České republice zaznamenaly 9,7% pokles na 12,9 mld. Kč kvůli pomalému oživení spotřeby zákazníků a snížení mobilních terminačních poplatků, zatímco výnosy v segmentu pevných linek poklesly v prvním pololetí meziročně o 7,9 % na 11,3 mld. Kč. Zde nárůst výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu nenahradil pokles výnosů z hlasových a ICT služeb. Výnosy na Slovensku se zvýšily o 50 % na 73,1 mil. eur. Výše provozního zisku OIBDA dosáhla v prvním pololetí roku 2011 výše 10,3 mld. Kč, meziročně o 8,3 % méně. OIBDA marže bez zahrnutí poplatku za používání značky a manažerských poplatků zůstala zhruba na úrovni loňského roku na téměř 42 %. Za tímto výsledkem stálo naše pokračující úsilí efektivně řídit vynakládání komerčních a nekomerčních provozních nákladů. Čistý zisk poklesl o 17,1 % na 3,6 mld. Kč kvůli výše uvedenému snížení provozního zisku OIBDA, mírnému nárůstu odpisů a amortizace, které nebyly plně vyrovnány nižší daní.
Přestože výsledky za první pololetí zatím nenaplňují naše celoroční očekávání, jménem společnosti potvrzuji naše cíle pro rok 2011 na úrovni provozního zisku OIBDA, kde očekáváme pokles o 1 % až 5 %, a investic, které by měly dosáhnout výše zhruba 5,7 mld. Kč.
Věřím, že ve druhém pololetí dojde ke zlepšení vývoje mobilního trhu, kde je naším cílem udržet vedoucí pozici. Budeme pokračovat v investicích do rozšíření pokrytí naší 3G sítě, což nám pomůže zvýšit průměrný výnos z mobilních datových služeb. Pokračující nárůst zákazníků a výnosů na Slovensku se plně projeví dalším zlepšením ziskovosti. V České republice se budeme zaměřovat na důslednou finanční disciplínu s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů a udržet vysokou provozní ziskovost.
Luis Antonio Malvido
Předseda představenstva
Dopis předsedy představenstva
Leden
Společnost Telefónica CR spustila nové webové stránky www.o2.cz. S novou podobou internetových stránek zavedla také mobilní elektronické vyúčtování.
Únor
Telefónica CR oznámila své auditované konsolidované finanční výsledky za rok 2010, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. Konsolidované výnosy z podnikání dosáhly výše 55,7 mld. Kč, čistý zisk stoupl na 12,3 mld. Kč.
Vladimír Dlouhý byl kooptován do funkce člena dozorčí rady, kde nahradil Jaimeho Smithe Basterru, který na svou funkci rezignoval.
Společnosti Telefónica CR a T-Mobile Czech Republic, a. s., podepsaly smlouvu o sdílení 3G sítě. Dohoda se týkala dosud nepokrytých oblastí. Společný postup znamenal urychlení výstavby a zároveň výrazné rozšíření 3G pokrytí obou operátorů.
Telefónica CR převzala více než 11 000 rezidentních ADSL zákazníků společnosti VOLNÝ, a. s.
Společnost Telefónica CR se nově připojila k celoevropskému dlouhodobému sociálnímu programu skupiny Telefónica s názvem Think Big. Ten pomáhá mladým lidem realizovat jejich nápady a projekty na podporu komunit, v nichž žijí.
Březen
Telefónica CR uspěla s projektem Automatizace procesu vyjádření pro stavebníky, který byl vyhlášen Českou asociací manažerů úseků informačních technologií IT projektem roku 2010.
Zaměstnanci společnosti přispěli částkou 394 265 Kč v rámci sbírky na pomoc obětem zemětřesení a následných ničivých vln tsunami v Japonsku. Telefónica CR tuto částku navýšila o 100 % na konečnou sumu 788 530 Kč, kterou předala humanitární organizaci ADRA.
Telefónica CR připravila na portálu www.chcidoo2.cz internetovou prezentaci pod názvem Máma a táta ve snaze usnadnit svým zaměstnancům návrat do práce po mateřské a rodičovské dovolené.
Duben
Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor poskytovala Telefónica CR nejlepší mobilní datové služby i nejkvalitnější pokrytí mobilním internetem, a stala se tak nejsilnějším operátorem na poli mobilního internetu.
Telefónica CR zavedla novou technologii VDSL, a přinesla tak až trojnásobné navýšení rychlosti internetu na doma.
Společnost Telefónica CR spustila novou kampaň „Martin a Lucie“ pro podnikatele a malé firmy, zaměřenou na výhody nabídky produktů a zlepšení zákaznické péče.
Telefónica Slovakia připravila nový tarif O2 Filip, kterým umožňuje neomezené a bezplatné volání v rámci sítě O2 Slovensko.
Proběhla řádná valná hromada akcionářů společnosti Telefónica CR. Akcionáři společnosti schválili mimo jiné návrh představenstva na výplatu dividendy ve výši 40 Kč před zdaněním na akcii. Novým členem dozorčí rady se stal Vladimír Dlouhý a byl rovněž zvolen do funkce náhradního člena výboru pro audit.
Květen
Společnost Telefónica v České republice změnila své obchodní jméno na Telefónica Czech Republic, a. s. (z původního Telefónica O2 Czech Republic, a. s.).
Na pozici ředitelky divize Korporátní komunikace nastoupila Dana Dvořáková.
Telefónica CR vytvořila speciální tým, který poskytuje zákazníkům O2 podporu na sociálních sítích a nabízí na oficiálním facebookovém a twitterovém profilu společnosti a na YouTube kanále O2 v sekci O2 Guru všem zákazníkům odbornou pomoc, rady a odpovědi na jakékoli dotazy.
Červen
Telefónica CR snížila svou uhlíkovou stopu o 5 tisíc tun CO2 a zrecyklovala 269 tun elektrozařízení.
Společnost představila kampaň „Už vím proč“, která vysvětlovala zákazníkům, jak mohou maximálně využívat potenciál internetu v mobilu.
V období prvních šesti měsíců roku 2011 zaznamenal telekomunikační trh v České republice další pokles. Důvodem bylo pomalé oživení spotřeby zákazníků, další snížení mobilních terminačních poplatků a konkurenční tlaky v některých zákaznických segmentech.
Na mobilním trhu dominovaly převážně novinky z oblasti datových služeb.
Počátkem roku Telefónica CR zvýhodnila účtování mobilních dat. Za první hodinu připojení zákazníci zaplatili 15 Kč, za celý den surfování maximálně 30 Kč (datový limit FUP 30 MB/den). Tím vyšla vstříc zejména zákazníkům, kteří na mobilu surfují jen občas.
Společnost T-Mobile Czech Republic a.s. (dále jen T-Mobile) představila tři datové balíčky, které mohli využít tarifní zákazníci i uživatelé s předplacenou kartou (Twist Internet v mobilu na týden, Twist Internet na cesty na měsíc, Internet na cesty na den). T-Mobile také zavedl nové tarify pro zákazníky využívající službu stahování dat v zahraničí, a to ve variantách „Na den“ nebo „Na týden“.
Vodafone Czech Republic a.s. (dále jen Vodafone) zavedl v únoru datové tarify pro občasné surfování v mobilu v zahraničí „Passport data na den“ a „Passport data na stálo“. Tyto tarify umožňují využívat domácí měsíční tarif i pro surfování ve vybraných zemích.
Vodafone v březnu rozšířil nabídku internetového připojení o tarif „Připojení na dva dny“, určený zejména příležitostným uživatelům mobilního internetu.
Společnost Telefónica CR od března 2011 snížila ceny základní nabídky za přenos dat v zahraničí u všech zón, přičemž největší snížení proběhlo u zóny EU, kde cena klesla z 240 Kč/MB na 24 Kč/MB, tj. o cca 90 %. K významnému snížení ceny došlo také u roamingových datových balíčků.
Před prázdninami přišli všichni operátoři se snížením cen datového roamingu a cen hovorů ze zahraničí.
Nezávislý průzkum společnosti Ipsos Tambor ukázal, že nejlepší mobilní datové služby a nejkvalitnější pokrytí mobilním internetem poskytuje Telefónica CR. Lidé, kteří byli osloveni v tomto průzkumu, potvrdili, že je Telefónica CR v porovnání s konkurencí nejsilnějším operátorem na poli mobilního internetu.
V březnu představila společnost T-Mobile program „Kouzelné úterky“. Jedná se o nový koncept zákaznických výhod, který nahradil stávající Bonus program. Ten zůstal v platnosti pouze pro firemní zákazníky z oblasti středních a velkých společností.
Od dubna přinesla Telefónica CR řadu zlepšení pro zákazníky z řad podnikatelů a malých firem. Kromě jiného došlo ke zrušení samoobslužného systému na call centrech. Zákazník se nyní spojí přímo s operátorem. Na vybraných prodejnách byla zřízena speciální prodejní místa s vyškolenými specialisty pro firemní klientelu.
Všichni mobilní operátoři pokračovali v průběhu prvního pololetí v modernizaci a rozšiřování pokrytí území ČR signálem 3G.
V únoru společnosti Telefónica CR a T-Mobile podepsaly smlouvu o sdílení sítě třetí generace v dosud nepokrytých oblastech. Společná infrastruktura by měla do budoucna zahrnovat zhruba 1 000 vysílačů, kdy každý operátor vybuduje polovinu z nich. Telefónica CR pokryje oblasti ve východní části České republiky, T-Mobile bude mít na starosti výstavbu v západní části.
V rámci sdílení 3G sítě se společností T-Mobile sjednotila Telefónica CR metodiku výpočtu pokrytí populace. Na konci června tak společnost pokrývala svou 3G sítí 55 % populace, čímž opět potvrdila svou vedoucí pozici mezi mobilními operátory.
Na začátku roku začali na českém trhu působit dva noví virtuální operátoři. Operátor OpenCall, který využíval CDMA síť U:fon provozovaný společností MobilKom a.s. (dále jen MobilKom), nabízí bezdrátovou pevnou linku a mobilní volání na principu předplacené karty. Druhý z nich, Mujoperator, rovněž poskytuje své služby v síti U:fon.
Na trhu fixních služeb došlo v průběhu prvního pololetí 2011 k několika změnám ve vlastnických vztazích společností.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v lednu povolil prodej společnosti České Radiokomunikace, a.s. fondům vedeným australskou skupinou Macquarie. Prodávajícím byla společnost Falcon Group, která kromě toho vlastní téměř 40% podíl ve společnosti T-Mobile.
V únoru oznámila změnu svého vlastníka společnost MobilKom, provozující mobilní síť U:fon. 100% podíl koupila od skupiny Penta společnost Divenno Holdings, která je mateřskou firmou společnosti Dial Telecom, a.s.
V únoru převzala společnost UPC Česká republika, a.s. (dále jen UPC) firmu Sloane Park Property Trust, a.s. To UPC umožnilo propojit páteřní optické sítě obou společností. V této souvislosti vznikla nová jednotka UPC Business, která se zaměřovala výhradně na firemní klientelu. V březnu společnost UPC otevřela v Praze první datové centrum.
V oblasti nabídky fixních služeb došlo ke změně u společnosti VOLNÝ, a.s., která se v rámci své dlouhodobé strategie rozhodla ukončit poskytování služeb připojení k internetu prostřednictvím technologie ADSL v segmentu rezidentních zákazníků. Zhruba 11 tisíc nefiremních zákazníků převzala společnost Telefónica CR. Převod zákazníků započal v polovině března 2011, parametry i cena připojení zůstaly zachovány.
V únoru naopak přišel MobilKom s novou nabídkou pevného připojení přes ADSL, kterou doplnil svou stávající nabídku mobilního internetu na kredit či na paušál. Pevné připojení MobilKom velkoobchodně nakupuje u společnosti Telefónica CR.
Na začátku května uvedla Telefónica CR na trh novou technologii VDSL. Ta zákazníkům přinesla až trojnásobné navýšení rychlosti internetu na doma. Stávajícím zákazníkům společnost zrychlila připojení k internetu bez navýšení ceny. Uvedená technologie byla dostupná pro přibližně 45 % domácností, které se nacházejí ve vzdálenosti do 1,3 km od ústředny.
Regulace
V průběhu prvního pololetí 2011 došlo v legislativním prostředí, které upravuje oblast elektronických komunikací, k následujícím nejdůležitějším změnám:
— vydání nařízení vlády č. 156/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 154/2005 Sb., o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, ve znění pozdějších předpisů,
— vydání vyhlášky č. 53/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů,
— vydání vyhlášky č. 22/2011 Sb., o způsobu stanovení pokrytí signálem zemského rozhlasového vysílání šířeného ve vybraných kmitočtových pásmech,
— pokračování implementace revize nového regulačního rámce elektronických komunikací do českého právního řádu, tj.:
— směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/136/ES, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele,
— směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/140/ES, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací a
— nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Úřadu.
Telefónica CR se v rámci příslušných připomínkových řízení či veřejných konzultací podílela na přípravě výše uvedených legislativních norem, a to buď přímo, v rámci asociací telekomunikačních operátorů, nebo prostřednictvím mateřské společnosti Telefónica, S.A.
Analýzy relevantních trhů a produktová regulace
Telefónica CR pokračovala v plnění povinností, které jí byly uloženy na základě analýz relevantních trhů provedených Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) v předchozím období.
Od 1. ledna 2011 došlo ke snížení regulované velkoobchodní ceny za ukončení volání v mobilních sítích z 1,66 Kč/min. na 1,37 Kč/min.
V lednu 2011 vydal ČTÚ rozhodnutí o výběru společnosti Ernst & Young, s.r.o. zhotovitelem “Metodiky LRIC, včetně modelu, pro službu ukončení volání ve veřejných pevných sítích”. Výstupy tohoto modelu by měl ČTÚ použít ke stanovení maximálních cen za službu ukončení volání (terminace) ve veřejných pevných sítích na přelomu let 2012 a 2013.
V lednu 2011 ČTÚ dále vydal rozhodnutí o výběru Vysoké školy ekonomické v Praze, institutu oceňováni majetku, zhotovitelem zakázky malého rozsahu na výpočet ukazatele hodnoty WACC pro účely regulace v sektoru elektronických komunikací. Telefónica CR předpokládá, že tato aktualizovaná hodnota WACC bude následně používána pro stanovení regulovaných cen od počátku roku 2012.
V únoru 2011 ČTÚ zahájil třetí kolo analýzy relevantního trhu č. 5 – Velkoobchodní širokopásmový přístup v sítích elektronických komunikací. Telefónica CR předpokládá, že tato analýza bude vydána formou opatření obecné povahy do konce roku 2011.
V dubnu 2011 ČTÚ vydal, na základě výsledku analýzy relevantního trhu č. 6 – Velkoobchodní koncové segmenty pronajatých okruhů bez ohledu na technologii použitou k zajištění pronajaté nebo vyhrazené kapacity, rozhodnutí, kterými došlo ke změně regulačních opatření uplatňovaných vůči společnosti Telefónica CR na tomto trhu. Na základě těchto rozhodnutí již nebyla u této velkoobchodní služby dále uplatňována cenová regulace. Uložená regulační opatření se nově vztahovala i na pronajaté okruhy založené na technologii Ethernet.
Uložení povinností spojených s poskytováním univerzální služby
V rámci povinnosti uložené ČTÚ poskytovat univerzální službu zajišťovala Telefónica CR tyto dílčí služby:
a) služby veřejných telefonních automatů (VTA),
b přístup zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenný s přístupem, který využívají ostatní koncoví uživatelé, zejména prostřednictvím speciálně vybavených telekomunikačních koncových zařízení,
c) zvláštní cenové plány, které se liší od cenových plánů poskytovaných za normálních obchodních podmínek pro zdravotně postižené osoby.
U služeb uvedených pod písm. a) došlo v souladu s rozhodnutím ČTÚ z roku 2009 ke snížení počtu VTA zařazených do univerzální služby v roce 2011. Povinnost provozovat v rámci univerzální služby veřejné telefonní automaty se týkala obcí do 4 999 obyvatel.
U služeb uvedených pod písm. c) byla rozhodnutím ČTÚ společnosti Telefónica CR uložena povinnost poskytovat zvláštní ceny v rámci univerzální služby od 2. července 2011 po dobu tří let.
Státní politika a podpora v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu (broadbandu)
V lednu 2011 schválila vláda České republiky „Státní politiku v elektronických komunikacích - Digitální Česko“. Strategie se má zabývat rozvojem ICT s důrazem na odstranění rozdílů v dostupnosti vysokorychlostního internetu mezi městy a venkovem a nastavila následující cíle:
1. zajistit do roku 2013 dostupnost služby přístupu k vysokorychlostnímu internetu ve všech obydlených lokalitách České republiky s minimální přenosovou rychlostí (download) alespoň 2 Mb/s a ve městech alespoň 10 Mb/s,
2. zajistit do roku 2015 dostupnost služby přístupu k vysokorychlostnímu internetu ve venkovských sídlech přenosovou rychlostí, která bude alespoň na úrovni 50 % průměrné rychlosti dosahované ve městech. Přitom 30 % domácností a firem ve městech by mělo mít dostupnost k přípojkám s přenosovou rychlostí alespoň 30 Mb/s.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci naplňování cílů Digitálního Česka zveřejnilo první návrh rozvojových kritérií pro plánovanou aukci kmitočtů v pásmu tzv. digitální dividendy.
Díky dotacím ze strukturálních fondů EU pokračovala podpora projektů na rozvoj ICT v institucích veřejné správy, kde podpora směřovala zejména do podpory krajských sítí propojujících instituce veřejné správy, i v podnikatelském sektoru. Telefónica CR se úspěšně zapojila do veřejných zakázek financovaných ze strukturálních fondů.
V dubnu zahájila Evropská komise veřejnou konzultaci k pokynům Společenství k použití pravidel veřejné podpory ve vztahu k rychlému zavádění vysokorychlostních sítí.
V průběhu prvního pololetí roku 2011 došlo ke změně obchodního jména některých společností ve skupině Telefónica Czech Republic (dále také jako skupina Telefónica CR nebo skupina). S účinností od 10. května 2011 bylo změněno obchodní jméno společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. na Telefónica Slovakia, s.r.o. (dále jen Telefónica SK). Dále, s účinností od 16. května 2011 se obchodní název společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s. změnil na Telefónica Czech Republic, a.s (dále jen Telefónica CR nebo společnost). Obchodní jméno ostatních společností ve skupině zůstalo nezměněno. Tyto změny souvisely se sjednocením obchodních jmen společností ve všech evropských státech skupiny Telefónica, S.A. Telefónica tak bude kromě České republiky a Slovenska fungovat jako jednotná firemní značka ve Velké Británii, Německu a Irsku. Pro zákazníky bude společnost Telefónica CR nadále vystupovat pod značkou O2.
Na vysoce konkurenčním telekomunikačním trhu se Telefónica CR v průběhu prvního pololetí 2011 nadále zaměřovala na zkvalitnění stávajících služeb, zlepšení vztahu se svými zákazníky, rozvoj a nabídku nových produktů a služeb v růstových oblastech. Její strategie byla zaměřena na maximální uspokojení požadavků zákazníků v oblasti fixního a mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a mobilních hlasových služeb pro tarifní zákazníky. Výsledkem byl nadále solidní růst zákazníků a udržení nebo růst tržního podílu.
Díky čistému přírůstku zákazníků mobilních smluvních služeb ve výši 93 tisíc získala společnost v prvním pololetí 57% podíl na celkovém přírůstku na trhu. K tomuto výsledku pomohl i pokračující zájem zákazníků o mobilní datové služby a s tím související nárůst jejich počtu. Telefónica CR pokračovala v rozšiřování pokrytí své mobilní 3G sítě i díky spolupráci se společností T-Mobile. S tou podepsala v únoru smlouvu o výstavbě a sdílení 3G sítě v doposud nepokrytých oblastech České republiky. Na konci června tak byla 3G síť dostupná zhruba 55 % populace.
Rostoucí pokrytí 3G sítě vedlo k nárůstu zájmu zákazníků o služby internetu v mobilu a mobilního internetu. Spolu s tím rostla i penetrace chytrých telefonů mezi zákazníky společnosti. Ta na konci června 2011 dosáhla zhruba 16 %, meziročně o 6 procentních bodů více. V prvním pololetí dosáhl podíl prodaných chytrých telefonů na celkových prodejích telefonů zhruba 50 %. S cílem podpořit nárůst zákazníků služby internet v mobilu spustila Telefónica CR v červnu ve spolupráci se společnostmi Google a Samsung marketingovou kampaň „Už vím proč mít internet v mobilu“, která zákazníkům ukazuje výhody, které internet v mobilu přináší a jak chytré aplikace mohou ulehčit jejich život. Tato kampaň se pozitivně projevila již v průběhu června, kdy se měsíční přírůstek zákazníků internetu v mobilu oproti předcházejícím měsícům více než zdvojnásobil.
V oblasti fixního vysokorychlostního internetu se společnost v souladu se svojí strategií nabídnout nejlepší internetové služby na trhu a s cílem posílit svoji konkurenceschopnost soustředila na zlepšení svých služeb. Na začátku května začala nabízet služby na bázi technologie VDSL. Ta oproti technologii ADSL zrychlila připojení až trojnásobně, přitom cena pro stávající zákazníky zůstala nezměněna. Cílem bylo udržet stávající zákazníky s vyšším průměrným výnosem a snížit míru odchodu. V období méně než dvou měsíců do konce června si tuto novou službu vybralo více než 40 000 zákazníků a v průběhu července již 9 % zákazníků rezidentního segmentu využívalo její výhody. V prostředí vysoké konkurence tak Telefónica CR udržela více než desetiprocentní meziroční nárůst zákazníků xDSL.
Na Slovensku skupina pokračovala v úspěšné nabídce svých tarifů O2 Fér a tarifu pro živnostníky, malé a střední firmy pod názvem O2 Moja Firma. V dubnu rozšířila svoje portfolio o nový tarif O2 Filip, který byl zaměřen na rezidentní zákazníky s vyšší útratou. Cílem bylo zvýšit průměrný výnos na jednoho zákazníka. Atraktivní nabídka pomohla společnosti Telefónica SK k udržení silného růstu a zkvalitnění struktury zákaznické základny. Výsledkem byl pokračující výrazný nárůst výnosů a zlepšení finanční výkonnosti, kdy společnost v prvním pololetí 2011 vykázala kladný provozní zisk OIBDA.
Všechny výše uvedené aktivity se projevily velmi dobrými provozními výsledky z hlediska růstu zákazníků. Počet zákazníků služeb xDSL dosáhl na konci prvního pololetí 2011 výše 841 tisíc, což představuje 11,1% meziroční nárůst. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci června 130 tisíc. K tomuto datu dosáhl počet pevných linek provozovaných společností Telefónica CR výše 1,6 milionu. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2011 se jejich počet snížil o 58 tisíc, což je o 6,2 % méně než ve stejném období roku 2010. Počet mobilních zákazníků vzrostl na vysoce nasyceném mobilním trhu meziročně o 0,5 % na 4,9 milionu. Za tímto růstem stojí především nárůst počtu smluvních zákazníků, který na konci června dosáhl téměř 3 miliony, meziročně o 6,5 % více. Ve druhém čtvrtletí se jejich počet zvýšil o 57 tisíc, což je nejlepší výsledek od roku 2009. Pokles počtu zákazníků předplacených služeb se v průběhu prvního pololetí zpomalil na 63 tisíc ve srovnání se 70 tisíci ve stejném období roku 2010, když ve druhém čtvrtletí dosáhl pokles jen 15 tisíců, nejméně od roku 2009. Počet mobilních zákazníků na Slovensku se v prvním pololetí zvýšil o 122 tisíc a na konci června dosáhl výše 1 003 tisíc.
Podobně jako v předcházejících letech, rovněž v prvním pololetí 2011 společnost pokračovala ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. Pokračovala proto v restrukturalizačním programu, který navázal na restrukturalizaci v roce 2010. Výsledkem bylo snížení počtu zaměstnanců skupiny v prvním pololetí roku 2011 o 192 na 7 329. V souvislosti s tímto restrukturalizačním programem zaúčtovala společnost v prvním pololetí 2011 náklady na restrukturalizaci ve výši 158 mil. Kč.
Celkový počet zaměstnanců skupiny Telefónica CR dle zeměpisného členění byl k 30. 6. 2010 a 2011 následující:
Telefónica O2 Slovakia
V prvním pololetí 2011 pokračovala společnost Telefónica SK v nabídce úspěšných služeb O2 Fér a O2 Moja Firma. Druhý z nich byl určen pro živnostníky, malé a střední firmy. Začátkem dubna odstartovala nabídku paušálu pro rezidentní zákazníky O2 Filip ve třech cenových hladinách. Největším přínosem této služby bylo volání v síti O2 zdarma už od první sekundy. Výhodou pro zákazníky byla i peněženka, která zákazníkům dávala volnost ve výběru služeb, které každý měsíc využívali. Zákazníci si tak předplatili cenu služeb. Spotřebu peněženky na SMS, volání do ostatních mobilních sítí nebo datové služby pak mohli čerpat libovolně každý měsíc jinak.
V prvním pololetí Telefónica SK intenzivně pracovala na pokrývání území vlastní 3G sítí, kde zahájila komerční nabídku dne 18. července 2011. V té době pokrývala touto sítí zhruba 30 % populace Slovenska. Koncem srpna už vlastní 3G sítí pokrývala třetinu populace. Spolu se spuštěním 3G sítě představila společnost na Slovensku dva nové 3G datové balíčky určené pro internet v mobilu a také první nabídku pro internet do notebooku.
Na konci června 2011 pokrývala Telefónica SK vlastní sítí již 94,9 % populace Slovenska. Toto pokrytí umožnilo realizovat 90 % volání ve vlastní síti. Zbylých 10 % volání bylo realizováno v režimu národního roamingu. Podíl hovorů ve vlastní síti se tak meziročně zvýšil o 1 procentní bod.
Na základě průzkumu nezávislé agentury Ipsos Tambor a společnosti Telefónica SK dosáhla Telefónica SK opět nejvyšší úroveň spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory. Index zákaznické spokojenosti (CSI) dosáhl historicky nejvyšší hodnoty, stejně jako rozdíl ve srovnání s nejbližším konkurentem.
K 30. červnu 2011 evidovala společnost Telefónica SK dohromady 1 003 tisíc zákazníků, z toho 411 tisíc zákazníků smluvních služeb. To představuje meziroční nárůst zákaznické základny o 41,5 %. Tím Telefónica SK dále posílila svoji pozici na slovenském mobilním trhu a na konci června dosáhl její tržní podíl 16,6 %, o 1,9 procentního bodu více v porovnání s koncem roku 2010. Od začátku přenositelnosti čísla (v listopadu 2007) do 30. června 2011 si zákazníci přenesli do společnosti Telefónica SK již 313 tisíc telefonních čísel.
Výnosy společnosti Telefónica SK dosáhly v prvním pololetí roku 2011 výše 73,1 mil. EUR, což představuje meziroční nárůst o 49,8 %. Společnost zároveň v prvním pololetí zaznamenala kladný provozní zisk před odpisy a amortizací (OIBDA).
Nové produkty a služby
Od 27. ledna 2011 změnila Telefónica CR účtování mobilních dat pro příležitostné uživatele. Od tohoto data zaplatili uživatelé za první hodinu připojení 15 Kč, za celý den surfování maximálně 30 Kč. Denní limit stahování dat byl stanoven na 30 MB. Nové účtování bylo výhodné zejména pro občasné surfování v mobilu. Pro pravidelné a plnohodnotné využití internetu v telefonu společnost nabízela paušální tarify O2 Internet v mobilu Start za 150 Kč měsíčně a pro náročnější uživatele O2 Internet v mobilu za 300 Kč měsíčně. Nová forma účtování mobilních dat byla platná jak pro nové, tak stávající zákazníky. Časový blok byl aktivován datovým přenosem. Během tohoto bloku mohl zákazník stahovat nepřetržitě, ale měl také možnost stahování dat přerušit. O začátku zpoplatnění byl zákazník informován formou SMS hned při zahájení surfování.
Pro své zákazníky, kteří volají z pevné linky, představila Telefónica CR nové tarify a balíčky, se kterými mohli telefonovat do všech mobilních sítí v České republice od 2 Kč za minutu. Pro ty, kteří potřebovali telefonovat do zahraničí, společnost připravila nově volání na pevné linky do 47 zemí světa již od 2 Kč za minutu. Nové tarify a balíčky O2 Volání Mobil a O2 Volání Zahraničí mohli zákazníci kombinovat podle toho, kam volají nejčastěji. Balíčky mohli dále využívat společně s fixními hlasovými tarify, které mají volné minuty na volání do pevných sítí v České republice. Zákazníci tak získali atraktivní ceny na volání do všech směrů. Nabídka byla platná pro rezidentní zákazníky a zákazníky z řad drobných podnikatelů. Za prvních 6 měsíců si nabídku O2 Volání Mobil zvolilo zhruba 15 tisíc zákazníků.
Pro nové i stávající zákazníky mobilních předplacených služeb připravila Telefónica CR od začátku března novinku v podobě zvýhodněného volání. Všichni uživatelé karet s tarifem NA!HLAS nebo NA!PIŠTE tak mohli volat až půl roku na tři vybraná čísla O2 jen za 0,50 Kč za minutu.
Od 1. března snížila společnost ceny za přenos dat v zahraničí, a to jak v základních sazbách, tak i u většiny roamingových balíčků. Největší snížení proběhlo u zóny EU, kde cena klesla z 240 Kč/MB na 24 Kč/MB. Nová cena pro zónu EU tak představovala nejvýhodnější nabídku na trhu. U zóny pro zbytek Evropy došlo k poklesu ze 420 Kč/MB na 240 Kč/MB a u ostatních zemí světa z 660 Kč/MB na 300 Kč/MB. V případě roamingových balíčků, které mohli využívat zákazníci předplacených i smluvních služeb, se cena snížila 60 Kč/2 MB, 120 Kč/4MB, 240Kč/10 MB a 1 200 Kč/50MB. Kromě toho byla od 1. dubna snížena cena roamingového balíčku EURODATA 250 MB z 2 388 Kč na 480 Kč. Výhody tohoto balíčku ocenili zejména zákazníci, kteří často cestovali do zemí Evropské unie a pravidelně využívali datový roaming. Vzhledem ke snížení cen datového roamingu došlo ke změně i u služby EU limit, která zákazníkům cestujícím do zemí EU hlídá při datování finanční strop. V rámci maximální částky 1 176 Kč se množství stahovaných dat zvýšilo na 49 MB.
Zákazníkům z řad podnikatelů a živnostníků připravila Telefónica CR výhodnou nabídku, kdy při pořízení tarifů O2 Podnikání nebo O2 NEON získali na dva roky navíc 30 % volných minut do všech sítí. Pokud si současně aktivovali druhou SIM kartu, získali 50 % volných minut navíc. S cílem zvýšit spokojenost zákazníků z tohoto segmentu zrušila Telefónica CR od dubna samoobslužný systém na zákaznické lince pro firemní zákazníky. Zákazník se tak po vytočení čísla spojil bez jakékoliv prodlevy přímo s operátorem a nemusel se tak zdržovat v automatickém hlasovém systému (IVR). Exkluzivně pro zákazníky z řad podnikatelů zřídila společnost na vybraných prodejnách speciálně vyčleněná prodejní místa, u kterých budou přednostně obslouženi vyškolenými specialisty. Označená místa byla od poloviny dubna k dispozici na 60 značkových prodejnách společnosti a jejich počet se postupně rozšiřoval. Na podporu své nabídky pro podnikatele a živnostníky spustila Telefónica CR na začátku dubna novou komunikační kampaň. Jejími hlavními aktéry jsou kreslené postavičky Martina a Lucie. Kampaň byla zaměřená na propagaci výhod spojených s nabídkou produktů a zlepšení v zákaznické péči.
Od 9. května 2011 nabídla Telefónica CR novou nabídku fixního vysokorychlostního připojení založeného na technologii VDSL. Ta přinesla až trojnásobné navýšení rychlosti internetu na doma. Stávajícím zákazníkům zrychlila internet bez navýšení ceny. Spolu s tím představila nové tarify pevného internetu s rychlostí stahování dat až 25 Mb/s a odesílání až 2 Mb/s. Stávající zákazníci získali rychlejší internetové připojení za stejnou cenu, kterou doposud platili za využívání internetu na doma. Při uzavření závazku na 12 měsíců dostali potřebný modem za 1 Kč. Pro zákazníky, kteří se nacházeli v oblastech bez VDSL pokrytí, společnost připravila slevy u partnerů O2 Extra dle výběru. Tito zákazníci dále získali při závazku na 12 měsíců sadu předplaceného Mobilního internetu v hodnotě 995 Kč za 1 Kč. Zákazníci s tarifem O2 Internet Pro s rychlostí až 16 Mb/s byli převedeni na tarif Internet Aktiv s nižší cenou 850 Kč měsíčně.
Noví zákazníci si mohli vybrat jeden ze dvou nových VDSL tarifů – Internet Optimal s rychlostí stahování dat až 16Mb/s nebo Internet Aktiv s rychlostí stahování dat až 25 Mb/s a rychlostí odesílání dat až 2 Mb/s. Spolu s touto nabídkou představila Telefónica CR pro nové zákazníky akční ceny v případě sjednání závazkuna 12 měsíců. Za tarif Internet Optimal tak zaplatili 500 Kč ve srovnání se standardní cenou 750 Kč za měsíc, v případě vyššího tarifu Internet Aktiv to bylo 600 Kč oproti standardní ceně 850 Kč.
Spolu s marketingovou kampaní „Už vím proč“ přinesla Telefónica CR v červnu pro uživatele internetu v mobilu další novinky. Na modernizovaném portálu O2 Active a na facebookové stránce O2 byly zákazníkům k dispozici nové sekce Mobilní aplikace. Pro získání informací mohli zákazníci nově využít podrobného průvodce aplikacemi a internetem v mobilu, a to v tištěné podobě nebo prostřednictvím speciální aplikace Už vím proč. Ve spolupráci se společností Samsung byla připravena nabídka chytrých telefonů za zvýhodněné ceny a speciální nabídka internetu v mobilu pro mladé. S cílem co nejvíce pomoci zákazníkůmusnadnit vstup do světa aplikací připravila řadu novinek v oblasti zákaznické péče. Vytvořila speciální tým operátorů pro sociální sítě, který byl k dispozici na oficiálním facebookovém a twitterovém profilu společnosti. Čtyřčlenný tým specialistů byl k dispozici každý den od 8:00do 20:00 hodin včetně víkendů a poskytoval odbornou pomoc, rady a odpovědi na jakékoliv dotazy. Jak používat či nastavovat vybrané služby ukázaly podrobné videonávody v sekci O2 Guru na kanále YouTube nebo specialisté v O2 prodejnách.
Pro stávající zákazníky z korporátního segmentu nabídla Telefónica CR kromě zvýšení rychlosti asymetrického vysokorychlostního připojení k internetu přes VDSL také zrychlení symetrického internetového připojení a to včetně jejich migrace ze služby Internet Forte na Internet Business.
V oblasti nabídky mobilních telefonů pro korporátní zákazníky upravila Telefónica CR od 1. května svůj ceník u většiny nabízených mobilních telefonů. Nové ceny se staly daleko konkurenceschopnějšími nejen ve srovnání s ostatními mobilními operátory, ale i klasickými e-shopy.
Od 15. května spustila Telefónica CR nabídku pro korporátní zákazníky pod názvem Exkluzivní zákazník. Firma, která využívala všechny základní služby společnosti (fixní hlas, fixní internet, mobilní hlas), mohla získat Certifikát exkluzivního zákazníka. Ten mu umožňoval nadstandardní výhody v podobě lepší péče, proaktivní optimalizace, extra ceník telefonů, osobní přístup na telefonní lince a další výhody. Cílem bylo odměnit zákazníka za jeho věrnost, zlepšit jeho spokojenost a možnost mu prodat další služby, které ještě od společnosti Telefónica CR neměl.
Telefónica CR věří, že tato nabídka jí pomůže upevnit postavení na trhu v tomto velmi konkurenčním zákaznickém segmentu.
Spolu se spuštěním nové webové stránky www.o2.cz od 1. února 2011 zavedla Telefónica CR také mobilní elektronické vyúčtování. Služba elektronického vyúčtování v sekci Moje O2 tak obsahovala přehled nejen o fixních ale i mobilních službách zákazníků. Tím společnost reagovala na zájem zákazníků o tento způsob vyúčtování a zlepšila tak oblast péče o zákazníky.
Komentované finanční výsledky
V této části jsou prezentovány neauditované konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica CR připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Kromě výsledků mateřské společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. jsou zahrnuty také výsledky společností Telefónica Slovakia, s.r.o., Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. a dalších menších dceřiných společností.
Konsolidované finanční výsledky
Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním pololetí roku 2011 snížily meziročně o 6,7 % na 25 898 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí meziročně o 7,2 % na 13 033 mil. Kč. Finanční výsledky skupiny byly ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem, snížením mobilních terminačních poplatků a nižšími ICT výnosy. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 7,9 % na 11 300 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 7,6 % na 5 657 mil. Kč). Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly ve stejných obdobích meziročně o 9,7 % a 10,7 % na 12 925 mil. Kč a 6 504 mil. Kč. Bez zahrnutí vlivu poklesu mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl 7,0 % v prvním pololetí a 5,0 % ve druhém čtvrtletí. Naproti tomu výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem a v prvním pololetí roku 2011 se meziročně zvýšily o 49,8 % na 73,1 mil. EUR (ve druhém čtvrtletí o 46,7 % na 38,5 mil. EUR).
V prvním pololetí roku 2011 pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady v komerčních i nekomerčních oblastech s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního a fixního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady v prvním pololetí 2011 meziročně o 4,1 % na 15 867 mil. Kč (o 5,0 % bez zahrnutí poplatku za používání značky a manažerských poplatků) i díky poklesu mobilních terminačních poplatků. Restrukturalizační program realizovaný v roce 2010 a prvním pololetí roku 2011 se pozitivně projevil ve vývoji mzdových nákladů, které v prvním pololetí roku 2011 poklesly meziročně o 9,7 %. Celkový počet zaměstnanců skupiny dosáhl na konci června 2011 výše 7 329, což představuje meziroční snížení o 11,7 % .V prvním pololetí poklesl počet zaměstnanců o 192.
Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) dosáhl v prvním pololetí roku 2011 výše 10 275 mil. Kč, meziročně o 8,3 % méně a 5 205 mil. Kč ve druhém čtvrtletí, což představuje pokles o 11,2 %. V prvním pololetí zaznamenala Telefónica SK kladný provozní zisk OIBDA v řádu několika milionů EUR. Konsolidovaný provozní zisk OIBDA upravený pro účely odhadu1 klesl v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 6,8 % na 10 845 mil. Kč, zatímco OIBDA marže zůstala téměř na úrovni prvního pololetí roku 2010 a dosáhla 41,7 % díky výše uvedeným aktivitám vedoucích ke snížení nákladů a zlepšení ziskovosti na Slovensku.
Odpisy hmotných a nehmotných aktiv se v prvním pololetí roku 2011 meziročně zvýšily o 1,0 %. Byly ovlivněny zaúčtováním zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve třetím čtvrtletí v roce 2010 a s tím souvisejícím nárůstem hrubé hodnoty dlouhodobých aktiv, jak bylo komentováno v předchozích čtvrtletích. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl v prvním pololetí roku 2011 výše 3 611 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí výše 1 871 mil. Kč. Meziročně se tak snížil o 17,1 % a 20,1 %, zejména díky nižšímu provoznímu zisku OIBDA a vyšším odpisům hmotných a nehmotných aktiv, které nebyly plně kompenzovány nižšími finančními náklady a nižší daní.
Konsolidované investice dosáhly v prvním pololetí 2011 výše 2 554 mil. Kč, meziročně o 7,4 % více. V souladu se strategií podporovat růstové oblasti pokračovala společnost v investicích do zvýšení kapacity a kvality 3G mobilní sítě. Zaměřila se také na další rozšiřování 3G sítě, včetně dosud nepokrytých oblastí na základě smlouvy se společností T Mobile. Na konci června 2011 tak byla 3G síť dostupná zhruba 55 % obyvatelstva. Společnost se rovněž zaměřila na investice do zkvalitnění své fixní vysokorychlostní sítě a 9. května 2011 spustila služby na základě technologie VDSL. Cílem je posílit pozici společnosti na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice. Na Slovensku směřovaly investice zejména do rozvoje vlastní sítě v souvislosti se spuštěním služeb na bázi 3G, ke kterému došlo 18. července 2011.
Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 15,2 % na 6 mld. Kč. To je výsledek 6,1% snížení hotovostních toků souvisejících s provozní činností, tedy méně, než je pokles opakujícího se zisku OIBDA a 15,5% nárůstu plateb za investice z důvodu rozdílného fázování investic v průběhu roku 2011 oproti předcházejícímu roku.
Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 30. červnu 2011 výše 3 111 mil. Kč, což přestavuje nárůst o 2,9 % oproti konci roku 2010. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl k tomuto datu 10 820 mil. Kč oproti 4 798 mil. Kč na konci roku 2010. K nárůstu došlo díky akumulaci hotovosti pro výplatu dividendy za rok 2010, která se uskuteční na začátku října 2011.
Přehled mobilního segmentu v České republice2
Přes silnou konkurenci zaznamenala společnost zejména ve druhém čtvrtletí 2011 významný nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, který je rovněž výsledkem rostoucí obliby mobilního internetu. Finanční výsledky byly nadále negativně ovlivněny poklesem mobilních terminačních poplatků (meziročně o 30,1 %3) a pouze pozvolným oživením spotřeby zákazníků.
Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 30. červnu 2011 výše 4 869 tisíc, meziročně o 0,5 % více. Ve druhém čtvrtletí roku 2011 se jejich počet zvýšil o 42,1 tisíc, což představuje nejlepší výsledek za posledních sedm čtvrtletí. Tento vývoj je výsledkem významného nárůstu zákazníků smluvních služeb a snížení poklesu počtu zákazníků předplacených služeb. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 6,3 % na 2 956 tisíc na konci prvního pololetí 2011. Ve druhém čtvrtletí 2011 se jejich počet zvýšil o 56,9 tisíc, tedy o 62,7 % více ve srovnání se stejným obdobím v roce 2010 (bez zahrnutí jednorázového snížení o 111 tisíc neaktivních zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010). Tento výsledek souvisí s pokračujícím přechodem zákazníků z předplacených služeb na tarifní a nárůstem zákazníků mobilního internetu. Na konci června 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků představoval 60,7 %, meziročně vzrostl o 3,3 procentní body. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci prvního pololetí 2011 výše 1 912 tisíc, meziročně o 7,2 % méně. V průběhu druhého čtvrtletí 2011 se tempo jejich poklesu snížilo na 14,8 tisíc, což představuje výrazné zlepšení oproti prvnímu čtvrtletí 2011 (pokles o 47,9 tisíců) a čtvrtému čtvrtletí roku 2010 (pokles o 62,6 tisíc).
Ve druhém čtvrtletí 2011 dosáhla celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (churn) výše 1,72 %, což představuje meziroční snížení o 1,1 procentního bodu (o 0,3 procentního bodu bez zahrnutí jednorázového snížení o neaktivní zákazníky ve druhém čtvrtletí 2010) a o 0,3 procentního bodu ve srovnání s prvním čtvrtletím 2011. Za tímto zlepšením stojí zejména snížení průměrné měsíční míry odchodu zákazníků předplacených služeb (o 0,6 procentního bodu meziročně a 0,5 procentního bodu ve srovnání s prvním čtvrtletím 2011) díky zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší kvalitou a úspěchu věrnostního programu, ve kterém jsou zákazníci odměňováni při pravidelném dobití kreditu. Průměrná měsíční míra odchodu zákazníků smluvních služeb se snížila o 0,1 procentního bodu ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2010 i prvním čtvrtletím roku 2011.
Celkový mobilní hlasový provoz4 v České republice v prvním pololetí roku 2011 vzrostl meziročně o 1,0 % na 4 433 milionů minut.
V prvním pololetí roku 2011 dosáhl průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU5 výše 426,4 Kč, meziročně o 8,9 % méně (-10,2 % na 428,7 Kč ve druhém čtvrtletí) a byl ovlivněn snížením mobilních terminačních poplatků. Bez tohoto vlivu by pokles ve druhém čtvrtletí dosáhl 6,3 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU kvůli přetrvávajícím konkurenčním tlakům a pomalému oživení zákaznické spotřeby. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí a druhém čtvrtletí roku 2011 výše 586,9 Kč a 585,1 Kč, meziročně o 11,6 % a 13,1 % méně (ve druhém čtvrtletí by se bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků ARPU snížil o 9,6 %). ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v těchto obdobích o 8,6 % a 9,2 % na 185,8 Kč a 190,1 Kč (ve druhém čtvrtletí by bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků poklesl o 4,3 %). ARPU z datových služeb poklesl v prvním pololetí a druhém čtvrtletí 2011 meziročně o 1,9 % a 2,5 % na 114,8 Kč a 114,5 Kč. Podobně jako v prvním čtvrtletí byly hlavními důvody poklesu datového ARPU snížení cen datového roamingu a větší počet SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez těchto dvou faktorů (datový roaming, SMS a MMS) by datový ARPU meziročně vzrostl o 5,4 % z důvodu pokračujícího nárůstu počtu zákazníků mobilního internetu.
Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 9,7 % na 12 925 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí meziročně o 10,7 % na 6 504 mil. Kč. Výnosy ze služeb se v těchto obdobích snížily o 10,4 % a 11,5 %, díky již zmíněným konkurenčním tlakům, poklesu mobilních terminačních poplatků, pomalému oživení spotřeby a nižším cenám datového roamingu. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním pololetí a druhém čtvrtletí roku 2011 o 3,8 procentních bodů. Přes 1,0% meziroční nárůst odchozího hlasového provozu se výnosy z hovorného v prvním pololetí snížily meziročně o 16,8 % na 3 505 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 18,5 %). Podobně jako v předchozích čtvrtletích stál za poklesem vyšší počet zákazníků využívající neomezené tarify a konkurenční prostředí. Výnosy z propojení klesly v prvním pololetí meziročně o 28,2 % na 1 400 mil. Kč, zejména díky snížení mobilních terminačních poplatků a nižšímu příchozímu hlasovému provozu. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) poklesly dohromady meziročně o 2,7 % na 3 517 mil. Kč v prvním pololetí roku 2011 (ve druhém čtvrtletí o 2,7 %). Za tímto vývojem stály zejména nižší ceny datového roamingu a větší počet SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez zahrnutí SMS, MMS a datového roamingu by tyto výnosy vzrostly meziročně o 5,6 %, což potvrzuje pozitivní vliv nárůstu mobilních internetových výnosů.
Přehled segmentu pevných linek6
V segmentu pevných linek zaznamenala společnost v prvním pololetí 2011 opět solidní výkonnost v oblasti zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Stejně jako v předchozích obdobích pokračoval pokles výnosů z tradičních hlasových služeb, který se však v průběhu druhého čtvrtletí zpomalil díky lepším výnosům z transitních hlasových služeb. Výnosy ze služeb vysokorychlostního internetu udržely růstový trend z předchozích čtvrtletí, což je v podmínkách vysoce konkurenčního trhu důležité. Kromě toho byly finanční výsledky ve druhém čtvrtletí ovlivněny nižšími výnosy z ICT služeb.
Celkový počet pevných linek klesl k 30. červnu 2011 meziročně o 5,7 % na 1 611 tisíc. V průběhu prvního pololetí 2011 se jejich počet snížil o 58,4 tisíc, meziročně tedy o 6,2 % méně. Za tímto zlepšením stojí především nárůst počtu zákazníků využívajících služby vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked xDSL) a nárůst počtu Voice over IP linek pro korporátní zákazníky.
Počet přípojek xDSL dosáhl na konci června 841 tisíc, meziročně o 11,1 % více. V průběhu prvního pololetí 2011 se jejich počet zvýšil o 34,7 tisíc, tedy o 11,3 % více, než ve stejném období loňského roku. 9. května 2011 spustila Telefónica CR svoji nabídku vysokorychlostního internetu založenou na technologii VDSL, která nabízí zákazníkům výrazně vyšší rychlosti připojení. Do konce června využilo možnost pořídit si tuto novou službu již 41 tisíc zákazníků. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci prvního pololetí 130 tisíc.
Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 13,8 % na 795 milionů minut kvůli pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.
Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním pololetí 2011 meziročně o 7,9 % na 11 300 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí se však pokles snížil na 7,6 % (pokles o 8,3 % v prvním čtvrtletí 2011 a o 11,6 % ve čtvrtém čtvrtletí 2010). Výnosy z měsíčních poplatků klesly v prvním pololetí i druhém čtvrtletí o 16,6 % a v prvním pololetí dosáhly výše 2 239 mil. Kč. Tento vývoj je důsledkem pokračujícího poklesu počtu pevných linek. Výnosy z tradičních hlasových služeb se v prvním pololetí snížily o 9,0 % na 3 398 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí však poklesly jen o 7,6 % díky vyšším výnosům z transitu. Výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly meziročně dohromady o 0,8 % v prvním pololetí a druhém čtvrtletí a dosáhly v prvním pololetí výše 3 012 mil. Kč. Za tímto vývojem stojí solidní růst počtu zákazníků xDSL na vysoce konkurenčním trhu fixního broadbandu. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení poklesly díky nižšímu počtu projektů ve veřejném sektoru meziročně o 6,8 % a v prvním pololetí dosáhly výše 959 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí došlo k poklesu o 7,3 %).
Výsledky na Slovensku
V prvním pololetí roku 2011 udržela Telefónica SK výrazný nárůst své zákaznické báze a opět zlepšila svoji finanční výkonnost. Díky tomu dále posílila svoji pozici na slovenském mobilním trhu. Na konci června 2011 dosáhl počet aktivních zákazníků 1 003 tisíc, což představuje meziroční nárůst o 41,5 %. Čistý přírůstek zákazníků dosáhl 122,2 tisíc, zejména díky nárůstu počtu smluvních zákazníků. Ten se meziročně zvýšil o 59,1 % na 411 tisíc, když v prvním pololetí jejich počet vzrostl o 76 tisíc. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb se zvýšil o 46,2 tisíc a na konci prvního pololetí 2011 dosáhl 592 tisíc, meziročně o 31,4 % více. Díky tomu se dále zlepšila zákaznická struktura a k 30. červnu 2011 podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků dosáhl 40,9 %, o 4,5 procentních bodů meziročně více. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy na Slovensku vzrostly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 49,8 % a dosáhly 73,1 mil. EUR. Ve druhém čtvrtletí vzrostly o 46,7 % na 38,5 mil. EUR, což je více než v prvním čtvrtletí (34,6 mil. EUR). Důvodem byl nárůst počtu zákazníků a vyšší průměrný výnos na zákazníka (ARPU). V prvním pololetí roku 2011 vykázala Telefónica SK kladný provozní zisk OIBDA. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl ve druhém čtvrtletí roku 2011 výše 18,2 EUR oproti 17,5 EUR v prvním čtvrtletí, zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 2,4 % na 8,7 EUR (8,3 EUR v prvním čtvrtletí).
Výhled na druhé pololetí roku 2011
Na základě dosažených výsledků za první pololetí roku 2011 a očekávání pro druhé pololetí skupina Telefónica Czech Republic potvrzuje svůj celoroční cíl7 pro provozní zisk OIBDA a výši konsolidovaných investic.
Telefónica CR věří, že celkový vývoj na mobilním trhu v České republice ve druhém pololetí se zlepší a projeví nižším poklesem výnosů než v prvním pololetí. Na základě dobrých výsledků společnosti v prvním pololetí v oblasti růstu mobilních zákazníků smluvních služeb, kde její podíl na celkovém přírůstku dosáhl téměř 60 %, očekává, že si nadále udrží svůj významný tržní podíl v počtu zákazníků.
Spolu s dalším rozšířením pokrytí své 3G sítě očekává další nárůst zákazníků internetu v mobilu a mobilního vysokorychlostního internetu. Ten se projeví pokračujícím nárůstem průměrného výnosu na zákazníka z mobilních datových služeb bez zahrnutí SMS a MMS ve druhém pololetí.
Výborné provozní a finanční výsledky na Slovensku v prvním pololetí roku se pozitivně projeví ve výsledcích skupiny v následujících šesti měsících. Provoz na Slovensku je díky využití a sdílení kapacit s mateřskou společností v České republice v oblasti financí, sítí, provozu, IT a dalších podpůrných jednotek vysoce efektivní. Proto se očekávaný pokračující nárůst výnosů na Slovensku projeví přímo v nárůstu provozního zisku OIBDA. Ten by se měl ve druhém pololetí oproti prvnímu téměř zdvojnásobit.
Kromě toho bude společnost pokračovat v realizaci efektivního vynakládání komerčních i nekomerčních provozních nákladů s cílem minimalizovat vliv poklesu výnosů na provozní ziskovost. Restrukturalizační program zahájený v prvním pololetí by se měl projevit snížením počtu zaměstnanců skupiny za celý rok o zhruba 7 % a poklesem osobních nákladů ve srovnatelné výši.
Během první poloviny roku 2011 se uskutečnilo celkem dvanáct zasedání představenstva, dvě zasedání dozorčí rady a výbor pro audit (samostatný orgán společnosti) zasedal třikrát.
Řádná valná hromada společnosti Telefónica CR se konala 28. dubna 2011. Nejvyšší správní orgán společnosti Telefónica CR schválil řádnou účetní závěrku a konsolidovanou účetní závěrku společnosti za rok 2010 sestavenou podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS). Obě závěrky byly doporučeny ke schválení představenstvem společnosti a byly ověřeny auditorskou společností Ernst & Young, která k oběma účetním závěrkám vydala výrok bez výhrad. Valná hromada schválila návrh představenstva na rozdělení zisku, včetně výplaty dividendy. Tento návrh vycházel z důkladné analýzy výsledků společnosti v minulém období, současného stavu rozvahy a očekávaných budoucích výsledků společnosti provedené představenstvem společnosti včetně investičních plánů a odhadu tvorby hotovostních toků. Akcionáři schválili výplatu dividend ze zisku za rok 2010 ve výši 12 680 745 921,87 Kč a z části nerozděleného zisku minulých let ve výši 202 850 078,13 Kč, tj. celkem 12 883 596 000 Kč. To představuje dividendu ve výši 40 Kč na akcii před zdaněním.
Valná hromada schválila návrh představenstva na změnu stanov společnosti. Došlo ke schválení změny obchodní firmy společnosti na Telefónica Czech Republic, a. s., která tak lépe odráží příslušnost společnosti do skupiny Telefónica (změna nabyla účinnosti 16. května 2011); rovněž došlo k aktualizaci adresy internetových stránek společnosti, které slouží mimo jiné pro oznamování stanovených informací akcionářům. Dále došlo k rozšíření předmětu podnikání o poskytování platebních služeb malého rozsahu v souladu se zákonem č. 284/2009 Sb., o platebním styku. V neposlední řadě byla schválena úprava postavení a působnosti představenstva společnosti a rovněž snížení počtu členů výboru pro audit ze současných šesti na pět členů.
Personální změny ve správních orgánech společnosti za období od ledna do března 2011 jsou popsány ve Výroční zprávě společnosti za rok 2010 (kapitola Správa a řízení společnosti). Během druhého čtvrtletí nedošlo k žádným změnám v představenstvu společnosti, v případě dozorčí rady společnosti proběhlo pouze potvrzení členství kooptovaných členů tohoto orgánu jejich volbou na valné hromadě. Jedná se o Anselma Enriqueze Linarese a Vladimíra Dlouhého; jejich životopisy jsou k dispozici na internetových stránkách společnosti v sekci O společnosti. Valná hromada schválila uzavření smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady mezi společností a Anselmem Enriquezem Linaresem a Vladimírem Dlouhým.
Na valné hromadě byl rovněž zvolen do funkce náhradního člena výboru pro audit Vladimír Dlouhý.
Organizační výkonná makrostruktura společnosti Telefónica CR prodělala oproti stavu publikovanému ve Výroční zprávě společnosti za rok 2010 několik změn. K 1. dubnu 2011 byla zrušena divize Strategie a Business Development s tím, že organizační jednotky Zákaznická zkušenost, Strategie a tržní zpravodajství a Velkoprodej spadající původně do této divize, přešly nově do přímé působnosti generálního ředitele. K další změně došlo 15. května 2011, kdy byly v souvislosti s odchodem Jiřího Šuchmana, ředitele pro vnější vztahy, z jednotky Vnější vztahy vyjmuty aktivity spojené s veřejnými záležitostmi a převedeny do Divize pro právní a regulatorní záležitosti a současně byla jednotka Vnější vztahy z důvodu přesnějšího vystižení aktuálních úkolů pojmenována Korporátní komunikace. Tuto jednotku nově vede Dana Dvořáková (životopis je uveřejněn na internetových stránkách společnosti v sekci O společnosti).
Všechny hlavní informace a dokumenty týkající se správy a řízení společnosti Telefónica CR jsou pro akcionáře a další zainteresované osoby k dispozici na internetových stránkách společnosti (www.telefonica.cz).
V dceřiných a přidružených společnostech došlo v prvním pololetí 2011 ke změně vůči stavu popsanému ve Výroční zprávě společnosti Telefónica CR za rok 2010 u dceřiných společností Telefónica Slovakia, s. r. o., a Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r. o. U společnosti Telefónica Slovakia, s. r. o., došlo v souvislosti s novým názvem mateřské společnosti k přejmenování – společnost změnila obchodní firmu na Telefónica Slovakia, s. r. o., s účinností od 10. května 2011. V případě dceřiné společnosti Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r. o., byl v červnu 2011 představenstvem schválen záměr přeměny této společnosti formou rozdělení odštěpením, na jehož základě dojde k vyčlenění části podniku rozdělované společnosti do nově zakládané dceřiné společnosti Internethome, s. r. o., jejímž předmětem podnikání bude poskytování služeb elektronických komunikací. Přeměnou rozdělovaná společnost Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r. o., nezanikne a právní účinky této přeměny nastanou po splnění všech zákonných podmínek dnem jejího zápisu do obchodního rejstříku.
Personální složení výboru pro audit společnosti Telefónica CR (stav k 1. srpnu 2011)
Personální složení výboru pro audit společnosti Telefónica CR
(stav k 1. srpnu 2011)
Personální složení představenstva společnosti Telefónica CR
(stav k 1. srpnu 2011)
Struktura akcionářů společnosti Telefónica CR byla k 30. červnu 2011 následující:
Obchodování s akciemi společnosti Telefónica CR
Celkový objem obchodů s akciemi společnosti Telefónica CR na akciovém trhu Burzy cenných papírů Praha (BCPP) dosáhl v prvním pololetí roku 2011 výše 15,3 mld. Kč oproti 21,1 mld. Kč v prvním pololetí roku 2010. Tento ukazatel zařadil akcie společnosti mezi pět nejvýznamnějších emisí a představoval zhruba 8 % celkového objemu akciových obchodů. Průměrná denní výše objemů v prvním pololetí roku 2011 klesla ve srovnání se stejným obdobím předcházejícího roku z 161,6 mil. Kč na 117,8 mil. Kč. K 30. červnu 2011 dosáhla tržní kapitalizace 140,6 mld. Kč, a Telefónica CR se tak dostala na čtvrté místo mezi společnostmi obchodovanými na akciovém trhu BCPP. To představovalo 10 % celkové tržní kapitalizace akciového trhu pražské burzy na konci prvního pololetí 2011.
Od začátku roku do 30. června 2011 vzrostla cena akcií společnosti Telefónica CR o 14,42 % na 436,50 Kč, což byla zároveň nejvyšší hodnota v uplynulém pololetí. Ve stejném období vzrostla výkonnost akciového trhu BCPP měřená indexem PX pouze o 0,05 % na 1 225,4 bodů.
Valná hromada
Dne 28. dubna 2011 se v Praze uskutečnila řádná valná hromada společnosti. Přehled nejvýznamnějších výsledků této valné hromady je uveden v kapitole Správa a řízení společnosti této Pololetní zprávy.
Dividendy
Akcionáři na valné hromadě schválili návrh představenstva společnosti týkající se rozdělení zisku společnosti za rok 2010 a nerozdělených zisků společnosti z minulých let, případně dalších disponibilních vlastních zdrojů společnosti, a stanovení tantiém za rok 2010. Součástí schváleného usnesení je výplata dividendy ze zisku za rok 2010 (12 680,7 mil. Kč) a části nerozdělených zisků společnosti z minulých let (202,9 mil. Kč) v celkové výši 12 883,6 mil. Kč. To představuje dividendu ve výši 40 Kč před zdaněním na každou akcii v nominální hodnotě 100 Kč a 500 Kč před zdaněním na každou akcii v nominální hodnotě 1 000 Kč. Rozhodným dnem pro dividendu bude 7. září 2011, dividenda bude splatná dne 6. října 2011. Výplatu dividendy bude zajišťovat Česká spořitelna. Ta bude po datu rozhodného dne písemně informovat všechny akcionáře oprávněné pro výplatu dividendy o způsobu výplaty dividendy.
Kontakt pro institucionální investory a akcionáře
Vztahy k investorům
Tel.: +420 271 462 076, +420 271 462 169
Fax: +420 271 463 566
E-mail: investor.relations@o2.com
Internet: http://www.telefonica.cz/vztahy-s-investory/
Adresa: Telefónica Czech Republic, a.s.
Za Brumlovkou 266/2
140 22 Praha 4 – Michle
Pololetní zpráva 2011 / Telefónica Czech Republic, a.s.
Ostatní informace pro akcionáře a investory
Pololetní zpráva 2011 / Telefónica Czech Republic, a.s.
Luis Antonio Malvido, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Telefónica Czech Republic, a.s.
Jesús Pérez de Uriguen, 1. místopředseda představenstva a ředitel divize Finance společnosti Telefónica Czech Republic, a.s.
prohlašují, že podle jejich nejlepšího vědomí podává konsolidovaná pololetní zpráva věrný a poctivý obraz o finanční situaci, podnikatelské činnosti a výsledcích hospodaření společnosti a jejího konsolidačního celku za uplynulé pololetí a o vyhlídkách budoucího vývoje finanční situace, podnikatelské činnosti a výsledků hospodaření společnosti a jejího konsolidačního celku.
Luis Antonio Malvido Jesús Pérez de Uriguen
předseda představenstva 1. místopředseda představenstva
a generální ředitel a ředitel Divize finance
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) asymetrická digitální účastnická linka
ARPU ukazatel stanovující průměrný měsíční výnos ze služeb připadající na jednoho zákazníka mobilního segmentu, vyjma výnosů z roamingu zákazníků zahraničních operátorů
BlackBerry řešení pro mobilní kancelář společnosti Telefónica O2 určené mobilním korporátním zákazníkům
BTS (Base Transceiver Station) základnová rádiová stanice zajišťující spojení s mobilním telefonem
CDMA (Code Division Multiple Access) vyspělá technologie pro bezdrátový přenos dat a širokopásmové připojení k internetu
CSR (Corporate Social Responsibility) společenská odpovědnost firem
ČTÚ Český telekomunikační úřad
DSLAM brána do datové sítě poskytovatele ADSL připojení
e-účet služba nabízející možnost sledovat vyúčtování za telekomunikační služby pevné linky na internetu
EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution) digitální mobilní technologie umožňující zvýšení přenosové rychlosti dat a spolehlivosti přenosu
FTP (File Transfer Protocol) platformně nezávislý protokol k přenosu souborů mezi počítači
GPRS (General Packet Radio Service) technologie pro mobilní datové přenosy
GSM (Global System for Mobile Communication) nejrozšířenější digitální komunikační bezdrátový standard pro digitální mobilní systém pracující celosvětově v pásmech 450, 900, 1800 a 1900 MHz, v ČR v pásmech 900 a 1800 MHz
HSCSD (High-Speed Circuit-Switched Data) technologie pro přenos dat v mobilních telefonních sítích GSM založená na principu přepojování okruhů
HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) nadstavbová technologie datových přenosů v síti UMTS umožňující přenos rychlostí 8 až 10 Mb/s
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) je internetový protokol určený pro výměnu hypertextových dokumentů a přenos dalších informací ve formátu HTML
ICT (Information and Communication Technologies) veškeré technologie používané pro komunikaci a práci s informacemi
IFRS Mezinárodní standardy účetního výkaznictví
IMAP (Internet Message Access Protocol) internetový protokol pro vzdálený přístup k e-mailovéschránce
IP Connect služba pro datovou komunikaci založenou na protokolu IP
IPsec (IP security) bezpečnostní rozšíření IP protokolu
IPTV (Internet Protocol Television) televizní vysílání šířené prostřednictvím vysokorychlostních sítí
na protokolu IP
IP VPN (Internet Protocol Virtual Private Network) internetový protokol virtuální privátní sítě,
služba pro vnitrofiremní datovou, příp. hlasovou komunikaci prostřednictvím IP
LAN (Local Area Network) lokální či místní síť, která slouží ke komunikaci mezi připojenými
počítači.
LTE (Long Term Evolution pro UMTS) je zatím nejnovějším pojmem mezi technologiemi přenosu
dat v mobilních sítích třetí generace
MMS multimediální formát pro mobilní přenos dat
My Europe mobilní tarif společnosti Telefónica O2 nabízející uživatelům roamingových služeb
v zahraničí příchozí hovory zdarma
My Europe SMS mobilní tarif společnosti Telefónica O2 nabízející uživatelům roamingových
služeb v zahraničí příchozí hovory zdarma
NMT (Nordic Mobile Telephony) technologický standard pro mobilní telefonní sítě; pracuje
ve frekvenčním pásmu 450 MHz
O2 Business Unlimited tarif společnosti Telefónica O2 určený pro firemní zákazníky s neomezeným
voláním do všech pevných i mobilních sítí v rámci měsíčního paušálu zdarma
O2 Business Nonstop Max tarif společnosti Telefónica O2 určený pro firemní zákazníky obsahující
bezplatné volání v rámci O2 mobilní sítě a do všech pevných sítí v České republice
O2 Duo konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 kombinující neomezené volání zdarma
do pevných sítí v České republice a O2 Internet ADSL nebo O2TV za jeden měsíční poplatek
O2 Duo Mobil konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 zahrnující v jednom měsíčním
paušálu O2 Internet ADSL a mobilní hlasový tarif, která už zároveň obsahuje i poplatek
za používání pevné linky
O2 Fér služba společnosti Telefónica O2 Slovakia s jednotnou cenou volání a odesílání SMS pro
zákazníky smluvních i předplacených služeb a bez povinného měsíčního poplatku
O2 Internet ADSL služba společnosti Telefónica O2 pro vysokorychlostní připojení k internetu,
dříve O2 Internet Expres
O2 Internet Komplet služba společnosti Telefónica O2 kombinující fixní a mobilní služby
O2 Internet Mobil mobilní připojení prostřednictvím technologie CDMA nabízené společností
Telefónica O2
O2 [:kůl:] služba společnosti Telefónica O2, která zákazníkům umožňuje posílat sms zcela zdarma
O2 Neomezená linka první služba společnosti Telefónica O2 určená pro firemní zákazníky, je
založená na bázi VoIP
O2 Neon tarify založené na principu flat rate
O2 Trio konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 kombinující O2 Internet ADSL, O2 TV
a neomezené volání zdarma do pevných sítí v České republice za jeden měsíční poplatek
O2 TV služba společnosti Telefónica O2 nabízející televizi přes pevnou linku
O2 TXT mobilní tarif společnosti Telefónica O2 určený zákazníkům předplacených služeb
preferujícím komunikaci přes SMS či MMS zprávy
OIBDA hospodářský výsledek před zahrnutím finančních nákladů, daní, odpisů a amortizace
Platí to Kvído služba společnosti Telefónica O2, která umožňuje zákazníkům volat po dobu jedné
minuty zcela zdarma
POP3 (Post Office Protocol version 3) internetový protokol, který se používá pro stahování
emailových zpráv ze vzdáleného serveru na klienta
RSU (Remote Subscriber Unit) vzdálená jednotka pro připojení účastníků telefonní sítě k telefonní
ústředně
SMS formát krátkých zpráv pro mobilní telefony
UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) univerzální mobilní telekomunikační
systém; standard pro mobilní sítě třetí generace
VoIP (Voice over Internet Protocol) hlasové služby realizované prostřednictvím moderních
technologií přenosu prostřednictvím internetu
VPN (Virtual Private Network) virtuální privátní síť
VPN Expres datová služba bývalého ČESKÉHO TELECOMU umožňující vytvářet IP VPN.
Je postavena na bázi přístupové technologie ADSL s agregací a páteřní sítě MPLS
WAN (Wide Area Network) rozsáhlá počítačová síť, zajišťující pobočkám plnohodnotný přístup
k informacím, komunikaci s centrálou i mezi pobočkami navzájem
WAP (Wireless Application Protocol) protokol sloužící ke zobrazení vybraných internetových
stránek na displeji mobilního telefonu
WiFi lokální bezdrátová síť pro připojení k internetu
Telefónica Czech Republic, a.s.
Za Brumlovkou 266/2, 140 22 Praha 4, Česká republika
Tel.: 840 114 114
Tiskové centrum : 800 163 342
IČ: 60193336
www.telefonica.cz
Pololetní zpráva 2011
© 2011
Vydala: Telefónica Czech Republic, a.s.
Koncepce, design, realizace: Dynamo design s.r.o.
Fotografie vedení společnosti: Marek Musil a archiv Telefónica Czech Republic, a.s.
UPOZORNĚNÍ: Veškeré informace týkající se očekávaného budoucího vývoje hospodářské a finanční situace společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. obsažené v této výroční zprávě jsou založeny na odhadech a předpokladech budoucího vývoje skutečnosti, jež hospodářskou a finanční situaci společnosti zásadním způsobem ovlivňují. Jedná se zejména o skutečnosti jako veřejnoprávní regulace v oblasti telekomunikací, změny makroekonomické situace, vývoj konkurence na trhu a s tím spojená poptávka po telekomunikačních a jiných službách. Vývoj těchto skutečností však může být jiný, v důsledku čehož se i budoucí hospodářské a finanční výsledky společnosti mohou od očekávaných výsledků podstatně lišit.