Volání z mobilu a bezplatná zákaznická linka. Internet. Flexibilní IT infrastruktura. Jihočeské rodinné firmě jsme zařídili všechny telekomunikační služby pod jednou střechou.
Během svého růstu potřebovala společnost zavést různorodé telekomunikační služby. Došlo i k napojení do virtuálního datového centra.
Volání z mobilu a bezplatná zákaznická linka. Internet. Flexibilní IT infrastruktura. Jihočeské rodinné firmě jsme zařídili všechny telekomunikační služby pod jednou střechou.
„Na počátku jsme vypsali výběrová řízení, protože jsme rozšířili výrobu i obchodní síť, přibyli nám obchodníci a rostla potřeba vzájemné komunikace. S narůstající velikostí firmy jsme museli začít přemýšlet trochu jinak. Zvolili jsme O2 a zatím jsme spokojení.“
Jana Kiclová, ředitelka marketingu
S růstem firmy roste i potřeba komunikovat. K několika mobilním telefonům od O2, které firma měla na počátku, postupně během několika posledních let přibyla navíc datová připojení obchodních zastoupení a vysokorychlostní datové připojení centrály v Kaplici zálohovaným rádiovým spojem 100 Mb/s. Výrobní závod ve Stříteži byl napojen symetrickou linkou O2 Internet Business. Datová síť se nyní prostřednictvím služeb O2 IP Centrex používá i pro telefonní služby. Podporu zákazníkům zajišťuje bezplatná zelená linka O2.
Počátkem roku 2015 se začalo ukazovat, že v důsledku růstu a rozšiřování výroby aplikační server, na němž běží kalkulační a výrobní systémy a který využívají i všechna obchodní zastoupení, přestává výkonnostně a kapacitně vyhovovat.
Místo pořízení nákladného nového serveru dimenzovaného s ohledem na několikaletý budoucí rozvoj se vedení rozhodlo využít služby O2 Virtuální datové centrum a server provozovat v cloudu. Virtuální datové centrum totiž není třeba nijak nadměrně dimenzovat, jeho výkonnostní parametry a kapacity datových úložišť lze jednoduše průběžně upravovat v souladu s požadavky výroby. Mění se pouze výše měsíční platby, která odpovídá množství spotřebovaného výkonu a úložišť.
Konzultace s dodavateli aplikačního softwaru, vyjasnění požadavků na běh aplikací v cloudu a příprava virtuálního prostředí zabraly zhruba půl roku. Na přechod do cloudu, který z valné části spočíval pouze ve fyzickém přenesení dat z původního serveru na virtuální, plně stačily vyhrazené dva dny. Po měsíčním bezplatném pilotním a ověřovacím provozu byl původní server odstaven a virtualizované řešení přešlo do běžného užívání.
Útoky na informační systémy a datovou síť nejsou ničím neobvyklým a zaznamenal je již i Oknotherm. Zabezpečení virtuálního datového centra však umožňuje odhalit i útoky, které mohou zůstat nepozorované nebo obrana proti nim je komplikovaná a nákladná.
K podobné situaci došlo například koncem roku 2015, kdy IT oddělení firmy Oknotherm upozornilo na možné bezpečnostní riziko. Pracovníci datového centra O2 okamžitě reagovali a odrazili masivní útok dříve, než dosáhl cíle. Odpovědný pracovník firmy poté obdržel od O2 informaci o incidentu a nemusel už podnikat žádné další kroky.
Hlavním přínosem virtualizace serveru byla samozřejmě eliminace počátečních nákladů spojená s možností elasticky měnit jeho provozní parametry podle potřeb výroby. Významnou přidanou hodnotou je ale celková koncepce a komplexnost IT řešení od O2.
Například kapacita datové linky do centrály byla již navrhována s ohledem na budoucí cloudové řešení. Datové sítě provázané s hlasovými službami a dalšími prvky informačního systému tvoří homogenní prostředí vhodné pro další rozvoj. Oknotherm nyní ověřuje možnost nasazení služeb O2 Office 365 a připravuje koncepci kompletního tiskového řešení od O2.
Probíhala příprava na plynulý přechod do cloudu.
Tolik bylo potřeba na finální realizaci přechodu.
Po měsíčním bezplatném pilotním a ověřovacím provozu byl původní server odstaven a virtualizované řešení přešlo do běžného užívání.
„S komunikací s techniky O2 nemám naprosto žádný problém. Realizovali jsme několik projektů úpravy parametrů, všechno bylo zvládnuto dobře.“
Michal Auer, IT operátor firmy
Virtualizace serveru vedla k eliminaci počátečních nákladů spojená s možností elasticky měnit jeho provozní parametry podle potřeb výroby.
Zabezpečení virtuálního datového centra umožňuje odhalit útoky a bezpečnostní rizika.
„Na spolupráci s O2 se nám velmi líbí, že nyní máme veškerou správu pod jednou střechou.“
Petra Žahourková, IT operátor firmy
Rodinná firma Oknotherm spol. s r.o. se sídlem v jihočeské Kaplici se orientuje především na dodávku plastových, dřevěných, hliníkových, plastohliníkových a dřevohliníkových oken.
Zhruba čtvrtina produkce určena do zemí Evropské unie, především do Rakouska a Německa, a tři čtvrtiny se distribuují na tuzemský trh.