Rychlý průvodce, jak nastavit a používat eKasu v mobilu

Začínáte s mobilní aplikací eKasa? Před prvním použití ji doporučujeme nejen správně nastavit, ale také si vyzkoušet markování nebo tisk účtenek. Na této stránce najdete souhrn všeho, co je třeba udělat, než pomocí eKasy v mobilu obsloužíte prvního zákazníka.

Instalace a nastavení mobilní aplikace eKasa

  1. Nainstalujte aplikaci O2 eKasa.
  2. Na Daňovém portálu registrujte firmu a zažádejte o autentizační údaje.
  3. Na Daňovém portálu založte provozovnu a údaje nahrajte do aplikace O2 eKasa.
  4. V aplikaci O2 eKasa vygenerujte certifikát.
  5. Oznamte v provozovně, že evidujete tržby.

    TIP: Podrobný postup na výše uvedené kroky najdete na stránce Úvodní nastavení mobilní aplikace O2 eKasa.

  6. Ověřte, jestli jste při instalaci Certifikátu zapnuli fiskalizaci:
    V levé postranní liště aplikace O2 eKasa klikněte na „Nastavení“ a v horní liště vyberte „Fiskalizace“. Tlačítko „Zapnout fiskalizaci“ by mělo být modré.
  7. Vytvořte si nové zboží:
    Doporučujeme si hned na začátku vytvořit alespoň několik nejprodávanějších položek zboží. Nebudete tak muset tvorbou nového zboží zbytečně ztrácet čas v běžném provozu.
    Jak na vytvoření a naskladnění zboží?
  8. Vytvořte si platební metody:
    Po nainstalování aplikace O2 eKasa není vytvořena žádná platební metoda. Pokud si nevytvoříte platební metodu předem, aplikace vás k tomu vyzve při prvním zobrazení pokladní obrazovky. V aplikaci si můžete nastavit více platebních metod (např. hotově, kartou) podle toho, jaké druhy plateb akceptujete.
    Jak vytvořit platební metody?

Jak prodávat s mobilní aplikací eKasa

Následující postup budete v běžném provozu dodržovat při každém prodeji. Veškeré kroky si proto doporučujeme vyzkoušet předem, ihned po zprovoznění aplikace O2 eKasa v mobilu.

  1. Otevřete pokladnu:
    V levé postranní liště aplikace O2 eKasa klikněte na „Domů“ a následně klikněte na modré tlačítko „Otevřít pokladnu“.
    Jak na otevření a uzavření pokladny?
  2. Namarkujte zboží nebo službu a vydejte účtenku:
    Pro namarkování produktu je třeba přejít do pokladny. V levé liště klikněte na „Pokladna“ a poté na modré tlačítko „plus“ vpravo dole.

    eKasa namarkujte zboží

    Na výběr máte dvě možnosti:
    a) markovat zboží vypsáním jednotlivých políček a potvrzením modrým tlačítkem „enter“ (na obrázku v červeném rámečku),
    b) přepnout do režimu „Zboží“ (na obrázku v zeleném rámečku), kde si vybíráte vámi vytvořené zboží (viz Instalace a nastavení eKasy, krok 7).

    zboží

    Po zadání zboží klikněte na ikonu „platební karty“ a vyberte, zda zákazník zaplatí v hotovosti, nebo jinou platební metodou (viz Instalace a nastavení eKasy, krok 8).

    zaplatit
     
  3. Vyberte, zda pošlete účtenku zákazníkovi na e-mail, nebo ji budete tisknout:
    • Pokud chcete účtenku poslat na e-mail, zvolte „Odeslat e-mail“. Do kolonky „Přidat e-mail“ napište adresu zákazníka a dokončete odeslání kliknutím na tlačítko „Potvrdit“.
    • Chcete-li účtenku tisknout, zvolte pole „Vytisknout účtenku“ a následně klikněte na tlačítko „Potvrdit“.

      eKasa potvrdit účtenku

Mohlo by vás zajímat

Pokladní obrazovka a jak na ní markovat

Chcete začít markovat, ale neorientujete se v pokladní obrazovce? Podívejte se podrobněji, co jednotlivé položky znamenají.

barvičky 1b 1c

  • Zboží (oranžový rámeček)
    Pomocí tlačítka „Zboží“ můžete přepínat mezi dvěma způsoby markování:
    a) prodané zboží vypisovat ručně a vyplnit veškeré kolonky,
    b) vybírat už vytvořené zboží (pokud jste si předtím zboží v aplikaci O2 eKasa vytvořili).
    Na pokladní obrazovce se tlačítko „Zboží“ změní na „Zadávání“.
     Jak na vytváření zboží v aplikaci O2 eKasa? 
  • Cena s DPH (fialový rámeček)
    Cena zboží nebo služeb s DPH. Pro zadání částky využijte číselnou klávesnici.
  • Název (žlutý rámeček)
    Název zboží nebo služeb, které aktuálně prodáváte svému zákazníkovi.
  • Množství (zelený rámeček)
    Počet kusů prodaného zboží nebo služeb. Pro úpravu počtu kusů využijte buď tlačítek „+" a „–" napravo od položky, nebo číselnou klávesnici níže.
  • DPH (hnědý rámeček)
    Zvolte Daňovou skupinu, do které vámi prodávané zboží nebo služby spadá. Vybírat můžete z přednastavených 0%, 10%, 10% - použité, 15%, 15% - použité, 21%, 21% - použité, 21% - cestovní.
    V nastavení Skupiny DPH můžete jednotlivé sazby deaktivovat a aktivovat dle potřeby, takže nemusíte mít obavy, když se spletete. V pokladně se vám potom budou zobrazovat pouze skupiny, které jsou aktivní.
  • Modré tlačítko „enter“ (červený rámeček)
    Tlačítkem potvrzujete markované zboží v objednávce.
  • Kč sleva (světle zelený rámeček)
    Domluvili jste se zákazníkem na slevě? V poli „Kč sleva“ ji můžete zadat. Částka se pak na účtence odečte od běžné ceny.
    Jak na to? U zlevněné položky klikněte do pole „Kč sleva“ a zadejte slevu pomocí číselné klávesnice. Běžná cena i sleva se pak propíše na účtenku. Po vyplnění položek a potvrzení modrým tlačítkem „enter“ se na pokladní obrazovce zobrazí výsledná cena a výše poskytnuté slevy.

    korunová
     
  • % sleva (černý rámeček)
    V případě slevové akce můžete využít i „procentní slevu“, kdy zadáváte, o kolik procent má produkt zlevnit. Aplikace pak automaticky dopočítá cenu.

    Jak na to? U zlevněné položky klikněte do pole „% sleva“ a zadejte slevu v procentech pomocí číselné klávesnice. Běžná cena i sleva se pak propíše na účtenku. Po vyplnění položek a potvrzení modrým tlačítkem „enter“ se na pokladní obrazovce zobrazí výsledná cena a výše poskytnuté slevy.

    proc
Obsahují vaše účtenky všechny povinné údaje?
  1. FIK = fiskální identifikační kód
    Unikátní číselný kód vygenerovaný daňovou správou po odeslání vámi evidované platby. FIK je následně vytištěn na účtenku a je potvrzením o zaevidování vaší tržby.
  2. BKP = bezpečnostní kód poplatníka
    Unikátní kód, který se vždy tiskne na účtenku a je generován pokladním systémem. Je důkazem, že danou účtenku vydal tento konkrétní podnikatel.
  3. Daňové identifikační číslo
  4. Označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
  5. Označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
  6. Pořadové číslo účtenky
  7. Datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky
  8. Celková částka tržby
  9. Údaj, jestli je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu


Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód (FIK), je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód (PKP).

účtenka

TIP: Podrobnější informace o účtenkách jsou k dispozici na stránkách www.etrzby.cz v dokumentech „Formát a struktura údajů o evidenci tržeb“ a „Popis položek datové věty a situace při evidenci tržeb“.

Jaký je rozdíl mezi běžnou a zjednodušenou evidencí tržeb?

Své tržby můžete evidovat v běžném (on-line) nebo ve zjednodušeném (off-line) režimu.

Běžný režim:

  • Jako podnikatel jste nejpozději v okamžiku uskutečnění evidované tržby povinen zaslat datovou zprávou údaje správci daně a vystavit účtenku zákazníkovi.

  • Veškeré tržby tak evidujete on-line prostřednictvím internetu.

  • Při technické závadě nebo po dočasném výpadku internetu musíte údaje o tržbě elektronicky poslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.

Zjednodušený režim:

  • Zjednodušený režim můžete využít, pokud by vám běžný režim evidence tržeb znemožnila či významně ztížila plynulý výkon vaší podnikatelské činnosti.
  • Nárok na evidenci ve zjednodušeném režimu posuzuje jeho správce daně na základě písemné žádosti o povolení evidence tržeb ve zjednodušeném režimu. Žádost je bezplatná a měla by obsahovat veškeré údaje o podnikateli, včetně IČ, DIČ, popis podnikatelské činnosti apod.
  • Správce daně prošetří, jestli máte nárok na evidenci tržeb ve zjednodušeném režimu. Když  uzná nárok na zjednodušenou evidenci tržeb, musíte poslat datovou zprávu s údaji o tržbě správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby a nemusíte uvádět na účtence fiskální identifikační kód (FIK).
Při výpadku internetu se mi nefiskalizují účtenky. Co mám dělat, když pracuji v běžném režimu (on‑line)?

V první řadě ověřte, zda nemáte na zařízení O2 eKasa např. zapnutý režim letadlo, který by znemožňoval připojení k internetu.
Dále zkontrolujte, zda máte povolená data nebo jste připojeni k fungující Wi‑Fi síťi. Pokud jste vše ověřili a mobilní data stále nefungují, ověřte si funkčnost pomocí diagnostiky.
 
Jak je to s evidencí tržeb při výpadku spojení?

Podnikatel musí údaje elektronicky odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby. To znamená, že nemusíte v případě výpadku spojení přerušit svou činnost. Zákazníkovi vystavujete účtenku bez fiskálního identifikačního kódu (FIK) a účtenka místo něj obsahuje podpisový kód poplatníka (PKP). Jakmile dojde k obnově spojení, pokladní zařízení automaticky odešle datovou zprávu o transakci a ze systému Finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s fiskálním identifikačním kódem (FIK).

Pomohla vám tato stránka?
Podmínky používání cookies