Podle exkluzivního průzkumu, který si nechala zpracovat společnost O2, třetina rodičů stále nevěnuje žádnou pozornost bezpečnosti dětí na internetu, a to i bez ohledu na rostoucí počet případů kybernetické kriminality. Ta se za posledních pět let téměř ztrojnásobila.

Děti jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokáží si uvědomit jejich rizika. "Dnes existuje celá řada technologicky vyspělých způsobů, jak děti na internetu chránit.21 % rodičů využívá nejrůznější nástroje pro kontrolu dětí při používání internetu," komentuje výsledky aktuálního průzkumu Tomáš Minka, odborník na internetovou bezpečnost O2.

O Modré velrybě pochybují i rodiče

Průzkum se také zaměřil na aktuální fenomén, Modrou velrybu, a ukázal, že lidé stále nemají jasno v tom, zda jde či nejde o pravdivou informaci. Ačkoliv téměř polovina rodičů si o tomto fenoménu zjišťovala více informací, za hoax ji pokládá pouze třetina. O Modré velrybě se většina rodičů (69 %) poprvé dozvěděla z médií, pouze 5 % rodičů neslyšelo o Modré velrybě vůbec .

Výsledky výzkumu jednoznačně ukazují, že je nutné veřejnost a zejména děti pečlivě edukovat a vysvětlovat, že jde o poplašnou zprávu, která kombinuje pravdivé informace se senzačními zjištěními, jež se ale nezakládají na pravdě. "Riziko šíření informací o Modré velrybě spočívá v tom, že děti budou aktivně materiál o hře sdílet a v řadě případů ji budou chtít i vyzkoušet. Důležité je naučit děti porovnávat si informace z více zdrojů a nešířit poplašné zprávy o sebevražedných případech, jejichž souvislost se hrou nebyla prokázaná," vysvětluje Marie Mališková, CSR manažerka společnosti O2.

Mobilní telefon je vstupenkou do online světa, přesto čtvrtina lidí nevyužívá žádné zabezpečení

Podle průzkumu více než čtvrtina lidí nevyužívá žádné zabezpečení telefonu a téměř tři čtvrtiny lidí heslo svého telefonu nemění. "Telefony a tablety jsou zařízení, která dnes lidé běžně připojují k internetu, ale bezpečnost příliš neřeší. V případě zabezpečení počítače nebo notebooku jsou lidé obezřetnější, využívají antivirové programy a bezpečnostní hesla. Podle našeho průzkumu více než polovina respondentů používá pro e-mail hesla, která se skládají z podstatného jména a čísla a domnívají se, že jde o hesla dostatečně bezpečná, což bohužel není pravda," doplňuje Tomáš Minka. Více než 70 % uživatelů emailu si svá hesla pamatuje, avšak zhruba 20 % lidí si je zapisuje na papír nebo do dokumentu v počítači.

Společnost O2 se dlouhodobě věnuje edukaci v otázce bezpečnosti na internetu a účelného využívání technologií. Je partnerem projektu E-Bezpečí, který se zaměřuje na terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro děti a jejich rodiče. "Aktuálně je možné hlasovat pro zajímavé projekty z oblasti bezpečí i v rámci Ceny Gratias Tibi ve speciální kategorii Cena O2 za vstřícnou a bezpečnou komunitu," doplňuje Marie Mališková, zodpovědná za CSR ve společnosti O2.