Téměř polovina českých firem není připravena na zpřísnění povinnosti ochrany osobních údajů (GDPR) svých zákazníků. Třetina firem (35 %) si nutnost změny práce s osobními údaji zákazníků uvědomuje, avšak pouze jen jedna desetina (12 %) z nich je připravena.

E-shopy, hotely, cestovní kanceláře, ale i Sdružení vlastníků bytových jednotek (SVJ). Všech těchto sektorů a mnoha dalších drobných živností a firem, se dotkne nová evropská regulace tzv. "Obecné nařízení na ochranu osobních údajů" neboli GDPR (General Data Protection Regulation). Evropské firmy, včetně českých, musí být s touto regulací v souladu do 25. května 2018. Jinak hrozí vysoké pokuty až do výše půl miliardy Kč (20 mil. EUR) anebo 4 % z ročního obratu.

"Průzkum mezi českými firmami nás trochu vyděsil. Polovina podnikatelů si myslí, že se jich GDPR vůbec netýká. Z podrobné analýzy ale vidíme, že reálný dopad GDPR pocítí až 80 % firem," říká Jan Hruška, technologický ředitel ve společnosti O2.

Průzkum dále ukázal, že třetina firem (35 %), která si potřebu zajistit soulad s GDPR uvědomuje, nechává přípravu na poslední chvíli. Nejčastěji plánují přípravu na měsíce březen (52 % z nich), na duben a květen pak 20 % z nich. Žádnou přípravu dokonce neplánuje 18 % firem.

Téměř třetina firem si dále myslí, že zajištění souladu s GDPR je bude stát více jak 20 000 korun. Skoro polovina neví a 13 % neočekává žádný další nutný náklad.

Velké firmy, které obsluhují miliony zákazníků, na zohlednění GDPR regulace do vnitřních procesů a směrnic pracují již několik měsíců. Povinnost GDPR se však dotkne i mnohem menších podniků - jednoduše všech, kteří jakkoli pracují s osobními daty zákazníků anebo zaměstnanců.

"Pro všechny podnikatele jsme vytvořili jednoduchého online průvodce, který jim ukáže, zdali se problematice GDPR mají ve svém podniku věnovat či nikoli. Je přístupný na adrese https://www.o2.cz/gdpr," doplňuje Jan Hruška.