Analýza společnosti O2 eKasa ukazuje dopady uzavření restaurací a kaváren a následné vyhlášení karantény vyvolané koronavirem na české podnikatele v prvním týdnu po zavedení opatření (14. 3. - 19. 3. 2020). Data byla získána porovnáním se stejnými daty v předchozích dvou týdnech.
"Z informací, které jsme získali z našich systémů, vyplývá, že v prvním týdnu po zavedení karantény celé tři čtvrtiny podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa, přestaly prodávat své zboží a služby. Současně u podnikatelů, kteří dále fungovali, došlo k poklesu celkového množství i hodnoty prodejů na desetinu obvyklých hodnot. Jediné, co rostlo, byl podíl bezkontaktních plateb, tedy úhrad platební kartou, mobilním telefonem či hodinkami, a to o 20 %," uvádí Milan Hába, manažer projektu O2 eKasa.
Koronavirus se dotknul všech oblastí podnikání. Podnikatelé v oblasti stravování a pohostinství byli situací silně zasaženi, ale nepatří mezi nejvíce postižené. K největšímu poklesu prodejů došlo v následujících oborech:
- Maloobchod s hodinami, hodinkami a klenoty - 100 %
- Výroba oděvů a prodej obuvi - 100 %
- Kulturní, zábavní a rekreační činnosti - 98 %
- Maloobchod s oděvy - 96 %
- Ubytování, stravování a pohostinství - 96 %
Mezi obory, na které má současná situace relativně menší dopad, patří:
Obor podnikání | Podnikatelé, kteří zastavili prodej | Pokles provedených transakcí |
Výroba vína z vinných hroznů | 24 % | 87 % |
Maloobchod s tabákovými výrobky | 28 % | 84 % |
Maloobchod s pohonnými hmotami ve specializovaných prodejnách | 34 % | 77 % |
Maloobchod s pevnými palivy | 45 % | 55 % |
Destilace, rektifikace a míchání lihovin | 57 % | 86 % |
Maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabáku | 53 % | 89 % |
Výroba pekařských a cukrářských výrobků | 50 % | 93 % |
Doprava a skladování | 64 % | 89 % |