Analýza společnosti O2 eKasa ukazuje dopady uzavření restaurací a kaváren a následné vyhlášení karantény vyvolané koronavirem na české podnikatele v prvním týdnu po zavedení opatření (14. 3. - 19. 3. 2020). Data byla získána porovnáním se stejnými daty v předchozích dvou týdnech.

"Z informací, které jsme získali z našich systémů, vyplývá, že v prvním týdnu po zavedení karantény celé tři čtvrtiny podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa, přestaly prodávat své zboží a služby. Současně u podnikatelů, kteří dále fungovali, došlo k poklesu celkového množství i hodnoty prodejů na desetinu obvyklých hodnot. Jediné, co rostlo, byl podíl bezkontaktních plateb, tedy úhrad platební kartou, mobilním telefonem či hodinkami, a to o 20 %," uvádí Milan Hába, manažer projektu O2 eKasa.

Koronavirus se dotknul všech oblastí podnikání. Podnikatelé v oblasti stravování a pohostinství byli situací silně zasaženi, ale nepatří mezi nejvíce postižené. K největšímu poklesu prodejů došlo v následujících oborech:

  • Maloobchod s hodinami, hodinkami a klenoty - 100 %
  • Výroba oděvů a prodej obuvi - 100 %
  • Kulturní, zábavní a rekreační činnosti - 98 %
  • Maloobchod s oděvy - 96 %
  • Ubytování, stravování a pohostinství - 96 %

Mezi obory, na které má současná situace relativně menší dopad, patří:

Obor podnikání Podnikatelé, kteří zastavili prodej Pokles provedených transakcí
Výroba vína z vinných hroznů 24 % 87 %
Maloobchod s tabákovými výrobky 28 % 84 %
Maloobchod s pohonnými hmotami ve specializovaných prodejnách 34 % 77 %
Maloobchod s pevnými palivy 45 % 55 %
Destilace, rektifikace a míchání lihovin 57 % 86 %
Maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabáku 53 % 89 %
Výroba pekařských a cukrářských výrobků 50 % 93 %
Doprava a skladování 64 % 89 %

infografika