V Čechách končí éra telefonních budek. Nadace O2 jako jejich poslední připomínku spouští charitativní aukci.

17. 6. 2021
  • Telefonní budky nahradily modernější technologie
  • Nadace O2 spouští charitativní aukci předmětů spojených s telefonováním z budek
  • Každá stokoruna z charitativní aukce pomůže ochránit jedno dítě na internetu

Z obce Hlubyně na Příbramsku dnes zmizí poslední telefonní budka. V České republice tak definitivně končí jedna éra telefonování, která začala v roce 1911. U příležitosti odstranění poslední budky spouští Nadace O2 charitativní aukci předmětů spojených s telefonováním z veřejných telefonních automatů. Výtěžek z ní věnuje na ochranu dětí na internetu v rámci programu O2 Chytrá škola - za každých sto korun zajistí pro jednoho žáka odborný seminář zaměřený na rozvoj dovedností nezbytných pro bezpečné používání internetu.

"V České republice máme jedno z nejlepších pokrytí mobilním signálem v Evropě. V posledních letech, kdy téměř každý vlastní mobilní telefon nebo pevnou linku, počet hovorů uskutečněných z budek dramaticky klesl a budky tak ztratily svůj smysl. Budeme proto raději investovat do rozvoje nejmodernějších technologií, které lidé skutečně využijí," vysvětluje technologický ředitel O2 Jan Hruška.

5G ve městech i menších obcích

Poslední budka zmizí přesně rok poté, kdy O2 jako první spustilo komerční provoz sítě 5G v Praze a v Kolíně. V letošním roce s budováním sítí páté generace pokračuje. "Do konce června bude 5G dostupné v téměř 60 městech v Česku. Pro spuštění jsme vybírali takové lokality, kde se koncentruje větší množství lidí. V plánu pokrývání však nezapomínáme ani na menší obce a odlehlejší místa," popisuje Jan Hruška.

Největší rozmach telefonních budek nastal na přelomu tisíciletí, kdy jich v českých ulicích bylo na 30 tisíc. Od té doby se jejich počet každým rokem snižoval. Využití automatů výrazně klesalo, v posledních letech z řady z nich lidé volali méně než jednou za měsíc a budky se spíše než místem pro volání stávaly terčem vandalů. Výnosy z volání tak ani zdaleka nepokrývaly náklady na údržbu a provoz. Na konci loňského roku pak došlo k ukončení tzv. univerzální služby, v rámci které operátor budky provozoval v obcích do 200 obyvatel.

"V minulém století byla služba veřejných telefonních automatů chloubou a jejich úroveň měřítkem technického pokroku a zlepšování úrovně služeb pro obyvatelstvo. S rozmachem mobilních telefonů se postupně stala zátěží a její veřejné provozování a dotování začalo postrádat ekonomický smysl. Služba zrozená před 110 lety již nemůže stačit rychlému tempu moderních technologií, k nimž brzy přibude plnohodnotné využívání 5G sítí, které zajistí ještě širší paletu dostupných služeb. Český telekomunikační úřad také podporuje a vzdělává obce v problematice výstavby sítí vysokorychlostního internetu tak, aby co největší počet obyvatel měl možnost využívat moderní elektronické komunikace," říká Hana Továrková, předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu.

O2 dalo obcím možnost si budku bez telefonního automatu ponechat a využít ji například jako obecní vývěsku nebo tzv. knihobudku. Na některých místech tak bude možné kabiny stále zahlédnout, nebudou však již sloužit k telefonování. Tam, kde si obce přály budky odstranit, je pro O2 demontovala dodavatelská společnost Moris Design. Ta během posledních dvou let odstranila celkem více než 3500 telefonních kabin, zajistila jejich ekologickou likvidaci a postarala se o úpravu míst, kde budky stály.

Startuje aukce na podporu digitálního vzdělávání

U příležitosti odstranění poslední budky spouští Nadace O2 ve spolupráci s portálem Aukro charitativní aukci předmětů spojených s telefonováním z veřejných telefonních automatů. "Odstranění poslední budky je symbolem technologického rozvoje. Klíčovým předpokladem pokroku je vzdělanost. Výtěžek z c haritativní aukce proto celý věnujeme programu O2 Chytrá škola, jehož prostřednictvím Nadace O2 pomáhá žákům a učitelům na základních školách a v dětských domovech lépe se zorientovat v příležitostech i nástrahách spojených s internetem," popisuje Jan Hruška a dodává: "Za každých sto korun, které se nám podaří vybrat, zajistíme pro jednoho žáka základní školy tříhodinový odborný seminář zaměřený na rozvoj dovedností nezbytných pro bezpečné používání internetu."

Charitativní aukce poběží na aukčním portálu aukro.cz do neděle 27. června. Zájemci si mohou koupit dřevěnou telefonní budku, kterou bylo možné v českých ulicích vídat od 60. do 90. let, několik typů telefonních automatů, telefonní karty nebo sluchátka. "Charitativní dražby podporujeme dlouhodobě. Jsme hrdí na to, že samotný princip fungování prodejů na Aukru umožňuje získat maximální možnou částku i projektům zaměřeným na vzdělávání," uvádí k aukci CEO Aukra Jan Sadílek a dodává: "Charitativní aukce poběží na největším českém online tržišti Aukro od 17. do 27. června a zapojit se do ní mohou lidé ze všech regionů."

Více informací najdou zájemci na stránce www.nadaceo2.cz/charitativniaukce. Tento web o dobročinné aukci pro Nadaci O2 bezplatně vyvinula společnost inCUBE.

Kontakty
Lucie Svobodová


svobodova.lucie@o2.cz

O společnosti O2 Czech Republic

O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.