Vážení akcionáři,
dovolte mi, abych zhodnotil aktivity a výsledky skupiny Telefónica O2 Czech Republic v prvním pololetí roku 2010. Podobně jako v průběhu roku 2009 byly naše výsledky v prvních šesti měsících roku 2010 ovlivněny náročným makroekonomickým prostředím v České republice. To se nadále negativně projevilo především v nižší spotřebě našich mobilních zákazníků, která byla doprovázena poklesem výnosů. Ve druhém čtvrtletí jsme však zaznamenali určitou stabilizaci a pokles výnosů se zpomalil. Dalším faktorem, který měl vliv na naše výsledky, byla pokračující a v některých oblastech i rostoucí aktivita našich konkurentů. Přesto se nám podařilo udržet solidní růst zákaznické báze v klíčových oblastech, což potvrdilo úspěch našeho zaměření na nabídku služeb, které vycházejí z potřeb zákazníků. Díky jednoduché a srozumitelné nabídce jsme udrželi silný růst zákazníků na Slovensku.
V segmentu pevných linek se nám nadále daří snižovat tempo poklesu počtu pevných linek díky úspěšné nabídce založené na službách vysokorychlostního připojení k internetu. Za první pololetí roku 2010 se úbytek počtu pevných linek snížil meziročně o 30 % na 62 tisíc. Ke zlepšení přispěl pokračující nárůst počtu uživatelů služeb vysokorychlostního připojení k internetu. Odstraněním závazku k využívání služby na určitou dobu jsme zatraktivnili nabídku služby O2 Internet na doma. Novým zákazníkům jsme nabídli připojení k internetu s maximální možnou rychlostí jejich linky až 16 MB/s za velmi výhodnou cenu. Počet maloobchodních přípojek ADSL se dokonce června meziročně zvýšil o 10,8 %.
V mobilním segmentu jsme se dále soustředili na převádění zákazníků předplacených služeb na smluvní. Díky úspěchu tarifů O2 NEON vzrostl počet zákazníků smluvních služeb meziročně o 4,5 % a jejich podíl na celkové zákaznické bázi dosáhl na konci prvního pololetí 57,4 %. Zvyšování tohoto podílu pomáhá rovněž udržet růst hlasového provozu. Pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků jsme uvedli nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu nabízely v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době zcela bez omezení.
Zákazníkům mobilních předplacených služeb jsme k tarifům O2 NA!PIŠTE a O2 NA!HLAS nabídli volání za pouhou jednu korunu. Úspěšně pokračovala i akce Odměna za dobití zaměřená na pravidelné dobíjení kreditu. Výše uvedené aktivity přispěly ke stabilizaci průměrného výnosu na zákazníka předplacených služeb a k dalšímu zpomalení poklesu jejich počtu.
V oblasti mobilního vysokorychlostního připojení k internetu jsme pokračovali v rozšiřování pokrytí našich sítí UMTS a EDGE. V polovině července byla síť 3G dostupná třetině obyvatel v České republice. Tím jsme opět zvýšili náskok před konkurencí. Spolu s rozšiřováním pokrytí mobilních datových sítí jsme rovněž rozšířili nabídku služeb. Pro zákazníky předplacených služeb top byl tarif O2 Předplacený mobilní internet, který umožnil zákazníkům svobodný přístup k internetu bez nutnosti vázat se smlouvou a pravidelným paušálem. V červnu jsme představili čtyři varianty portfolia paušálních tarifů mobilního internetu O2 Mobilní Internet. Zákazníci ze segmentu malých a středních firem si k některým mobilním datovým tarifům mohli pořídit malý přenosný netbook nebo profesionální notebook.
Jak jsem uvedl na začátku, na Slovensku se nám díky úspěchu jednoduchých a srozumitelných tarifů O2 Fér, které přinášejí zákazníkům hodnotu, podařilo významně zvýšit počet zákazníků a zlepšit jejich kvalitu a strukturu a zvýšit loajalitu. V průběhu prvního pololetí se jejich počet zvýšil o více než 150 tisíc na 709 tisíc. Zároveň jsme posílili svoji pozici na slovenském mobilním trhu, kde náš tržní podíl vzrostl na 12,3 %. Tyto výsledky vedly rovněž k více než 50% nárůstu výnosů a zlepšení finanční výkonnosti.
Podobně jako v minulých letech i letos pokračujeme v úsilí dále zlepšit naši provozní efektivitu. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli realizovat ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem je nastavení efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení organizačních úrovní v celé společnosti. Kromě toho se zaměřujeme na zefektivnění procesů díky pokračující integraci fixních a mobilních platforem a systémů, se zvláštním zaměřením na transformaci v oblasti sítí, včetně outsourcingu některých činností. Věřím, že realizace tohoto programu přispěje k posílení naší konkurenceschopnosti a udržení vysoké finanční výkonnosti.
Při hodnocení finančních výsledků musím opět připomenout vliv makroekonomického prostředí na naše výnosy. Ty byly rovněž negativně ovlivněny pokračujícím poklesem mobilních terminačních poplatků. Konsolidované výnosy z podnikání poklesly v prvním pololetí meziročně o 6,6 % na 27,8 mld. Kč, ve druhém čtvrtletí se však pokles snížil na 4,1 %. Výnosy mobilního segmentu v České republice zaznamenaly 8,5% pokles na 14,3 mld. Kč kvůli optimalizaci spotřeby zákazníků a snížení mobilních terminačních poplatků, zatímco výnosy v segmentu pevných linek poklesly v prvním pololetí meziročně o 7,5 % na 12,3 mld. Kč. Zde nárůst výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu a ICT služeb nenahradil pokles výnosů z hlasových služeb. Výnosy na Slovensku se zvýšily o 51 % na 48,8 mil. EUR. Meziroční srovnání provozní výkonnosti měřené provozním ziskem OIBDA bylo ovlivněno několika jednorázovými položkami v roce 2009 i 2010. V prvním pololetí 2010 dosáhla OIBDA výše 11,2 mld. Kč, meziročně o 18,1 % méně. Bez zahrnutí jednorázových položek však poklesla o 4,5 %, tedy méně než výnosy. Výsledkem je nárůst plně srovnatelné OIBDA marže o 0,7 procentního bodu na 43,4 %. Za tímto zlepšením stálo naše pokračující úsilí efektivně řídit vynakládání komerčních a nekomerčních provozních nákladů. Čistý zisk poklesl o 23,9 % na 4,4 mld. Kč díky výše uvedenému snížení provozního zisku OIBDA, který nebyl plně vyrovnán poklesem odpisů a nižší daní.
Jsem rád, že dosažené výsledky za první pololetí roku a naše očekávání pro zbytek roku nám umožňují potvrdit celoroční cíle na úrovni plně srovnatelného provozního zisku OIBDA, kde očekáváme pokles o 5 % až 9 % a investic, které by měly dosáhnout výše zhruba 6 mld. Kč. Věřím, že díky naší úspěšné nabídce služeb a produktů se nám podaří udržet růst zákazníků v klíčových oblastech a spolu s postupným oživením ekonomiky v České republice se zlepší trendy v jejich spotřebě. Nadále se budeme zaměřovat na důslednou finanční disciplínu s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů a udržet vysokou provozní ziskovost.
Luis Antonio Malvidopředseda představenstva
Leden
Společnost Telefónica O2 spustila nový portál dokumentace sítě, který umožní všem zájemcům získat mapové podklady o poloze telekomunikačních sítí na jejich pozemcích elektronicky.
Únor
Telefónica O2 oznámila své auditované konsolidované finanční výsledky za rok 2009, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. Konsolidované výnosy z podnikání dosáhly výše 59,7 mld. Kč, čistý zisk stoupl na 11,6 mld. Kč.
Představenstvo společnosti na svém zasedání zvolilo Luise Antonia Malvida do funkce předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti Telefónica O2.
Jiří Dvorjančanský byl jmenován do funkce výkonného ředitele pro rezidentní marketing společnosti Telefónica O2.
Telefónica O2 se stala generálním partnerem nového multikulturního projektu pro celou rodinu Open Air Festival.
Březen
Telefónica O2 představila nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu umožnily v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době zcela bez omezení.
Počet účastníků programu pro zákazníky předplacených služeb Odměna za dobití překročil hranici jednoho milionu.
Duben
Společnost Telefónica O2 nabídla firmám službu O2 Clean Internet, která zaručuje profesionální ochranu před průnikem nežádoucího softwaru a různých typů virů do lokální sítě.
Zaměstnanci společnosti prostřednictvím Velikonočních trhů podpořili chráněné dílny nákupem výrobků za téměř 240 tisíc korun.
V rámci Informačního systému datových schránek, který slouží ke komunikaci mezi úřady a s právnickými a fyzickými osobami, bylo již doručeno přes deset milionů zpráv.
Květen
Proběhla řádná valná hromada akcionářů společnosti Telefónica O2. Akcionáři společnosti schválili mimo jiné návrh představenstva na výplatu dividendy ve výši 40 Kč před zdaněním na akcii. Novou členkou dozorčí rady a výboru pro audit se stala María Eva Castillo Sanz, nezávislá členka správní rady společnosti Telefónica, S.A.
Představenstvo společnosti Telefónica O2 schválilo navýšení základního kapitálu společnosti Telefónica O2 Slovakia peněžitým vkladem o 40 mil. EUR na 240 mil. EUR.
Telefónica O2 provedla organizační změny ve struktuře společnosti. Vznikla nová centralizovaná divize Marketing a divize Strategie a Business Development.
Telefónica O2 rozšířila portfolio svých mobilních datových služeb o službu O2 Předplacený mobilní internet. Služba je určena pro zákazníky, kteří se připojují nepravidelně nebo s internetem začínají a díky předplacenému kreditu umožňuje mobilní internetové připojení bez závazku, jednoduše a kdykoli.
Červen
Telefónica O2 se zapojila do celosvětové mobilní kampaně 1GOAL na podporu vzdělávání dětí.
Společnost Telefónica O2 připravila speciální školení zaměřené na komunikaci pro neslyšící a nedoslýchavé osoby. Účastníci se stali lokálními ambasadory neslyšících ve svém regionu.
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti
Vývoj na telekomunikačním trhu v České republice v prvním pololetí roku 2010 byl podobně jako v roce 2009 nadále ovlivněn nepříznivým ekonomickým prostředím, které se projevilo zpomalením ekonomické aktivity zákazníků a tlakem na snižování výdajů v rozpočtech firem i domácností. Následkem toho došlo ke zpomalení růstu počtu nových zákazníků a k dalšímu poklesu tržeb. Kromě toho byly mobilní výnosy negativně ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků.
Počátkem roku došlo na mobilním trhu k podstatnému rozšíření nabídky tzv. „flat-rate“ tarifů. Na konci ledna představil T-Mobile dva nové hlasové tarify Grand a Grand PLUS, nabízející neomezené volání pro nefiremní zákazníky, poté i tarify Profi, nabízející stejnou službu firemním zákazníkům. V březnu představil Vodafone zcela novou koncepci Tarifů šitých na míru, které zákazníkům umožňují kombinovat služby dle jejich aktuálních individuálních potřeb, a to od nulového měsíčního poplatku až po možnost výběru neomezeného volání, SMS a neomezených dat.
V dubnu Telefónica O2 rozšířila nabídku svých mobilních tarifů s neomezeným voláním. Zákazníkům z řad drobných podnikatelů a živnostníků nabídla tarify O2 Podnikání, v květnu pak představila vylepšenou tarifní řadu pro malé a střední firmy O2 Business, obohacenou o nový tarif O2 Business Unlimited, který nabízel rovněž neomezené volání, SMS i data.
Všichni mobilní operátoři pokračovali v průběhu prvního pololetí v modernizaci a rozšiřování pokrytí svých sítí. V lednu zahájil T-Mobile komerční provoz 3G sítě v části Prahy, koncem pololetí pak signálem pokryl zbývající části hlavního města, Plzeň a Brno. V červnu rovněž dokončil projekt modernizace své GSM sítě. Vodafone během prvního pololetí pokryl 3G signálem zbylou část Prahy, Brno a Karlovy Vary.
Telefónica O2 rozšířila dostupnost 3G pokrytí do dalších měst a v polovině července pokrývala technologií UMTS/HSPA již třetinu populace České republiky.
Společnost Vodafone změnila v prvním pololetí svou prodejní strategii a začala provoz vlastních prodejen nabízet na způsob franšízy. Do dvou let plánuje rozšířit svou pobočkovou síť pomocí franšíz na přibližně 130 prodejen.
Opačnou strategii zvolil čtvrtý operátor U:fon, který na konci roku 2009 oznámil zásadní změnu své obchodní strategie a pozice na trhu. Dal si za cíl stát se prvním nízkonákladovým operátorem v České republice, klást důraz především na poskytování a rozvoj mobilních dat a nabízet své hlasové a datové služby také velkoobchodním způsobem. Na konci června U:fon oznámil, že začne poskytovat svou síť ostatním operátorům, kteří budou služby typu rychlý mobilní Internet či hlasové volání poskytovat zákazníkům pod svým jménem, a umožní tak vznik virtuálních operátorů. Prvními velkoobchodními zákazníky se staly společnosti Live Telecom, WIA a Pe3nyNet.
Na konci prvního pololetí roku 2010 došlo u všech operátorů vlivem požadavků Evropské unie ke snížení cen hlasových služeb a SMS posílaných ze zahraničí. Povinně zaveden byl i tzv. Data roaming limit, jehož cílem je ochrana zákazníků před neočekávanými účty za používání Internetu v zahraničí.
Na trhu fixních služeb došlo k rozšíření nabídky internetového připojení. Na počátku dubna společnost UPC rozšířila své portfolio vysokorychlostního Internetu o nový produkt UPC Fiber Power 25 a následně trvale o 40 % snížila cenu u svých dvou nejrychlejších nabídek internetového připojení (UPC Fiber Power 50, UPC Fiber Power 100).
Telefónica O2 a T-Mobile ve druhém čtvrtletí rozšířily svoji nabídku mobilního internetu o předplacenou variantu a počátkem června Telefónica O2 představila nové portfolio paušálních datových tarifů.
České Radiokomunikace nadále pokračovaly v rozšiřování technologii WiMAX do dalších měst České republiky.
Regulace
V regulačním prostředí trhu elektronických komunikací v České republice proběhla během prvního pololetí roku 2010 řada změn, z nichž nejvýznamnější byly:
legislativní změny,
změny v oblasti analýz trhů a produktové regulace,
změny v oblasti poskytování univerzální služby, státní politiky a podpory v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu.
V legislativním prostředí, které upravuje oblast elektronických komunikací, došlo k následujícím změnám:
vydání zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání),
vydání zákona č. 153/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
zahájení implementace revize nového regulačního rámce elektronických komunikací do českého právního řádu, tj.:
směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/136/ES, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele,
směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/140/ES, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací,
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Úřadu.
Analýzy relevantních trhů a produktová regulace
Telefónica O2 pokračovala v plnění povinností, které ji byly uloženy na základě analýz relevantních trhů, které Český telekomunikační úřad (ČTÚ) provedl v předchozím období. Během prvního pololetí roku 2010 ČTÚ analyzoval dva velkoobchodní trhy. Výsledkem těchto analýz je postupné snižování regulační zátěže společnosti.
V dubnu ČTÚ vydal nové regulované velkoobchodní ceny za ukončení volání v mobilních sítích. Cena za minutu hovoru klesla od 1. ledna 2010 z 2,31 Kč na 1,96 Kč a od 1. července 2010 na 1,66 Kč.
ČTÚ dále pokračoval v konzultaci regulační strategie přístupu k sítím nové generace (NGA), která se dotýká všech podnikatelů na trhu optických přístupových sítích. Za tímto účelem ČTÚ konzultuje s dotčenými subjekty dokument zabývající se návrhem regulace jednotlivých scénářů výstavby optických přístupových sítí. Tento dokument vychází z doposud nevydaného Doporučení Evropské komise k NGA.
Regulace mezinárodního roamingu
Maloobchodní ceny za příchozí volání se od 1. července 2010 snížily na 5 centů za minutu. Cena za odchozí volání poklesla na 39 centů za minutu. Ceny v českých korunách byly upraveny dle platného směnného kurzu.
V březnu společnost spustila ochranný mechanismus na datové služby poskytované koncovým zákazníkům. Zákazník je automaticky chráněn proti vysokým účtům za datové roamingové služby nad 50 EUR měsíčně.
Uložení povinností spojených s poskytováním univerzální služby
V rámci povinnosti poskytovat univerzální službu zajišťovala Telefónica O2 v průběhu prvního pololetí roku 2010 tyto dílčí služby:
služby veřejných telefonních automatů,
přístup zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenný s přístupem, který využívají ostatní koncoví uživatelé, zejména prostřednictvím speciálně vybavených telekomunikačních koncových zařízení,
zvláštní cenové plány, které se liší od cenových plánů poskytovaných za normálních obchodních podmínek pro zdravotně postižené osoby.
U služeb uvedených pod písm. a) došlo v roce 2010 v souladu s rozhodnutím ČTÚ z roku 2009 k redukci počtu veřejných telefonních automatů zařazených do univerzální služby.
V průběhu prvního pololetí roku 2010 vydal ČTÚ rozhodnutí týkající se výše čistých nákladů za služby zahrnuté do univerzální služby v roce 2007. Toto rozhodnutí však doposud nenabylo právní moci, protože ostatní operátoři, kteří mají přispívat na úhrady ztráty z poskytování univerzální služby, podaly proti tomuto rozhodnutí rozklad.
Ze strany ČTÚ dále probíhal proces ověřování výše požadované ztráty a dodaných podkladů za rok 2008. Telefónica O2 připravovala podklady pro předložení žádosti o úhradu ztráty z poskytování univerzální služby za rok 2009.
Státní politika a podpora v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu (broadbandu)
Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky zahájilo tvorbu strategického dokumentu „Digitální Česko“, který se má zabývat rozvojem ICT s důrazem na další vývoj vysokorychlostního internetu včetně optických sítí v České republice. Díky dotacím ze strukturálních fondů EU pokračovala podpora projektů na rozvoj ICT v institucích veřejné správy i v podnikatelském sektoru.
Telefónica O2 se v rámci svého členství v asociacích účastnila diskuzí ke zveřejněným základním tezím výše uvedené strategie. Společnost dlouhodobě sleduje možnosti, které jejím zákazníkům nabízejí strukturální fondy a přizpůsobuje své produkty a služby tak, aby splňovaly podmínky dotací.
V průběhu prvního pololetí 2010 skupina Telefónica O2 nadále nabízela své produkty a služby ve snaze maximálně uspokojit požadavky jejích zákazníků i v ekonomicky náročné době. Pro zákazníky z řad domácností šlo o aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb vysokorychlostního připojení k internetu. Zákazníci mohli nově využít nabídku připojení k internetu bez závazku k využívání služby na určitou dobu. Společnost dále pokračovala v rozvoji služeb ICT a komplexních zákaznických řešení, kde se soustředila nejen na segment státní správy a velkých korporátních zákazníků, ale svoji nabídku směřovala i na malé a střední firmy.
V mobilním segmentu společnost propagovala své neomezené tarify O2 NEON pro smluvní zákazníky. Pro zákazníky předplacených mobilních služeb pokračoval program Odměna za dobití. V dubnu pro tyto zákazníky společnost představila akci Korunománie v podobě minuty volání za pouhou jednu korunu. V oblasti mobilních datových sítí Telefónica O2 významně pokročila v rozšiřování pokrytí mobilní sítě nové generace (3G). V polovině července tak byla 3G síť dostupná jedné třetině obyvatel České republiky. Zároveň společnost pokračovala ve výstavbě sítě EDGE, kterou na konci prvního pololetí mohlo využívat 60 % populace. Spolu s rozšiřováním pokrytí mobilních datových sítí rozšířila společnost portfolio svých mobilních datových tarifů, nově i pro zákazníky předplacených služeb.
Na Slovensku skupina pokračovala v úspěšné nabídce svých tarifů O2 Fér, která vedla k růstu a zkvalitnění zákaznické základny a větší loajalitě. Výsledkem byl pokračující výrazný nárůst výnosů a zlepšení finanční výkonnosti.
Všechny výše uvedené aktivity se projevily velmi dobrými provozními výsledky z hlediska růstu zákazníků. Počet maloobchodních zákazníků ADSL dosáhl na konci prvního pololetí 2010 výše 702 tisíc, což představuje 10,8% meziroční nárůst. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci června 133 tisíc. K tomuto datu dosáhl počet pevných linek provozovaných společností Telefónica O2 výše 1,7 milionu. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2010 se jejich počet snížil o 62 tisíc, což je o 30,3 % méně než ve stejném období roku 2009. Počet mobilních zákazníků vzrostl na vysoce nasyceném mobilním trhu meziročně o 0,1 % na 4,8 milionu. Za tímto růstem stojí především nárůst počtu smluvních zákazníků, který na konci června dosáhl 2,8 milionu, meziročně o 4,5 % více. Pokles počtu zákazníků předplacených služeb se v průběhu prvního pololetí dále zpomalil na 70 tisíc ve srovnání se 110 tisíci ve stejném období roku 2009. Počet mobilních zákazníků na Slovensku se v prvním pololetí zvýšil o 156 tisíc (92 tisíc v prvním pololetí 2009) na 709 tisíc.
Podobně jako v roce 2009, rovněž v prvním pololetí 2010 společnost pokračovala ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. Proto se rozhodla realizovat ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem bylo nastavení efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení organizačních úrovní v celé společnosti. Kromě toho se společnost zaměřila na zefektivnění svých procesů a pokračovala v integraci fixních a mobilních platforem a systémů, se zvláštním zaměřením na transformaci v oblasti sítí, včetně outsourcingu některých činností. Výsledkem bude snížení počtu zaměstnanců v roce 2010 o zhruba 1000, z čehož přibližně 500 bude outsourcováno. V souvislosti s tímto restrukturalizačním programem zaúčtovala společnost v prvním pololetí 2010 náklady na restrukturalizaci ve výši 427 mil. Kč.
Telefónica O2 Slovakia
Díky stále rostoucí oblibě jednoduchého a kvalitního tarifu O2 Fér zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním pololetí 2010 pokračující nárůst počtu svých zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti. Na konci června dosáhl počet aktivních zákazníků výše 709 tisíc, meziročně o 69,9 % více. Čistý přírůstek v prvním pololetí 2010 tak dosáhl 156 tisíc. Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl ke konci druhého čtvrtletí 2010 meziročně o 89,9 % na 258 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 60,3 % na 451 tisíc. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 36,4 %, což představuje nárůst o 3,8 procentní body.
Díky pokračujícímu silnému nárůstu zákaznické báze zvýšila Telefónica O2 svůj tržní podíl na konci června na 12,3 % z 9,8 % na začátku roku.
Celkové výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 51,0 % na 48,8 mil. EUR. Zvýšil se i průměrný výnos na jednoho zákazníka (ARPU), který u zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 18,8 EUR a 19,2 EUR ve druhém čtvrtletí 2010, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo 8,3 EUR, respektive 8,5 EUR.
Na konci prvního pololetí pokrývala Telefónica O2 Slovakia vlastní sítí již 94,35 % populace Slovenska. Toto pokrytí umožnilo realizovat 89 % volání ve vlastní síti. Zbývajících 11 % volání bylo realizováno v režimu národního roamingu. Podíl hovorů ve vlastní síti se tak ve srovnání s koncem roku 2009 zvýšil o 5 procentních bodů.
Na základě hodnocení nezávislé agentury dosáhla Telefónica O2 Slovakia opět nejvyšší úroveň spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory. Index zákaznické spokojnosti (CSI) dosáhl hodnoty 84,2. Tím společnost potvrdila svůj dlouhodobý náskok v zákaznické spokojenosti před konkurencí.
Společnost Telefónica O2 Slovakia se již plně stabilizovala na slovenském trhu. V květnu schválilo představenstvo mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic navýšení základního kapitálu společnosti peněžitým vkladem o 40 miliónů EUR na 240 milionů EUR. Tento krok potvrdil dlouhodobé záměry skupiny Telefónica na Slovensku. I v budoucnu bude Telefónica O2 Slovakia nadále pozorně sledovat potřeby slovenských zákazníků a přinášet jim inovativní a efektivní řešení.
Nové produkty a služby
V březnu Telefónica O2 připravila speciální nabídku pro nové uživatele neomezených paušálních tarifů z rodiny O2 NEON. Zákazníci (drobní podnikatelé či živnostníci s platným IČ), kteří si aktivovali nové číslo s tarifem O2 NEON L, L+, XL nebo XXL v období od 1. do 14. března 2010, na něj získali 30% slevu po celou dobu jeho užívání (tj. 2 nebo 3 roky podle smlouvy).
Od 1. června nabízí Telefónica O2 zákazníkům doplňkovou službu O2 Navzájem, která za měsíční paušál nabízí neomezené volání ve skupině až sedmi přátel kdykoli. Službu mohou využívat jak paušální zákazníci, tak uživatelé předplacené O2 karty. Každý účastník skupiny platí vždy stejný měsíční poplatek a služba je tak tím výhodnější, čím víc členů ve skupině je. Služba je díky neomezené komunikaci s vybranými kontakty kdykoli ideálním doplňkem k tarifní řadě O2 NEON.
Každý zákazník předplacených služeb, který si v období od 22. března do 5. dubna 2010 dobil v minimální hodnotě 200 Kč a zadal kód na www.odmenazadobiti.cz, dostal namísto běžné tzv. zlatou odměnu. Podmínkou jejího získání byla odměna v podobě služby O2. Například namísto běžných deseti SMS do sítě O2, mohl SMSkovat v síti O2 celý den bez limitu.
Připraveny byly také celodenní balíčky neomezeného volání a MMSkování, Internet v mobilu na celý týden či dvacet minut volání do zahraničí. Zlaté odměny mohli získat všichni zákazníci i po skončení velikonoční akce, stačilo pouze, aby si dobili jednorázově 400 Kč nebo více.
Pro nové zákazníky mobilních předplacených služeb Telefónica O2 přichystala od 1. dubna do 30. června 2010 jedinečnou nabídku. K tarifům O2 NA!PIŠTE a O2 NA!HLAS si mohli zákazníci užívat speciální akci v podobě minuty volání za pouhou jednu korunu. V rámci stálých výhod těchto předplacených služeb pak mohli i nadále využít jeden ze čtyř balíčků – víkendové či večerní volání za 0,50 Kč za minutu, víkendové SMS za 0,50 Kč nebo Internet v mobilu za 20 Kč za týden. Za každé dobití také dostali na www.odmenazadobiti.cz jednu ze zaručených odměn.
Telefónica O2 rozšířila od dubna 2010 nabídku mobilních tarifů pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků. Jednalo se o nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu nabízely v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době zcela bez omezení. Tato výhoda nebyla nijak časově omezena a byla k dispozici po celou dobu užívání tarifu. Nové tarify O2 Podnikání byly k dispozici celkem ve čtyřech variantách: O2 Podnikání M, O2 Podnikání L, O2 Podnikání XL a O2 Podnikání XXL. Nejvyšší tarif nabídl za jednu měsíční paušální částku volání v pracovní době od 9,00 hodin do 17,00 hodin kamkoliv bez omezení sítě. U ostatních tarifů se výhoda ve stejném čase vztahovala na volání na více než 7 milionů čísel v síti O2 včetně všech pevných linek v České republice.
Nově pak od května začala Telefónica O2 nabízet vylepšení stávajících minutových tarifů zaměřených na malé a střední firmy O2 Business. Zcela neomezeným paušálem se stal upravený tarif O2 Business Unlimited. Jeho uživatelé mohli za snížený měsíční poplatek 2900 Kč (bez DPH) bez omezení telefonovat, využívat internet a posílat SMS do všech sítí v České republice. Výhodnější byly ale i další tarify O2 Business, které získaly více volných minut, nižší minutové sazby nebo nižší měsíční paušály. Kromě nabídky v rámci rodiny O2 Business si přitom zákazníci mohli vybrat také některý z tarifů z nabídky paušálů O2 Podnikatel, které byly zaměřené na volání v rámci vlastní sítě.
V únoru Telefónica O2 připravila další výhodnou nabídku vysokorychlostního internetu. Zákazníci, kteří si v únoru aktivovali O2 Internet na doma, jej získali na jeden rok za 600 Kč měsíčně, a to bez smluvního závazku a dalších poplatků za pevnou linku. Ještě lepší ceny získali noví i stávající zákazníci, když internet kombinovali s dalšími službami. Při pořízení O2 Internet na doma získali za zvýhodněnou cenu mobilní internet, 100 Kč slevu k mobilním tarifům O2 NEON, či 300 minut volání z pevné linky za pouhých 120 Kč.
Od 1. června mohli všichni zákazníci společnosti Telefónica O2 získat za velmi výhodnou cenu připojení k internetu s maximální možnou rychlostí jejich linky, a to až 16 MB/s. Každý, kdo si domů pořídil O2 Internet, zaplatil za první rok používání pouze 400 Kč měsíčně, a to bez závazků či poplatků za pevnou linku.
Od února Telefónica O2 rozšířila svoji nabídku tarifů mobilního internetu o nový tarif O2 Mobilní Internet Standard, který byl určen pro běžnou práci s internetem. Stačil například na denní posílání větších emailů, občasné stahování hudby nebo uložení více než 2000 kvalitních fotek. Za 500 Kč měsíčně mohli zákazníci surfovat kdekoliv a kdykoliv. Limit pro stahování dat byl u nového tarifu stanoven na 2 GB za měsíc. O2 Mobilní Internet Standard pořídili zákazníci nejvýhodněji v kombinaci s dalšími službami.
Od 1. června měli všichni zákazníci možnost pořídit si mobilní internetové připojení formou předplaceného kreditu O2 Předplacený mobilní internet. Tato služba umožnila zákazníkům svobodný přístup k internetu bez nutnosti vázat se smlouvou a pravidelným paušálem. Byla dostupná ve čtyřech variantách podle počtu zakoupených denních balíčků. Denní balíčky se skládaly z 24 hodinových bloků, které zákazník mohl čerpat kdykoliv během 2 měsíců od data jejich aktivace. V rámci jednoho bloku se pak mohl libovolně připojovat a odpojovat. Během tohoto intervalu měl zákazník k dispozici 500 MB dat (FUP). Cenové varianty jednotlivých denních balíčků byly následující: 1 den – 50 Kč, 5× 1 den – 200 Kč, 10× 1 den – 350 Kč, 30× 1 den – 900 Kč. Zákazníci mohli předplacený mobilní internet pořídit ve 2 variantách – O2 Mobilní internet sada a O2 Mobilní internet karta. O2 Mobilní internet sadu tvořila předplacená SIM karta s 5 týdny internetu zdarma v kombinaci s USB modemem Huawei E1750. Zákazník ji pořídil za cenu 995 Kč. O2 Mobilní internet kartu si mohli zákazníci pořídit i samostatně, a to za cenu 95 Kč. Její součástí byl kredit v hodnotě 50 Kč, odpovídající jednomu dni připojení zdarma.
Od 8. června připravila Telefónica O2 nové portfolio paušálních tarifů mobilního internetu. Zákazník si nově mohl vybírat z celkem čtyř tarifů a to O2 Mobilní Internet Start za cenu 300 Kč včetně DPH při FUP 500 MB, O2 Mobilní Internet Standard za cenu 500 Kč včetně DPH při FUP 2 GB, O2 Mobilní Internet Pro za cenu 750 Kč včetně DPH při FUP 10 GB, O2 Mobilní Internet Neomezený za cenu 1 000 Kč včetně DPH při neomezené FUP.
Zákazníci ze segmentu malých a středních firem si k některým mobilním datovým tarifům mohli pořídit malý přenosný netbook Samsung N150 za dotovanou cenu 1 495 Kč nebo profesionální notebook HP 4520s za cenu 6 495 Kč. Notebooky obsahují vestavěný 3G modem. Zákazníci tak k připojení k nejrychlejší datové mobilní síti nepotřebují žádné další zařízení.
V červnu rozšířila Telefónica O2 portfolio tarifů mobilního surfování pro zákazníky předplacených služeb. Pro majitele chytrých telefonů, kteří chtějí bezstarostně používat internet ve svém mobilu, byl nově k dispozici tarif O2 Internet v mobilu Plus. Cena za týden byla 75 Kč s DPH. Měsíčně měli zákazníci k dispozici 500 MB dat (FUP).
V dubnu představila Telefónica O2 novou službu O2 Clean Internet. Ta poskytovala profesionální ochranu před škodlivým obsahem každé počítačové síti, která byla připojena k internetu prostřednictvím společnosti Telefónica O2 Czech Republic. Řešení O2 Clean Internet bylo možné aplikovat u většiny typů internetových připojení, která společnost nabízí (symetrické/asymetrické xDSL přípojky, IOL Ethernet, VPN Expres atd.). Profesionální řešení tak výrazně snížilo riziko průniku nežádoucího softwaru (spyware, malware) a různých typů virů do lokální sítě. Současně nabízelo uživateli potřebné funkce pro sledování a řízení bezpečnosti provozu mezi sítí zákazníka a internetem a odfiltrování nežádoucího http provozu. Řešení nevyžadovalo ze strany zákazníka prakticky žádné zásahy do vlastní infrastruktury, neboť celá služba běžela v datovém centru O2 a nijak nezatěžovala síť uživatele. Aktivace služby přišla na 500 Kč za každé připojení k internetu.
Od února mohli všichni lidé s vadou sluchu využívat zdarma speciální asistenční službu O2 – Hovor pro neslyšící. Telefónica O2 provozovala nepřetržitou nonstop linku, na které speciálně vyškolení operátoři pomáhali neslyšícím a nedoslýchavým komunikovat se slyšícími osobami. Doposud bylo možné tyto služby využívat buď pomocí textového telefonu nebo faxu, nově bylo možné pro komunikaci využít také SMS a e-mail. Princip fungování služby byl velmi jednoduchý. Operátor na lince dostával od neslyšícího zákazníka instrukce formou e-mailu, faxu nebo SMS a na jejich základě komunikoval se slyšícími uživateli. Stejně tak mohl operátor tlumočit informace směrem k neslyšícím. V takovém případě mu obsah konverzace přepsal a poslal vybranou formou.
Komentované finanční výsledky
V této části jsou prezentovány neauditované konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica O2 připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Kromě výsledků mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic jsou zahrnuty také výsledky společností Telefónica O2 Slovakia, Telefónica O2 Business Solutions a dalších menších dceřiných společností.
Konsolidované finanční výsledky
Finanční výsledky skupiny Telefónica O2 v prvním pololetí 2010 byly nadále negativně ovlivněny nepříznivým makroekonomickým prostředím a snížením mobilních terminačních poplatků. Dalším faktorem, který ovlivnil meziroční srovnání výnosů, byly výnosy z univerzální služby. Výsledky ve druhém čtvrtletí však vykázaly zlepšující se trend ve fixním i mobilním segmentu ve srovnání s prvním čtvrtletím díky poklesu optimalizace chování zákazníků a stabilizaci jejich spotřeby. Celkové konsolidované výnosy dosáhly za prvních šest měsíců roku 2010 výše 27 908 mil. Kč, meziročně o 6,4 % méně. Konsolidované výnosy z podnikání se v prvním pololetí 2010 snížily meziročně o 6,6 % na 27 765 mil. Kč, ve druhém čtvrtletí o 4,1 % na 14 038 mil. Kč. Bez zahrnutí vlivu univerzální služby[1] by konsolidované výnosy z podnikání v prvním pololetí 2010 klesly meziročně o 6,2 % a o 4,1 % ve druhém čtvrtletí 2010. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,5 % na 12 273 mil. Kč (o 6,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby) a ve druhém čtvrtletí 2010 o 5,3 % na 6 121 mil. Kč (o 5,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby), což představuje zlepšení ve srovnání s 7,3% poklesem v prvním čtvrtletí 2010. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 8,5 % na 14 310 mil. Kč, (o 4,2 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků) a ve druhém čtvrtletí 2010 o 5,8 % na 7 282 mil. Kč (o 1,6 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků, což bylo zlepšení oproti poklesu o 6,8 % v prvním čtvrtletí 2010). Naproti tomu výnosy na Slovensku pokračovaly v solidním růstu, když v prvním pololetí 2010 vzrostly meziročně o 51,0 % na 48,0 mil. EUR.
V prvním čtvrtletí 2010 společnost oznámila realizaci svého restrukturalizačního programu, který je v roce 2010 zaměřený zejména na transformaci v oblasti sítí s cílem dále zlepšit svoji provozní efektivitu. V souvislosti s tím byla v prvním čtvrtletí 2010 zaúčtována rezerva na restrukturalizaci ve výši 381 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí 2010 společnost zaúčtovala restrukturalizační náklady ve výši 46 mil. Kč související s dalším zjednodušením manažerské struktury.
Podobně jako v předchozích čtvrtletích společnost pokračovala ve zlepšení své provozní ziskovosti důslednou finanční disciplínou s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Celkové konsolidované provozní náklady (včetně nákladů na restrukturalizaci) v prvním pololetí 2010 meziročně vzrostly o 0,9 % na 16 993 mil. Kč. Meziroční srovnání výše provozních nákladů bylo ovlivněno pozitivním vlivem dohody o narovnání se společností T-Mobile ve druhém čtvrtletí 2009 ve výši 1 027 mil. Kč a negativním dopadem výše uvedených nákladů na restrukturalizaci (427 mil. Kč). Bez zahrnutí těchto položek by konsolidované náklady v prvním pololetí 2010 klesly meziročně o 7,3 %, i díky poklesu mobilních terminačních poplatků.
Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) klesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 18,1 % na 11 209 mil. Kč a o 17,2 % ve druhém čtvrtletí zejména díky poklesu výnosů, jednorázovému zisku z prodeje nemovitostí v prvním čtvrtletí 2009 (341 mil. Kč), dohodě o narovnání se společností T-Mobile ve druhém čtvrtletí 2009 (1 027 mil. Kč) a negativnímu dopadu výše zmíněných nákladů na restrukturalizaci (427 mil. Kč) zaúčtovaných v prvním pololetí 2010. OIBDA marže tak v prvním pololetí 2010 poklesla meziročně o 5,7 procentních bodů na 40,4 % a o 6,6 procentních bodů na 41,8 % ve druhém čtvrtletí 2010. Plně srovnatelný zisk OIBDA[2] poklesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 4,5 % na 12 047 mil. Kč a o 2,0 % na 6 116 mil. Kč ve druhém čtvrtletí 2010. Plně srovnatelná OIBDA marže[3] se v prvním pololetí 2010 zlepšila o 0.7 procentních bodů a dosáhla 43,4 % (ve druhém čtvrtletí o 1,0 procentní bod na 43,6 %).
Konsolidovaný čistý zisk se v prvním pololetí 2010 snížil meziročně o 23,9 % na 4 354 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 23,9 % na 2 342 mil. Kč). Důvodem byl pokles provozního zisku OIBDA, který nebyl plně kompenzován poklesem odpisů, finančních nákladů a nižší daní z příjmu.
Konsolidované investice dosáhly v prvním pololetí 2010 výše 2 379 mil. Kč, meziročně o 18,1 % méně (o 31,2 % v samotném druhém čtvrtletí). Společnost pokračovala ve svých investicích do rozšiřování vysokorychlostních mobilních sítí (EDGE a UMTS). Kromě toho investovala do rozvoje sítí pro vysokorychlostní přístup k internetu (ADSL a IPTV) a vývoje svých IT systémů. Během prvního pololetí 2010 společnost rozšířila pokrytí své 3G sítě do dalších měst v České republice. V polovině července bylo signálem 3G pokryto dohromady 29 měst, což představovalo 32 % populace. Pokračovaly také investice do rozšíření pokrytí EDGE sítě a do konce června 2010 bylo pokryto 60 % populace. V prvním pololetí 2010 dosáhla výše volných hotovostních toků 7 103 mil. Kč, meziročně o 15,2 % více, zejména díky nižší zaplacené dani z příjmu a nižším platbám za investice.
Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 30. červnu 2010 výše 3 147 mil. Kč, přibližně stejně jako na konci roku 2009. Objem hotovosti, peněžních ekvivalentů a krátkodobých finančních investic dosáhl k tomuto datu výše 8 397 mil. Kč.
Přehled mobilního segmentu v České republice[4]
V mobilním segmentu pokračoval nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, zejména díky úspěchu neomezených tarifů O2 NEON. Finanční výsledky se ve druhém čtvrtletí ve srovnání s prvním čtvrtletím zlepšily díky nižší optimalizaci v chování zákazníků a stabilizaci jejich spotřeby. Naproti tomu pokles mobilních terminačních poplatků, které v období od ledna 2009 do ledna 2010 poklesly dohromady o 34,4 %, nadále negativně ovlivňoval mobilní výnosy v prvním pololetí 2010.
Ve třetím čtvrtletí 2009 uvedla společnost na trh tarif bez měsíčního paušálu (O2 ZERO), kterým reagovala na požadavky zákazníků mít svoji útratu zcela pod kontrolou. V souladu se svým obezřetným přístupem se rozhodla uplatnit na vykazování těchto zákazníků a zákazníků využívajících podobné tarify bez měsíčního paušálu z minulosti kritérium tříměsíční aktivity, které uplatňuje u zákazníků předplacených služeb. Aktivní zákazník je definován jako zákazník, který generoval výnosy v průběhu posledních 3 měsíců. Výsledkem analýzy chování těchto zákazníků bylo jednorázové snížení počtu zákazníků smluvních služeb o 111 000 zákazníků s nízkou mírou aktivity v červnu 2010. Tato úprava zákaznické báze však nemá žádný vliv na finanční výsledky v mobilním segmentu.
Celkový počet mobilních zákazníků tak do konce června 2010 vzrostl meziročně o 0,1 % na 4 842 tisíce (o 2,4 % na 4 953 tisíce bez zahrnutí jednorázového snížení). Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 4,5 % na 2 782 na konci druhého čtvrtletí 2010 (o 8,6 % na 2 893 bez zahrnutí jednorázového snížení). Bez zahrnutí jednorázového snížení by tak čistý přírůstek v prvním pololetí 2010 dosáhl 78 tisíc, zejména díky pokračující oblibě tarifů O2 NEON a zákazníkům migrujících z předplacených služeb na tarifní služby. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci druhého čtvrtletí 2010 výše 2 060 tisíc, meziročně o 5,2 % méně. V segmentu zákazníků předplacených služeb zaznamenala společnost nadále zlepšující se trend, když jejich počet klesl v prvním pololetí 2010 o 70 tisíc, což je o 36,7 % méně oproti stejnému období v roce 2009. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 57,4 %, což představuje meziroční nárůst o 2,4 procentních bodů.
Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvním pololetí 2010 dosáhla 2,5 % a 2,8 % ve druhém čtvrtletí, což je o 0,6 a 1,1 procentních bodů více ve srovnání se stejnými obdobími v roce 2009, zejména kvůli jednorázovému snížení zákazníků smluvních služeb v červnu 2010. Bez zahrnutí vlivu tohoto jednorázového snížení by měsíční míra odchodu zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhla 2.1 %, tedy o 0,1 procentního bodu než v prvním čtvrtletí.
Celkový mobilní hlasový provoz[5] v České republice vzrostl v prvním pololetí 2010 meziročně o 9,0 % na 4 387 milionů minut.
Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU[6] dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 468,3 Kč, což představuje meziroční pokles o 9,5 %, především díky snížení mobilních terminačních poplatků a optimalizaci spotřeby zákazníků. Ve druhém čtvrtletí 2010 však došlo ke stabilizaci spotřeby zákazníků a meziroční pokles se zpomalil (-7,9 % na 477,1 Kč). ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 664,0 Kč, meziročně o 13,5 % méně, ale jen o 11,2% na 673,0 Kč ve druhém čtvrtletí. Důvodem byla klesající optimalizace chování zákazníků, stabilizace jejich spotřeby a sezónní vliv. Dalším důvodem poklesu ARPU tarifních zákazníků byla pokračující migrace předplacených zákazníků na tarifní služby a pokles mobilních terminačních poplatků. ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v prvním pololetí 2010 o 9,2 % na 203,3 Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí došlo ke zlepšení na 209,4 Kč oproti 197,2 Kč v prvním čtvrtletí 2010 díky pozitivní reakci zákazníků na nabídky zaměřené na stimulaci hlasového provozu („Korunománie“) a pravidelné dobití kreditu.
Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 8,5 % na 14 310 mil. Kč a o 5,8 % ve druhém čtvrtletí 2010. Výnosy ze služeb klesly v těchto obdobích meziročně o 8,5 %, respektive o 5,6 %. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním pololetí 2010 o 4,4 procentní body a o 4,3 procentní body v samotném druhém čtvrtletí 2010. I přes 9% meziroční nárůst odchozích hovorů v prvním pololetí 2010 se výnosy z hovorného snížily meziročně o 10,6 % na 4 214 mil. Kč a o 9,3 % ve druhém čtvrtletí 2010. Hlavním důvodem byl vyšší počet zákazníků využívající tarify O2 NEON. Výnosy z propojení poklesly meziročně o 19,6 % na 1 951 mil. Kč a o 18,3 % v samotném druhém čtvrtletí. Příčinou bylo snížení mobilních terminačních poplatků, které nebylo kompenzováno vyšším příchozím hlasovým provozem. Ostatní výnosy (včetně výnosů ze služeb s přidanou hodnotou, z internetu a datových a ostatních služeb) poklesly dohromady v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,2 %, zatímco vzrostly meziročně v samotném druhém čtvrtletí o 2,2 %, díky zlepšení výnosů z SMS, MMS a mobilních datových služeb.
Přehled segmentu pevných linek[7]
V segmentu pevných linek zaznamenala společnost v prvním pololetí 2010 solidní růst počtu zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Meziroční srovnání finančních výsledků bylo negativně ovlivněno již zmíněnými výnosy z univerzální služby v prvním čtvrtletí, zatímco výnosy z ICT služeb ve druhém čtvrtletí navázaly na rostoucí trend z prvního čtvrtletí.
Celkový počet pevných linek poklesl meziročně o 5,3 % na 1 708 tisíc na konci června 2010. Ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhl čistý pokles počtu pevných linek 29 tisíc, což je o 37,9 % méně oproti druhému čtvrtletí 2010. Důvodem byl nárůst počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL), kterou společnost nabízí v rámci nové koncepce služeb od května 2009. Vliv nové koncepce služeb se pozitivně odrazil také v počtu domácností využívajících služby společnosti. Jejich pokles se dále zpomaloval. Na konci června dosáhl jejich celkový počet výše 1 159 tisíc, což představuje meziroční pokles o 5,6 %, zatímco v březnu 2010 to bylo o 6,1 % a v červnu 2009 o 9,1 %.
Hlasový provoz generovaný v pevné síti klesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 13,2 % na 923 milionů minut díky pokračujícímu poklesu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.
Počet maloobchodních přípojek ADSL dosáhl na konci druhého čtvrtletí 2010 výše 702 tisíc, meziročně o 10,8 % více. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl 133 tisíc, meziročně o 0,4 % více.
Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,5 % na 12 273 mil. Kč (o 6,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby), zatímco ve druhém čtvrtletí 2010 klesly meziročně o 5,3 % na 6 121 mil. Kč (o 5,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby). Výnosy z měsíčních poplatků klesly v prvním pololetí 2010 o 31,5 % na 2 684 mil. Kč a o 29,6 % ve druhém čtvrtletí, díky pokračujícímu poklesu počtu pevných linek a uvedení nové nabídky služeb založených na vysokorychlostním internetu v roce 2009. Na druhé straně výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 35,8 % na 2 989 mil. Kč. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 25,4 % na 1 030 mil. Kč a o 20,5 % v samotném druhém čtvrtletí.
Výsledky na Slovensku
Výsledkem pokračující obliby tarifu O2 Fér, který díky své jednoduchosti a kvalitě přináší zákazníkům hodnotu, zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním pololetí 2010 další nárůst počtu svých zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti. Na konci června 2010 dosáhl počet aktivních zákazníků výše 709 tisíc, meziročně o 69,9 % více. Čistý přírůstek ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhl 63 tisíce. Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl ke konci druhého čtvrtletí 2010 meziročně o 89,9 % na 258 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 60,3 % na 451 tisíc. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 36,4 %, což představuje nárůst o 3,8 procentních bodů. Celkové výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 51,0 % na 48,8 mil. EUR, a o 51,0 % na 26,3 mil. EUR v samotném druhém čtvrtletí 2010. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 18,8 EUR a 19,2 EUR ve druhém čtvrtletí 2010, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo 8,3 EUR, respektive 8,5 EUR.
Výhled na druhé pololetí roku 2010
Na základě dosažených výsledků za první pololetí roku 2010 a očekávání pro druhé pololetí skupina Telefónica O2 potvrzuje svůj celoroční cíl[8] pro provozní zisk OIBDA a výši konsolidovaných investic.
Ve druhém pololetí bude Telefónica O2 pokračovat v aktivní nabídce svých mobilních tarifů O2 NEON a tarifů pro podnikatele a firemní zákazníky umožňujících výhodné volání. V souladu se svým plány na další rozšíření pokrytí 3G sítě se bude společnost nadále zaměřovat na zlepšení nabídky mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a datových služeb. Společnost chce maximálně využít svoji konkurenční výhodu největšího pokrytí 3G sítě a nejrozsáhlejšího portfolia mobilních datových služeb.
V segmentu pevných linek se bude úsilí společnosti zaměřovat na další aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb pro domácnosti a rozšíření nabídky balíčků fixních a mobilních služeb, což povede ke stabilizaci počtu pevných linek. Tyto aktivity by měly pomoci dosáhnout vyššího nárůstu zákazníků fixního internetu a mobilních smluvních služeb ve srovnání s konkurencí.
Telefónica O2 Slovakia bude i nadále pokračovat v aktivní propagaci své nabídky jednoduchých a hodnotných služeb, díky níž překonala konkurenci v růstu zákazníků v prvním pololetí. Tyto aktivity povedou k dalšímu růstu počtu zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti.
Společnost bude obezřetně sledovat ekonomický vývoj v České republice a tempo jejího postupného oživení. Proto bude nadále pečlivě analyzovat chování svých zákazníků a svojí nabídkou maximálně vycházet vstříc jejich potřebám. Očekává, že mobilní výnosy budou nadále ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků. Kromě výše uvedených aktivit vedoucích k uspokojení potřeb zákazníků bude Telefónica O2 nadále pokračovat v realizaci úspor v oblasti komerčních a nekomerčních provozních nákladů s cílem udržet vysokou míru provozní ziskovosti.
Správa a řízení společnosti
Během první poloviny roku 2010 se uskutečnilo celkem jedenáct zasedání představenstva, tři zasedání dozorčí rady a výbor pro audit (samostatný orgán společnosti) zasedal jednou.
Řádná valná hromada společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s. se konala 7. května 2010. Nejvyšší správní orgán společnosti Telefónica O2 Czech Republic schválil řádnou účetní závěrku a konsolidovanou účetní závěrku společnosti za rok 2009 sestavenou podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS). Obě závěrky byly doporučeny ke schválení představenstvem společnosti a byly ověřeny auditorskou společností Ernst & Young, která k oběma účetním závěrkám vydala výrok bez výhrad. Valná hromada schválila návrh představenstva na rozdělení zisku, včetně výplaty dividendy. Tento návrh vycházel z důkladné analýzy výsledků společnosti v minulém období, současného stavu rozvahy a očekávaných budoucích výsledků společnosti včetně investičních plánů a odhadu tvorby hotovostních toků. Zároveň koresponduje s investiční strategií směřovat investice do růstových oblastí. Návrh je založen na záměru představenstva nezadržovat přebytečnou hotovost a vyplatit ji akcionářům. Akcionáři schválili výplatu dividend ze zisku za rok 2009 ve výši 12 388 795 tis. Kč a z části nerozděleného zisku minulých let ve výši 494 801 tis. Kč, tj. celkem 12 883 596 tis. Kč. To představuje dividendu ve výši 40 Kč na akcii před zdaněním.
Valná hromada schválila změnu stanov společnosti tak, jak byla předložena představenstvem. Podstatná část změn je motivována aktuálními změnami v právních předpisech, a to zejména obchodního zákoníku a zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Ty se týkají především způsobu, jakým mohou akcionáři uplatňovat svá akcionářská práva, a některých pravidel organizace valné hromady.
Personální změny ve správních orgánech společnosti v období od ledna do března 2010 jsou zaznamenány ve Výroční zprávě za rok 2009 (kapitola Správa a řízení společnosti). Na zasedání dozorčí rady konaném před valnou hromadou (7. května 2010) na svou funkci v dozorčí radě rezignoval Anselmo Enriquez Linares. Na uvolněné místo v tomto orgánu akcionáři zvolili Maríu Eva Castillo Sanz, nezávislou členku správní rady společnosti Telefónica, S.A., která se z rozhodnutí valné hromady rovněž stala členkou výboru pro audit. Předtím valná hromada rozhodla o odvolání Ángela Vilá Boixe z tohoto orgánu. Akcionáři potvrdili volbou členství v dozorčí radě Alfonsa Alonso Durána, Ángela Vilá Boixe, Luise Lada Díaze a Guillerma José Fernández Vidala, kterým v červnu končilo funkční období. Životopisy všech členů jsou k dispozici na internetových stránkách společnosti v sekci O nás.
Valná hromada schválila uzavření smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady mezi společností a novou členkou dozorčí rady Maríou Eva Castillo Sanz a znovuzvolenými členy Alfonsem Alonso Duránem, Ángelem Vilá Boixem, Luisem Lada Díazem a Guillermem José Fernández Vidalem a také uzavření smlouvy o výkonu funkce člena výboru pro audit mezi společností a Maríou Eva Castillo Sanz.
Organizační výkonná makrostruktura společnosti Telefónica O2 prodělala oproti stavu, publikovaném ve Výroční zprávě společnosti za rok 2009, změnu, spočívající ve zřízení samostatné divize Marketing, která od 1. 5. 2010 zastřešila veškeré aktivity související s marketingem, jež byly předtím vykonávány v rámci jednotlivých obchodních divizí a divize Strategie a rozvoj produktů. Do této nové organizační jednotky přešel též útvar Sponzoring a interaktivní partnerství. Ředitelem Divize Marketing se stal Jiří Dvorjančanský (jeho životopis je uveřejněn na internetových stránkách společnosti v sekci O nás). K 1. 9. 2010 dojde ke sloučení divizí firemních zákazníků a strategických zákazníků s tím, že tuto spojenou divizi povede František Schneider, dosavadní ředitel Divize Firemních zákazníků. David Šita, ředitel Divize strategických zákazníků, odchází k témuž datu na vlastní žádost ze společnosti mimo skupinu Telefónica. Ve stejném termínu přechází ředitel Divize rezidentních zákazníků Jose Perdomo do nově vzniklé divize Global New Services v mateřské společnosti Telefónica, S.A., která byla vytvořena v rámci nového provozního modelu skupiny Telefónica. V jeho kompetenci bude vedení divize „eHealth“, která se zaměřuje na zdravotní a asistenční služby na bázi moderních telekomunikačních technologií.
Všechny hlavní informace a dokumenty týkající se správy a řízení společnosti Telefónica O2 jsou pro akcionáře a další zainteresované osoby k dispozici na internetových stránkách společnosti.
V dceřiných a přidružených společnostech došlo v prvním pololetí 2010 ke změně vůči stavu popsanému ve Výroční zprávě společnosti Telefónica O2 za rok 2009 pouze v případě společnosti Telefónica O2 Slovakia, u které byl v květnu rozhodnutím mateřské společnosti Telefónica O2 navýšen peněžitým vkladem základní kapitál na 240.000 EUR.
Personální složení dozorčí rady společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
(stav k 1. 8. 2010)
Personální složení výboru pro audit společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
(stav k 1. 8. 2010)
Personální složení představenstva společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
(stav k 1. 8. 2010)
Výkonné řízení společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
(stav k 1. 8. 2010)
Všeobecné informace 26
Mezitímní konsolidovaný výkaz o úplném výsledku 27
Mezitímní konsolidovaná rozvaha 28
Mezitímní konsolidovaný výkaz o změně vlastního kapitálu 29
Mezitímní konsolidovaný výkaz o peněžních tocích 30
Účetní postupy 31
Příloha k mezitímní zkrácené konsolidované účetní závěrce 33
Finanční část
Skupina Telefónica O2 Czech Republic, a.s. („Skupina“) se skládá z Telefónica O2 Czech Republic, a.s. („Společnost“) a dceřiných společností: Telefónica O2 Slovakia, s.r.o., Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. (dříve Telefónica O2 Services, spol. s r.o.), CZECH TELECOM Germany GmbH a CZECH TELECOM Austria GmbH.
Společnost je akciová společnost zapsaná v obchodním rejstříku, se sídlem v České republice. Registrované sídlo Společnosti je na adrese Za Brumlovkou 266/2, Praha 4, 140 22, Česká republika.
Skupina je členem Skupiny Telefónica („Skupina Telefónica“) s mateřskou společností Telefónica, S.A. („Telefónica“).
Společnost je hlavním dodavatelem fixních telekomunikačních služeb a je jedním ze čtyř poskytovatelů služeb v oblasti mobilní telefonie v České republice.
Akcie Společnosti jsou obchodovány na Burze cenných papírů Praha a na London Stock Exchange (GDR).
Tato mezitímní konsolidovaná účetní závěrka není auditovaná.
Mezitímní konsolidovaný výkaz o úplném výsledku
Sestavený za pololetí k 30. červnu 2010
* Vzhledem k tomu, že Společnost nevydala žádné konvertibilní nástroje, nedochází ke zředění zisku.
Mezitímní konsolidovaná rozvaha
Sestavená za pololetí k 30. červnu 2010
Mezitímní konsolidovaný výkaz o změně vlastního kapitálu
Sestavený za pololetí k 30. červnu 2010
Mezitímní konsolidovaný výkaz o peněžních tocích
Sestavený za pololetí končící 30. června 2010
Skupina používala do roku 2009 pro sestavení provozního cash flow nepřímou metodu. Počínaje rokem 2010 Skupina představuje provozní cash flow přímou metodou. Pro finanční a investiční cash flow byla přímá metoda používána v obou letech, 2009 i 2010.
Základní zásady 32
A) Významné účetní postupy 32
B) Změny v účetní politice 32
C) Sezónnost 32
Základní zásady
Základní účetní postupy použité při přípravě konsolidované účetní závěrky jsou popsány níže. Tyto účetní postupy byly aplikovány na všechny vykazované roky, pokud není uvedeno jinak.
Mezitímní zkrácená konsolidovaná účetní závěrka byla zpracována v souladu s Mezinárodním účetním standardem IAS 34 Mezitímní účetní výkaznictví.
Mezitímní zkrácená konsolidovaná účetní závěrka neobsahuje veškeré informace a vykázání požadovaná při roční účetní závěrce a měla by být používána současně s roční účetní závěrkou Skupiny k 31. prosinci 2009.
Částky uvedené v této konsolidované účetní závěrce jsou vykázány v milionech korun českých (mil. Kč), pokud není uvedeno jinak.
Významné účetní postupy
Účetní postupy převzaté při přípravě mezitímní zkrácené konsolidované účetní závěrky jsou shodné se všemi postupy použitými pro roční účetní závěrku za rok končící 31. prosince 2009.
Změny v účetní politice
V roce 2010 a 2009 nebyly aplikovány žádné významné změny v účetních politikách.
Sezónnost
V segmentu pevných linek i mobilním telekomunikačním segmentu nejsou žádné sezónní výkyvy. Telekomunikační podnikání Skupiny není považováno za sezónní.
1) Informace o segmentech 34
2) Daň z příjmů 35
3) Dividendy 35
4) Pozemky, budovy a zařízení 35
5) Nehmotná aktiva 36
6) Peníze a peněžní ekvivalenty 36
7) Zásoby 36
8) Náklady na restrukturalizaci 36
9) Potenciální závazky 36
10) Smluvní závazky 37
11) Transakce se spřízněnými osobami 38
12) Dceřiné společnosti 40
13) Události, které nastaly po datu účetní závěrky 40
Informace o segmentech
Skupina vykazuje dva hlavní podnikatelské segmenty:
Fixní – telefonní a datové služby s použitím pevné telefonní sítě a IS/ICT služby poskytované Společností a ostatními konsolidovanými podniky ve Skupině,
Mobilní – mobilní telefonní služby poskytované Společností a společností Telefónica O2 Slovakia, s.r.o.
* Zahrnuje výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia ve výši 1 256 milionů.
* Zahrnuje výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia ve výši 876 milionů Kč.
Výnosy Skupiny jsou tvořeny zejména obchodními aktivitami na domácím trhu. Informace o segmentech jsou z tohoto důvodu uváděny pouze na základě obchodního členění.
Ceny stanovené mezi fixním a mobilním segmentem v letech 2010 a 2009 byly stanoveny na stejném základě jako sazby u ostatních mobilních operátorů a shodují se se sazbami uplatněnými pro stanovení cen pro ostatní mobilní operátory.
Daň z příjmů
Odložená daň z příjmu je počítána s využitím běžné ustanovené sazby daně. Pro rok 2010 a 2009 je sazba daně z příjmu 19%.
Dividendy
Částka dividend obsahuje srážkovou daň vyplacenou Společností. Za rok 2010 a 2009 nebyly vyplaceny žádné prozatímní dividendy. Schválení zisku za rok 2009 a 2008 a rozhodnutí o výplatě dividend se uskutečnilo na Valné hromadě, která se konala 7. května 2010 (2009: 3. dubna 2009). Na základě rozhodnutí Valné hromady budou dividendy za rok 2009 vypláceny od 6. října 2010.
Pozemky, budovy a zařízení
Akvizice a vyřazení
Během pololetí končícího 30. června 2010 pořídila Skupina pozemky, budovy a zařízení ve výši 1 799 milionů Kč (2009: 1 934 milionů Kč). Aktiva v zůstatkové hodnotě 6 milionů Kč (2009: 129 milionů Kč) byla Skupinou během pololetí končícího 30. června 2010 vyřazena.
Skupina dosáhla v pololetí končícím 30. června 2010 celkový zisk z prodeje dlouhodobých aktiv (včetně aktiv určených k prodeji) ve výši 13 milionů Kč (2009: 356 milionů Kč) a celkové ztráty ve výši 18 milionů Kč (2009: 2 miliony Kč).
Nehmotná aktiva
Akvizice a vyřazení
Během pololetí končícího 30. června 2010 pořídila Skupina nehmotná aktiva v celkové výši 580 milionů Kč (2009: 971 milionů Kč).
Peníze a peněžní ekvivalenty
K 30. červnu 2010 měla Skupina k dispozici přibližně 4 189 milionů Kč (k 31. prosinci 2009: 4 115 mil. Kč) nečerpaných úvěrových zdrojů
K 30. červnu 2010 a 31. prosinci 2009 nebyly zastaveny žádné peníze a peněžní ekvivalenty.
Zásoby
K 30. červnu vytvořila Skupina opravnou položku ve výši 64 milionů Kč (k 31. prosinci 2009: 68 milionů Kč), snižující hodnotu zásob v jejich čisté realizovatelné hodnotě.
Náklady na restrukturalizaci
Během pololetí končícího 30. června 2010 byly náklady na restrukturalizaci v celkové výši 427 milionů Kč využity na vyplacení odstupného.
Potenciální závazky
Společnost je účastníkem několika soudních sporů vyplývajících z běžného obchodního styku. V průběhu roku 2009 se podařilo úspěšně uzavřít řadu významných právních sporů zahájených v předchozích letech. Oproti výroční zprávě za rok 2009 se udály tyto změny:
1) Definitivně skončil spor iniciovaný společností Vodafone Czech Republic, a.s., která v květnu 2004 podala žalobu za údajné porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže společností Eurotel Praha, spol. s r.o. o náhradu škody ve výši 1 043 mil. Kč. Městský soud v Praze nepodloženou žalobu dne 21. srpna 2008 v plném rozsahu zamítl pro nedůvodnost. Vodafone Czech Republic, a.s. neuspěl ani se svým odvoláním u Vrchního soudu v Praze, který rozsudkem ze dne 6. října 2009 pravomocně potvrdil zamítnutí žaloby jako správné. Společnost Vodafone Czech Republic, a.s. nepodala proti rozsudkům dovolání.
2) Společnost AUGUSTUS spol. s r.o. zažalovala Společnost kvůli údajné ztrátě zisku v letech 1995–2001 ve výši přibližně 183 mil. Kč s příslušenstvím. Společnost AUGUSTUS spol. s.r.o. uvádí, že Společnost nezákonně zrušila smlouvu na vydávání telefonních karet, jež byla sepsána na dobu neurčitou. Na základě rozhodnutí soudu zaplatila Společnost v srpnu 2006 částku 83 mil. Kč a příslušné úroky (celkem přibližně 139 mil. Kč). Obě strany následně podaly dovolání proti tomuto rozhodnutí soudu. Na základě dovolání Společnosti Nejvyšší soud v červnu 2009 předchozí rozsudky zrušil. Městský soud v Praze v obnoveném řízení v dubnu 2010 žalobu zcela zamítl.
3) Společnost AUGUSTUS spol. s.r.o. podala následně proti Společnosti další žalobu o částku 294 mil. Kč. Žaloba je opět opřena o smlouvu na vydávání telefonních karet, která byla mezi Společností a společností AUGUSTUS spol. s.r.o. ukončena před 13 lety. Společnost AUGUSTUS spol. s r.o. se snaží v této žalobě uvádět různé další nároky, které nemají oporu v právním řádu, případně si odporují navzájem. Vzhledem k judikátu Nejvyššího soudu a rozhodnutí Městského soudu v souvisejícím případu je zřejmé, že společnost AUGUSTUS spol. s.r.o. nemůže být úspěšná ani v tomto sporu.
4) V lednu 2010 podala proti Společnosti žalobu společnost MEDIATEL na náhradu škody přes 359 milionů Kč. Společnosti MEDIATEL a Telefónica O2 Czech Republic, a.s. od roku 1992 do 2008 spolupracovaly na vydávání tištěného telefonního seznamu. Tištěný telefonní seznam měla Společnost jakožto poskytovatel univerzální služby povinnost vydávat na základě ustanovení § 38 odst. 2 písm. c) a 41 odst. 1 ZEK.
Pro zajištění vydávání uzavřel právní předchůdce, SPT TELECOM, s.p., dne 7.října 1992 se společností MEDIATEL smlouvu o vydávání telefonních seznamů, která byla následně nahrazena dalšími smlouvami platnými až do konce roku 2008.
Přestože MEDIATEL při spolupráci po dobu téměř 16 let těžil ze spojení s tradiční – a veřejnosti velmi dobře známou – značkou společnosti Telefónica O2 Czech Republic (dříve ČESKÝ TELECOM a SPT TELECOM), v roce 2010 MEDIATEL uplatnil svou žalobou vůči Společnosti překvapivý nárok na náhradu škody. Nárok MEDIATEL opírá o údajně protiprávní vynucení nepřiměřených cenových podmínek ve smlouvách o spolupráci na vydávání telefonních seznamů v režimu univerzální služby.
Společnost je přesvědčena, že žádnou z vytýkaných povinností neporušila a nezpůsobila tím společnosti MEDIATEL jakoukoli škodu. Spor je v úvodní fázi a vykázání dalších informací vedení Společnosti nepovažuje za vhodné, neboť by mohlo předjímat pozici Společnosti v tomto sporu.
Vedení Společnosti je přesvědčeno, že všechna rizika související se soudními spory jsou v účetní závěrce odpovídajícím způsobem zohledněna.
Smluvní závazky
Operativní leasing
Souhrn budoucích minimálních leasingových plateb:
Investiční a ostatní přísliby
Většina smluvních závazků se vztahuje k telekomunikačním sítím a servisním smlouvám.
Transakce se spřízněnými osobami
Skupina poskytuje služby všem spřízněným osobám za běžných obchodních podmínek. Všechny transakce se spřízněnými osobami byly uskutečněny na základě běžných obchodních podmínek a v tržních cenách. Zůstatky pohledávek a závazků nejsou úročeny (vyjma finančních aktiv a pasiv určených k financování), nejsou zajištěny a plnění se očekává buď v hotovosti nebo jsou prováděny vzájemné zápočty. Zůstatky finančních aktiv jsou prověřovány na snížení hodnoty k datu účetní závěrky. Nebyla účtována žádná opravná položka z titulu snížení hodnoty.
Uskutečněné transakce se spřízněnými osobami:
I. Mateřská společnost:
K 30. červnu 2010 a 2009 nebyla vyplacena dividenda vůči Telefónica, S.A. Dividendový závazek vůči Telefónica, S.A. je k 30. červnu 2010 v celkové výši 8 943 milionů Kč (k 31. prosinci 2009: 0 milionů Kč).
Za pololetí končící 30. června 2010 byly Telefónica, S.A. vyplaceny licenční poplatky v celkové výši 423 milionů Kč (za pololetí končící 30. června 2009: 379 milionů Kč).
II. Ostatní spřízněné subjekty – Skupina Telefónica:
Kapitálové investice za pololetí končící 30. června 2010 byly 0 milionů Kč (za pololetí končící 30. června 2009: 9 milionů Kč).
Seznam společností Skupiny Telefónica, se kterými Skupina realizovala transakce v roce 2010 a 2009, zahrnuje následující společnosti: Telefónica S.A., Telefónica de Espaňa, S.A.U., Telefónica O2 Germany GmbH& CO.OHG, Telefónica O2 UK Ltd., Telefónica O2 Ireland Ltd., Telefónica Móviles España, S.A.U., Telefónica Móviles Argentina, S.A., Pléyade Peninsular, O2 Holdings Ltd., Manx Telecom Ltd., Telefónica Móviles Guatemala, S.A., Telefónica Móviles El Salvador, S.A. de C.V., Telefónica Móviles Panamá, S.A., Telefónica Móviles Chile, S.A., Otecel, S.A., Telefónica Móviles Nicaragua, S.A., Telefónica Móviles Columbia, S.A., Telefónica S. de Informática y Comunicaciones de Espana, S.A.U., Telefónica Investigación y Desrrollo, S.A., Portugal Telecom, S.G.P.S., S.A., Telecom Italia S.p.A., Telfisa Global, BV., Telefónica Finanzas, S.A., Telefónica International Wholesale Services, Telefónica International Wholesale Services II, S.L., Telefónica Gestión de Servicios Compartidos, S.A., Telefónica Factoring E.F.C., S.A., Atento Chequia, Telefónica Compras Electrónica, S.L., Telefónica Móviles Mexico, S.A., Telefónica Móviles del Uruguay, S.A., Telefónica Móviles Peru, S.A., Telefónica Venezuela, S.A., China Unicom (Hong Kong) Limited, Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o., CZECH TELECOM Germany GmbH, CZECH TELECOM Austria GmbH, Telefónica O2 Slovakia, s.r.o., Telefónica Global Roaming GmbH.
Kompenzace poskytnuté managementu
Členové představenstva a dozorčí rady Společnosti obdrželi následující výhody od Skupiny:
Úvěry poskytnuté členům představenstva a dozorčí rady
V roce 2010 a 2009 nebyly poskytnuty členům představenstva a dozorčí rady žádné půjčky.
K 31. prosinci 2008 Telfisa Global, BV. Poskytla společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. půjčku ve výši 3 194 milionů Kč. Půjčka byla úročena pohyblivou úrokovou sazbou odvíjející se od sazby BRIBOR 1 měsíc. K 30. červnu 2009 byla celková výše úroků 31 milionů Kč. Půjčka včetně naběhlých úroků byla splacena v červenci 2009.
Skupina neposkytla další úvěry spřízněným osobám.
Dceřiné společnosti
V květnu 2010 na základě rozhodnutí jediného společníka společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. bylo schváleno navýšení základního kapitálu ve společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. peněžní investicí ve výši 40 mil. EUR, a to z původní výše 200 mil. EUR na stávajících 240 mil. EUR. Datum účinnosti navýšení základního kapitálu bylo 6. května 2010.
Události, které nastaly po datu účetní závěrky
Po rozvahovém dni nedošlo k žádným dalším událostem, které by měly významný dopad na účetní závěrku k 30. červnu 2010.
Struktura akcionářů společnosti Telefónica O2 byla k 30. červnu 2010 následující:
Obchodování s akciemi společnosti Telefónica O2
Objem obchodování s akciemi společnosti Telefónica O2 na akciovém trhu Burzy cenných papírů Praha (BCPP) dosáhl v prvním pololetí roku 2010 výše 21,1 mld. Kč oproti 32,3 mld. Kč v prvním pololetí roku 2009. Tento ukazatel zařadil akcie společnosti mezi 5 nejvýznamnějších emisí a představoval zhruba 10 % celkového objemu akciových obchodů. Průměrná denní výše objemů v prvním pololetí roku 2010 klesla ve srovnání se stejným obdobím předcházejícího roku z 256,5 mil. Kč na 161,6 mil. Kč. K 30. červnu 2010 dosáhla tržní kapitalizace 131,7 mld. Kč, a Telefónica O2 se tak dostala na třetí místo mezi společnostmi obchodovanými na akciovém trhu BCPP. To představovalo 10,5 % celkové tržní kapitalizace akciového trhu pražské burzy.
Od začátku roku do 30. června 2010 klesla cena akcií společnosti Telefónica O2 o 2,2 % na 409 Kč. Ve stejném období klesla výkonnost akciového trhu BCPP měřená indexem PX o 1,3 % na 1 103,9 bodů. Cena akcií společnosti Telefónica O2 dosáhla své maximální hodnoty v prvním pololetí, 452,5 Kč, dne 17. února 2010.
Valná hromada
Dne 7. května 2010 se v Praze uskutečnila řádná valná hromada společnosti. Přehled nejvýznamnějších výsledků této valné hromady je uveden v kapitole Správa a řízení společnosti této Pololetní zprávy.
Dividendy
Akcionáři na valné hromadě schválili návrh představenstva společnosti na vyplacení dividendy ze zisku za rok 2009 a nerozdělených zisků společnosti z minulých let v celkové výši 12 388,8 mil. Kč. To představuje dividendu ve výši 40 Kč před zdaněním na každou akcii v nominální hodnotě 100 Kč a 500 Kč před zdaněním na každou akcii v nominální hodnotě 1 000 Kč. Rozhodným dnem pro dividendu bude 8. září 2010, dividenda bude splatná dne 6. října 2010. Výplatu dividendy bude zajišťovat Česká spořitelna. Ta bude po datu rozhodného dne písemně informovat všechny akcionáře oprávněné pro výplatu dividendy o způsobu výplaty dividendy.
Kontakt pro institucionální investory a akcionáře:
Vztahy k investorům
Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
Za Brumlovkou 266/2, 140 22, Praha 4 – Michle
Tel.: +420 271 462 076, +420 271 462 169, fax: +420 271 463 566
E-mail: investor.relations@o2.com, www.cz.o2.com/home/cz/aboutUs/investorRelations/index.html
Luis Antonio Malvido, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
Jesús Pérez de Uriguen, 1. místopředseda představenstva a ředitel Divize finance společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
prohlašují, že podle jejich nejlepšího vědomí podává konsolidovaná pololetní zpráva věrný a poctivý obraz o finanční situaci, podnikatelské činnosti a výsledcích hospodaření společnosti a jejího konsolidačního celku za uplynulé pololetí a o vyhlídkách budoucího vývoje finanční situace, podnikatelské činnosti a výsledků hospodaření společnosti a jejího konsolidačního celku.
Luis Antonio Malvido Jesús Pérez de Uriguen
předseda představenstva 1. místopředseda představenstva
a generální ředitel a ředitel Divize finance
[1] 179 mil. Kč v prvním pololetí 2009 a 27 mil. Kč v prvním pololetí 2010
[2] OIBDA bez zahrnutí poplatku za používání značky a jednorázových operací (univerzální služby, zisku z prodeje nemovitostí a dohody o narovnání se společností T-Mobile čítající dohromady výnosy ve výši 1 456 mil. Kč v prvním pololetí 2009; univerzální služby a restrukturalizačních nákladů čítajících dohromady náklady ve výši 414 mil. Kč v prvním pololetí 2010).
[3] Plně srovnatelná OIBDA / Plně srovnatelné výnosy z podnikání (výnosy z podnikání bez zahrnutí výnosů z univerzální služby ve výši 179 mil. Kč v prvním pololetí 2009 a 27 mil. Kč v prvním pololetí 2010).
[4] Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem.
[5] Odchozí a příchozí, bez zahrnutí roamingového provozu
[6] Včetně výnosů ze segmentu pevných linek
[7] Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem
[8] Pokles provozního zisku OIBDA o 5 % až 9 %, investice okolo 6 mld. Kč. Pro účely odhadu pro rok 2010, OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky (754 mil. Kč v roce 2009). Dále OIBDA v roce 2009 nezahrnuje jednorázové operace (narovnání se společností T-Mobile, univerzální službu a zisk z prodeje nemovitostí) v celkové hodnotě 1 548 mil. Kč. Odhad pro rok 2010 nepředpokládá změny v konsolidačním celku a předpokládá konstantní kurz roku 2009.
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) asymetrická digitální účastnická linka
ARPU ukazatel stanovující průměrný měsíční výnos ze služeb připadající na jednoho zákazníka mobilního segmentu, vyjma výnosů z roamingu zákazníků zahraničních operátorů
BlackBerry řešení pro mobilní kancelář společnosti Telefónica O2 určené mobilním korporátním zákazníkům
BTS (Base Transceiver Station) základnová rádiová stanice zajišťující spojení s mobilním telefonem
CDMA (Code Division Multiple Access) vyspělá technologie pro bezdrátový přenos dat a širokopásmové připojení k internetu
CSR (Corporate Social Responsibility) společenská odpovědnost firem
ČTÚ Český telekomunikační úřad
EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution) digitální mobilní technologie umožňující zvýšení přenosové rychlosti dat a spolehlivosti přenosu
FTP (File Transfer Protocol) platformně nezávislý protokol k přenosu souborů mezi počítači
FUP (Fair User Policy) datové limity pro ADSL
GPRS (General Packet Radio Service) technologie pro mobilní datové přenosy
GSM (Global System for Mobile Communication) nejrozšířenější digitální komunikační bezdrátový standard pro digitální mobilní systém pracující celosvětově v pásmech 450, 900, 1800 a 1900 MHz, v ČR v pásmech 900 a 1800 MHz
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) je internetový protokol určený pro výměnu hypertextových dokumentů a přenos dalších informací ve formátu HTML
ICT (Information and Communication Technologies) veškeré technologie používané pro komunikaci a práci s informacemi
IFRS Mezinárodní standardy účetního výkaznictví
IMAP (Internet Message Access Protocol) internetový protokol pro vzdálený přístup k e-mailové schránce
IP Connect služba pro datovou komunikaci založenou na protokolu IP
IPsec (IP security) bezpečnostní rozšíření IP protokolu
IPTV (Internet Protocol Television) televizní vysílání šířené prostřednictvím vysokorychlostních sítí na protokolu IP
IP VPN (Internet Protocol Virtual Private Network) internetový protokol virtuální privátní sítě, služba pro vnitrofiremní datovou, příp. hlasovou komunikaci prostřednictvím IP
LAN (Local Area Network) lokální či místní síť, která slouží ke komunikaci mezi připojenými počítači
LTE (Long Term Evolution pro UMTS) je zatím nejnovějším pojmem mezi technologiemi přenosu dat v mobilních sítích třetí generace
MMS multimediální formát pro mobilní přenos dat
My Europe mobilní tarif společnosti Telefónica O2 nabízející uživatelům roamingových služeb v zahraničí příchozí hovory zdarma
My Europe SMS mobilní tarif společnosti Telefónica O2 nabízející uživatelům roamingových služeb v zahraničí příchozí hovory zdarma
NMT (Nordic Mobile Telephony) technologický standard pro mobilní telefonní sítě; pracuje ve frekvenčním pásmu 450 MHz
O2 Business Unlimited tarif společnosti Telefónica O2 určený pro firemní zákazníky s neomezeným voláním do všech pevných i mobilních sítí v rámci měsíčního paušálu zdarma
O2 Business Nonstop Max tarif společnosti Telefónica O2 určený pro firemní zákazníky obsahující bezplatné volání v rámci O2 mobilní sítě a do všech pevných sítí v České republice
O2 Duo konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 kombinující neomezené volání zdarma do pevných sítí v České republice a O2 Internet ADSL nebo O2TV za jeden měsíční poplatek
O2 Duo Mobil konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 zahrnující v jednom měsíčním paušálu O2 Internet ADSL a mobilní hlasový tarif, která už zároveň obsahuje i poplatek za používání pevné linky
O2 Fér služba společnosti Telefónica O2 Slovakia s jednotnou cenou volání a odesílání SMS pro zákazníky smluvních i předplacených služeb a bez povinného měsíčního poplatku
O2 Internet ADSL služba společnosti Telefónica O2 pro vysokorychlostní připojení k internetu, dříve O2 Internet Expres
O2 Internet Komplet služba společnosti Telefónica O2 kombinující fixní a mobilní služby
O2 Internet Mobil mobilní připojení prostřednictvím technologie CDMA nabízené společností Telefónica O2
O2 [:kůl:] služba společnosti Telefónica O2, která zákazníkům umožňuje posílat sms zcela zdarma
O2 Navzájem služba společnosti Telefónica O2, která zákazníkům umožňuje vzájemné volání ve skupině až sedmi přátel zdarma
O2 Neomezená linka první služba společnosti Telefónica O2 určená pro firemní zákazníky, je založená na bázi VoIP
O2 Neon tarify založené na principu flat rate
O2 Přátelé služba společnosti Telefónica O2, která zákazníkům umožňuje získat slevu 10 % na volání na 5 čísel
O2 Trio konvergovaná služba společnosti Telefónica O2 kombinující O2 Internet ADSL, O2 TV a neomezené volání zdarma do pevných sítí v České republice za jeden měsíční poplatek
O2 TV služba společnosti Telefónica O2 nabízející televizi přes pevnou linku
O2 TXT mobilní tarif společnosti Telefónica O2 určený zákazníkům předplacených služeb preferujícím komunikaci přes SMS či MMS zprávy
OIBDA hospodářský výsledek před zahrnutím finančních nákladů, daní, odpisů a amortizace
Platí to Kvído služba společnosti Telefónica O2, která umožňuje zákazníkům volat po dobu jedné minuty zcela zdarma
POP3 (Post Office Protocol version 3) internetový protokol, který se používá pro stahování emailových zpráv ze vzdáleného serveru na klienta
RSU (Remote Subscriber Unit) vzdálená jednotka pro připojení účastníků telefonní sítě k telefonní ústředně
SMS formát krátkých zpráv pro mobilní telefony
UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) univerzální mobilní telekomunikační systém; standard pro mobilní sítě třetí generace
VoIP (Voice over Internet Protocol) hlasové služby realizované prostřednictvím moderních technologií přenosu prostřednictvím internetu
VPN (Virtual Private Network) virtuální privátní síť
VPN Expres datová služba bývalého ČESKÉHO TELECOMU umožňující vytvářet IP VPN. Je postavena na bázi přístupové technologie ADSL s agregací a páteřní sítě MPLS
WAN (Wide Area Network) rozsáhlá počítačová síť, zajišťující pobočkám plnohodnotný přístup k informacím, komunikaci s centrálou i mezi pobočkami navzájem
WAP (Wireless Application Protocol) protokol sloužící ke zobrazení vybraných internetových stránek na displeji mobilního telefonu
WiFi lokální bezdrátová síť pro připojení k internetu
Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
Za Brumlovkou 266/2, 140 22 Praha 4, Česká republika
Tel.: +420 271 411 111
Fax: +420 271 469 868
Telefonní centrum služeb: 800 02 02 02
IČ: 60193336
www.o2.cz
Pololetní zpráva 2010
© 2010
Vydala: Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
Koncepce, design, realizace: Dynamo design s.r.o.
Fotografie vedení společnosti: Marek Musil a archiv Telefónica O2 Czech Republic, a.s.
UPOZORNĚNÍ: Veškeré informace týkající se očekávaného budoucího vývoje hospodářské a finanční situace společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s. obsažené v této pololetní zprávě jsou založeny na odhadech a předpokladech budoucího vývoje skutečnosti, jež hospodářskou a finanční situaci společnosti zásadním způsobem ovlivňují. Jedná se zejména o skutečnosti jako veřejnoprávní regulace v oblasti telekomunikací, změny makroekonomické situace, vývoj konkurence na trhu a s tím spojená poptávka po telekomunikačních a jiných službách. Vývoj těchto skutečností však může být jiný, v důsledku čehož se i budoucí hospodářské a finanční výsledky společnosti mohou od očekávaných výsledků podstatně lišit.