03
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Český telekomunikační trh v prvním pololetí 2011
  • Skupina Telefónica Czech Republic v prvním pololetí...

Skupina Telefónica Czech Republic v prvním pololetí roku 2011

V průběhu prvního pololetí roku 2011 došlo ke změně obchodního jména některých společností ve skupině Telefónica Czech Republic (dále také jako skupina Telefónica CR nebo skupina). S účinností od 10. května 2011 bylo změněno obchodní jméno společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. na Telefónica Slovakia, s.r.o. (dále jen Telefónica SK). Dále, s účinností od 16. května 2011 se obchodní název společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s. změnil na Telefónica Czech Republic, a.s (dále jen Telefónica CR nebo společnost). Obchodní jméno ostatních společností ve skupině zůstalo nezměněno. Tyto změny souvisely se sjednocením obchodních jmen společností ve všech evropských státech skupiny Telefónica, S.A. Telefónica tak bude kromě České republiky a Slovenska fungovat jako jednotná firemní značka ve Velké Británii, Německu a Irsku. Pro zákazníky bude společnost Telefónica CR nadále vystupovat pod značkou O2.

Na vysoce konkurenčním telekomunikačním trhu se Telefónica CR v průběhu prvního pololetí 2011 nadále zaměřovala na zkvalitnění stávajících služeb, zlepšení vztahu se svými zákazníky, rozvoj a nabídku nových produktů a služeb v růstových oblastech. Její strategie byla zaměřena na maximální uspokojení požadavků zákazníků v oblasti fixního a mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a mobilních hlasových služeb pro tarifní zákazníky. Výsledkem byl nadále solidní růst zákazníků a udržení nebo růst tržního podílu.

Díky čistému přírůstku zákazníků mobilních smluvních služeb ve výši 93 tisíc získala společnost v prvním pololetí 57% podíl na celkovém přírůstku na trhu. K tomuto výsledku pomohl i pokračující zájem zákazníků o mobilní datové služby a s tím související nárůst jejich počtu. Telefónica CR pokračovala v rozšiřování pokrytí své mobilní 3G sítě i díky spolupráci se společností T-Mobile. S tou podepsala v únoru smlouvu o výstavbě a sdílení 3G sítě v doposud nepokrytých oblastech České republiky. Na konci června tak byla 3G síť dostupná zhruba 55 % populace.

Rostoucí pokrytí 3G sítě vedlo k nárůstu zájmu zákazníků o služby internetu v mobilu a mobilního internetu. Spolu s tím rostla i penetrace chytrých telefonů mezi zákazníky společnosti. Ta na konci června 2011 dosáhla zhruba 16 %, meziročně o 6 procentních bodů více. V prvním pololetí dosáhl podíl prodaných chytrých telefonů na celkových prodejích telefonů zhruba 50 %. S cílem podpořit nárůst zákazníků služby internet v mobilu spustila Telefónica CR v červnu ve spolupráci se společnostmi Google a Samsung marketingovou kampaň „Už vím proč mít internet v mobilu“, která zákazníkům ukazuje výhody, které internet v mobilu přináší a jak chytré aplikace mohou ulehčit jejich život. Tato kampaň se pozitivně projevila již v průběhu června, kdy se měsíční přírůstek zákazníků internetu v mobilu oproti předcházejícím měsícům více než zdvojnásobil.

V oblasti fixního vysokorychlostního internetu se společnost v souladu se svojí strategií nabídnout nejlepší internetové služby na trhu a s cílem posílit svoji konkurenceschopnost soustředila na zlepšení svých služeb. Na začátku května začala nabízet služby na bázi technologie VDSL. Ta oproti technologii ADSL zrychlila připojení až trojnásobně, přitom cena pro stávající zákazníky zůstala nezměněna. Cílem bylo udržet stávající zákazníky s vyšším průměrným výnosem a snížit míru odchodu. V období méně než dvou měsíců do konce června si tuto novou službu vybralo více než 40 000 zákazníků a v průběhu července již 9 % zákazníků rezidentního segmentu využívalo její výhody. V prostředí vysoké konkurence tak Telefónica CR udržela více než desetiprocentní meziroční nárůst zákazníků xDSL.

Na Slovensku skupina pokračovala v úspěšné nabídce svých tarifů O2 Fér a tarifu pro živnostníky, malé a střední firmy pod názvem O2 Moja Firma. V dubnu rozšířila svoje portfolio o nový tarif O2 Filip, který byl zaměřen na rezidentní zákazníky s vyšší útratou. Cílem bylo zvýšit průměrný výnos na jednoho zákazníka. Atraktivní nabídka pomohla společnosti Telefónica SK k udržení silného růstu a zkvalitnění struktury zákaznické základny. Výsledkem byl pokračující výrazný nárůst výnosů a zlepšení finanční výkonnosti, kdy společnost v prvním pololetí 2011 vykázala kladný provozní zisk OIBDA.

Všechny výše uvedené aktivity se projevily velmi dobrými provozními výsledky z hlediska růstu zákazníků. Počet zákazníků služeb xDSL dosáhl na konci prvního pololetí 2011 výše 841 tisíc, což představuje 11,1% meziroční nárůst. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci června 130 tisíc. K tomuto datu dosáhl počet pevných linek provozovaných společností Telefónica CR výše 1,6 milionu. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2011 se jejich počet snížil o 58 tisíc, což je o 6,2 % méně než ve stejném období roku 2010. Počet mobilních zákazníků vzrostl na vysoce nasyceném mobilním trhu meziročně o 0,5 % na 4,9 milionu. Za tímto růstem stojí především nárůst počtu smluvních zákazníků, který na konci června dosáhl téměř 3 miliony, meziročně o 6,5 % více. Ve druhém čtvrtletí se jejich počet zvýšil o 57 tisíc, což je nejlepší výsledek od roku 2009. Pokles počtu zákazníků předplacených služeb se v průběhu prvního pololetí zpomalil na 63 tisíc ve srovnání se 70 tisíci ve stejném období roku 2010, když ve druhém čtvrtletí dosáhl pokles jen 15 tisíců, nejméně od roku 2009. Počet mobilních zákazníků na Slovensku se v prvním pololetí zvýšil o 122 tisíc a na konci června dosáhl výše 1 003 tisíc.

Podobně jako v předcházejících letech, rovněž v prvním pololetí 2011 společnost pokračovala ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. Pokračovala proto v restrukturalizačním programu, který navázal na restrukturalizaci v roce 2010. Výsledkem bylo snížení počtu zaměstnanců skupiny v prvním pololetí roku 2011 o 192 na 7 329. V souvislosti s tímto restrukturalizačním programem zaúčtovala společnost v prvním pololetí 2011 náklady na restrukturalizaci ve výši 158 mil. Kč.

Celkový počet zaměstnanců skupiny Telefónica CR dle zeměpisného členění byl k 30. 6. 2010 a 2011 následující:

k 30. červnu 2010 k 30. červnu 2011
Telefónica Czech Republic, a.s. 7 647 6 767
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. 243 162
Zaměstnanci v České republice 7 890 6 929
Telefónica Slovakia, s.r.o. 408 400
Zaměstnanci na Slovensku 408 400
Zaměstnanci skupiny celkem 8 298 7 329

Telefónica O2 Slovakia

V prvním pololetí 2011 pokračovala společnost Telefónica SK v nabídce úspěšných služeb O2 Fér a O2 Moja Firma. Druhý z nich byl určen pro živnostníky, malé a střední firmy. Začátkem dubna odstartovala nabídku paušálu pro rezidentní zákazníky O2 Filip ve třech cenových hladinách. Největším přínosem této služby bylo volání v síti O2 zdarma už od první sekundy. Výhodou pro zákazníky byla i peněženka, která zákazníkům dávala volnost ve výběru služeb, které každý měsíc využívali. Zákazníci si tak předplatili cenu služeb. Spotřebu peněženky na SMS, volání do ostatních mobilních sítí nebo datové služby pak mohli čerpat libovolně každý měsíc jinak.

V prvním pololetí Telefónica SK intenzivně pracovala na pokrývání území vlastní 3G sítí, kde zahájila komerční nabídku dne 18. července 2011. V té době pokrývala touto sítí zhruba 30 % populace Slovenska. Koncem srpna už vlastní 3G sítí pokrývala třetinu populace. Spolu se spuštěním 3G sítě představila společnost na Slovensku dva nové 3G datové balíčky určené pro internet v mobilu a také první nabídku pro internet do notebooku.

Na konci června 2011 pokrývala Telefónica SK vlastní sítí již 94,9 % populace Slovenska. Toto pokrytí umožnilo realizovat 90 % volání ve vlastní síti. Zbylých 10 % volání bylo realizováno v režimu národního roamingu. Podíl hovorů ve vlastní síti se tak meziročně zvýšil o 1 procentní bod.

Na základě průzkumu nezávislé agentury Ipsos Tambor a společnosti Telefónica SK dosáhla Telefónica SK opět nejvyšší úroveň spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory. Index zákaznické spokojenosti (CSI) dosáhl historicky nejvyšší hodnoty, stejně jako rozdíl ve srovnání s nejbližším konkurentem.

K 30. červnu 2011 evidovala společnost Telefónica SK dohromady 1 003 tisíc zákazníků, z toho 411 tisíc zákazníků smluvních služeb. To představuje meziroční nárůst zákaznické základny o 41,5 %. Tím Telefónica SK dále posílila svoji pozici na slovenském mobilním trhu a na konci června dosáhl její tržní podíl 16,6 %, o 1,9 procentního bodu více v porovnání s koncem roku 2010. Od začátku přenositelnosti čísla (v listopadu 2007) do 30. června 2011 si zákazníci přenesli do společnosti Telefónica SK již 313 tisíc telefonních čísel.

Výnosy společnosti Telefónica SK dosáhly v prvním pololetí roku 2011 výše 73,1 mil. EUR, což představuje meziroční nárůst o 49,8 %. Společnost zároveň v prvním pololetí zaznamenala kladný provozní zisk před odpisy a amortizací (OIBDA).

Nové produkty a služby

Od 27. ledna 2011 změnila Telefónica CR účtování mobilních dat pro příležitostné uživatele. Od tohoto data zaplatili uživatelé za první hodinu připojení 15 Kč, za celý den surfování maximálně 30 Kč. Denní limit stahování dat byl stanoven na 30 MB. Nové účtování bylo výhodné zejména pro občasné surfování v mobilu. Pro pravidelné a plnohodnotné využití internetu v telefonu společnost nabízela paušální tarify O2 Internet v mobilu Start za 150 Kč měsíčně a pro náročnější uživatele O2 Internet v mobilu za 300 Kč měsíčně. Nová forma účtování mobilních dat byla platná jak pro nové, tak stávající zákazníky. Časový blok byl aktivován datovým přenosem. Během tohoto bloku mohl zákazník stahovat nepřetržitě, ale měl také možnost stahování dat přerušit. O začátku zpoplatnění byl zákazník informován formou SMS hned při zahájení surfování.

Pro své zákazníky, kteří volají z pevné linky, představila Telefónica CR nové tarify a balíčky, se kterými mohli telefonovat do všech mobilních sítí v České republice od 2 Kč za minutu. Pro ty, kteří potřebovali telefonovat do zahraničí, společnost připravila nově volání na pevné linky do 47 zemí světa již od 2 Kč za minutu. Nové tarify a balíčky O2 Volání Mobil a O2 Volání Zahraničí mohli zákazníci kombinovat podle toho, kam volají nejčastěji. Balíčky mohli dále využívat společně s fixními hlasovými tarify, které mají volné minuty na volání do pevných sítí v České republice. Zákazníci tak získali atraktivní ceny na volání do všech směrů. Nabídka byla platná pro rezidentní zákazníky a zákazníky z řad drobných podnikatelů. Za prvních 6 měsíců si nabídku O2 Volání Mobil zvolilo zhruba 15 tisíc zákazníků.

Pro nové i stávající zákazníky mobilních předplacených služeb připravila Telefónica CR od začátku března novinku v podobě zvýhodněného volání. Všichni uživatelé karet s tarifem NA!HLAS nebo NA!PIŠTE tak mohli volat až půl roku na tři vybraná čísla O2 jen za 0,50 Kč za minutu.

Od 1. března snížila společnost ceny za přenos dat v zahraničí, a to jak v základních sazbách, tak i u většiny roamingových balíčků. Největší snížení proběhlo u zóny EU, kde cena klesla z 240 Kč/MB na 24 Kč/MB. Nová cena pro zónu EU tak představovala nejvýhodnější nabídku na trhu. U zóny pro zbytek Evropy došlo k poklesu ze 420 Kč/MB na 240 Kč/MB a u ostatních zemí světa z 660 Kč/MB na 300 Kč/MB. V případě roamingových balíčků, které mohli využívat zákazníci předplacených i smluvních služeb, se cena snížila 60 Kč/2 MB, 120 Kč/4MB, 240Kč/10 MB a 1 200 Kč/50MB. Kromě toho byla od 1. dubna snížena cena roamingového balíčku EURODATA 250 MB z 2 388 Kč na 480 Kč. Výhody tohoto balíčku ocenili zejména zákazníci, kteří často cestovali do zemí Evropské unie a pravidelně využívali datový roaming. Vzhledem ke snížení cen datového roamingu došlo ke změně i u služby EU limit, která zákazníkům cestujícím do zemí EU hlídá při datování finanční strop. V rámci maximální částky 1 176 Kč se množství stahovaných dat zvýšilo na 49 MB.

Zákazníkům z řad podnikatelů a živnostníků připravila Telefónica CR výhodnou nabídku, kdy při pořízení tarifů O2 Podnikání nebo O2 NEON získali na dva roky navíc 30 % volných minut do všech sítí. Pokud si současně aktivovali druhou SIM kartu, získali 50 % volných minut navíc. S cílem zvýšit spokojenost zákazníků z tohoto segmentu zrušila Telefónica CR od dubna samoobslužný systém na zákaznické lince pro firemní zákazníky. Zákazník se tak po vytočení čísla spojil bez jakékoliv prodlevy přímo s operátorem a nemusel se tak zdržovat v automatickém hlasovém systému (IVR). Exkluzivně pro zákazníky z řad podnikatelů zřídila společnost na vybraných prodejnách speciálně vyčleněná prodejní místa, u kterých budou přednostně obslouženi vyškolenými specialisty. Označená místa byla od poloviny dubna k dispozici na 60 značkových prodejnách společnosti a jejich počet se postupně rozšiřoval. Na podporu své nabídky pro podnikatele a živnostníky spustila Telefónica CR na začátku dubna novou komunikační kampaň. Jejími hlavními aktéry jsou kreslené postavičky Martina a Lucie. Kampaň byla zaměřená na propagaci výhod spojených s nabídkou produktů a zlepšení v zákaznické péči.

Od 9. května 2011 nabídla Telefónica CR novou nabídku fixního vysokorychlostního připojení založeného na technologii VDSL. Ta přinesla až trojnásobné navýšení rychlosti internetu na doma. Stávajícím zákazníkům zrychlila internet bez navýšení ceny. Spolu s tím představila nové tarify pevného internetu s rychlostí stahování dat až 25 Mb/s a odesílání až 2 Mb/s. Stávající zákazníci získali rychlejší internetové připojení za stejnou cenu, kterou doposud platili za využívání internetu na doma. Při uzavření závazku na 12 měsíců dostali potřebný modem za 1 Kč. Pro zákazníky, kteří se nacházeli v oblastech bez VDSL pokrytí, společnost připravila slevy u partnerů O2 Extra dle výběru. Tito zákazníci dále získali při závazku na 12 měsíců sadu předplaceného Mobilního internetu v hodnotě 995 Kč za 1 Kč. Zákazníci s tarifem O2 Internet Pro s rychlostí až 16 Mb/s byli převedeni na tarif Internet Aktiv s nižší cenou 850 Kč měsíčně.

Noví zákazníci si mohli vybrat jeden ze dvou nových VDSL tarifů – Internet Optimal s rychlostí stahování dat až 16Mb/s nebo Internet Aktiv s rychlostí stahování dat až 25 Mb/s a rychlostí odesílání dat až 2 Mb/s. Spolu s touto nabídkou představila Telefónica CR pro nové zákazníky akční ceny v případě sjednání závazkuna 12 měsíců. Za tarif Internet Optimal tak zaplatili 500 Kč ve srovnání se standardní cenou 750 Kč za měsíc, v případě vyššího tarifu Internet Aktiv to bylo 600 Kč oproti standardní ceně 850 Kč.

Spolu s marketingovou kampaní „Už vím proč“ přinesla Telefónica CR v červnu pro uživatele internetu v mobilu další novinky. Na modernizovaném portálu O2 Active a na facebookové stránce O2 byly zákazníkům k dispozici nové sekce Mobilní aplikace. Pro získání informací mohli zákazníci nově využít podrobného průvodce aplikacemi a internetem v mobilu, a to v tištěné podobě nebo prostřednictvím speciální aplikace Už vím proč. Ve spolupráci se společností Samsung byla připravena nabídka chytrých telefonů za zvýhodněné ceny a speciální nabídka internetu v mobilu pro mladé. S cílem co nejvíce pomoci zákazníkůmusnadnit vstup do světa aplikací připravila řadu novinek v oblasti zákaznické péče. Vytvořila speciální tým operátorů pro sociální sítě, který byl k dispozici na oficiálním facebookovém a twitterovém profilu společnosti. Čtyřčlenný tým specialistů byl k dispozici každý den od 8:00do 20:00 hodin včetně víkendů a poskytoval odbornou pomoc, rady a odpovědi na jakékoliv dotazy. Jak používat či nastavovat vybrané služby ukázaly podrobné videonávody v sekci O2 Guru na kanále YouTube nebo specialisté v O2 prodejnách.

Pro stávající zákazníky z korporátního segmentu nabídla Telefónica CR kromě zvýšení rychlosti asymetrického vysokorychlostního připojení k internetu přes VDSL také zrychlení symetrického internetového připojení a to včetně jejich migrace ze služby Internet Forte na Internet Business.

V oblasti nabídky mobilních telefonů pro korporátní zákazníky upravila Telefónica CR od 1. května svůj ceník u většiny nabízených mobilních telefonů. Nové ceny se staly daleko konkurenceschopnějšími nejen ve srovnání s ostatními mobilními operátory, ale i klasickými e-shopy.

Od 15. května spustila Telefónica CR nabídku pro korporátní zákazníky pod názvem Exkluzivní zákazník. Firma, která využívala všechny základní služby společnosti (fixní hlas, fixní internet, mobilní hlas), mohla získat Certifikát exkluzivního zákazníka. Ten mu umožňoval nadstandardní výhody v podobě lepší péče, proaktivní optimalizace, extra ceník telefonů, osobní přístup na telefonní lince a další výhody. Cílem bylo odměnit zákazníka za jeho věrnost, zlepšit jeho spokojenost a možnost mu prodat další služby, které ještě od společnosti Telefónica CR neměl.

Telefónica CR věří, že tato nabídka jí pomůže upevnit postavení na trhu v tomto velmi konkurenčním zákaznickém segmentu.

Spolu se spuštěním nové webové stránky www.o2.cz od 1. února 2011 zavedla Telefónica CR také mobilní elektronické vyúčtování. Služba elektronického vyúčtování v sekci Moje O2 tak obsahovala přehled nejen o fixních ale i mobilních službách zákazníků. Tím společnost reagovala na zájem zákazníků o tento způsob vyúčtování a zlepšila tak oblast péče o zákazníky.

Komentované finanční výsledky

V této části jsou prezentovány neauditované konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica CR připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Kromě výsledků mateřské společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. jsou zahrnuty také výsledky společností Telefónica Slovakia, s.r.o., Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. a dalších menších dceřiných společností.

Konsolidované finanční výsledky

Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním pololetí roku 2011 snížily meziročně o 6,7 % na 25 898 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí meziročně o 7,2 % na 13 033 mil. Kč. Finanční výsledky skupiny byly ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem, snížením mobilních terminačních poplatků a nižšími ICT výnosy. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 7,9 % na 11 300 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 7,6 % na 5 657 mil. Kč). Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly ve stejných obdobích meziročně o 9,7 % a 10,7 % na 12 925 mil. Kč a 6 504 mil. Kč. Bez zahrnutí vlivu poklesu mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl 7,0 % v prvním pololetí a 5,0 % ve druhém čtvrtletí. Naproti tomu výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem a v prvním pololetí roku 2011 se meziročně zvýšily o 49,8 % na 73,1 mil. EUR (ve druhém čtvrtletí o 46,7 % na 38,5 mil. EUR).

V prvním pololetí roku 2011 pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady v komerčních i nekomerčních oblastech s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního a fixního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady v prvním pololetí 2011 meziročně o 4,1 % na 15 867 mil. Kč (o 5,0 % bez zahrnutí poplatku za používání značky a manažerských poplatků) i díky poklesu mobilních terminačních poplatků. Restrukturalizační program realizovaný v roce 2010 a prvním pololetí roku 2011 se pozitivně projevil ve vývoji mzdových nákladů, které v prvním pololetí roku 2011 poklesly meziročně o 9,7 %. Celkový počet zaměstnanců skupiny dosáhl na konci června 2011 výše 7 329, což představuje meziroční snížení o 11,7 % .V prvním pololetí poklesl počet zaměstnanců o 192.

Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) dosáhl v prvním pololetí roku 2011 výše 10 275 mil. Kč, meziročně o 8,3 % méně a 5 205 mil. Kč ve druhém čtvrtletí, což představuje pokles o 11,2 %. V prvním pololetí zaznamenala Telefónica SK kladný provozní zisk OIBDA v řádu několika milionů EUR. Konsolidovaný provozní zisk OIBDA upravený pro účely odhadu1 klesl v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 6,8 % na 10 845 mil. Kč, zatímco OIBDA marže zůstala téměř na úrovni prvního pololetí roku 2010 a dosáhla 41,7 % díky výše uvedeným aktivitám vedoucích ke snížení nákladů a zlepšení ziskovosti na Slovensku.

Odpisy hmotných a nehmotných aktiv se v prvním pololetí roku 2011 meziročně zvýšily o 1,0 %. Byly ovlivněny zaúčtováním zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve třetím čtvrtletí v roce 2010 a s tím souvisejícím nárůstem hrubé hodnoty dlouhodobých aktiv, jak bylo komentováno v předchozích čtvrtletích. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl v prvním pololetí roku 2011 výše 3 611 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí výše 1 871 mil. Kč. Meziročně se tak snížil o 17,1 % a 20,1 %, zejména díky nižšímu provoznímu zisku OIBDA a vyšším odpisům hmotných a nehmotných aktiv, které nebyly plně kompenzovány nižšími finančními náklady a nižší daní.

Konsolidované investice dosáhly v prvním pololetí 2011 výše 2 554 mil. Kč, meziročně o 7,4 % více. V souladu se strategií podporovat růstové oblasti pokračovala společnost v investicích do zvýšení kapacity a kvality 3G mobilní sítě. Zaměřila se také na další rozšiřování 3G sítě, včetně dosud nepokrytých oblastí na základě smlouvy se společností T Mobile. Na konci června 2011 tak byla 3G síť dostupná zhruba 55 % obyvatelstva. Společnost se rovněž zaměřila na investice do zkvalitnění své fixní vysokorychlostní sítě a 9. května 2011 spustila služby na základě technologie VDSL. Cílem je posílit pozici společnosti na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice. Na Slovensku směřovaly investice zejména do rozvoje vlastní sítě v souvislosti se spuštěním služeb na bázi 3G, ke kterému došlo 18. července 2011.

Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 15,2 % na 6 mld. Kč. To je výsledek 6,1% snížení hotovostních toků souvisejících s provozní činností, tedy méně, než je pokles opakujícího se zisku OIBDA a 15,5% nárůstu plateb za investice z důvodu rozdílného fázování investic v průběhu roku 2011 oproti předcházejícímu roku.

Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 30. červnu 2011 výše 3 111 mil. Kč, což přestavuje nárůst o 2,9 % oproti konci roku 2010. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl k tomuto datu 10 820 mil. Kč oproti 4 798 mil. Kč na konci roku 2010. K nárůstu došlo díky akumulaci hotovosti pro výplatu dividendy za rok 2010, která se uskuteční na začátku října 2011.

Přehled mobilního segmentu v České republice 2

Přes silnou konkurenci zaznamenala společnost zejména ve druhém čtvrtletí 2011 významný nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, který je rovněž výsledkem rostoucí obliby mobilního internetu. Finanční výsledky byly nadále negativně ovlivněny poklesem mobilních terminačních poplatků (meziročně o 30,1 % 3) a pouze pozvolným oživením spotřeby zákazníků.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 30. červnu 2011 výše 4 869 tisíc, meziročně o 0,5 % více. Ve druhém čtvrtletí roku 2011 se jejich počet zvýšil o 42,1 tisíc, což představuje nejlepší výsledek za posledních sedm čtvrtletí. Tento vývoj je výsledkem významného nárůstu zákazníků smluvních služeb a snížení poklesu počtu zákazníků předplacených služeb. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 6,3 % na 2 956 tisíc na konci prvního pololetí 2011. Ve druhém čtvrtletí 2011 se jejich počet zvýšil o 56,9 tisíc, tedy o 62,7 % více ve srovnání se stejným obdobím v roce 2010 (bez zahrnutí jednorázového snížení o 111 tisíc neaktivních zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010). Tento výsledek souvisí s pokračujícím přechodem zákazníků z předplacených služeb na tarifní a nárůstem zákazníků mobilního internetu. Na konci června 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků představoval 60,7 %, meziročně vzrostl o 3,3 procentní body. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci prvního pololetí 2011 výše 1 912 tisíc, meziročně o 7,2 % méně. V průběhu druhého čtvrtletí 2011 se tempo jejich poklesu snížilo na 14,8 tisíc, což představuje výrazné zlepšení oproti prvnímu čtvrtletí 2011 (pokles o 47,9 tisíců) a čtvrtému čtvrtletí roku 2010 (pokles o 62,6 tisíc).

Ve druhém čtvrtletí 2011 dosáhla celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (churn) výše 1,72 %, což představuje meziroční snížení o 1,1 procentního bodu (o 0,3 procentního bodu bez zahrnutí jednorázového snížení o neaktivní zákazníky ve druhém čtvrtletí 2010) a o 0,3 procentního bodu ve srovnání s prvním čtvrtletím 2011. Za tímto zlepšením stojí zejména snížení průměrné měsíční míry odchodu zákazníků předplacených služeb (o 0,6 procentního bodu meziročně a 0,5 procentního bodu ve srovnání s prvním čtvrtletím 2011) díky zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší kvalitou a úspěchu věrnostního programu, ve kterém jsou zákazníci odměňováni při pravidelném dobití kreditu. Průměrná měsíční míra odchodu zákazníků smluvních služeb se snížila o 0,1 procentního bodu ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2010 i prvním čtvrtletím roku 2011.

Celkový mobilní hlasový provoz 4 v České republice v prvním pololetí roku 2011 vzrostl meziročně o 1,0 % na 4 433 milionů minut.

V prvním pololetí roku 2011 dosáhl průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU 5 výše 426,4 Kč, meziročně o 8,9 % méně (-10,2 % na 428,7 Kč ve druhém čtvrtletí) a byl ovlivněn snížením mobilních terminačních poplatků. Bez tohoto vlivu by pokles ve druhém čtvrtletí dosáhl 6,3 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU kvůli přetrvávajícím konkurenčním tlakům a pomalému oživení zákaznické spotřeby. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí a druhém čtvrtletí roku 2011 výše 586,9 Kč a 585,1 Kč, meziročně o 11,6 % a 13,1 % méně (ve druhém čtvrtletí by se bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků ARPU snížil o 9,6 %). ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v těchto obdobích o 8,6 % a 9,2 % na 185,8 Kč a 190,1 Kč (ve druhém čtvrtletí by bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků poklesl o 4,3 %). ARPU z datových služeb poklesl v prvním pololetí a druhém čtvrtletí 2011 meziročně o 1,9 % a 2,5 % na 114,8 Kč a 114,5 Kč. Podobně jako v prvním čtvrtletí byly hlavními důvody poklesu datového ARPU snížení cen datového roamingu a větší počet SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez těchto dvou faktorů (datový roaming, SMS a MMS) by datový ARPU meziročně vzrostl o 5,4 % z důvodu pokračujícího nárůstu počtu zákazníků mobilního internetu.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 9,7 % na 12 925 mil. Kč a ve druhém čtvrtletí meziročně o 10,7 % na 6 504 mil. Kč. Výnosy ze služeb se v těchto obdobích snížily o 10,4 % a 11,5 %, díky již zmíněným konkurenčním tlakům, poklesu mobilních terminačních poplatků, pomalému oživení spotřeby a nižším cenám datového roamingu. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním pololetí a druhém čtvrtletí roku 2011 o 3,8 procentních bodů. Přes 1,0% meziroční nárůst odchozího hlasového provozu se výnosy z hovorného v prvním pololetí snížily meziročně o 16,8 % na 3 505 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 18,5 %). Podobně jako v předchozích čtvrtletích stál za poklesem vyšší počet zákazníků využívající neomezené tarify a konkurenční prostředí. Výnosy z propojení klesly v prvním pololetí meziročně o 28,2 % na 1 400 mil. Kč, zejména díky snížení mobilních terminačních poplatků a nižšímu příchozímu hlasovému provozu. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) poklesly dohromady meziročně o 2,7 % na 3 517 mil. Kč v prvním pololetí roku 2011 (ve druhém čtvrtletí o 2,7 %). Za tímto vývojem stály zejména nižší ceny datového roamingu a větší počet SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez zahrnutí SMS, MMS a datového roamingu by tyto výnosy vzrostly meziročně o 5,6 %, což potvrzuje pozitivní vliv nárůstu mobilních internetových výnosů.

Přehled segmentu pevných linek 6

V segmentu pevných linek zaznamenala společnost v prvním pololetí 2011 opět solidní výkonnost v oblasti zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Stejně jako v předchozích obdobích pokračoval pokles výnosů z tradičních hlasových služeb, který se však v průběhu druhého čtvrtletí zpomalil díky lepším výnosům z transitních hlasových služeb. Výnosy ze služeb vysokorychlostního internetu udržely růstový trend z předchozích čtvrtletí, což je v podmínkách vysoce konkurenčního trhu důležité. Kromě toho byly finanční výsledky ve druhém čtvrtletí ovlivněny nižšími výnosy z ICT služeb.

Celkový počet pevných linek klesl k 30. červnu 2011 meziročně o 5,7 % na 1 611 tisíc. V průběhu prvního pololetí 2011 se jejich počet snížil o 58,4 tisíc, meziročně tedy o 6,2 % méně. Za tímto zlepšením stojí především nárůst počtu zákazníků využívajících služby vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked xDSL) a nárůst počtu Voice over IP linek pro korporátní zákazníky.

Počet přípojek xDSL dosáhl na konci června 841 tisíc, meziročně o 11,1 % více. V průběhu prvního pololetí 2011 se jejich počet zvýšil o 34,7 tisíc, tedy o 11,3 % více, než ve stejném období loňského roku. 9. května 2011 spustila Telefónica CR svoji nabídku vysokorychlostního internetu založenou na technologii VDSL, která nabízí zákazníkům výrazně vyšší rychlosti připojení. Do konce června využilo možnost pořídit si tuto novou službu již 41 tisíc zákazníků. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci prvního pololetí 130 tisíc.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 13,8 % na 795 milionů minut kvůli pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním pololetí 2011 meziročně o 7,9 % na 11 300 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí se však pokles snížil na 7,6 % (pokles o 8,3 % v prvním čtvrtletí 2011 a o 11,6 % ve čtvrtém čtvrtletí 2010). Výnosy z měsíčních poplatků klesly v prvním pololetí i druhém čtvrtletí o 16,6 % a v prvním pololetí dosáhly výše 2 239 mil. Kč. Tento vývoj je důsledkem pokračujícího poklesu počtu pevných linek. Výnosy z tradičních hlasových služeb se v prvním pololetí snížily o 9,0 % na 3 398 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí však poklesly jen o 7,6 % díky vyšším výnosům z transitu. Výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly meziročně dohromady o 0,8 % v prvním pololetí a druhém čtvrtletí a dosáhly v prvním pololetí výše 3 012 mil. Kč. Za tímto vývojem stojí solidní růst počtu zákazníků xDSL na vysoce konkurenčním trhu fixního broadbandu. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení poklesly díky nižšímu počtu projektů ve veřejném sektoru meziročně o 6,8 % a v prvním pololetí dosáhly výše 959 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí došlo k poklesu o 7,3 %).

Výsledky na Slovensku

V prvním pololetí roku 2011 udržela Telefónica SK výrazný nárůst své zákaznické báze a opět zlepšila svoji finanční výkonnost. Díky tomu dále posílila svoji pozici na slovenském mobilním trhu. Na konci června 2011 dosáhl počet aktivních zákazníků 1 003 tisíc, což představuje meziroční nárůst o 41,5 %. Čistý přírůstek zákazníků dosáhl 122,2 tisíc, zejména díky nárůstu počtu smluvních zákazníků. Ten se meziročně zvýšil o 59,1 % na 411 tisíc, když v prvním pololetí jejich počet vzrostl o 76 tisíc. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb se zvýšil o 46,2 tisíc a na konci prvního pololetí 2011 dosáhl 592 tisíc, meziročně o 31,4 % více. Díky tomu se dále zlepšila zákaznická struktura a k 30. červnu 2011 podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků dosáhl 40,9 %, o 4,5 procentních bodů meziročně více. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy na Slovensku vzrostly v prvním pololetí roku 2011 meziročně o 49,8 % a dosáhly 73,1 mil. EUR. Ve druhém čtvrtletí vzrostly o 46,7 % na 38,5 mil. EUR, což je více než v prvním čtvrtletí (34,6 mil. EUR). Důvodem byl nárůst počtu zákazníků a vyšší průměrný výnos na zákazníka (ARPU). V prvním pololetí roku 2011 vykázala Telefónica SK kladný provozní zisk OIBDA. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl ve druhém čtvrtletí roku 2011 výše 18,2 EUR oproti 17,5 EUR v prvním čtvrtletí, zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 2,4 % na 8,7 EUR (8,3 EUR v prvním čtvrtletí).

Výhled na druhé pololetí roku 2011

Na základě dosažených výsledků za první pololetí roku 2011 a očekávání pro druhé pololetí skupina Telefónica Czech Republic potvrzuje svůj celoroční cíl 7 pro provozní zisk OIBDA a výši konsolidovaných investic.

Telefónica CR věří, že celkový vývoj na mobilním trhu v České republice ve druhém pololetí se zlepší a projeví nižším poklesem výnosů než v prvním pololetí. Na základě dobrých výsledků společnosti v prvním pololetí v oblasti růstu mobilních zákazníků smluvních služeb, kde její podíl na celkovém přírůstku dosáhl téměř 60 %, očekává, že si nadále udrží svůj významný tržní podíl v počtu zákazníků.

Spolu s dalším rozšířením pokrytí své 3G sítě očekává další nárůst zákazníků internetu v mobilu a mobilního vysokorychlostního internetu. Ten se projeví pokračujícím nárůstem průměrného výnosu na zákazníka z mobilních datových služeb bez zahrnutí SMS a MMS ve druhém pololetí.

Výborné provozní a finanční výsledky na Slovensku v prvním pololetí roku se pozitivně projeví ve výsledcích skupiny v následujících šesti měsících. Provoz na Slovensku je díky využití a sdílení kapacit s mateřskou společností v České republice v oblasti financí, sítí, provozu, IT a dalších podpůrných jednotek vysoce efektivní. Proto se očekávaný pokračující nárůst výnosů na Slovensku projeví přímo v nárůstu provozního zisku OIBDA. Ten by se měl ve druhém pololetí oproti prvnímu téměř zdvojnásobit.

Kromě toho bude společnost pokračovat v realizaci efektivního vynakládání komerčních i nekomerčních provozních nákladů s cílem minimalizovat vliv poklesu výnosů na provozní ziskovost. Restrukturalizační program zahájený v prvním pololetí by se měl projevit snížením počtu zaměstnanců skupiny za celý rok o zhruba 7 % a poklesem osobních nákladů ve srovnatelné výši.

1 OIBDA bez zahrnutí poplatku za používání značky a manažerských poplatků (423 mil. Kč v prvním pololetí 2010, 551 mil. Kč v prvním pololetí 2011), za předpokladu konstantního kurzu roku 2010

2 Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem

3 Z 2,31 Kč na 1,96 Kč od 1. ledna 2010, na 1,66 Kč od 1. července 2010 a na 1,37 Kč od 1. ledna 2011

4 Odchozí a příchozí, včetně zahraničního roamingového provozu, ale bez příchozího roamingového provozu

5 Včetně výnosů ze segmentu pevných linek

6 Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem

7 Pokles OIBDA o 1 % až 5 % a konsolidované investice ve výši zhruba 5,7 mld. Kč; pro účely odhadu pro rok 2011, OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky a manažerské poplatky (1 057 mil. Kč v roce 2010). Dále OIBDA v roce 2010 nezahrnuje zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve výši 4 343 mil. Kč. Odhad pro rok 2011 nepředpokládá změny v konsolidačním celku, zahrnuje potenciální kapitálové zisky z prodeje majetku nesouvisejícího s hlavní činností a předpokládá konstantní kurz roku 2010.