Úvod

  • Zpráva nezávislého auditora
  • Rozhovor s předsedou představenstva Luisem Antoniem...
  • Vybrané finanční a provozní ukazatele
  • Kalendář klíčových událostí roku 2011

01
O skupině Telefonica

  • O skupině Telefónica - úvod

02
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Skupina Telefónica Czech Republic
  • Telekomunikační trh v České republice
  • Rezidentní segment
  • Podnikatelé a firmy
  • Korporace a veřejná správa
  • Národní a mezinárodní služby velkoprodeje
  • Platební služby
  • Komentované finanční výsledky

03
Společenská odpovědnost (CSR)

  • Společenská odpovědnost (CSR) – úvod
  • Etické zásady podnikání
  • Působení na trhu a chování k zákazníkům
  • Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
  • Péče o životní prostředí
  • Podpora veřejně prospěšných aktivit

04
Správa a řízení společnosti

  • Správa a řízení skupiny Telefónica Czech Republic
  • Dceřiné a přidružené společnosti a další...
  • Organizační struktura společnosti Telefónica CR
  • Správní orgány společnosti
  • Představenstvo společnosti
  • Výkonné řízení společnosti
  • Zpráva dozorčí rady společnosti
  • Dozorčí rada společnosti
  • Výbor pro audit společnosti
  • Principy odměňování osob s řídící pravomocí...
  • Ostatní informace týkající se osob s řídící...
  • Prohlášení společnosti Telefónica CR o míře...
  • Informace týkající se záležitostí podle § 118...

05
Konsolidovaná účetní závěrka

  • Konsolidovaná účetní závěrka – úvod

06
Účetní závěrka

  • Účetní závěrka – úvod

07
Ostatní informace pro akcionáře a investory

  • Ostatní informace pro akcionáře a investory

Telekomunikační trh v České republice

V prvním pololetí roku 2011 zaznamenal telekomunikační trh pokles. Důvodem byly obtížné ekonomické podmínky na trhu včetně silné konkurence a další snížení mobilních terminačních poplatků. Ve druhém pololetí se situace mírně zlepšila, zejména díky stabilizaci spotřeby rezidentních zákazníků v mobilním segmentu.

I v tomto náročném prostředí se společnosti Telefónica CR podařilo udržet solidní nárůst počtu zákazníků, a to především v oblastech mobilních služeb a vysokorychlostního internetu.

Počet zákazníků mobilních služeb vzrostl v průběhu roku 2011 o 103 tisíc na 4 942 tisíc. Vzhledem k rozdílné metodice vykazování mobilních zákazníků společnostmi T-Mobile Czech Republic a.s. (dále jen T-Mobile) a Vodafone Czech Republic a.s. (dále jen Vodafone) není možné srovnatelné porovnání. Nicméně v oblasti počtu zákazníků smluvních služeb posílila Telefónica CR významně svoji tržní pozici. Celkový počet jejích zákazníků v této oblasti se zvýšil o 186 tisíc, což představuje 49,5% podíl na celkovém počtu přírůstků zákazníků smluvních služeb na českém mobilním trhu v roce 2011. Na konci roku její tržní podíl dosáhl 39,4 %, meziročně o 0,5 procentního bodu více.

Všichni mobilní operátoři směřovali své investice do zlepšení svých sítí vysokorychlostního internetu a zvýšení kapacity sítí s cílem dosáhnout budoucího růstu.

V průběhu prvního pololetí pokračovala modernizace a rozšiřování pokrytí území ČR signálem 3G. V únoru společnosti Telefónica CR a T-Mobile podepsaly smlouvu o sdílení sítě třetí generace ve venkovských oblastech. Společná infrastruktura by měla do budoucna zahrnovat necelých 1 000 vysílačů, kdy každý operátor vybuduje polovinu z nich. Telefónica CR pokryje oblasti ve východní části ČR, T-Mobile bude mít na starosti výstavbu v západní části ČR.

V rámci sdílení 3G sítě s T-Mobile sjednotila Telefónica CR metodiku výpočtu pokrytí populace. Na konci prosince pokrývala svou 3G sítí 73 % populace.

Společnost také pokračovala v postupném rozšiřování optických sítí a aktivních investicích do WiFi sítí s cílem posílit svoji pozici na trhu.

V roce 2011 začali na českém trhu působit dva noví virtuální operátoři. Operátor OpenCall, který využíval CDMA síť U:fon provozovaný společností MobilKom a.s. (dále jen MobilKom), nabízel bezdrátovou pevnou linku a mobilní volání na principu předplacené karty. Druhý z nich, Mujoperator, poskytuje své služby rovněž v síti U:fon.

Trendy na trhu fixních služeb

Na trhu fixních služeb došlo v průběhu roku 2011 k několika změnám ve vlastnických vztazích společností.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v lednu povolil prodej společnosti České Radiokomunikace, a.s., fondům vedeným australskou skupinou Macquarie. Prodávajícím byla společnost Falcon Group, která kromě toho vlastní téměř 40% podíl ve společnosti T-Mobile.

V únoru oznámila změnu svého vlastníka společnost MobilKom, provozující mobilní síť U:fon: 100% podíl koupila od skupiny Penta společnost Divenno Holdings, která je mateřskou firmou společnosti Dial Telecom, a.s.

V únoru převzala společnost UPC Česká republika, a.s., (dále jen UPC) firmu Sloane Park Property Trust, a.s. To UPC umožnilo propojit páteřní optické sítě obou společností. V této souvislosti vznikla nová jednotka UPC Business, která se zaměřovala výhradně na firemní klientelu. V březnu společnost UPC otevřela v Praze první datové centrum.

Na počátku června se společnost České Radiokomunikace (ČRa) sloučila se společností Morava Czech Communication Holdings, která do té doby vlastnila téměř 100 % akcií ČRa.

V oblasti nabídky fixních služeb došlo ke změně u společnosti VOLNÝ, a.s., která se v rámci své dlouhodobé strategie rozhodla ukončit poskytování služeb připojení k internetu technologií ADSL, které nejsou poskytovány na vlastní infrastruktuře, v segmentu rezidentních zákazníků. Zhruba 11 tisíc nefiremních zákazníků převzala společnost Telefónica CR. Převod zákazníků započal v polovině března 2011, parametry i cena připojení zůstaly zachovány.

Telefónica CR pokračovala ve zlepšování nabídky svých služeb pevného vysokorychlostního internetu prostřednictvím rozšíření pokrytí VDSL technologie a zvýšením rychlostí stávajících zákazníků.

Telefónica CR zavedla na začátku května novou technologii VDSL (Very High Speed DSL), která zákazníkům přinesla až dvojnásobné navýšení rychlosti internetu na doma. Stávajícím zákazníkům společnost zrychlila internetové připojení bez navýšení ceny. Uvedená technologie je dostupná pro přibližně 45 % domácností, které se nacházejí ve vzdálenosti do 1,3 km od ústředny. Spolu s novou technologií došlo i ke změně stávajícího portfolia tarifů pevného připojení, zákazníci mohli rovněž využít mimořádné akční nabídky, nabízející nové tarify za zvýhodněné ceny. Atraktivnost této technologie dokazuje fakt, že si službu do konce roku 2011 pořídilo více než 100 tisíc stávajících i nových zákazníků.

Trendy na trhu mobilních služeb

Během roku 2011 došlo k řadě významných událostí, které ovlivnily celý telekomunikační trh. Na mobilním trhu převážně dominovaly novinky z oblasti datových služeb. Níže uvádíme ty události, které považujeme za nejdůležitější.

Společnost Telefónica CR od března 2011 snížila ceny základní nabídky za přenos dat v zahraničí u všech zón, přičemž největší snížení proběhlo u zóny EU, kde cena klesla z 240 Kč/MB na 24 Kč/MB, tj. o cca 90 %. K významnému snížení ceny došlo také u roamingových datových balíčků.

Společnost Telefónica CR dále upevňovala pozici jedničky v pokrytí českého území 3G sítí. Dalších 126 lokalit společnost připojila v průběhu června 2011. Výhody, které nabízí vysokorychlostní datové přenosy pomocí mobilního internetového připojení, byly na konci roku 2011 dostupné lidem v celkem 1 699 městech a obcích, což představuje pokrytí 73 % obyvatelstva České republiky.

Povědomí o pokrytí území 3G sítí podporovala společnost kampaní „Chytrá síť“. Kampaň představovala veřejnosti všechny výhody internetu v mobilu a mobilního internetu.

Z průzkumu společnosti Ipsos Tambor vyšlo, že nejlepší mobilní datové služby a nejkvalitnější pokrytí mobilním internetem poskytuje Telefónica CR. Sami dotazovaní potvrdili, že v porovnání s konkurencí je Telefónica CR nejsilnějším operátorem na poli mobilního internetu.

Regulace

V regulačním prostředí trhu elektronických komunikací v České republice proběhla během roku 2011 řada změn, z nichž nejvýznamnější byly:

  1. legislativní změny,
  2. změny v oblasti analýz trhů a produktové regulace,
  3. změny v oblasti poskytování univerzální služby, státní politiky a podpory v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu.

V oblasti legislativního prostředí, které upravuje oblast elektronických komunikací, patří mezi nejvýznamnější změny:

  • vyhlášení zákona č. 468/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
  • vydání nálezu Ústavního soudu č. Pl.ÚS 24/11 ze dne 20. 12. 2011, kterým se ruší ustanovení § 88a zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, uplynutím dne 30. září 2012, který se týká přístupu orgánů činných v trestním řízení k údajům o telekomunikačním provozu,
  • vyhlášení nálezu Ústavního soudu č. Pl. ÚS 24/10, kterým se ruší ustanovení § 97 odst. 3 a 4 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 485/2005 Sb., o rozsahu provozních a lokalizačních údajů, době jejich uchovávání a formě a způsobu jejich předávání orgánům oprávněným k jejich využívání,
  • vydání nařízení vlády č. 156/2011 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 154/2005 Sb., o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, ve znění pozdějších předpisů,
  • vydání vyhlášky č. 53/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů,
  • vydání vyhlášky č. 22/2011 Sb., o způsobu stanovení pokrytí signálem zemského rozhlasového vysílání šířeného ve vybraných kmitočtových pásmech,
  • pokračování implementace revize nového regulačního rámce elektronických komunikací do českého právního řádu, tj.:
    • směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/136/ES, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele,
    • směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/140/ES, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací,
    • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Úřadu.

Telefónica CR se podílela na přípravě výše uvedených ostatních legislativních norem v rámci příslušných připomínkových řízení či veřejných konzultací, a to buď přímo, v rámci asociací telekomunikačních operátorů, či prostřednictvím mateřské společnosti Telefónica.

Analýzy relevantních trhů a produktová regulace

Telefónica CR pokračovala v plnění povinností, které jí byly uloženy na základě analýz relevantních trhů, které Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) provedl v předchozích obdobích.

V lednu 2011 ČTÚ vydal rozhodnutí o výběru společnosti Ernst & Young, s.r.o., jakožto zhotovitele „Metodiky LRIC, včetně modelu, pro službu ukončení volání ve veřejných pevných sítích“. Výstupy tohoto modelu by měly být ČTÚ použity ke stanovení maximálních cen za službu ukončení volání (terminace) ve veřejných pevných sítích na přelomu roku 2012 a 2013.

V lednu 2011 ČTÚ dále vydal rozhodnutí o výběru Vysoké školy ekonomické v Praze, institutu oceňování majetku, jakožto zhotovitele zakázky malého rozsahu na výpočet ukazatele hodnoty WACC pro účely regulace v sektoru elektronických komunikací. Telefónica předpokládá, že tato aktualizovaná hodnota WACC bude následně od počátku příštího roku používána pro stanovení regulovaných cen.

V únoru 2011 ČTÚ zahájil třetí kolo analýzy relevantního trhu č. 5 – velkoobchodní širokopásmový přístup v sítích elektronických komunikací. Telefónica CR předpokládá, že tato analýza bude vydána formou opatření obecné povahy do konce tohoto roku.

V dubnu 2011 ČTÚ na základě výsledku analýzy relevantního trhu č. 6 – velkoobchodní koncové segmenty pronajatých okruhů bez ohledu na technologii použitou k zajištění pronajaté nebo vyhrazené kapacity vydal rozhodnutí, kterými došlo ke změně regulačních opatření uplatňovaných vůči společnosti Telefónica CR na tomto trhu; na základě těchto rozhodnutí již není u této velkoobchodní služby dále uplatňována cenová regulace, nicméně uložená regulační opatření se nově vztahují i na pronajaté okruhy založené na technologii Ethernet.

Od 1. července 2011 došlo ke snížení regulované velkoobchodní ceny za ukončení volání v mobilních sítích na 1,08 Kč/min.

Regulace mezinárodního roamingu

V souladu s platnou roamingovou regulací došlo od 1. července 2011 k dalšímu snížení regulovaných cen mezinárodního roamingu.

Maloobchodní ceny za příchozí volání se od 1. července 2011 snížily na 11 eurocentů za minutu, cena za odchozí volání poklesla na 35 eurocentů za minutu. Cena za odeslání SMS zůstala beze změny na 11 eurocentech. Ceny vyjádřené v českých korunách byly upraveny dle platného směnného kurzu.

Dne 6. července 2011 Evropská komise zveřejnila návrh, jakým způsobem si představuje III. fázi regulace mobilního roamingu. Dle tohoto návrhu by měla být regulace roamingu uplatňována i po 31. červenci 2012 (kdy skončí platnost tzv. II. fáze roamingové regulace). Návrh předpokládá, že dojde k dalšímu rozšíření regulačních opatření v oblasti mezinárodního roamingu; dosud uplatňovaná regulační opatření (regulace cen) mají být od 1. 7. 2014 rozšířena o možnost zákazníků zvolit si pro poskytování roamingových služeb jiného poskytovatele, než je poskytovatel, který jim poskytuje národní mobilní služby. Tento návrh musí být ještě schválen Evropským parlamentem a Radou ministrů EU.

Uložení povinností spojených s poskytováním univerzální služby

V rámci uložené povinnosti ze strany ČTÚ poskytovat univerzální službu zajišťovala společnost v průběhu celého roku 2011 tyto dílčí služby:

  1. služby veřejných telefonních automatů,
  2. přístup zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenný s přístupem, který využívají ostatní koncoví uživatelé, zejména prostřednictvím speciálně vybavených telekomunikačních koncových zařízení,
  3. zvláštní cenové plány, které se liší od cenových plánů poskytovaných za normálních obchodních podmínek pro zdravotně postižené osoby.

U služeb uvedených pod písm. a) došlo v souladu s rozhodnutím ČTÚ z roku 2009 k redukci počtu VTA zařazených do univerzální služby v roce 2011 a povinnost provozovat v rámci univerzální služby veřejné telefonní automaty se týká obcí do 4 999 obyvatel. ČTÚ provedl přezkum služeb uvedených pod písm. a) a rozhodl o zachování jejich poskytování v režimu univerzální služby v obcích do 4 999 obyvatel do konce roku 2013 a v případě obcí do 1 999 obyvatel do konce roku 2014. Zároveň ČTÚ v průběhu podzimu 2011 zahájil proces výběru poskytovatele VTA zařazených do univerzální služby. Tento proces bude dokončen v první polovině roku 2012.

V případě služeb uvedených pod písm. c) byla rozhodnutím Českého telekomunikačního úřadu uložena společnosti Telefónica CR povinnost poskytovat zvláštní ceny v rámci univerzální služby po dobu tří let ode dne 2. července 2011.

Financování univerzální služby

Telefónica CR předložila žádost o úhradu ztráty z poskytování univerzální služby (včetně ztráty z poskytování zvláštních cenových plánů pro zdravotně a tělesně postižené osoby) za rok 2010. Ze strany ČTÚ následně probíhal proces ověřování výše požadované ztráty a dodaných podkladů. K úhradě ze strany ČTÚ došlo v prosinci 2011.

ČTÚ vydal pravomocné rozhodnutí o výši ztráty z poskytování univerzální služby za rok 2009

i o výši ztráty z poskytování univerzální služby (včetně ztráty z poskytování zvláštních cenových plánů pro zdravotně a tělesně postižené osoby) za rok 2010.

Státní politika a podpora v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu

Vláda České republiky schválila v lednu 2011 „Státní politiku v elektronických komunikacích – Digitální Česko“. Strategie se zabývá rozvojem ICT s důrazem na odstranění rozdílů v dostupnosti vysokorychlostního internetu mezi městy a venkovem a nastavuje tyto cíle:

  1. Zajistit do roku 2013 dostupnost služby přístupu k vysokorychlostnímu internetu ve všech obydlených lokalitách ČR s minimální přenosovou rychlostí (download) alespoň 2 Mbit/s a ve městech alespoň 10 Mbit/s.
  2. Zajistit do roku 2015 dostupnost služby přístupu k vysokorychlostnímu internetu ve venkovských sídlech přenosovou rychlostí, která bude alespoň na úrovni 50 % průměrné rychlosti dosahované ve městech. Přitom 30 % domácností a firem ve městech by mělo mít dostupnost k přípojkám s přenosovou rychlostí alespoň 30 Mbit/s.

V září 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci naplňování cílů Digitálního Česka zveřejnilo návrh rozvojových kritérií pro plánovanou aukci kmitočtů v pásmu tzv. digitální dividendy.

V září 2011 zveřejnil ČTÚ základní principy chystané kmitočtové aukce v pásmu 800 MHz,

1 800 MHz a 2,6 GHz.

Díky dotacím ze strukturálních fondů EU pokračovala podpora projektů na rozvoj ICT v institucích veřejné správy, kde podpora směřovala zejména do podpory krajských sítí propojujících instituce veřejné správy, i v podnikatelském sektoru.

Evropská komise v dubnu 2011 zahájila veřejnou konzultaci k pokynům Společenství k použití pravidel veřejné podpory ve vztahu k rychlému zavádění broadbandových sítí.

Telefónica CR je členem významných oborových asociací, které svojí činností podporují rozvoj trhu elektronických komunikací v ČR. Jedná se o ICTU (Sdružení pro Informační Technologie a Telekomunikace), APMS (Asociaci provozovatelů mobilních sítí), ČAT (Česká asociace telekomunikací) a ČAEK (Česká asociace elektronických komunikací o. s).

Také je členem dalších sdružení, která jsou významná pro její činnosti. Jedná se o HK ČR (Hospodářskou komoru ČR), SDT (Sdružení pro dopravní telematiku) a další.

Vláda ČR zahájila přípravy znění operačních programů strukturálních fondů EU pro období let 2014 až 2020. S ohledem na cíle EU vyjádřené v dokumentu Digitální agenda 2020 lze očekávat zacílení dotací i na oblast ICT.

Telefónica CR zaslala připomínky k návrhu rozvojových kritérií i k základním principům připravované kmitočtové aukce, a to jak samostatně za společnost, tak i v rámci svého členství ve výše uvedených asociacích.

Společnost dlouhodobě sleduje možnosti, které jejím zákazníkům nabízejí strukturální fondy, a tomu přizpůsobuje nabídku svých produktů a služeb tak, aby splňovaly podmínky dotací.

Zvýšená pozornost byla věnována zejména výzvě č. 08 z Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v krajích. Telefónica CR se proto úspěšně zapojila do veřejných zakázek financovaných ze strukturálních fondů.