03
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Český telekomunikační trh v prvním pololetí 2012
  • Skupina Telefónica Czech Republic v prvním pololetí...

Skupina Telefónica Czech Republic
v prvním pololetí roku 2012

V průběhu prvního pololetí roku 2012 došlo k několika změnám ve struktuře skupiny Telefónica CR, jejichž cílem je zefektivnit řízení skupiny a soustředit se na hlavní činnosti jejího podnikání. V rámci konsolidace aktivit v oblasti ICT služeb došlo k fúzi sloučením dceřiné společnosti Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. do společnosti Telefónica CR. Prostřednictvím vkladu části podniku společnosti Telefónica CR do dceřiné společnosti Internethome, s.r.o. dojde k zastřešení poskytování služeb připojení k internetu prostřednictvím technologie WiFi pod tuto společnost. Vzhledem k trendům na trhu, kdy roste poptávka po vysokorychlostním připojení k internetu na úkor hlasových služeb se Telefónica CR rozhodla vyčlenit část podniku – organizační jednotky Informační a asistenční služby do nově vytvořené dceřiné společnosti Informační linky, a.s. Následně došlo k prodeji 80 % akcií v této dceřiné společnosti. Podrobnější informace o změnách v dceřiných a přidružených společnostech jsou popsány v kapitole 4. Správa a řízení společnosti.

Na vysoce konkurenčním telekomunikačním trhu se Telefónica CR v průběhu prvního pololetí 2012 nadále zaměřovala na zkvalitnění stávajících služeb, zlepšení vztahu se svými zákazníky, rozvoj a nabídku nových produktů a služeb v růstových oblastech. Její strategie byla zaměřena na maximální uspokojení požadavků zákazníků a rostoucí poptávku po službách fixního a mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a mobilních hlasových službách. Výsledkem byl nadále solidní růst zákazníků a udržení nebo růst tržního podílu.

Díky aktivitám zaměřeným na udržení stávajících zákazníků a na lepší zákaznickou péči dosáhl čistý přírůstek zákazníků mobilních smluvních služeb v prvním pololetí výši 64 tisíc. Tím si společnost upevnila své vedoucí postavení. Telefónica CR pokračovala v rozšiřování pokrytí své mobilní 3G sítě i díky spolupráci se společností T-Mobile. Na konci června tak byla 3G síť dostupná pro více než 76 % populace. Zaměřila se rovněž na investice do zvyšování kvality a kapacity 3G sítě.

Rostoucí pokrytí 3G sítě a marketingové aktivity na podporu prodejů chytrých telefonů vedly k nárůstu zájmu zákazníků o služby internetu v mobilu a mobilního internetu. Penetrace chytrých telefonů mezi zákazníky společnosti dosáhla na konci června 2012 zhruba 23 %, meziročně o 7 procentních bodů více. V prvním pololetí dosáhl podíl prodaných chytrých telefonů na celkových prodejích telefonů téměř 65 %. Nárůst počtu zákazníků mobilního internetu pozitivně ovlivnil růst výnosů z datových služeb kromě SMS.

V oblasti fixního vysokorychlostního internetu se společnost v souladu se svojí strategií nabídnout nejlepší internetové služby na trhu a s cílem posílit svoji konkurenceschopnost soustředila na nabídku služeb na bázi technologie VDSL. Pokračující přechod stávajících zákazníků služeb ADSL na VDSL pomohla společnosti udržet zákazníky s vyšším průměrným výnosem a snížit tak cenový tlak ze strany největšího kabelového poskytovatele internetového připojení. Navíc dochází k poklesu míry odchodu stávajících zákazníků. Do konce června vzrostl počet zákazníků využívajících službu VDSL na 207 tisíc, což představuje 55 % všech zákazníků, kteří jsou v dosahu této služby. V prostředí vysoké konkurence tak Telefónica CR udržela více než šestiprocentní meziroční nárůst zákazníků xDSL.

Z pozice jednoho z nevýznamnějších poskytovatelů ICT služeb v České republice se Telefónica CR v prvním pololetí roku 2012 soustředila na nabídku širokého portfolia svých služeb. Kromě tradičních, mnohdy jednorázových řešení pro zákazníky ze státní správy začala s aktivní propagací standardních ICT služeb pro korporátní zákazníky. Společnost věří, že jí tato strategie pomůže udržet nárůst výnosů do budoucna.

Na Slovensku skupina pokračovala v úspěšné nabídce svých tarifů O2 Fér a tarifu pro živnostníky, malé a střední firmy pod názvem O2 Moja Firma. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2012 rozšířila svoje portfolio o nový tarif pro rezidentní zákazníky O2 Paušál, v rámci něhož poprvé nabídla bonus pro pořízení nového telefonu. Tato nabídka byla zaměřena na zákazníky s vyšší útratou s cílem zvýšit průměrný výnos na jednoho zákazníka. Atraktivní nabídka pomohla společnosti Telefónica Slovakia k udržení silného růstu, díky níž si dále posílila svoji pozici na slovenském mobilním trhu. Společnost věří, že její tržní podíl dosáhl na konci června 2012 výše téměř 20 %. Výsledkem byl pokračující výrazný nárůst výnosů a zlepšení finanční výkonnosti, když provozní zisk OIBDA v prvním pololetí 2012 dosáhl téměř dvojnásobné výše ve srovnání se stejným obdobím roku 2011.

Všechny výše uvedené aktivity se projevily velmi dobrými provozními výsledky z hlediska růstu zákazníků. Počet zákazníků služeb xDSL dosáhl na konci prvního pololetí 2012 výše 883 tisíc, což představuje 6,3% meziroční nárůst. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci června 139 tisíc, což je významný úspěch na stagnujícím trhu placené televize v České republice. Ke stejnému datu dosáhl počet pevných linek provozovaných společností Telefónica CR výše 1,5 milionu. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2012 se jejich počet snížil o 42 tisíc, což je o 28,5 % méně než ve stejném období roku 2011. Počet mobilních zákazníků vzrostl na vysoce nasyceném mobilním trhu meziročně o 2,0 % na téměř 5 milionů. Za tímto růstem stojí především nárůst počtu smluvních zákazníků, který na konci června dosáhl 3,1 milionů, meziročně o 5,3 % více. Pokles počtu zákazníků předplacených služeb se v průběhu prvního pololetí zpomalil na 38 tisíc ve srovnání s 63 tisíci ve stejném období roku 2011. Počet mobilních zákazníků na Slovensku se v prvním pololetí zvýšil o 86 tisíc a na konci června dosáhl výše 1 250 tisíc.

V prvním pololetí roku 2012 pokračovala společnost v procesu transformace s cílem zvýšit provozní efektivitu a snížit své provozní náklady. Proto uskutečnila další fázi restrukturalizačního programu, který byl zaměřen na vytvoření efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení řídících úrovní v celé společnosti. Kromě toho bylo cílem transformace zefektivnění a zjednodušení procesů. Další oblastí transformačního procesu je konsolidace a optimalizace provozu call center a outsourcing činností, které přímo nesouvisí s hlavní podnikatelskou činností. V rámci došlo v prvním pololetí roku 2012 k outsourcingu finanční účtárny do externí společnosti mimo strukturu společnosti Telefónica CR. Výsledkem bylo snížení počtu zaměstnanců skupiny v prvním pololetí roku 2012 o 214 na 6 376.

Celkový počet zaměstnanců skupiny Telefónica CR dle zeměpisného členění byl k 30. 6. 2011 a 2012 následující:

k 30. červnu 2011 k 30. červnu 2012
Telefónica Czech Republic, a.s. 6 767 5 825
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. 162 143
Zaměstnanci v České republice 6 929 5 968
Telefónica Slovakia, s.r.o. 400 408
Zaměstnanci na Slovensku 400 408
Zaměstnanci skupiny celkem 7 329 6 376

Telefónica Slovakia

V prvním pololetí 2012 odstartovala Telefónica Slovakia nabídku nového produktu bez závazku určeného rezidentním zákazníkům. Nový O2 Paušál přinesl zákazníkům benefit v podobě bezplatných neomezených SMS zpráv, bonusu na pořízení telefonu a jednotné ceny po provolání volných minut ve výši 0,10 EUR do všech domácích sítí a do všech sítí v dalších šesti evropských zemích. Paušál se dělil na čtyři cenové úrovně (Modrý, Stříbrný, Zlatý, Platinový), v rámci kterých zákazníci získali rozdílnou výši bonusu na nákup nového telefonu. Nejvyšší Platinový O2 Paušál přinesl zákazníkům neomezené volání do všech sítí na Slovensku a dále ze Slovenska do České republiky, Maďarska, Polska, Rakouska, Velké Británie a Irska. Kromě toho měl každý zákazník již v ceně paušálu aktivovaný také datový balíček s objemem 1000 MB.

Telefónica Slovakia v prvním pololetí rovněž intenzívně pracovala na druhé fázi pokrytí území vlastní 3G sítí. Ve druhém čtvrtletí roku 2012 pokryla dalších 39 lokalit. Jejím cílem je 50% pokrytí populace vlastní 3G sítí již na podzim roku 2012.

Na základě průzkumu nezávislé agentury Ipsos Tambor a Telefónica Slovakia dosáhla společnost opět nejvyšší úroveň spokojnosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory.

K 30. červnu 2012 registrovala Telefónica Slovakia dohromady 1 250 tisíc zákazníků, z toho téměř 575 tisíc zákazníků smluvních služeb. To představuje meziroční nárůst celkové zákaznické báze o 24,7 %. Podíl zákazníků smluvních na celkové zákaznické bázi vzrostl meziročně o 5 procentních bodů na 46 %. Výnosy společnosti za prvních šest měsíců roku dosáhly 92,8 mil. Eur, což je o 26,9 % meziročně více. V tomto období zároveň vzrostl provozní zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) téměř dvojnásobné hodnoty oproti stejnému období v roce 2011.

Nové produkty a služby

Společnost Telefónica CR také v roce 2012 pokračovala s kampaní Chytrá síť a od února nabízela ke kterémukoliv tarifu O2 NEON s Internetem v mobilu chytrý mobilní telefon za jednu korunu.

Od března Telefónica CR navíc garantovala svým zákazníkům nejnižší cenu nových nejžádanějších mobilních telefonu na trhu a dala jim tak o důvod více, proč je O2 nejlepším místem, kam pro chytrý telefon.

Dlouhodobou strategií společnosti je také vytvořit z O2 prodejen místo, kam si lidé mohou přijít pro inspiraci či radu od profesionálního týmu konzultantů a O2 Guru. Proto Telefónica CR v dubnu otevřela na pražském Chodově svou největší a nejmodernější prodejnu O2 Experience Centre.

Telefónica CR získala certifikaci Apple pro použití s novým iPadem. Prodej nového iPadu začal v České republice v březnu. Spolu s novým iPadem si zákazníci mohli koupit O2 Mobilní internet kartu ve formátu micro SIM se třemi měsíci internetu zdarma.

Od začátku června až do konce července mohli zákazníci ve všech 28 pražských O2 prodejnách při nové aktivaci tarifu Internet Aktiv s rychlostí až 25/2 Mbps získat v rámci speciální akce na rok za 600 Kč měsíčně kupón na MHD v hodnotě 1 480 Kč.

Od června také Telefónica CR rozšířila svou nabídku datových tarifů pro mobilní telefony a zároveň představila nový datový tarif Facebook. Za 75 korun měsíčně či 19 korun týdně zákazníkům předplacených služeb nabídla přístup k celosvětové sociální síti Facebook prostřednictvím mobilního telefonu.

Zákazníci mobilních předplacených služeb mohli od března využít dobíjení kreditu platební kartou přímo z telefonu prostřednictvím hlasového automatu na telefonním čísle *19, a to bez jakékoliv registrace. Tato služba usnadnila dobíjení lidem, kteří nemají možnost pravidelně se připojovat k internetu. Stačilo zavolat na zabezpečenou linku, vyplnit telefonní číslo určené k dobití, částku a číslo platební karty. Zákazník obratem obdržel potvrzení o dobití kreditu.

Pro nové i stávající zákazníky mobilních předplacených služeb připravila Telefónica CR od února novinku v podobě volání a posílání SMS o víkendech do sítě O2 zdarma. Všichni uživatelé karet s tarifem O2 NA!HLAS a O2 NA!PIŠTE navíc mohli při dobití kreditu v rámci věrnostního programu Odměna za dobití kromě garantovaných odměn získat hlavní výhru, kterou bylo rodinné balení telekomunikačních služeb na 2 roky za 2 Kč měsíčně.

V rámci letní kampaně našli zákazníci od července do září v každé půllitrové lahvi Coca-Cola 25 Kč kreditu. Pro připsání kreditu se stačilo zaregistrovat na webových stránkách www.25kredit.cz nebo skrze mobilní web či aplikaci a vyplnit kód, který byl pod víčkem. Majitelům předplacených O2 karet byl kredit automaticky připisován na jejich SIM karty, ostatní měli možnost požádat o zaslání nové O2 karty zdarma nebo kredit někomu darovat.

Od února Telefónica CR navíc rozšířila stávající nabídku paušálních tarifů pro mladé. K oblíbenému tarifu O2 [:kůl:] přibyl druhý tarif O2 Pohoda. Po provolání volných minut stála další minuta hovoru 4,60 Kč, SMS nad rámec přišla na 1,60 Kč a MMS na 5,90 Kč. Tarif O2 [:kůl:] společnost nabízela za 250 korun měsíčně (vč. DPH) a zahrnoval 60 volných minut a neomezené SMS v rámci sítě O2.

K oběma tarifům pro mladé bylo možné získat O2 Internet v mobilu Start za zvýhodněnou cenu 100 Kč měsíčně, přičemž běžná cena tohoto připojení s FUP 150 MB činila 150 korun. Další velkou předností byla možnost získat O2 Mobilní Internet za 200 korun měsíčně s FUP 500MB, oproti běžné ceně 300 korun.

V březnu Telefónica CR nabídla komplexní balíček Strážce internetu, který chrání děti, rodinu i počítač proti hrozbám digitálního světa. Byl vyvinut ve spolupráci s F-Secure, přední světovou společností v oblasti ochrany počítačů a zákazníci si ho mohli pořídit za 59 Kč měsíčně.

Zákazníkům, kteří volají z pevné linky Telefónica CR nadále nabízela tarify a balíčky, se kterými mohli telefonovat do všech mobilních sítí v České republice od 2 Kč za minutu. Pro ty, kteří potřebovali telefonovat do zahraničí, společnost připravila nově volání na pevné linky do 47 zemí světa již od 2 Kč za minutu. Nové tarify a balíčky O2 Volání Mobil a O2 Volání Zahraničí mohli zákazníci kombinovat podle toho, kam volají nejčastěji. Balíčky mohli dále využívat společně s fixními hlasovými tarify, které mají volné minuty na volání do pevných sítí v České republice.

Od července všichni noví zákazníci O2 dostávali automaticky elektronickou podobu vyúčtování, která jim přišla zdarma na zvolený email. K elektronickému vyúčtování mohli zákazníci zdarma získat podrobný výpis hovorů (jeho běžná cena činila 90 Kč), aby měli kompletní přehled o způsobu využívání mobilního telefonu. Elektronické vyúčtování obdrželi emailem, navíc na něj vždy byli upozorněni prostřednictvím SMS. V internetové samoobsluze Moje O2 měli zákazníci k dispozici přehled všech svých faktur a stav úhrad.

Telefónica CR jako první operátor v Čechách spustila technologii LTE (Long Term Evolution), síť čtvrté generace mobilní komunikace a nabídla tak zákazníkům nejrychlejší internet současnosti. Díky této technologii je možné přenášet data až desetkrát rychleji, než umožňuje 3G technologie

Nabídky pro zákazníky rezidentního segmentu byly obdobné i pro zákazníky z řad podnikatelů a živnostníků.

Pro korporátní zákazníky Telefónica CR nadále nabízela možnost získat Certifikát exkluzivního zákazníka. Ten mu umožňoval nadstandardní výhody v podobě lepší péče, proaktivní optimalizace, extra ceník telefonů, osobní přístup na telefonní lince a další výhody. Cílem bylo odměnit zákazníka za jeho věrnost, zlepšit jeho spokojenost a možnost mu prodat další služby, které ještě od společnosti Telefónica CR neměl.

Komentované finanční výsledky

V této části jsou prezentovány neauditované konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica CR připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Kromě výsledků mateřské společnosti Telefónica CR jsou zahrnuty také výsledky společností Telefónica Slovakia, Telefónica O2 Business Solutions, Internethome a dalších menších dceřiných společností.

Konsolidované finanční výsledky

Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním pololetí 2012 snížily meziročně o 2,8 % na 25 165 mil. Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí se pokles snížil a dosáhl 2,4 %. Společnost tak zaznamenala zlepšení ve vývoji výnosů ve čtvrtém čtvrtletí za sebou (-5,4 % ve třetím čtvrtletí 2011, -4,0 % ve čtvrtém čtvrtletí 2011 a -3,2 % v prvním čtvrtletí 2012). Za tímto zlepšeným vývojem výnosů nadále stojí stabilizace ve vývoji spotřeby rezidentních zákazníků mobilních služeb, lepší vývoj mobilních datových výnosů a pokračující silný nárůst výnosů na Slovensku. Naproti tomu byly výnosy v prvním pololetí 2012 nadále ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem a meziročně nižší úrovní mobilních terminačních poplatků. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí 2012 meziročně o 6,3 % na 10 584 mil. Kč. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice vykazují zlepšující se výkonnost a potvrdily lepšící se trend, který společnost zaznamenala již v průběhu druhého pololetí roku 2011. V prvním pololetí poklesly o 4,5 % na 12 345 mil. Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí 2012 se meziročně snížily o 4,0 %. Bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by pokles ve druhém čtvrtletí 2012 dosáhl pouze 1,8 %, což je nejnižší meziroční pokles od čtvrtého čtvrtletí v roce 2010, díky výše zmíněné lepší spotřebě zákazníků rezidentního segmentu a nárůstu výnosů z mobilních datových služeb. Výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem, když v prvním pololetí 2012 dosáhly 26,9% meziročního nárůstu na 92,8 mil. EUR.

V prvním pololetí roku 2012 pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady ve všech oblastech svého podnikání prostřednictvím organizační transformace. Proto uskutečnila další fázi restrukturalizačního programu, který byl zaměřen na vytvoření efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení řídících úrovní v celé společnosti. Kromě toho bylo cílem transformace zefektivnění a zjednodušení procesů. V souvislosti s tímto restrukturalizačním programem zaúčtovala v prvním pololetí roku 2012 restrukturalizační náklady ve výši 223 mil. Kč oproti 158 mil. Kč v prvním pololetí roku 2011. V prvním pololetí 2012 se celkový počet zaměstnanců skupiny snížil o 514. Na konci června 2012 tak jejich počet dosáhl 6 376, což představuje meziroční pokles o 13,0 %. Kromě toho měla realizace restrukturalizačního programu v roce 2011 a v prvním pololetí 2012 pozitivní vliv na vývoj mzdových nákladů, které se v prvním pololetí 2012 snížily meziročně o 9,2 %. Přes výše uvedenou efektivitu v nekomerčních oblastech vzrostly celkové konsolidované provozní náklady v prvním pololetí roku 2012 meziročně mírně o 0,4 % na 15 925 mil. Kč, zejména díky vyšším komerčním investicím pro zajištění budoucího růstu, rozdílnému fázování ICT projektů a vyšším nákladům na údržbu sítí a IT.

Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) upravený pro účely odhadu 1 klesl v prvním pololetí 2012 meziročně o 5,8 % 10 195 mil. Kč. OIBDA marže upravená pro účely odhadu poklesla meziročně mírně o 1,3 procentního bodu na solidních 40,5 % v prvním pololetí, díky výše popsanému zaměření na provozní efektivitu, zlepšující se ziskovosti na Slovensku a pozitivnímu vlivu prodeje vedlejších aktiv (80% podíl v dceřiné společnosti Informační linky, a.s.), které plně nekompenzovaly vyšší komerční náklady do budoucího růstu. Celkový konsolidovaný provozní zisk OIBDA dosáhl 9 682 mil. Kč v prvním pololetí, meziročně o 5,8 % méně.

Odpisy hmotných a nehmotných aktiv se v prvním pololetí 2012 meziročně snížily o 1,8 %. Čistý zisk dosáhl výše 3 254 mil. Kč v prvním pololetí roku 2012, o 9,9 % meziročně méně, zejména kvůli poklesu provozního zisku OIBDA, který nebyl plně kompenzován nižší daní.

Konsolidované investice (bez zahrnutí akvizice části podniků) dosáhly v prvním pololetí 2012 výše 2 173 mil. Kč, meziročně o 9,7 % méně. Společnost nadále směřovala své investice do zvýšení kapacity a kvality své 3G sítě, včetně přenosové sítě. Kromě toho společnost pokračovala v dalším rozšiřování pokrytí 3G sítě včetně dosud nepokrytých oblastí na základě smlouvy se společností

T-Mobile. Na konci června 2012 tak byla 3G síť dostupná již pro více než 76 % obyvatelstva. Společnost se rovněž soustředila na investice do zkvalitnění své fixní sítě vysokorychlostního internetu včetně selektivních investic do optické sítě. Společnost věří, že tyto investice zvýší zákaznickou spokojenost a pomohou jí posílit pozici na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice a zvýšit zákaznickou spokojenost. Na Slovensku směřovaly investice zejména do dalšího rozšíření pokrytí 3G sítě, kde je cílem 50 % pokrytí populace do konce října 2012.

Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním pololetí 2012 meziročně o 28,5 % na 4 308 mil. Kč. To je výsledek kombinace 20,3% snížení hotovostních toků souvisejících s provozní činností, kvůli poklesu provozního zisku OIBDA a rozdílnému fázování peněžních toků v oblasti pracovního kapitálu, a 5,8% meziročního poklesu peněžních toků vynaložených na investiční činnost zejména díky příjmům za prodej 80% podílu v dceřiné společnosti Informační linky, a.s. v prvním čtvrtletí 2012.

Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 30. červnu 2012 výše 3 146 mil. Kč, což je téměř stejně jako na konci roku 2011. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl k tomuto datu výše 10 886 mil. Kč.

1 Pro účely odhadu pro rok 2012 OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky a poplatky za řízení (551 mil. Kč v 1. pol. 2011 a 513 mil. Kč v 1. pol. 2012). Odhad pro rok 2012 nepředpokládá změny v konsolidačním celku, zahrnuje potenciální kapitálové zisky z prodeje majetku nesouvisejícího s hlavní činností a předpokládá konstantní kurz roku 2011.

Přehled mobilního segmentu v České republice 2

Díky pokračujícímu nárůstu zákazníků, stabilizaci spotřeby rezidentních zákazníků a nárůstu výnosů z datových služeb se vývoj mobilního segmentu v prvním pololetí 2012 nadále zlepšoval. Na druhé straně konkurenční tlaky v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu nadále negativně ovlivňovaly mobilní výnosy. Nicméně tempo poklesu spotřeby v těchto dvou segmentech se díky iniciativám zaměřeným na řízení hodnoty zákazníků a programu O2 Exclusive snižovalo. Navíc byly finanční výsledky mobilního segmentu v uplynulém pololetí ovlivněny poklesem mobilních terminačních poplatků (meziročně o 21,2 % 3). Co se týká vývoje zákaznické báze, na vysoce konkurenčním trhu udržela společnost solidní tempo nárůstu počtu zákazníků smluvních služeb, zejména díky pokračující poptávce zákazníků a dále snížila míru jejich odchodu. V červnu představila zbrusu novou nabídku svých mobilních tarifů (O2 Chytrý NEON), které v jednom balíčku zahrnují hlasové služby, neomezené posílání SMS ve vlastní síti a službu internetu v mobilu. Nová nabídka odráží rostoucí poptávku po mobilním internetu a jejím cílem je udržet výnosy a zákaznickou bázi. V oblasti mobilního internetu pokračovala společnost v podpoře prodeje chytrých telefonů díky garanci nejlepší ceny na trhu u nejoblíbenějších telefonů. Díky tomu tvořily chytré telefony 64 % celkového prodeje telefonů v prvním pololetí 2012 a podíl chytrých telefonů na celkovém počtu telefonů používaných zákazníky O2 nadále rostl. Na konci června 2012 dosáhl tento podíl již 23 %, což představuje meziroční nárůst o 7 procentních bodů.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 30. červnu 2012 výše 4 968 tisíc, meziročně o 2,0 % více.Za tímto nárůstem stojí zejména silný růst zákazníků smluvních služeb, jejichž počet se zvýšil meziročně o 5,3 % na 3 114 tisíc, když v samotném druhém čtvrtletí jejich počet stoupl o 36,8 tisíc, ve srovnání s 27,5 tisíci v prvním čtvrtletí. Tento nárůst je výsledkem pokračujícího přechodu zákazníků z předplacených služeb na tarifní, silného nárůstu zákazníků v korporátním segmentu, rostoucí penetrací chytrých telefonů a klesající mírou odchodu zákazníků (churn). Na konci června 2012 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků dosáhl 62,7 %, což představuje nejvyšší podíl v historii a meziroční nárůst o 2,0 procentního bodu. Počet zákazníků předplacených služeb dosáhl na konci června 2012 výše 1 854 tisíc, meziročně o 3,0 % méně. V průběhu druhého čtvrtletí 2012 se tempo poklesu jejich počtu snížilo na 7,2 tisíc ve srovnání s poklesem o 31,1 tisíc v prvním čtvrtletí.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (churn) dosáhla v prvním pololetí roku 2012 výše 1,80 %, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo pouze 1,74 %. Tento pokles je především výsledkem pokračujícího poklesu průměrné měsíční míry odchodu zákazníků smluvních služeb, která se ve druhém čtvrtletí meziročně snížila o 0,2 procentního bodu na 0,87 %. Průměrná měsíční míra odchodu zákazníků předplacených služeb dosáhla 3,19 %.

Celkový mobilní hlasový provoz 4 v České republice v síti O2 vzrostl v prvním pololetí 2012 meziročně o 6,6 % na 4 723 milionů minut, díky úspěšné nabídce tarifů pro zákazníky smluvních služeb.

V prvním pololetí 2012 dosáhl průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU 5 výše 396,5 Kč, meziročně o 7,0 % méně, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo 399,5 Kč, meziročně o 6,8 % méně, což je nejnižší meziroční pokles od čtvrtého čtvrtletí roku 2010. Tento pokles byl nadále ovlivněn snížením mobilních terminačních poplatků a konkurenčními tlaky. Bez vlivu nižších mobilních terminačních poplatků by pokles v prvním pololetí a druhém čtvrtletí 2012 dosáhl 4,9 %, respektive 4,6 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU kvůli přetrvávajícím konkurenčním tlakům. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí roku 2012 výše 530,3 Kč, meziročně o 9,6 %. Ve druhém čtvrtletí to bylo 530,4 Kč, o 9,4 % méně než ve stejném období roku 2011(bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by byl pokles 7,7 % v prvním pololetí a 7,3 % ve druhém čtvrtletí). ARPU zákazníků předplacených služeb klesl meziročně o 5,2 % v prvním pololetí a o 4,6 % ve druhém čtvrtletí na 176,1 Kč, respektive na 181,4 Kč. Průměrný výnos z datových služeb se v prvním pololetí 2012 snížil meziročně o 2,6 % na 111,8 Kč (-2,0 % na 112,3 Kč ve druhém čtvrtletí), zejména díky výhodnější nabídce mobilního internetu v kombinaci s hlasovými službami a většímu počtu SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Nicméně průměrný výnos z čistě datových služeb 6 vzrostl meziročně o 8,1 % ve druhém čtvrtletí, což je více než v prvním čtvrtletí (+3,3 % meziročně).

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu se v prvním pololetí 2012 snížily meziročně o 4,5 % na 12 345 mil. Kč, když ve druhém čtvrtletí se tempo poklesu zpomalilo na 4,0 % a výnosy dosáhly výše 6 246 mil. Kč. Výnosy ze služeb poklesly o 4,8 % v prvním pololetí roku 2012. Již zmíněné konkurenční tlaky, které vedly k poklesu spotřeby v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu a pokles mobilních terminačních poplatků byly nadále hlavními důvody tohoto poklesu. Bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by výnosy ze služeb klesly ve druhém čtvrtletí roku 2012 meziročně 2,5 % ve srovnání s poklesem o 2,8 % v prvním čtvrtletí 2012, o 4,5 % ve čtvrtém a o 5,8 % ve třetím čtvrtletí roku 2011. Přes pokračující konkurenční tlaky pomohl další nárůst počtu zákazníků smluvních služeb a lepší vývoj spotřeby zvýšit výnosy z měsíčních poplatků o 1,5 % na 4 070 mil. Kč v prvním pololetí 2012. Stabilizace spotřeby rezidentních zákazníků a nižší pokles spotřeby zákazníků v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu se odrazily ve zpomalení tempa poklesu výnosů z hovorného, které se v prvním pololetí roku 2012 snížily meziročně o 11,8 % na 3 092 mil. Kč. Výnosy z propojení klesly v prvním pololetí 2012 o 17,2 %, zejména díky snížení mobilních terminačních poplatků, které nebylo plně kompenzováno vyšším příchozím hlasovým provozem. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) dosáhly v prvním pololetí 2012 celkové výše 3 510 mil. Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo 1 763 mil. Kč, což je téměř stejně jako ve stejných obdobích roku 2011. Nadále se projevoval vliv většího počtu SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu, zatímco výnosy ze služeb internetu v mobilu byly hlavní růstovou oblastí a zrychlily tempo růstu (výnosy z datových služeb kromě SMS vzrostly ve druhém čtvrtletí 2012 meziročně o 10,5 % ve srovnání s 5,8% nárůstem v prvním čtvrtletí).

2 Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem

3 Z 1,37 Kč na 1,08 Kč od 1. července 2011

4 Odchozí a příchozí, včetně zahraničního roamingového provozu, ale bez příchozího roamingového provozu

5 Včetně výnosů ze segmentu pevných linek

6 Mobilní internet (s tarifem i bez tarifu), internet v mobilu, machine to machine, Blackberry, datový roaming)

Přehled segmentu pevných linek 7

V prvním pololetí 2012 společnost úspěšně pokračovala v uspokojování poptávky po službách vysokorychlostního internetu. To vedlo k solidnímu nárůstu počtu jejich uživatelů a dalšímu snížení poklesu počtu pevných linek. Pokračující přechod stávajících zákazníků ADSL na technologii VDSL služby pomohl společnosti lépe řídit tlak na průměrný výnos na jednoho zákazníka služeb vysokorychlostního internetu a snížit míru jejich odchodu, což je důležitý výsledek v podmínkách vysoce konkurenčního a zpomalujícího se trhu.

Celkový počet pevných linek klesl do konce června 2012 meziročně o 4,4 % na 1 539 tisíc. V průběhu prvního pololetí 2012 se jejich počet snížil o 41,8 tisíc, což je o 28,5 % méně než ve stejném období roku 2011. Za tímto zlepšením stojí zpomalení tempa poklesu tradičních hlasových linek (-83 tisíc v prvním pololetí 2012, meziročně o 18,0 % méně) a 32,9% nárůst počtu zákazníků využívajících služby vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked xDSL).

Počet přípojek xDSL dosáhl k 30. červnu 2012 výše 894 tisíc, meziročně o 6,3 % více. Ke stejnému datu využívalo službu vysokorychlostního internetu založenou na technologii VDSL již 207 tisíc zákazníků, což představuje 26 % celkového počtu zákazníků xDSL služeb v rezidentním segmentu a téměř 55 % celkové zákaznické báze, která je v dosahu technologie VDSL (cca 50 % domácností). V průběhu prvního pololetí 2012 se počet zákazníků VDSL zvýšil o 104,1 tisíc. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci prvního pololetí 2012 výše 139 tisíc, meziročně o 7,3 % více, což je důležitý výsledek na stagnujícím trhu placené televize v České republice.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním pololetí 2012 meziročně o 12,8 % na 693 milionů minut. Tento vývoj byl nadále ovlivněn poklesem počtu pevných telefonních (hlasových) linek a nahrazováním fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek dosáhly v prvním pololetí 2012 výše 10 584 mil. Kč, meziročně o 6,3 % méně. Výnosy z měsíčních poplatků byly nižší o 15,5 % a v prvním pololetí roku 2012 dosáhly výše 1 829 mil. Kč díky pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek. Výnosy z tradičních hlasových služeb se snížily o 7,0 % na 3 159 mil. Kč, zejména kvůli poklesu výnosů z hovorného (v souladu s poklesem hlasového provozu). Výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly v prvním pololetí 2012 meziročně dohromady o 0,5 % na 3 027 mil. Kč, díky nárůstu počtu zákazníků xDSL, přechodu stávajících zákazníků na služby VDSL a tlaku na průměrný výnos na zákazníka. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení vzrostly v prvním pololetí 2012 meziročně o 2,6 % na 984 mil. Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí se tempo růstu zvýšilo na 4,3 %. Společnost se nadále soustředila na nabídku standardních ICT služeb pro korporátní zákazníky (řízené služby, cloudová řešení, zabezpečení sítí, virtuální desktop) s cílem snížit závislost na jednorázových projektech. To jí pomůže udržet výnosy do budoucna.

7 Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem

Výsledky na Slovensku

V prvním pololetí 2012 vykázala Telefónica Slovakia opět výrazný nárůst své zákaznické báze a zlepšení finančních výsledků, což vedlo k dalšímu posílení její pozice na slovenském mobilním trhu. Zároveň její výsledky zvyšují svůj podíl na celkových výsledcích skupiny a pozitivně tak ovlivňují její finanční výkonnost. Na konci června 2012 dosáhl celkový počet zákazníků na Slovensku výše 1 250 tisíc, meziročně o 24,7 % více. V průběhu prvního pololetí jejich počet vzrostl o 86,2 tisíc, zejména díky silnému růstu počtu zákazníků smluvních služeb. Tento nárůst byl výsledkem úspěšné nabídky nového tarifu O2 Paušál, kterým společnost cílí na zákazníky s vyšší spotřebou. Počet smluvních zákazníků se meziročně zvýšil o 40,0 % na 575 tisíc (+76,6 tisíc v prvním pololetí), zatímco počet zákazníků předplacených služeb vzrostl o 14,1 % na 676 tisíc. Díky tomu se opět zlepšila zákaznická struktura a na konci prvního pololetí 2012 dosáhl podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků výše 46,0 %, meziročně o 5 procentních bodů více. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy společnosti Telefónica Slovakia vzrostly v prvním pololetí 2012 meziročně o 26,9 % na 92,8 mil EUR. Bez zahrnutí vlivu poklesu mobilních terminačních poplatků by výnosy vzrostly meziročně o 35,9 % v prvním pololetí a o 37,1 % ve druhém čtvrtletí. Za tímto nárůstem stojí zvýšení počtu zákazníků, rostoucí podíl zákazníků smluvních služeb na celkovém počtu zákazníků a zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší hodnotou. Výnosy na Slovensku tak představovaly již téměř 10 % celkových výnosů skupiny za první pololetí 2012. Provozní zisk OIBDA v prvním pololetí 2012 vzrostl meziročně o 89,8 %. Pozitivně tak ovlivnil ziskovost celé skupiny. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl výše 16,7 Eur v prvním pololetí (17,1 Eur ve druhém čtvrtletí), zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb byl 8,3 Eur a 8,6 Eur v prvním pololetí, respektive ve druhém čtvrtletí.

Výhled na druhé pololetí roku 2012

Na základě dosažených výsledků za první pololetí roku 2012 a očekávání pro druhé pololetí skupina Telefónica CR potvrzuje svůj celoroční cíl na všech úrovních:

Skutečnost roku 2011 Výhled na rok 2012
Výnosy z podnikání meziroční pokles o 5,7 % lepší trend oproti roku 2011
OIBDA marže 8 43,7 % mírný meziroční pokles
Investice 9 5,6 mld. Kč až do výše 6,2 mld. Kč (prostor pro řízení výše investic v závislosti na vývoji tržeb)

8 OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky a manažerské poplatky. Cíl pro rok 2012 nepředpokládá změny v konsolidačním celku, zahrnuje potenciální kapitálové zisky z prodeje majetku nesouvisejícího s hlavní činností a předpokládá konstantní kurz roku 2011.

9 Bez zahrnutí akvizice části podniků