Jak vám můžeme s NIS2 pomoci?
-
Vstupní konzultace
-
Analýza bezpečnosti
-
Návrh řešení
-
Implementace a outsourcing
-
Podpora NIS2
Co je NIS2?
NIS2 je nová směrnice Evropské unie s cílem zvýšit odolnost institucí a firem proti kybernetickým rizikům. V ČR se promítne do legislativy formou nového Zákona o kybernetické bezpečnosti. Ten významně rozšíří počet regulovaných subjektů i rozsah jejich povinností.
Koho se směrnice NIS2 týká?
- Směrnice bude mít vliv na 18 odvětví, konkrétně na subjekty poskytující některou ze 60 vyjmenovaných služeb.
- Povinnost bude platit i pro dceřiné organizace a dodavatele regulovaných subjektů.
- NIS2 se dotkne víc než 6 000 společností v ČR. Původní NIS rámec se přitom týkal jen asi 450 společností.
Proč si vybrat O₂
-
Komplexní řešení firemní bezpečnosti
-
Úspora nákladů
-
Expertní know-how
-
Konkurenční výhoda
Nezávazná konzultace
Nechte nám na sebe kontakt. Ozveme se vám a společně probereme, jak vám můžeme pomoci.
Podívejte se na webinář k NIS2
Směrnice NIS2 – otázky a odpovědi
Směrnice NIS2, známá také jako směrnice o kybernetické bezpečnosti, je aktualizovanou verzí směrnice Network and Information Security (NIS) z roku 2016.
Jde o legislativní nástroj zaměřený na zvyšování kybernetické bezpečnosti v EU. Směrnice stanovuje požadavky pro zvýšení odolnosti informačních systémů a sítí vůči kybernetickým hrozbám a požadavky na hlášení kybernetických incidentů.
Smyslem směrnice je výrazně posílit ochranu společností a infrastruktury jednotlivých států EU před kybernetickými hrozbami a dosáhnout v rámci celé unie vysoké úrovně společného zabezpečení.
Směrnice NIS2 platí od ledna 2023. Členské státy mají povinnost začlenit směrnici do státní legislativy nejpozději 17. 10. 2024.
Směrnice NIS2 nemá v současné chvíli přímý legislativní dopad na obchodní společnosti a další subjekty v České republice.
Změny a nové povinnosti, které přináší, začnou v českém prostředí platit až s účinností nového Zákona o kybernetické bezpečnosti (ZoKB) a jeho prováděcích vyhlášek. Přijetí zákona se předpokládá ve druhé polovině roku 2025.
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti počítá s roční přechodnou lhůtou, to znamená do poloviny roku 2026, aby měly firmy a organizace čas se na nové požadavky připravit. Nicméně sám tvůrce zákona, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), uvádí, že některé požadavky bude potřeba začít plnit už ve druhé polovině roku 2024. Proto je dobré se v celé problematice zorientovat a nečekat se zahájením prací až po přijetí zákona.
Směrnice NIS2, resp. nový Zákon o kybernetické bezpečnosti se dotkne víc než 6 000 soukromých i státních společností a organizací a uloží jim nové povinnosti. Za jejich nesplnění budou hrozit vysoké pokuty – ve výši až 250 milionů Kč nebo 2 % z ročního obratu společnosti.
Kybernetický zákon bude mít dopad na 60 služeb v 18 odvětvích. Dotknou se například energetiky, dopravy, vodohospodářství, bankovnictví a finančních služeb, poštovních a kurýrních služeb nebo potravinářství. Návrh zákona v této souvislosti mluví o tzv. regulovaných službách. Jejich kompletní výčet definuje Vyhláška o regulovaných službách ↗.
Organizace poskytující regulované služby se podle své velikosti dělí do dvou úrovní – základní (essential), pro ty platí vyšší povinnosti, a důležité (important), pro které platí nižší povinnosti.
Jak zjistím, jestli organizace spadá pod regulaci nového Zákona o kybernetické bezpečnosti?
Základní jsou dvě kritéria:
- organizace poskytuje aspoň jednu ze zákonem uváděných regulovaných služeb,
- zaměstnává 50 a víc zaměstnanců, nebo má roční obrat cca 250 milionů Kč a víc.
Nový ZoKB bude platit i pro dceřiné organizace a významný dopad bude mít i na dodavatele určených organizací.
Jestli nový ZoKB na organizaci dopadá, si organizace definují samy při tzv. sebeurčování. Organizace sama posoudí, jestli splňuje kritéria poskytovatele regulované služby. Pokud je naplňuje, registruje se u NÚKIB.
Mezi základní povinnosti, které NIS2, resp. nový Zákon o kybernetické bezpečnosti zavádí, patří:
- Přímá odpovědnost organizace a jejího managementu za dodržování nařízení ZoKB.
- Nastavení systému řízení rizik v rámci vlastních sítí a informačních systémů.
- Zavedení zákonem stanoveného minimálního standardu bezpečnostních opatření včetně bezpečnosti dodavatelského řetězce.
- Vytvoření týmu, který bude schvalovat opatření v oblasti kyberbezpečnosti a dohlížet na jejich dodržování.
- Primární ukládání dat na území České republiky s možností ukládat data v šifrované podobě v dalších zemích EU, NATO nebo Organizace pro ekonomickou spolupráci.
- Povinné dvoufázové hlášení bezpečnostních incidentů Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.
- A další...
Důvodem pro řešení požadavků nového Zákona o kybernetické bezpečnosti a jeho prováděcích vyhlášek by neměly být vysoké pokuty, ale vůle eliminovat nebezpečí kybernetické události, které může omezit nejen poskytování regulované služby. A to i proto, že vedlejším přínosem zvyšování kybernetické bezpečnosti bývá i synergické zvyšování efektivity ICT i v době mimo útok.
Obecně lze požadavky shrnout do následujících bodů:
- poznejte, kde se vaše regulovaná služba opírá o ICT,
- zajistěte bezpečnost provozu ICT tak, aby nedošlo k narušení kontinuity a kvality poskytování služby.
Zajištění provádějte na organizační i technické úrovni:
- kontinuálně udržujte povědomí o tom, kde a jak se vaše regulovaná služba opírá o ICT,
- na základě nových zjištění upravujte úroveň a formu zabezpečení.
Popsané řešení lze zvládat při spolupráci oddělení napříč organizací (především vrcholného vedení, osob odpovědných za kybernetickou bezpečnost a provozovatelů ICT). Zákonná organizační opatření pak budou snadno zvládnutelná a můžou i zvýšit efektivitu fungování organizace jako takové.
Organizační i technická opatření je vhodné zavádět jako celek. Díky tomu nebude docházet k výraznému omezení nebo zdržení během nasazení, správy a provozu.
V menších a středních organizacích lze auditní část při zachování kvality provádět v rozsahu jednotek MD. Správně definované požadavky je vhodné promítnout do nastavení limitovaného počtu nástrojů.
Provázání infrastrukturního prvku s identitami a nástroji pro koncové stanice bývá efektivnější než nákupy mnoha nových systémů. Logy získané z takto integrovaného řešení navíc poskytnou zpětnou vazbu pro analýzu a integrace výrazně zjednoduší i vynucování definovaných bezpečnostních politik.