Český telekomunikační trh v prvním pololetí 2010

Vývoj na telekomunikačním trhu v České republice v prvním pololetí roku 2010 byl podobně jako v roce 2009 nadále ovlivněn nepříznivým ekonomickým prostředím, které se projevilo zpomalením ekonomické aktivity zákazníků a tlakem na snižování výdajů v rozpočtech firem i domácností. Následkem toho došlo ke zpomalení růstu počtu nových zákazníků a k dalšímu poklesu tržeb. Kromě toho byly mobilní výnosy negativně ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků.

Počátkem roku došlo na mobilním trhu k podstatnému rozšíření nabídky tzv. „flat-rate“ tarifů. Na konci ledna představil T-Mobile dva nové hlasové tarify Grand a Grand PLUS, nabízející neomezené volání pro nefiremní zákazníky, poté i tarify Profi, nabízející stejnou službu firemním zákazníkům. V březnu představil Vodafone zcela novou koncepci Tarifů šitých na míru, které zákazníkům umožňují kombinovat služby dle jejich aktuálních individuálních potřeb, a to od nulového měsíčního poplatku až po možnost výběru neomezeného volání, SMS a neomezených dat.

V dubnu Telefónica O2 rozšířila nabídku svých mobilních tarifů s neomezeným voláním. Zákazníkům z řad drobných podnikatelů a živnostníků nabídla tarify O2 Podnikání, v květnu pak představila vylepšenou tarifní řadu pro malé a střední firmy O2 Business, obohacenou o nový tarif O2 Business Unlimited, který nabízel rovněž neomezené volání, SMS i data.

Všichni mobilní operátoři pokračovali v průběhu prvního pololetí v modernizaci a rozšiřování pokrytí svých sítí. V lednu zahájil T-Mobile komerční provoz 3G sítě v části Prahy, koncem pololetí pak signálem pokryl zbývající části hlavního města, Plzeň a Brno. V červnu rovněž dokončil projekt modernizace své GSM sítě. Vodafone během prvního pololetí pokryl 3G signálem zbylou část Prahy, Brno a Karlovy Vary.

Telefónica O2 rozšířila dostupnost 3G pokrytí do dalších měst a v polovině července pokrývala technologií UMTS/HSPA již třetinu populace České republiky.

Společnost Vodafone změnila v prvním pololetí svou prodejní strategii a začala provoz vlastních prodejen nabízet na způsob franšízy. Do dvou let plánuje rozšířit svou pobočkovou síť pomocí franšíz na přibližně 130 prodejen.

Opačnou strategii zvolil čtvrtý operátor U:fon, který na konci roku 2009 oznámil zásadní změnu své obchodní strategie a pozice na trhu. Dal si za cíl stát se prvním nízkonákladovým operátorem v České republice, klást důraz především na poskytování a rozvoj mobilních dat a nabízet své hlasové a datové služby také velkoobchodním způsobem. Na konci června U:fon oznámil, že začne poskytovat svou síť ostatním operátorům, kteří budou služby typu rychlý mobilní Internet či hlasové volání poskytovat zákazníkům pod svým jménem, a umožní tak vznik virtuálních operátorů. Prvními velkoobchodními zákazníky se staly společnosti Live Telecom, WIA a Pe3nyNet.

Na konci prvního pololetí roku 2010 došlo u všech operátorů vlivem požadavků Evropské unie ke snížení cen hlasových služeb a SMS posílaných ze zahraničí. Povinně zaveden byl i tzv. Data roaming limit, jehož cílem je ochrana zákazníků před neočekávanými účty za používání Internetu v zahraničí.

Na trhu fixních služeb došlo k rozšíření nabídky internetového připojení. Na počátku dubna společnost UPC rozšířila své portfolio vysokorychlostního Internetu o nový produkt UPC Fiber Power 25 a následně trvale o 40 % snížila cenu u svých dvou nejrychlejších nabídek internetového připojení (UPC Fiber Power 50, UPC Fiber Power 100).

Telefónica O2 a T-Mobile ve druhém čtvrtletí rozšířily svoji nabídku mobilního internetu o předplacenou variantu a počátkem června Telefónica O2 představila nové portfolio paušálních datových tarifů.

České Radiokomunikace nadále pokračovaly v rozšiřování technologii WiMAX do dalších měst České republiky.

Regulace

V regulačním prostředí trhu elektronických komunikací v České republice proběhla během prvního pololetí roku 2010 řada změn, z nichž nejvýznamnější byly:

  • legislativní změny,
  • změny v oblasti analýz trhů a produktové regulace,
  • změny v oblasti poskytování univerzální služby, státní politiky a podpory v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu.

V legislativním prostředí, které upravuje oblast elektronických komunikací, došlo
k následujícím změnám:

  • vydání zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání),
  • vydání zákona č. 153/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
  • zahájení implementace revize nového regulačního rámce elektronických komunikací do českého právního řádu, tj.:
    • směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/136/ES, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele,
    • směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/140/ES, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací,
    • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Úřadu.

Analýzy relevantních trhů a produktová regulace

Telefónica O2 pokračovala v plnění povinností, které ji byly uloženy na základě analýz relevantních trhů, které Český telekomunikační úřad (ČTÚ) provedl v předchozím období. Během prvního pololetí roku 2010 ČTÚ analyzoval dva velkoobchodní trhy. Výsledkem těchto analýz je postupné snižování regulační zátěže společnosti.

V dubnu ČTÚ vydal nové regulované velkoobchodní ceny za ukončení volání v mobilních sítích. Cena za minutu hovoru klesla od 1. ledna 2010 z 2,31 Kč na 1,96 Kč a od 1. července 2010 na 1,66 Kč.

ČTÚ dále pokračoval v konzultaci regulační strategie přístupu k sítím nové generace (NGA), která se dotýká všech podnikatelů na trhu optických přístupových sítích. Za tímto účelem ČTÚ konzultuje s dotčenými subjekty dokument zabývající se návrhem regulace jednotlivých scénářů výstavby optických přístupových sítí. Tento dokument vychází z doposud nevydaného Doporučení Evropské komise k NGA.

Regulace mezinárodního roamingu

Maloobchodní ceny za příchozí volání se od 1. července 2010 snížily na 5 centů za minutu. Cena za odchozí volání poklesla na 39 centů za minutu. Ceny v českých korunách byly upraveny dle platného směnného kurzu.

V březnu společnost spustila ochranný mechanismus na datové služby poskytované koncovým zákazníkům. Zákazník je automaticky chráněn proti vysokým účtům za datové roamingové služby nad 50 EUR měsíčně.

Uložení povinností spojených s poskytováním univerzální služby

V rámci povinnosti poskytovat univerzální službu zajišťovala Telefónica O2 v průběhu prvního pololetí roku 2010 tyto dílčí služby:

  • služby veřejných telefonních automatů,
  • přístup zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenný s přístupem, který využívají ostatní koncoví uživatelé, zejména prostřednictvím speciálně vybavených telekomunikačních koncových zařízení,
  • zvláštní cenové plány, které se liší od cenových plánů poskytovaných za normálních obchodních podmínek pro zdravotně postižené osoby.

U služeb uvedených pod písm. a) došlo v roce 2010 v souladu s rozhodnutím ČTÚ z roku 2009 k redukci počtu veřejných telefonních automatů zařazených do univerzální služby.

V průběhu prvního pololetí roku 2010 vydal ČTÚ rozhodnutí týkající se výše čistých nákladů za služby zahrnuté do univerzální služby v roce 2007. Toto rozhodnutí však doposud nenabylo právní moci, protože ostatní operátoři, kteří mají přispívat na úhrady ztráty z poskytování univerzální služby, podaly proti tomuto rozhodnutí rozklad.

Ze strany ČTÚ dále probíhal proces ověřování výše požadované ztráty a dodaných podkladů za rok 2008. Telefónica O2 připravovala podklady pro předložení žádosti o úhradu ztráty z poskytování univerzální služby za rok 2009.

Státní politika a podpora v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu (broadbandu)

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky zahájilo tvorbu strategického dokumentu „Digitální Česko“, který se má zabývat rozvojem ICT s důrazem na další vývoj vysokorychlostního internetu včetně optických sítí v České republice. Díky dotacím ze strukturálních fondů EU pokračovala podpora projektů na rozvoj ICT v institucích veřejné správy i v podnikatelském sektoru.

Telefónica O2 se v rámci svého členství v asociacích účastnila diskuzí ke zveřejněným základním tezím výše uvedené strategie. Společnost dlouhodobě sleduje možnosti, které jejím zákazníkům nabízejí strukturální fondy a přizpůsobuje své produkty a služby tak, aby splňovaly podmínky dotací.

Nahoru