Skupina Telefónica O2 Czech Republic v prvním pololetí roku 2010

V průběhu prvního pololetí 2010 skupina Telefónica O2 nadále nabízela své produkty a služby ve snaze maximálně uspokojit požadavky jejích zákazníků i v ekonomicky náročné době. Pro zákazníky z řad domácností šlo o aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb vysokorychlostního připojení k internetu. Zákazníci mohli nově využít nabídku připojení k internetu bez závazku k využívání služby na určitou dobu. Společnost dále pokračovala v rozvoji služeb ICT a komplexních zákaznických řešení, kde se soustředila nejen na segment státní správy a velkých korporátních zákazníků, ale svoji nabídku směřovala i na malé a střední firmy.

V mobilním segmentu společnost propagovala své neomezené tarify O2 NEON pro smluvní zákazníky. Pro zákazníky předplacených mobilních služeb pokračoval program Odměna za dobití. V dubnu pro tyto zákazníky společnost představila akci Korunománie v podobě minuty volání za pouhou jednu korunu. V oblasti mobilních datových sítí Telefónica O2 významně pokročila v rozšiřování pokrytí mobilní sítě nové generace (3G). V polovině července tak byla 3G síť dostupná jedné třetině obyvatel České republiky. Zároveň společnost pokračovala ve výstavbě sítě EDGE, kterou na konci prvního pololetí mohlo využívat 60 % populace. Spolu s rozšiřováním pokrytí mobilních datových sítí rozšířila společnost portfolio svých mobilních datových tarifů, nově i pro zákazníky předplacených služeb.

Na Slovensku skupina pokračovala v úspěšné nabídce svých tarifů O2 Fér, která vedla k růstu a zkvalitnění zákaznické základny a větší loajalitě. Výsledkem byl pokračující výrazný nárůst výnosů a zlepšení finanční výkonnosti.

Všechny výše uvedené aktivity se projevily velmi dobrými provozními výsledky z hlediska růstu zákazníků. Počet maloobchodních zákazníků ADSL dosáhl na konci prvního pololetí 2010 výše 702 tisíc, což představuje 10,8% meziroční nárůst. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci června 133 tisíc. K tomuto datu dosáhl počet pevných linek provozovaných společností Telefónica O2 výše 1,7 milionu. V průběhu prvních šesti měsíců roku 2010 se jejich počet snížil o 62 tisíc, což je o 30,3 % méně než ve stejném období roku 2009. Počet mobilních zákazníků vzrostl na vysoce nasyceném mobilním trhu meziročně o 0,1 % na 4,8 milionu. Za tímto růstem stojí především nárůst počtu smluvních zákazníků, který na konci června dosáhl 2,8 milionu, meziročně o 4,5 % více. Pokles počtu zákazníků předplacených služeb se v průběhu prvního pololetí dále zpomalil na 70 tisíc ve srovnání se 110 tisíci ve stejném období roku 2009. Počet mobilních zákazníků na Slovensku se v prvním pololetí zvýšil o 156 tisíc (92 tisíc v prvním pololetí 2009) na 709 tisíc.

Podobně jako v roce 2009, rovněž v prvním pololetí 2010 společnost pokračovala ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. Proto se rozhodla realizovat ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem bylo nastavení efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení organizačních úrovní v celé společnosti. Kromě toho se společnost zaměřila na zefektivnění svých procesů a pokračovala v integraci fixních a mobilních platforem a systémů, se zvláštním zaměřením na transformaci v oblasti sítí, včetně outsourcingu některých činností. Výsledkem bude snížení počtu zaměstnanců v roce 2010 o zhruba 1000, z čehož přibližně 500 bude outsourcováno. V souvislosti s tímto restrukturalizačním programem zaúčtovala společnost v prvním pololetí 2010 náklady na restrukturalizaci ve výši 427 mil. Kč.

Telefónica O2 Slovakia

Díky stále rostoucí oblibě jednoduchého a kvalitního tarifu O2 Fér zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním pololetí 2010 pokračující nárůst počtu svých zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti. Na konci června dosáhl počet aktivních zákazníků výše 709 tisíc, meziročně o 69,9 % více. Čistý přírůstek v prvním pololetí 2010 tak dosáhl 156 tisíc. Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl ke konci druhého čtvrtletí 2010 meziročně o 89,9 % na 258 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 60,3 % na 451 tisíc. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 36,4 %, což představuje nárůst o 3,8 procentní body.

Díky pokračujícímu silnému nárůstu zákaznické báze zvýšila Telefónica O2 svůj tržní podíl na konci června na 12,3 % z 9,8 % na začátku roku.

Celkové výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 51,0 % na 48,8 mil. EUR. Zvýšil se i průměrný výnos na jednoho zákazníka (ARPU), který u zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 18,8 EUR a 19,2 EUR ve druhém čtvrtletí 2010, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo 8,3 EUR, respektive 8,5 EUR.

Na konci prvního pololetí pokrývala Telefónica O2 Slovakia vlastní sítí již 94,35 % populace Slovenska. Toto pokrytí umožnilo realizovat 89 % volání ve vlastní síti. Zbývajících 11 % volání bylo realizováno v režimu národního roamingu. Podíl hovorů ve vlastní síti se tak ve srovnání s koncem roku 2009 zvýšil o 5 procentních bodů.

Na základě hodnocení nezávislé agentury dosáhla Telefónica O2 Slovakia opět nejvyšší úroveň spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory. Index zákaznické spokojnosti (CSI) dosáhl hodnoty 84,2. Tím společnost potvrdila svůj dlouhodobý náskok v zákaznické spokojenosti před konkurencí.

Společnost Telefónica O2 Slovakia se již plně stabilizovala na slovenském trhu. V květnu schválilo představenstvo mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic navýšení základního kapitálu společnosti peněžitým vkladem o 40 miliónů EUR na 240 milionů EUR. Tento krok potvrdil dlouhodobé záměry skupiny Telefónica na Slovensku. I v budoucnu bude Telefónica O2 Slovakia nadále pozorně sledovat potřeby slovenských zákazníků a přinášet jim inovativní a efektivní řešení.

Nové produkty a služby

V březnu Telefónica O2 připravila speciální nabídku pro nové uživatele neomezených paušálních tarifů z rodiny O2 NEON. Zákazníci (drobní podnikatelé či živnostníci s platným IČ), kteří si aktivovali nové číslo s tarifem O2 NEON L, L+, XL nebo XXL v období od 1. do 14. března 2010, na něj získali 30% slevu po celou dobu jeho užívání (tj. 2 nebo 3 roky podle smlouvy).

Od 1. června nabízí Telefónica O2 zákazníkům doplňkovou službu O2 Navzájem, která za měsíční paušál nabízí neomezené volání ve skupině až sedmi přátel kdykoli. Službu mohou využívat jak paušální zákazníci, tak uživatelé předplacené O2 karty. Každý účastník skupiny platí vždy stejný měsíční poplatek a služba je tak tím výhodnější, čím víc členů ve skupině je. Služba je díky neomezené komunikaci s vybranými kontakty kdykoli ideálním doplňkem k tarifní řadě O2 NEON.

Každý zákazník předplacených služeb, který si v období od 22. března do 5. dubna 2010 dobil v minimální hodnotě 200 Kč a zadal kód na www.odmenazadobiti.cz, dostal namísto běžné tzv. zlatou odměnu. Podmínkou jejího získání byla odměna v podobě služby O2. Například namísto běžných deseti SMS do sítě O2, mohl SMSkovat v síti O2 celý den bez limitu.

Připraveny byly také celodenní balíčky neomezeného volání a MMSkování, Internet v mobilu na celý týden či dvacet minut volání do zahraničí. Zlaté odměny mohli získat všichni zákazníci i po skončení velikonoční akce, stačilo pouze, aby si dobili jednorázově 400 Kč nebo více.

Pro nové zákazníky mobilních předplacených služeb Telefónica O2 přichystala od 1. dubna do 30. června 2010 jedinečnou nabídku. K tarifům O2 NA!PIŠTE a O2 NA!HLAS si mohli zákazníci užívat speciální akci v podobě minuty volání za pouhou jednu korunu. V rámci stálých výhod těchto předplacených služeb pak mohli i nadále využít jeden ze čtyř balíčků – víkendové či večerní volání za 0,50 Kč za minutu, víkendové SMS za 0,50 Kč nebo Internet v mobilu za 20 Kč za týden. Za každé dobití také dostali na www.odmenazadobiti.cz jednu ze zaručených odměn.

Telefónica O2 rozšířila od dubna 2010 nabídku mobilních tarifů pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků. Jednalo se o nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu nabízely v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době zcela bez omezení. Tato výhoda nebyla nijak časově omezena a byla k dispozici po celou dobu užívání tarifu. Nové tarify O2 Podnikání byly k dispozici celkem ve čtyřech variantách: O2 Podnikání M, O2 Podnikání L, O2 Podnikání XL a O2 Podnikání XXL. Nejvyšší tarif nabídl za jednu měsíční paušální částku volání v pracovní době od 9,00 hodin do 17,00 hodin kamkoliv bez omezení sítě. U ostatních tarifů se výhoda ve stejném čase vztahovala na volání na více než 7 milionů čísel v síti O2 včetně všech pevných linek v České republice.

Nově pak od května začala Telefónica O2 nabízet vylepšení stávajících minutových tarifů zaměřených na malé a střední firmy O2 Business. Zcela neomezeným paušálem se stal upravený tarif O2 Business Unlimited. Jeho uživatelé mohli za snížený měsíční poplatek 2900 Kč (bez DPH) bez omezení telefonovat, využívat internet a posílat SMS do všech sítí v České republice. Výhodnější byly ale i další tarify O2 Business, které získaly více volných minut, nižší minutové sazby nebo nižší měsíční paušály. Kromě nabídky v rámci rodiny O2 Business si přitom zákazníci mohli vybrat také některý z tarifů z nabídky paušálů O2 Podnikatel, které byly zaměřené na volání v rámci vlastní sítě.

V únoru Telefónica O2 připravila další výhodnou nabídku vysokorychlostního internetu. Zákazníci, kteří si v únoru aktivovali O2 Internet na doma, jej získali na jeden rok za 600 Kč měsíčně, a to bez smluvního závazku a dalších poplatků za pevnou linku. Ještě lepší ceny získali noví i stávající zákazníci, když internet kombinovali s dalšími službami. Při pořízení O2 Internet na doma získali za zvýhodněnou cenu mobilní internet, 100 Kč slevu k mobilním tarifům O2 NEON, či 300 minut volání z pevné linky za pouhých 120 Kč.

Od 1. června mohli všichni zákazníci společnosti Telefónica O2 získat za velmi výhodnou cenu připojení k internetu s maximální možnou rychlostí jejich linky, a to až 16 MB/s. Každý, kdo si domů pořídil O2 Internet, zaplatil za první rok používání pouze 400 Kč měsíčně, a to bez závazků či poplatků za pevnou linku.

Od února Telefónica O2 rozšířila svoji nabídku tarifů mobilního internetu o nový tarif O2 Mobilní Internet Standard, který byl určen pro běžnou práci s internetem. Stačil například na denní posílání větších emailů, občasné stahování hudby nebo uložení více než 2000 kvalitních fotek. Za 500 Kč měsíčně mohli zákazníci surfovat kdekoliv a kdykoliv. Limit pro stahování dat byl u nového tarifu stanoven na 2 GB za měsíc. O2 Mobilní Internet Standard pořídili zákazníci nejvýhodněji v kombinaci s dalšími službami.

Od 1. června měli všichni zákazníci možnost pořídit si mobilní internetové připojení formou předplaceného kreditu O2 Předplacený mobilní internet. Tato služba umožnila zákazníkům svobodný přístup k internetu bez nutnosti vázat se smlouvou a pravidelným paušálem. Byla dostupná ve čtyřech variantách podle počtu zakoupených denních balíčků. Denní balíčky se skládaly z 24 hodinových bloků, které zákazník mohl čerpat kdykoliv během 2 měsíců od data jejich aktivace. V rámci jednoho bloku se pak mohl libovolně připojovat a odpojovat. Během tohoto intervalu měl zákazník k dispozici 500 MB dat (FUP). Cenové varianty jednotlivých denních balíčků byly následující: 1 den – 50 Kč, 5× 1 den – 200 Kč, 10× 1 den – 350 Kč, 30× 1 den – 900 Kč. Zákazníci mohli předplacený mobilní internet pořídit ve 2 variantách – O2 Mobilní internet sada a O2 Mobilní internet karta. O2 Mobilní internet sadu tvořila předplacená SIM karta s 5 týdny internetu zdarma v kombinaci s USB modemem Huawei E1750. Zákazník ji pořídil za cenu 995 Kč. O2 Mobilní internet kartu si mohli zákazníci pořídit i samostatně, a to za cenu 95 Kč. Její součástí byl kredit v hodnotě 50 Kč, odpovídající jednomu dni připojení zdarma.

Od 8. června připravila Telefónica O2 nové portfolio paušálních tarifů mobilního internetu. Zákazník si nově mohl vybírat z celkem čtyř tarifů a to O2 Mobilní Internet Start za cenu 300 Kč včetně DPH při FUP 500 MB, O2 Mobilní Internet Standard za cenu 500 Kč včetně DPH při FUP 2 GB, O2 Mobilní Internet Pro za cenu 750 Kč včetně DPH při FUP 10 GB, O2 Mobilní Internet Neomezený za cenu 1 000 Kč včetně DPH při neomezené FUP.

Zákazníci ze segmentu malých a středních firem si k některým mobilním datovým tarifům mohli pořídit malý přenosný netbook Samsung N150 za dotovanou cenu 1 495 Kč nebo profesionální notebook HP 4520s za cenu 6 495 Kč. Notebooky obsahují vestavěný 3G modem. Zákazníci tak k připojení k nejrychlejší datové mobilní síti nepotřebují žádné další zařízení.

V červnu rozšířila Telefónica O2 portfolio tarifů mobilního surfování pro zákazníky předplacených služeb. Pro majitele chytrých telefonů, kteří chtějí bezstarostně používat internet ve svém mobilu, byl nově k dispozici tarif O2 Internet v mobilu Plus. Cena za týden byla 75 Kč s DPH. Měsíčně měli zákazníci k dispozici 500 MB dat (FUP).

V dubnu představila Telefónica O2 novou službu O2 Clean Internet. Ta poskytovala profesionální ochranu před škodlivým obsahem každé počítačové síti, která byla připojena k internetu prostřednictvím společnosti Telefónica O2 Czech Republic. Řešení O2 Clean Internet bylo možné aplikovat u většiny typů internetových připojení, která společnost nabízí (symetrické/asymetrické xDSL přípojky, IOL Ethernet, VPN Expres atd.). Profesionální řešení tak výrazně snížilo riziko průniku nežádoucího softwaru (spyware, malware) a různých typů virů do lokální sítě. Současně nabízelo uživateli potřebné funkce pro sledování a řízení bezpečnosti provozu mezi sítí zákazníka a internetem a odfiltrování nežádoucího http provozu. Řešení nevyžadovalo ze strany zákazníka prakticky žádné zásahy do vlastní infrastruktury, neboť celá služba běžela v datovém centru O2 a nijak nezatěžovala síť uživatele. Aktivace služby přišla na 500 Kč za každé připojení k internetu.

Od února mohli všichni lidé s vadou sluchu využívat zdarma speciální asistenční službu O2 – Hovor pro neslyšící. Telefónica O2 provozovala nepřetržitou nonstop linku, na které speciálně vyškolení operátoři pomáhali neslyšícím a nedoslýchavým komunikovat se slyšícími osobami. Doposud bylo možné tyto služby využívat buď pomocí textového telefonu nebo faxu, nově bylo možné pro komunikaci využít také SMS a e-mail. Princip fungování služby byl velmi jednoduchý. Operátor na lince dostával od neslyšícího zákazníka instrukce formou e-mailu, faxu nebo SMS a na jejich základě komunikoval se slyšícími uživateli. Stejně tak mohl operátor tlumočit informace směrem k neslyšícím. V takovém případě mu obsah konverzace přepsal a poslal vybranou formou.

Komentované finanční výsledky

V této části jsou prezentovány neauditované konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica O2 připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Kromě výsledků mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic jsou zahrnuty také výsledky společností Telefónica O2 Slovakia, Telefónica O2 Business Solutions a dalších menších dceřiných společností.

Konsolidované finanční výsledky

Finanční výsledky skupiny Telefónica O2 v prvním pololetí 2010 byly nadále negativně ovlivněny nepříznivým makroekonomickým prostředím a snížením mobilních terminačních poplatků. Dalším faktorem, který ovlivnil meziroční srovnání výnosů, byly výnosy z univerzální služby. Výsledky ve druhém čtvrtletí však vykázaly zlepšující se trend ve fixním i mobilním segmentu ve srovnání s prvním čtvrtletím díky poklesu optimalizace chování zákazníků a stabilizaci jejich spotřeby. Celkové konsolidované výnosy dosáhly za prvních šest měsíců roku 2010 výše 27 908 mil. Kč, meziročně o 6,4 % méně. Konsolidované výnosy z podnikání se v prvním pololetí 2010 snížily meziročně o 6,6 % na 27 765 mil. Kč, ve druhém čtvrtletí o 4,1 % na 14 038 mil. Kč. Bez zahrnutí vlivu univerzální služby 1 by konsolidované výnosy z podnikání v prvním pololetí 2010 klesly meziročně o 6,2 % a o 4,1 % ve druhém čtvrtletí 2010. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,5 % na 12 273 mil. Kč (o 6,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby) a ve druhém čtvrtletí 2010 o 5,3 % na 6 121 mil. Kč (o 5,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby), což představuje zlepšení ve srovnání s 7,3% poklesem v prvním čtvrtletí 2010. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 8,5 % na 14 310 mil. Kč, (o 4,2 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků) a ve druhém čtvrtletí 2010 o 5,8 % na 7 282 mil. Kč (o 1,6 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků, což bylo zlepšení oproti poklesu o 6,8 % v prvním čtvrtletí 2010). Naproti tomu výnosy na Slovensku pokračovaly v solidním růstu, když v prvním pololetí 2010 vzrostly meziročně o 51,0 % na 48,0 mil. EUR.

V prvním čtvrtletí 2010 společnost oznámila realizaci svého restrukturalizačního programu, který je v roce 2010 zaměřený zejména na transformaci v oblasti sítí s cílem dále zlepšit svoji provozní efektivitu. V souvislosti s tím byla v prvním čtvrtletí 2010 zaúčtována rezerva na restrukturalizaci ve výši 381 mil. Kč. Ve druhém čtvrtletí 2010 společnost zaúčtovala restrukturalizační náklady ve výši 46 mil. Kč související s dalším zjednodušením manažerské struktury.

Podobně jako v předchozích čtvrtletích společnost pokračovala ve zlepšení své provozní ziskovosti důslednou finanční disciplínou s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Celkové konsolidované provozní náklady (včetně nákladů na restrukturalizaci) v prvním pololetí 2010 meziročně vzrostly o 0,9 % na 16 993 mil. Kč. Meziroční srovnání výše provozních nákladů bylo ovlivněno pozitivním vlivem dohody o narovnání se společností T-Mobile ve druhém čtvrtletí 2009 ve výši 1 027 mil. Kč a negativním dopadem výše uvedených nákladů na restrukturalizaci (427 mil. Kč). Bez zahrnutí těchto položek by konsolidované náklady v prvním pololetí 2010 klesly meziročně o 7,3 %, i díky poklesu mobilních terminačních poplatků.

Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) klesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 18,1 % na 11 209 mil. Kč a o 17,2 % ve  druhém čtvrtletí zejména díky poklesu výnosů, jednorázovému zisku z prodeje nemovitostí v prvním čtvrtletí 2009 (341 mil. Kč), dohodě o narovnání se společností T-Mobile ve druhém čtvrtletí 2009 (1 027 mil. Kč) a negativnímu dopadu výše zmíněných nákladů na restrukturalizaci (427 mil. Kč) zaúčtovaných v prvním pololetí 2010. OIBDA marže tak v prvním pololetí 2010 poklesla meziročně o 5,7 procentních bodů na 40,4 % a o 6,6 procentních bodů na 41,8 % ve druhém čtvrtletí 2010. Plně srovnatelný zisk OIBDA 2 poklesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 4,5 % na 12 047 mil. Kč a o 2,0 % na 6 116 mil. Kč ve druhém čtvrtletí 2010. Plně srovnatelná OIBDA marže 3 se v prvním pololetí 2010 zlepšila o 0.7 procentních bodů a dosáhla 43,4 % (ve druhém čtvrtletí o 1,0 procentní bod na 43,6 %).

Konsolidovaný čistý zisk se v prvním pololetí 2010 snížil meziročně o 23,9 % na 4 354 mil. Kč (ve druhém čtvrtletí o 23,9 % na 2 342 mil. Kč). Důvodem byl pokles provozního zisku OIBDA, který nebyl plně kompenzován poklesem odpisů, finančních nákladů a nižší daní z příjmu.

Konsolidované investice dosáhly v prvním pololetí 2010 výše 2 379 mil. Kč, meziročně o 18,1 % méně (o 31,2 % v samotném druhém čtvrtletí). Společnost pokračovala ve svých investicích do rozšiřování vysokorychlostních mobilních sítí (EDGE a UMTS). Kromě toho investovala do rozvoje sítí pro vysokorychlostní přístup k internetu (ADSL a IPTV) a vývoje svých IT systémů. Během prvního pololetí 2010 společnost rozšířila pokrytí své 3G sítě do dalších měst v České republice. V polovině července bylo signálem 3G pokryto dohromady 29 měst, což představovalo 32 % populace. Pokračovaly také investice do rozšíření pokrytí EDGE sítě a do konce června 2010 bylo pokryto 60 % populace. V prvním pololetí 2010 dosáhla výše volných hotovostních toků 7 103 mil. Kč, meziročně o 15,2 % více, zejména díky nižší zaplacené dani z příjmu a nižším platbám za investice.

Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 30. červnu 2010 výše 3 147 mil. Kč, přibližně stejně jako na konci roku 2009. Objem hotovosti, peněžních ekvivalentů a krátkodobých finančních investic dosáhl k tomuto datu výše 8 397 mil. Kč.

Přehled mobilního segmentu v České republice 4

V mobilním segmentu pokračoval nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, zejména díky úspěchu neomezených tarifů O2 NEON. Finanční výsledky se ve druhém čtvrtletí ve srovnání s prvním čtvrtletím zlepšily díky nižší optimalizaci v chování zákazníků a stabilizaci jejich spotřeby. Naproti tomu pokles mobilních terminačních poplatků, které v období od ledna 2009 do ledna 2010 poklesly dohromady o 34,4 %, nadále negativně ovlivňoval mobilní výnosy v prvním pololetí 2010.

Ve třetím čtvrtletí 2009 uvedla společnost na trh tarif bez měsíčního paušálu (O2 ZERO), kterým reagovala na požadavky zákazníků mít svoji útratu zcela pod kontrolou. V souladu se svým obezřetným přístupem se rozhodla uplatnit na vykazování těchto zákazníků a zákazníků využívajících podobné tarify bez měsíčního paušálu z minulosti kritérium tříměsíční aktivity, které uplatňuje u zákazníků předplacených služeb. Aktivní zákazník je definován jako zákazník, který generoval výnosy v průběhu posledních 3 měsíců. Výsledkem analýzy chování těchto zákazníků bylo jednorázové snížení počtu zákazníků smluvních služeb o 111 000 zákazníků s nízkou mírou aktivity v červnu 2010. Tato úprava zákaznické báze však nemá žádný vliv na finanční výsledky v mobilním segmentu.

Celkový počet mobilních zákazníků tak do konce června 2010 vzrostl meziročně o 0,1 % na 4 842 tisíce (o 2,4 % na 4 953 tisíce bez zahrnutí jednorázového snížení). Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 4,5 % na 2 782 na konci druhého čtvrtletí 2010 (o 8,6 % na 2 893 bez zahrnutí jednorázového snížení). Bez zahrnutí jednorázového snížení by tak čistý přírůstek v prvním pololetí 2010 dosáhl 78 tisíc, zejména díky pokračující oblibě tarifů O2 NEON a zákazníkům migrujících z předplacených služeb na tarifní služby. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci druhého čtvrtletí 2010 výše 2 060 tisíc, meziročně o 5,2 % méně. V segmentu zákazníků předplacených služeb zaznamenala společnost nadále zlepšující se trend, když jejich počet klesl v prvním pololetí 2010 o 70 tisíc, což je o 36,7 % méně oproti stejnému období v roce 2009. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 57,4 %, což představuje meziroční nárůst o 2,4 procentních bodů.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvním pololetí 2010 dosáhla 2,5 % a 2,8 % ve druhém čtvrtletí, což je o 0,6 a 1,1 procentních bodů více ve srovnání se stejnými obdobími v roce 2009, zejména kvůli jednorázovému snížení zákazníků smluvních služeb v červnu 2010. Bez zahrnutí vlivu tohoto jednorázového snížení by měsíční míra odchodu zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhla 2.1 %, tedy o 0,1 procentního bodu než v prvním čtvrtletí.

Celkový mobilní hlasový provoz 5 v České republice vzrostl v prvním pololetí 2010 meziročně o 9,0 % na 4 387 milionů minut.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU 6 dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 468,3 Kč, což představuje meziroční pokles o 9,5 %, především díky snížení mobilních terminačních poplatků a optimalizaci spotřeby zákazníků. Ve druhém čtvrtletí 2010 však došlo ke stabilizaci spotřeby zákazníků a meziroční pokles se zpomalil (-7,9 % na 477,1 Kč). ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 664,0 Kč, meziročně o 13,5 % méně, ale jen o 11,2% na 673,0 Kč ve druhém čtvrtletí. Důvodem byla klesající optimalizace chování zákazníků, stabilizace jejich spotřeby a sezónní vliv. Dalším důvodem poklesu ARPU tarifních zákazníků byla pokračující migrace předplacených zákazníků na tarifní služby a pokles mobilních terminačních poplatků. ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v prvním pololetí 2010 o 9,2 % na 203,3 Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí došlo ke zlepšení na 209,4 Kč oproti 197,2 Kč v prvním čtvrtletí 2010 díky pozitivní reakci zákazníků na nabídky zaměřené na stimulaci hlasového provozu („Korunománie“) a pravidelné dobití kreditu.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 8,5 % na 14 310 mil. Kč a o 5,8 % ve druhém čtvrtletí 2010. Výnosy ze služeb klesly v těchto obdobích meziročně o 8,5 %, respektive o 5,6 %. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním pololetí 2010 o 4,4 procentní body a o 4,3 procentní body v samotném druhém čtvrtletí 2010. I přes 9% meziroční nárůst odchozích hovorů v prvním pololetí 2010 se výnosy z hovorného snížily meziročně o 10,6 % na 4 214 mil. Kč a o 9,3 % ve druhém čtvrtletí 2010. Hlavním důvodem byl vyšší počet zákazníků využívající tarify O2 NEON. Výnosy z propojení poklesly meziročně o 19,6 % na 1 951 mil. Kč a o 18,3 % v samotném druhém čtvrtletí. Příčinou bylo snížení mobilních terminačních poplatků, které nebylo kompenzováno vyšším příchozím hlasovým provozem. Ostatní výnosy (včetně výnosů ze služeb s přidanou hodnotou, z internetu a datových a ostatních služeb) poklesly dohromady v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,2 %, zatímco vzrostly meziročně v samotném druhém čtvrtletí o 2,2 %, díky zlepšení výnosů z SMS, MMS a mobilních datových služeb.

Přehled segmentu pevných linek 7

V segmentu pevných linek zaznamenala společnost v prvním pololetí 2010 solidní růst počtu zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Meziroční srovnání finančních výsledků bylo negativně ovlivněno již zmíněnými výnosy z univerzální služby v prvním čtvrtletí, zatímco výnosy z ICT služeb ve druhém čtvrtletí navázaly na rostoucí trend z prvního čtvrtletí.

Celkový počet pevných linek poklesl meziročně o 5,3 % na 1 708 tisíc na konci června 2010. Ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhl čistý pokles počtu pevných linek 29 tisíc, což je o 37,9 % méně oproti druhému čtvrtletí 2010. Důvodem byl nárůst počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL), kterou společnost nabízí v rámci nové koncepce služeb od května 2009. Vliv nové koncepce služeb se pozitivně odrazil také v počtu domácností využívajících služby společnosti. Jejich pokles se dále zpomaloval. Na konci června dosáhl jejich celkový počet výše 1 159 tisíc, což představuje meziroční pokles o 5,6 %, zatímco v březnu 2010 to bylo o 6,1 % a v červnu 2009 o 9,1 %.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti klesl v prvním pololetí 2010 meziročně o 13,2 % na 923 milionů minut díky pokračujícímu poklesu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Počet maloobchodních přípojek ADSL dosáhl na konci druhého čtvrtletí 2010 výše 702 tisíc, meziročně o 10,8 % více. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl 133 tisíc, meziročně o 0,4 % více.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním pololetí 2010 meziročně o 7,5 % na 12 273 mil. Kč (o 6,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby), zatímco ve druhém čtvrtletí 2010 klesly meziročně o 5,3 % na 6 121 mil. Kč (o 5,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby). Výnosy z měsíčních poplatků klesly v prvním pololetí 2010 o 31,5 % na 2 684 mil. Kč a o 29,6 % ve druhém čtvrtletí, díky pokračujícímu poklesu počtu pevných linek a uvedení nové nabídky služeb založených na vysokorychlostním internetu v roce 2009. Na druhé straně výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 35,8 % na 2 989 mil. Kč. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 25,4 % na 1 030 mil. Kč a o 20,5 % v samotném druhém čtvrtletí.

Výsledky na Slovensku

Výsledkem pokračující obliby tarifu O2 Fér, který díky své jednoduchosti a kvalitě přináší zákazníkům hodnotu, zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním pololetí 2010 další nárůst počtu svých zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti. Na konci června 2010 dosáhl počet aktivních zákazníků výše 709 tisíc, meziročně o 69,9 % více. Čistý přírůstek ve druhém čtvrtletí 2010 dosáhl 63 tisíce. Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl ke konci druhého čtvrtletí 2010 meziročně o 89,9 % na 258 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 60,3 % na 451 tisíc. Na konci druhého čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 36,4 %, což představuje nárůst o 3,8 procentních bodů. Celkové výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia vzrostly v prvním pololetí 2010 meziročně o 51,0 % na 48,8 mil. EUR, a o 51,0 % na 26,3 mil. EUR v samotném druhém čtvrtletí 2010. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním pololetí 2010 výše 18,8 EUR a 19,2 EUR ve druhém čtvrtletí 2010, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo 8,3 EUR, respektive 8,5 EUR.

Výhled na druhé pololetí roku 2010

Na základě dosažených výsledků za první pololetí roku 2010 a očekávání pro druhé pololetí skupina Telefónica O2 potvrzuje svůj celoroční cíl 8 pro provozní zisk OIBDA a výši konsolidovaných investic.

Ve druhém pololetí bude Telefónica O2 pokračovat v aktivní nabídce svých mobilních tarifů O2 NEON a tarifů pro podnikatele a firemní zákazníky umožňujících výhodné volání. V souladu se svým plány na další rozšíření pokrytí 3G sítě se bude společnost nadále zaměřovat na zlepšení nabídky mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a datových služeb. Společnost chce maximálně využít svoji konkurenční výhodu největšího pokrytí 3G sítě a nejrozsáhlejšího portfolia mobilních datových služeb.

V segmentu pevných linek se bude úsilí společnosti zaměřovat na další aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb pro domácnosti a rozšíření nabídky balíčků fixních a mobilních služeb, což povede ke stabilizaci počtu pevných linek. Tyto aktivity by měly pomoci dosáhnout vyššího nárůstu zákazníků fixního internetu a mobilních smluvních služeb ve srovnání s konkurencí.

Telefónica O2 Slovakia bude i nadále pokračovat v aktivní propagaci své nabídky jednoduchých a hodnotných služeb, díky níž překonala konkurenci v růstu zákazníků v prvním pololetí. Tyto aktivity povedou k dalšímu růstu počtu zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti.

Společnost bude obezřetně sledovat ekonomický vývoj v České republice a tempo jejího postupného oživení. Proto bude nadále pečlivě analyzovat chování svých zákazníků a svojí nabídkou maximálně vycházet vstříc jejich potřebám. Očekává, že mobilní výnosy budou nadále ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků. Kromě výše uvedených aktivit vedoucích k uspokojení potřeb zákazníků bude Telefónica O2 nadále pokračovat v realizaci úspor v oblasti komerčních a nekomerčních provozních nákladů s cílem udržet vysokou míru provozní ziskovosti.

1179 mil. Kč v prvním pololetí 2009 a 27 mil. Kč v prvním pololetí 2010

2OIBDA bez zahrnutí poplatku za používání značky a jednorázových operací (univerzální služby, zisku z prodeje nemovitostí a dohody o narovnání se společností T-Mobile čítající dohromady výnosy ve výši 1 456 mil. Kč v prvním pololetí 2009; univerzální služby a restrukturalizačních nákladů čítajících dohromady náklady ve výši 414 mil. Kč v prvním pololetí 2010).

3Plně srovnatelná OIBDA / Plně srovnatelné výnosy z podnikání (výnosy z podnikání bez zahrnutí výnosů z univerzální služby ve výši 179 mil. Kč v prvním pololetí 2009 a 27 mil. Kč v prvním pololetí 2010).

4Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem.

5Odchozí a příchozí, bez zahrnutí roamingového provozu

6Včetně výnosů ze segmentu pevných linek

7Výsledky nezahrnují vzájemné transakce mezi segmentem pevných linek a mobilním segmentem

8Pokles provozního zisku OIBDA o 5 % až 9 %, investice okolo 6 mld. Kč. Pro účely odhadu pro rok 2010, OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky (754 mil. Kč v roce 2009). Dále OIBDA v roce 2009 nezahrnuje jednorázové operace (narovnání se společností T-Mobile, univerzální službu a zisk z prodeje nemovitostí) v celkové hodnotě 1 548 mil. Kč. Odhad pro rok 2010 nepředpokládá změny v konsolidačním celku a předpokládá konstantní kurz roku 2009.

Nahoru