Dopis předsedy představenstva

Luis Antonio Malvido

Vážení akcionáři,

dovolte mi, abych zhodnotil aktivity a výsledky skupiny Telefónica O2 Czech Republic v prvním pololetí roku 2010. Podobně jako v průběhu roku 2009 byly naše výsledky v prvních šesti měsících roku 2010 ovlivněny náročným makroekonomickým prostředím v České republice. To se nadále negativně projevilo především v nižší spotřebě našich mobilních zákazníků, která byla doprovázena poklesem výnosů. Ve druhém čtvrtletí jsme však zaznamenali určitou stabilizaci a pokles výnosů se zpomalil. Dalším faktorem, který měl vliv na naše výsledky, byla pokračující a v některých oblastech i rostoucí aktivita našich konkurentů. Přesto se nám podařilo udržet solidní růst zákaznické báze v klíčových oblastech, což potvrdilo úspěch našeho zaměření na nabídku služeb, které vycházejí z potřeb zákazníků. Díky jednoduché a srozumitelné nabídce jsme udrželi silný růst zákazníků na Slovensku.

V segmentu pevných linek se nám nadále daří snižovat tempo poklesu počtu pevných linek díky úspěšné nabídce založené na službách vysokorychlostního připojení k internetu. Za první pololetí roku 2010 se úbytek počtu pevných linek snížil meziročně o 30 % na 62 tisíc. Ke zlepšení přispěl pokračující nárůst počtu uživatelů služeb vysokorychlostního připojení k internetu. Odstraněním závazku k využívání služby na určitou dobu jsme zatraktivnili nabídku služby O2 Internet na doma. Novým zákazníkům jsme nabídli připojení k internetu s maximální možnou rychlostí jejich linky až 16 MB/s za velmi výhodnou cenu. Počet maloobchodních přípojek ADSL se dokonce června meziročně zvýšil o 10,8 %.

V mobilním segmentu jsme se dále soustředili na převádění zákazníků předplacených služeb na smluvní. Díky úspěchu tarifů O2 NEON vzrostl počet zákazníků smluvních služeb meziročně o 4,5 % a jejich podíl na celkové zákaznické bázi dosáhl na konci prvního pololetí 57,4 %. Zvyšování tohoto podílu pomáhá rovněž udržet růst hlasového provozu. Pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků jsme uvedli nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu nabízely v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době zcela bez omezení.

Zákazníkům mobilních předplacených služeb jsme k tarifům O2 NA!PIŠTE a O2 NA!HLAS nabídli volání za pouhou jednu korunu. Úspěšně pokračovala i akce Odměna za dobití zaměřená na pravidelné dobíjení kreditu. Výše uvedené aktivity přispěly ke stabilizaci průměrného výnosu na zákazníka předplacených služeb a k dalšímu zpomalení poklesu jejich počtu.

V oblasti mobilního vysokorychlostního připojení k internetu jsme pokračovali v rozšiřování pokrytí našich sítí UMTS a EDGE. V polovině července byla síť 3G dostupná třetině obyvatel v České republice. Tím jsme opět zvýšili náskok před konkurencí. Spolu s rozšiřováním pokrytí mobilních datových sítí jsme rovněž rozšířili nabídku služeb. Pro zákazníky předplacených služeb top byl tarif O2 Předplacený mobilní internet, který umožnil zákazníkům svobodný přístup k internetu bez nutnosti vázat se smlouvou a pravidelným paušálem. V červnu jsme představili čtyři varianty portfolia paušálních tarifů mobilního internetu O2 Mobilní Internet. Zákazníci ze segmentu malých a středních firem si k některým mobilním datovým tarifům mohli pořídit malý přenosný netbook nebo profesionální notebook.

Jak jsem uvedl na začátku, na Slovensku se nám díky úspěchu jednoduchých a srozumitelných tarifů O2 Fér, které přinášejí zákazníkům hodnotu, podařilo významně zvýšit počet zákazníků a zlepšit jejich kvalitu a strukturu a zvýšit loajalitu. V průběhu prvního pololetí se jejich počet zvýšil o více než 150 tisíc na 709 tisíc. Zároveň jsme posílili svoji pozici na slovenském mobilním trhu, kde náš tržní podíl vzrostl na 12,3 %. Tyto výsledky vedly rovněž k více než 50% nárůstu výnosů a zlepšení finanční výkonnosti.

Podobně jako v minulých letech i letos pokračujeme v úsilí dále zlepšit naši provozní efektivitu. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli realizovat ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem je nastavení efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení organizačních úrovní v celé společnosti. Kromě toho se zaměřujeme na zefektivnění procesů díky pokračující integraci fixních a mobilních platforem a systémů, se zvláštním zaměřením na transformaci v oblasti sítí, včetně outsourcingu některých činností. Věřím, že realizace tohoto programu přispěje k posílení naší konkurenceschopnosti a udržení vysoké finanční výkonnosti.

Při hodnocení finančních výsledků musím opět připomenout vliv makroekonomického prostředí na naše výnosy. Ty byly rovněž negativně ovlivněny pokračujícím poklesem mobilních terminačních poplatků. Konsolidované výnosy z podnikání poklesly v prvním pololetí meziročně o 6,6 % na 27,8 mld. Kč, ve druhém čtvrtletí se však pokles snížil na 4,1 %. Výnosy mobilního segmentu v České republice zaznamenaly 8,5% pokles na 14,3 mld. Kč kvůli optimalizaci spotřeby zákazníků a snížení mobilních terminačních poplatků, zatímco výnosy v segmentu pevných linek poklesly v prvním pololetí meziročně o 7,5 % na 12,3 mld. Kč. Zde nárůst výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu a ICT služeb nenahradil pokles výnosů z hlasových služeb. Výnosy na Slovensku se zvýšily o 51 % na 48,8 mil. EUR. Meziroční srovnání provozní výkonnosti měřené provozním ziskem OIBDA bylo ovlivněno několika jednorázovými položkami v roce 2009 i 2010. V prvním pololetí 2010 dosáhla OIBDA výše 11,2 mld. Kč, meziročně o 18,1 % méně. Bez zahrnutí jednorázových položek však poklesla o 4,5 %, tedy méně než výnosy. Výsledkem je nárůst plně srovnatelné OIBDA marže o 0,7 procentního bodu na 43,4 %. Za tímto zlepšením stálo naše pokračující úsilí efektivně řídit vynakládání komerčních a nekomerčních provozních nákladů. Čistý zisk poklesl o 23,9 % na 4,4 mld. Kč díky výše uvedenému snížení provozního zisku OIBDA, který nebyl plně vyrovnán poklesem odpisů a nižší daní.

Jsem rád, že dosažené výsledky za první pololetí roku a naše očekávání pro zbytek roku nám umožňují potvrdit celoroční cíle na úrovni plně srovnatelného provozního zisku OIBDA, kde očekáváme pokles o 5 % až 9 % a investic, které by měly dosáhnout výše zhruba 6 mld. Kč. Věřím, že díky naší úspěšné nabídce služeb a produktů se nám podaří udržet růst zákazníků v klíčových oblastech a spolu s postupným oživením ekonomiky v České republice se zlepší trendy v jejich spotřebě. Nadále se budeme zaměřovat na důslednou finanční disciplínu s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů a udržet vysokou provozní ziskovost.

podpis
Luis Antonio Malvido
předseda představenstva

Nahoru