Vytáčíme kyberšmejdy, aby nevytáčeli vás
Každý den chráníme naše zákazníky před podvodnými hovory.
Chráníme vaše hovory každý den
-
100 000 blokovaných hovorů denně
-
Nemusíte nic instalovat
-
Miliony zákazníků pod ochranou O₂
S O₂ voláte bez obav
Telefonní podvodníci se nás denně pokoušejí obrat o peníze. Vydávají se za bankéře, obchodníky nebo energetické poradce. Naše síť identifikuje a automaticky blokuje volání z podvodných čísel. Bojujeme proti kyberšmejdům, abyste vy měli klid.
Kdo je Alenka?
Roztomile bezbranná AI babička, která symbolizuje naši síťovou ochranu. Alenku jsme vytrénovali tak, aby zdržovala hovory podvodníků a oni díky tomu neobtěžovali skutečné lidi.
Když kyberšmejdi narazí – vnouček v nouzi
Mladá žena chce zneužít laskavosti naší babičky Alenky a použila k tomu ten nejpodlejší podvod, rodinu v nouzi.
Když kyberšmejdi narazí – teenagerka
Mladá dívka chce půjčit peníze na elektřinu. Za odměnu nabízí „výhodnou investici“, ale proč ji nevyužije sama? Tady nám něco nesedí.
Když kyberšmejdi narazí – bankéř
Poslechněte si skutečný hovor s podvodníkem, který se vydává za bankéře. Ukázky vám pomohou poznat jejich triky dřív, než se s nimi setkáte.
Jak fungují podvodné hovory?
Jak se můžete před spoofingem chránit vy
-
Nesdílejte citlivé údaje
Banka po vás nikdy nebude chtít sdělit vaše heslo po telefonu.
-
Podezřelý hovor? Zavěste
Pokud si nejste zcela jistí, číslo si kdykoliv ověřte.
-
Volejte jen na oficiální čísla
Zároveň nikdy neklikejte na podezřelé odkazy z SMS.
-
Aktualizujte svůj telefon
Pravidelnou aktualizací chráníte své zařízení před případným zneužitím.
-
Měli jste podezřelý hovor?
Můžete ho jednoduše nahlásit přes SMS ve tvaru PODVOD a uvést telefonní číslo podezřelého hovoru na 7726 (včetně předvolby).
Často kladené otázky
Alenka je umělá inteligence, kterou jsme v O₂ navrhli a natrénovali tak, aby se vydávala za milou, trochu zapomnětlivou seniorku. Volají jí skuteční telefonní podvodníci. Jejím hlavním úkolem je jediné – zdržet je co nejdelší dobu, aby neměli čas volat opravdovým lidem.
Podvodníci většinou nepoznají, že mluví s robotem. Alenka má realistický hlas, používá zdrobněliny, historky a drobné zmatky, které působí věrohodně – takže si útočníci často myslí, že mluví s reálnou seniorkou.
Alenka hovor přijme přes digitální ústřednu, rozpozná, co podvodník říká, a odpoví mu hlasem, který zní jako skutečná česká babička. Celý proces probíhá v reálném čase a bez zásahu člověka, takže konverzace působí přirozeně a podvodníky dokonale zaměstná.
Denně zachytí několik reálných scammerů. Některé hovory trvají jen pár minut, jiné desítky minut – záleží na tom, na co má podvodník nervy.
Podvodníky blokujeme. O₂ denně zastaví až 100 000 podvodných hovorů, které by jinak obtěžovaly zákazníky. Alenka nám navíc pomáhá porozumět trikům kyberšmejdů, a tak se jim do budoucna bránit ještě líp.
Používáme tzv. „number seeding“ – cíleně zveřejníme falešná čísla na místech, odkud si je podvodníci berou. Když na ně zavolají, dovolají se přímo Alence.
Ano, ale zveřejňujeme jen anonymizované úryvky – bez osobních údajů podvodníků a s jejich zkresleným hlasem. Naším cílem je ukázat, jak jejich taktiky fungují a varovat před nimi.
Zastavte se, zvažte, jestli hovor dává smysl, a pokud máte pochybnosti, zavěste. Nikdy nikomu nedávejte autorizační kódy, hesla nebo čísla karet. Podezřelé číslo nám můžete nahlásit na 7726.
Pokud jste už podvodníkovi něco řekli nebo poslali, tak okamžitě kontaktujte svou banku, ověřte transakce a informujte policii.
Naše ochrana zachytí a zastaví tisíce podvodných hovorů ještě předtím, než zazvoní váš telefon. Podvodníci ale neustále zkoušejí nové triky, takže se může stát, že se k vám některé hovory přece jen dostanou. Díky blokaci jich ale projde jen zlomek oproti tomu, co by vás jinak obtěžovalo. Tyto nové praktiky se snažíme co nejrychleji odhalit a přidat do systému ochrany.