Pro Komerční banku jsme připravili dedikovaný sál v rámci našeho datového centra Stodůlky. V požadovaném termínu, na míru požadavkům, vysoce zabezpečený.
Když se Komerční banka rozhodla opustit datové centrum ve Vysočanech, měla dvě možnosti. Najít novou lokalitu a v ní za desítky, možná i stovky milionů korun vystavět nové vlastní datacentrum, nebo vypsat výběrové řízení na dodavatele služeb datového centra. Banka se nakonec rozhodla pro druhou variantu a na přelomu let 2018 a 2019 vypsala výběrové řízení. V něm jsme v červenci 2019 zvítězili.
Pro Komerční banku jsme v datovém centru Stodůlky připravili nadstandardně chráněný dedikovaný datový sál o rozloze 290 metrů čtverečních. Součástí příprav byly i náročné stavební úpravy. Díky perfektní 3stranné spolupráci týmů Komerční banky, CETIN a O2 se vše stihlo v termínu. V únoru 2020 byl sál připravený k nastěhování, od června pak funguje datový sál KB v plném provozu. KB do datového sálu O2 přestěhovala své technologie, zabezpečující provoz služeb klíčových pro provoz, business a garantující spokojenost zákazníků Komerční banky.
Migrace datového centra se zařadila mezi klíčové projekty Komerční banky v roce 2020. Rozsáhlá, komplexní změna IT infrastruktury byla díky perfektní koordinaci i spolupráci všech zúčastněných stran včetně O2 a CETIN provedena přesně v souladu s nastaveným harmonogramem a současně bez negativních dopadů na obchodní procesy banky. Úspěchu migrace si cením o to více, že byla připravena a realizována přes všechna omezení daná pandemií COVID-19.
Zdeněk Škrabal, Projektový manager KB projektu NextGenDC
Harmonogram stěhování jednoho ze dvou datových center Komerční banky byl striktní. Součástí byl i velmi detailní technický audit DC Stodůlky, kterého se zúčastnili bankou najatí nezávislí specialisté i zástupci mateřské společnosti Société Générale.
Již během přípravy smluvní dokumentace se začalo se stavebními pracemi. „Začátek stavebních prací ještě před podpisem smlouvy byl možný jen díky velké vzájemné důvěře mezi námi a klientem,“ říká Jan Hubeňák, sales manažer O2. Sál bylo potřeba připravit na míru bance a jejím požadavkům. A to včetně přípravy skladových prostor a kanceláří, které jsou určené přímo pro zaměstnance banky. „Nejzásadnější stavební úpravou pak bylo posílení nosnosti podlahové konstrukce datového sálu,“ doplňuje Jan Hubeňák.
V únoru 2020 byl datový sál připraven k předání. Ještě předtím nicméně proběhly náročné akceptační testy, které měly za úkol prověřit připravenost datacentra na (téměř) jakoukoli nestandardní situaci.
Samotné stěhování pak probíhalo v režii Komerční banky. Týmy O2 a Cetinu byly nicméně připravené klientovi pomoci s řešením případných komplikací. I přesto, že stěhování probíhalo v době, kdy bylo fungování společnosti výrazně omezené kvůli pandemii, jsme dokázali flexibilně reagovat na všechny potřeby klienta. Stěhování tak proběhlo plně v souladu s požadovaným časovým harmonogramem celého projektu.
Datové centrum Stodůlky poskytuje nadstandardní fyzické i virtuální zabezpečení veškeré infrastruktury. Datový sál Komerční banky má ale ještě vyšší úroveň bezpečnosti. Ta zahrnuje například vlastní čtečku umístěnou na vstupu do sálu a speciální režim všech vstupů.
Zaměstnanci datového centra O2, kteří v sále provádějí pravidelné revize nebo plní v rámci služby Remote hands klientovy požadavky, jsou vedeni na speciálním seznamu. Ten se každý měsíc kontroluje. Přístupové karty jsou uložené, přístup k nim má pouze oprávněná osoba, a i tak musí před každým vstupem dojít k autorizaci ze strany banky.
Došlo také k úpravám v systému pro hlášení incidentů. Integrovali jsme prostředí service desků O2 a Komerční banky. Díky tomu stačí informace o jakékoli situaci vložit do jednoho, či druhého systému, a ta se propíše i k druhé straně. IT specialisté si tak nemusejí volat, posílat e-maily a komunikace je rychlejší a spolehlivější.
Datové centrum Stodůlky považujeme za velmi moderní, bezpečné datové centrum, které tvoří základ spolehlivé IT infrastruktury potřebné pro každodenní obchodní aktivity banky i další rozvoj zejména v oblasti digitalizace. Nové datové centrum naplňuje mimo jiné i očekávání v oblasti energetické efektivity a provoz IT systémů banky je díky projektu významně šetrnější k našemu životnímu prostředí.
Pascal Lamau, KB CTO, IT I&O Services Manager
S 1,67 milionu zákazníků patří Komerční banka k největším bankovním institucím v České republice. Klientem KB je každý pátý dospělý Čech. Banka, která je součástí mezinárodní skupiny Société Générale, ale samozřejmě obsluhuje i firemní a korporátní klientelu. V roce 2018 měla v Česku 365 poboček.