Úvod

  • Zpráva nezávislého auditora
  • Rozhovor s předsedou představenstva Luisem Antoniem...
  • Vybrané finanční a provozní ukazatele
  • Kalendář klíčových událostí roku 2011

01
O skupině Telefonica

  • O skupině Telefónica - úvod

02
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Skupina Telefónica Czech Republic
  • Telekomunikační trh v České republice
  • Rezidentní segment
  • Podnikatelé a firmy
  • Korporace a veřejná správa
  • Národní a mezinárodní služby velkoprodeje
  • Platební služby
  • Komentované finanční výsledky

03
Společenská odpovědnost (CSR)

  • Společenská odpovědnost (CSR) – úvod
  • Etické zásady podnikání
  • Působení na trhu a chování k zákazníkům
  • Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
  • Péče o životní prostředí
  • Podpora veřejně prospěšných aktivit

04
Správa a řízení společnosti

  • Správa a řízení skupiny Telefónica Czech Republic
  • Dceřiné a přidružené společnosti a další...
  • Organizační struktura společnosti Telefónica CR
  • Správní orgány společnosti
  • Představenstvo společnosti
  • Výkonné řízení společnosti
  • Zpráva dozorčí rady společnosti
  • Dozorčí rada společnosti
  • Výbor pro audit společnosti
  • Principy odměňování osob s řídící pravomocí...
  • Ostatní informace týkající se osob s řídící...
  • Prohlášení společnosti Telefónica CR o míře...
  • Informace týkající se záležitostí podle § 118...

05
Konsolidovaná účetní závěrka

  • Konsolidovaná účetní závěrka – úvod

06
Účetní závěrka

  • Účetní závěrka – úvod

07
Ostatní informace pro akcionáře a investory

  • Ostatní informace pro akcionáře a investory

Komentované finanční výsledky

V této části jsou prezentovány a komentovány konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica CR, zpracované v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS).

Konsolidované finanční výsledky

Výnosy, náklady a OIBDA

Celkové konsolidované výnosy dosáhly v roce 2011 výše 52,4 mld. Kč, meziročně o 5,7 % méně. V druhé polovině roku došlo ke zlepšení ve vývoji výnosů zejména díky stabilizaci ve vývoji spotřeby rezidentních zákazníků mobilních služeb a silnému nárůstu výnosů z ICT služeb a obchodních řešení. Naproti tomu byly finanční výsledky v roce 2011 ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem a regulatorními opatřeními (snížením mobilních terminačních poplatků a nižšími cenami za roaming). Výnosy z netelekomunikačních služeb dosáhly v roce 2011 výše 487 mil. Kč oproti 242 mil. Kč v roce 2010. Za tímto nárůstem stojí zejména vyšší zisky z prodeje dlouhodobého majetku. Celkové konsolidované provozní náklady poklesly v roce 2011 o 5,1 %, na 31,1 mld. Kč, a to díky pokračujícímu úsilí skupiny o efektivitu v této oblasti.

Provozní zisk před odpisy OIBDA dosáhl v roce 2011 výše 21,8 mld. Kč, o 20,4 % méně ve srovnání s rokem 2010. Meziroční srovnání provozního zisku OIBDA bylo významně ovlivněno zaúčtováním zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv (4 344 mil. Kč) ve třetím čtvrtletí roku 2010. Bez této položky by celkový provozní zisk OIBDA v roce 2011 poklesl meziročně o 5,4 %. Plně srovnatelný zisk OIBDA1 pokles 1 v roce 2011 meziročně o 5,1 %, na 22,9 mld. Kč, zatímco plně srovnatelná OIBDA marže 2 dosáhla v roce 2011 výše 43,7%, meziročně o 0,3 procentního bodu více. Za tímto výsledkem stojí pozitivní vliv aktivit zaměřených na efektivní vynakládání provozních nákladů a kladný provozní zisk OIBDA na Slovensku, který nadále roste. Provozní zisk OIBDA upravený pro účely odhadu 3 poklesl meziročně o 5,0 %, v rámci cílového rozmezí -1 % až -5 %, na 22,9 mld. Kč.

Provozní zisk, zisk před zdaněním a čistý zisk

Konsolidovaný provozní zisk a konsolidovaný zisk před zdaněním poklesly v roce 2011 meziročně shodně o 34,7 %, na 10,1 mld. Kč, respektive na 10,0 mld. Kč, zejména díky výše uvedenému zrušení ztráty ze snížení hodnoty majetku v roce 2010. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl v roce 2011 výše 8,7 mld. Kč, meziročně o 29,3 % méně, díky kombinaci výše uvedeného zrušení ztráty ze snížení hodnoty majetku v roce 2010 a vykázání odložené daně na Slovensku v roce 2011 (709 mil. Kč). Bez započítání vlivu zrušení ztráty ze snížení hodnoty majetku na provozní zisk OIBDA, odpisy hmotného a nehmotného majetku a daň z příjmu v roce 2010 i 2011 a bez započítání vlivu odložené daně na Slovensku v roce 2011 by čistý zisk poklesl o 5,7 %, na 8,5 mld. Kč. Důvodem byl pokles provozního zisku OIBDA, který nebyl plně kompenzován nižšími odpisy, finančními náklady a nižší daní.

Peníze a zadluženost

Celková výše konsolidovaných finančních závazků (krátkodobých a dlouhodobých) k 31. prosinci 2011 dosáhla výše 3,1 mld. Kč, což je téměř stejně jako na konci roku 2010. Objem peněz a peněžních ekvivalentů na konci roku 2011 dosáhl výše 7,0 mld. Kč ve srovnání s 4,8 mld. Kč o rok dříve. Výsledkem je ukazatel čisté zadluženosti 4 ve výši minus 5,6 % a hrubé zadluženosti 5 na úrovni 4,4 % na konci roku 2011 ve srovnání s minus 2,4 % a 4,1 % na konci roku 2010.

Výdaje na investice

Celkové konsolidované výdaje na investice (kromě přírůstků z akvizic WiFi) dosáhly v roce 2011 výše 5,6 mld. Kč, meziročně o 0,7 % méně, v souladu s celoročním cílem společnosti (zhruba 5,7 mld. Kč). Skupina nadále směřovala své investice do zvýšení kapacity, kvality a dalšího rozšiřování své 3G sítě, včetně dosud nepokrytých oblastí na základě smlouvy se společností T-Mobile. Na konci roku 2011 tak byla 3G síť dostupná již v 1 699 městech po celé České republice, což představuje zhruba 73 % obyvatelstva. Rovněž se soustředila na investice do zkvalitnění své fixní sítě vysokorychlostního internetu prostřednictvím rozvoje technologie VDSL. Telefónica CR věří, že tyto investice jí pomohou posílit pozici na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice a zvýšit zákaznickou spokojenost. Významná část investic směřovala rovněž do zdokonalení systémů společnosti pro řízení vztahů se zákazníky, které pomohou společnosti ke zlepšení v této oblasti, zjednodušení a zefektivnění procesů a celkově vyšší provozní efektivitě. Na Slovensku směřovaly investice zejména do dalšího rozvoje vlastní sítě v souvislosti se spuštěním služeb na bázi 3G. Na konci roku 2011 dosáhlo pokrytí signálem 3G zhruba 35 % populace na Slovensku.

Peněžní toky

Výše volných hotovostních toků 6 poklesla v roce 2011 meziročně o 8,6 % na 15,0 mld. Kč. To je výsledek kombinace 5,6% snížení hotovostních toků z provozní činností, což odpovídá poklesu provozního zisku OIBDA a 3,8% meziročního nárůstu čistých peněžních prostředků použitých v investiční činnosti z důvodu vyšších plateb za nákup pozemků, budov a movitých věcí, které byly částečně kompenzovány vyššími příjmy z prodeje nevyužívaných dlouhodobých aktiv.

1 OIBDA bez zahrnutí poplatků za licence a řízení (2010: 1 057 mil. Kč, 2011: 1 080 mil. Kč) a zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv v roce 2010 ve výši 4 344 mil. Kč).

2 Plně srovnatelná OIBDA/ Výnosy

3 Pro účely odhadu pro rok 2011 OIBDA nezahrnuje poplatky za licence a řízení (2010: 1 057 mil. Kč, 2011: 1 080 mil. Kč) a zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv v roce 2010 ve výši 4 344 mil. Kč). Odhad pro rok 2011 nepředpokládá změny v konsolidačním celku, zahrnuje potenciální kapitálové zisky z prodeje majetku nesouvisejícího s hlavní činností a předpokládá konstantní kurz roku 2010.

4 Dlouhodobé a krátkodobé finanční závazky minus peníze a peněžní ekvivalenty vůči vlastnímu kapitálu.

5 Dlouhodobé a krátkodobé finanční závazky vůči vlastnímu kapitálu.

6 Čisté peněžní prostředky z provozní činnosti plus čisté peněžní prostředky použité v investiční činnosti.

Přehled konsolidovaných výnosů

Celkové konsolidované výnosy poklesly v roce 2011 meziročně o 5,7 %, na 52,4 mld. Kč, zejména z důvodu dalšího poklesu mobilních terminačních poplatků, nižších cen za roaming a byly ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem.

Výnosy z hlasových služeb (hovorné, výnosy z propojení a ostatní velkoobchodní služby) dosáhly v roce 2011 celkové výše 18,2 mld. Kč, o 12,6 % méně než v roce 2010. Samotné výnosy z hovorného poklesly o 12,0 % na 10,5 mld. Kč kvůli nižšímu hlasovému provozu generovaného v pevných sítích, většímu počtu minut zahrnutých v měsíčních mobilních paušálních poplatcích a konkurenčnímu tlaku na minutovou cenu volání. Výnosy z propojení a ostatních velkoobchodních služeb dosáhly v roce 2011 výše 7,7 mld. Kč, o 13,3 % meziročně méně, zejména díky snížení mobilních terminačních poplatků, nižšímu příchozímu mobilnímu hlasovému provozu a nižším výnosům z tranzitních služeb.

Celkový mobilní hlasový provoz 7 v České republice vzrostl v roce 2011 meziročně o 1,9 % na 8 956 milionů minut. Tento nárůst souvisel s vyšším počtem zákazníků smluvních služeb a vánoční kampaní pro tento zákaznický segment, která jim nabízela dvojnásobný počet minut v rámci všech tarifů. Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v roce 2011 meziročně o 13,4 % na 1 507 milionů minut. Tento vývoj byl nadále ovlivněn poklesem počtu pevných telefonních (hlasových) linek a nahrazováním fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Výnosy z paušálních poplatků se v roce 2011 snížily meziročně o 4,9 % na 12,9 mld. Kč, zejména díky nižšímu počtu pevných hlasových linek. Ten nebyl plně kompenzován nárůstem zákazníků smluvních služeb v České republice i na Slovensku.

Celkový počet mobilních zákazníků v České republice dosáhl k 31. prosinci 2011 výše 4 942 tisíc, meziročně o 2,1 % více. Za celý rok 2011 se jejich počet zvýšil o 103,1 tisíce ve srovnání s 5,0 tisíce v roce 2010 (bez zahrnutí jednorázového snížení o neaktivní zákazníky smluvních služeb ve druhém čtvrtletí 2010). Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl meziročně o 6,5 % na 3 049 tisíc na konci roku 2011. V průběhu roku 2011 se jejich počet zvýšil o 185,7 tisíce, což bylo o 15,9 % více ve srovnání s rokem 2010 (bez zahrnutí jednorázového snížení o 111 tisíc neaktivních zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010). Tento výsledek souvisí s pokračujícím přechodem zákazníků z předplacených služeb na tarifní, nárůstem zákazníků mobilního internetu, rostoucí penetrací chytrých telefonů a nižší mírou odchodu zákazníků (churn). Na konci roku 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků představoval 61,7 %, což představuje nejvyšší podíl v historii a meziroční nárůst o 2,5 procentních bodů. Počet zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci roku 2011 výše 1 892 tisíc, meziročně o 4,2 % méně. Za celý rok 2011 poklesl jejich počet o 82,6 tisíce, což představuje zlepšení oproti 155,2 tisíce v roce 2010. Navíc, ve čtvrtém čtvrtletí se jejich počet zvýšil o 5,5 tisíce, což je první čtvrtletní nárůst od třetího čtvrtletí roku 2009. K tomuto výsledku pomohla úspěšná vánoční kampaň a nižší míra odchodu zákazníků.

V roce 2011 dosáhla celková průměrná měsíční míra odchodu mobilních zákazníků (churn) v České republice výše 1,85 %, což představuje meziroční snížení o 0,5 procentního bodu. Tento pokles je výsledkem nižší průměrné měsíční míry odchodu zákazníků smluvních služeb, která v roce 2011 dosáhla 1,09 % a ve čtvrtém čtvrtletí historicky nejnižší úrovně 0,99 %, o 0,3 procentního bodu meziročně méně. Ke zlepšení došlo i u průměrné měsíční míry odchodu zákazníků předplacených služeb. Ta v roce 2011 dosáhla 3,03 %, meziročně o 0,4 procentního bodu méně, díky zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší kvalitou a úspěchu věrnostního programu, ve kterém jsou zákazníci odměňováni při pravidelném dobití kreditu.

V roce 2011 dosáhl průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU 8 výše 423,7 Kč, meziročně o 9,6 % méně, zejména kvůli snížení mobilních terminačních poplatků. Bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl 5,7 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU kvůli přetrvávajícím konkurenčním tlakům. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v roce 2011 výše 577,9 Kč, meziročně o 12,4 % méně (bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl 8,9 %). ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v roce 2011 meziročně o 9,6 % na 186,2 Kč. Průměrný výnos z datových služeb poklesl v roce 2011 meziročně o 2,4 % na 117,2 Kč. Za tímto poklesem stály zejména nižší ceny datového roamingu a větší počet SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Nicméně bez těchto dvou faktorů (datový roaming, SMS a MMS) by průměrný datový ARPU v roce 2011 meziročně vzrostl o 2,4 % díky pokračujícímu nárůstu počtu zákazníků mobilního internetu.

Celkový počet pevných linek klesl k 31. prosinci 2011 meziročně o 5,2 % na 1 582 tisíc. Za celý rok 2011 se tak jejich počet snížil o 87,3 tisíce, což je o 13,9 % méně než v roce 2010, kdy došlo k poklesu o 101,4 tisíce. Za tímto zlepšením stojí zpomalení tempa poklesu tradičních hlasových linek (meziročně o 22,4 %) a nárůst počtu zákazníků využívajících služby vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked xDSL) o 45,0 %.

V průběhu roku 2011 vzrostl celkový počet zákazníků na Slovensku, zejména díky silnému růstu zákazníků smluvních služeb, o 283,7 tisíce. Na konci roku 2011 tak jejich počet dosáhl výše 1 164 tisíc, což představuje meziroční nárůst o 32,2 %. Počet smluvních zákazníků se meziročně zvýšil o 48,9 % na 498 tisíc. Počet zákazníků předplacených služeb se v průběhu roku 2011 zvýšil o 22,0 % na 666 tisíc. Díky tomu se dále zlepšila zákaznická struktura a na konci roku 2011 dosáhl podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků výše 42,8 %, což představuje meziroční nárůst o 4,8 procentního bodu.

Celkové výnosy z datových služeb zůstaly v roce 2011 na stejné úrovni jako v roce 2010 a dosáhly výše 11,5 mld. Kč. Z toho výnosy z pronajatých okruhů a fixních datových služeb poklesly

o 9,5 % na 2,8 mld. Kč, zejména kvůli poklesu výnosů z pronajatých okruhů, které nebyly plně vykompenzovány nárůstem výnosů z datových služeb na bázi IP. Výnosy z internetu vzrostly

o 2,8 % na 5,5 mld. Kč, díky nárůstu počtu zákazníků xDSL a přechodu stávajících zákazníků na služby VDSL. Výnosy z mobilních datových služeb se zvýšily o 9,7 % na 2,6 mld. Kč. Za tímto nárůstem stojí zejména úspěšná marketingová kampaň zaměřená na podporu prodeje chytrých telefonů, která vedla ke zrychlení nárůstu jejich penetrace na téměř 20 % na konci roku 2011 a nárůstu zákazníků služeb internetu v mobilu. K nárůstu výnosů pozitivně přispěl i růst zákazníků mobilního vysokorychlostního internetu a vyšší výnosy na Slovensku v souvislosti se spuštěním služeb na bázi technologie 3G.

Počet přípojek xDSL dosáhl na konci roku 2011 výše 872 tisíc, meziročně o 8,1 % více. V průběhu roku 2011 se jejich počet zvýšil o 65,6 tisíce. K 31. prosinci 2011 využívalo službu vysokorychlostního internetu založenou na technologii VDSL, kterou společnost uvedla na trh v květnu, již 103,2 tisíce zákazníků, což představuje 12 % celkového počtu zákazníků xDSL služeb a zhruba ¼ celkové zákaznické báze, která je v dosahu technologie VDSL. Počet zákazníků služby O2 TV vzrostl v průběhu roku 2011 o 5,0 % na 136 tisíc, když ve čtvrtém čtvrtletí se jejich počet zvýšil o 5,0 tisíce, díky úspěšné vánoční kampani, v rámci níž si mohli zákazníci tuto službu pořídit ve výhodném balíčku spolu s vysokorychlostním internetem.

Ostatní konsolidované výnosy vzrostly v roce 2011 dohromady o 1,1 % na 9,8 mld. Kč. Z toho výnosy z SMS, MMS, PRMS a výnosy za služby obsahu vzrostly o 0,9 % na 4,8 mld. Kč, zejména díky nárůstu výnosů na Slovensku, zatímco tyto výnosy v České republice klesly kvůli většímu počtu SMS a MMS zahrnutých v měsíčních paušálních poplatcích. Výnosy z prodeje zboží, příslušenství a aktivačních poplatků dosáhly v roce 2011 výše 1,7 mld. Kč, což je o 13,2 % meziročně více, díky vyšším výnosům z prodeje mobilních telefonů a zařízení pro přístup k internetu. Výnosy z ICT a obchodních řešení dosáhly výše 2,4 mld. Kč, což představuje solidní úroveň v prostředí napjatých výdajů vládních institucí, které jsou hlavními zákazníky v této oblasti.

7 Odchozí a příchozí, včetně zahraničního roamingového provozu, ale bez příchozího roamingového provozu

8 Včetně výnosů ze segmentu pevných linek

Přehled konsolidovaných provozních nákladů

Přes vyšší náklady spojené s nárůstem komerčních aktivit poklesly konsolidované provozní náklady skupiny Telefónica CR v roce 2011 o 5,1 % na 31,1 mld. Kč. Za tímto poklesem stála zejména pokračující důsledná finanční disciplína s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů, pozitivní vliv poklesu mobilních terminačních poplatků a nižší náklady na odstupné.

Konsolidované propojovací a roamingové náklady poklesly v roce 2011 meziročně o 9,6 % na 9,2 mld. Kč, v souladu s poklesem výnosů z propojení, zejména díky snížení mobilních propojovacích poplatků a nižším cenám za roaming. Náklady na prodané zboží dosáhly v roce 2011 výše 2,2 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 13,0 %, v souladu s vyššími výnosy z prodeje zboží a příslušenství. Ostatní přímé náklady na prodej vzrostly dohromady o 7,9 % na 3,4 mld. Kč. Z toho náklady na telekomunikační služby, služby obsahu a ostatní přímé náklady poklesly o 33,3 % na 665 mil. Kč, zatímco náklady na subdodávky se zvýšily o 20,5 % na 1 mld. Kč, kvůli vyšším subdodávkám pro ICT projekty. Náklady na provize vzrostly o 30,7 % na 1,7 mld. Kč z důvodu vyšších komerčních aktivit.

Osobní náklady včetně odchodného dosáhly v roce 2011 výše 6,2 mld. Kč, o 12,6 % méně oproti roku 2010. Bez zahrnutí nákladů na odchodné (174 mil. Kč v roce 2011 a 458 mil. Kč v roce 2010) by náklady na zaměstnance poklesly meziročně o 9,2 % díky pozitivnímu vlivu restrukturalizačního programu realizovaného v letech 2010 a 2011. Počet zaměstnanců skupiny poklesl v průběhu roku 2011 o 8,4 % a k 31. prosinci 2011 dosáhl výše 6 890. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011 přispěl k poklesu počtu zaměstnanců skupiny outsourcingu IT služeb do české pobočky společnosti Telefónica Global Technology, která bude poskytovat IT služby provozním jednotkám v České republice, na Slovensku a v Německu.

Ostatní provozní náklady včetně aktivace dlouhodobého majetku dosáhly v roce 2011 výše 10,1 mld. Kč, o 3,1 % meziročně méně. K tomuto poklesu nejvýznamněji přispěly nižší náklady na marketing a call centra, které se snížily o 9,0 % na 1,6 mld. Kč díky vyšší efektivitě v těchto oblastech. K významnému poklesu došlo i u nákladů na vymáhání pohledávek a inkaso pohledávek a snížení hodnoty pohledávek, které poklesly dohromady o 13,3 % na 831 mil. Kč. Z ostatních kategorií stojí za zmínku pokles nákladů na pronájem a provoz nemovitostí a dopravních prostředků (-4,4 % na 2,1 mld. Kč) díky zaměření na efektivnější využití budov a optimalizaci vozového parku. K úspoře došlo i v nákladech na poradenství, profesionálních poplatcích a ostatních externích službách, které poklesly o 12,2 % na 735 mil. Kč. Na druhé straně došlo k meziročnímu nárůstu nákladů na opravy a udržování sítí a výpočetní techniky o 6,0 % na 2,7 mld. Kč kvůli outsourcingu aktivit souvisejících s provozem sítí. Nicméně tento nárůst byl více než kompenzován úsporou souvisejících osobních nákladů. Vyšší náklady zaznamenala skupina i u dodávek energií, které v roce 2011 dosáhly 1,1 mld. Kč, o 5,0 % meziročně více, zejména díky nárůstu cen energií.

Výhled pro rok 2012

V roce 2012 se bude skupina Telefónica CR nadále soustředit na další zvyšování spokojenosti svých zákazníků prostřednictvím nabídky nových hodnotných služeb a produktů, které uspokojí jejich potřeby. Prostřednictvím pokračujících investic do systémů hodlá společnost zjednodušit a zefektivnit své procesy týkající se vztahů se zákazníky. To povede ke snížení počtu reklamací a stížností a následnému zvýšení zákaznické zkušenosti. V souladu se svojí strategií ještě více posílit svou pozici na trhu se bude skupina zaměřovat na realizaci aktivit v oblasti řízení zákaznické hodnoty ve všech segmentech. Skupina věří, že jí tyto kroky pomohou lépe řídit průměrný výnos na zákazníky a míru jejich odchodu, což pomůže snížit tlaky ve vysoce konkurenčním prostředí.

Kromě toho bude pokračovat ve zlepšování nabídky svých služeb pevného vysokorychlostního internetu prostřednictvím rozšíření pokrytí VDSL technologie a zvýšením rychlostí pro stávající zákazníky. Bude také pokračovat v postupném rozšiřování optických sítí s cílem posílit svůj tržní podíl. V oblasti mobilního vysokorychlostního internetu je jejím cílem další zvýšení pokrytí její 3G sítě a zvýšení kapacity a kvality mobilní sítě včetně transportní sítě. Díky tomu bude moci využít příležitosti dalšího nárůstu uživatelů chytrých telefonů a mobilního internetu. Navíc bude pozorně sledovat a analyzovat podmínky připravované aukce na volné kmitočty, v rámci které bude usilovat o získání LTE licence, aby mohla začít s rozvojem 4G sítě. Společnost věří, že tento krok jí pomůže udržet konkurenceschopnost na mobilním trhu rychlého internetu. V oblasti ICT služeb se bude Telefónica CR soustředit na nabídku standardních služeb a řešení s cílem snížit závislost na jednorázových projektech. To jí pomůže udržet výnosy do budoucna.

Telefónica Slovakia bude pokračovat ve své nabídce hodnotných a jednoduchých služeb s cílem oslovit zákazníky s vyšší hodnotou. To jí pomůže udržet solidní nárůst zákazníků. Zároveň se zaměří na další zlepšení své finanční výkonnosti prostřednictvím úsporného provozu.

Skupina očekává, že výnosy z fixních a mobilních služeb vysokorychlostního internetu společně s rostoucími výnosy na Slovensku budou hlavními oblastmi zlepšení výkonnosti výnosů v roce 2012 oproti roku 2011. Zároveň další očekávané snížení mobilních propojovacích poplatků a vysoká konkurence negativně ovlivní výši výnosů v roce 2012. Skupina Telefónica CR bude nadále klást důraz na efektivní vynakládání provozních nákladů v provozní oblasti (zjednodušení a zefektivnění organizační struktury a procesů, konsolidace a optimalizace call center) s cílem udržet nejlepší provozní marži. Svoje investice bude nadále směřovat do zlepšení svých sítí vysokorychlostního internetu a zvýšení kapacity sítí s cílem dosáhnout budoucího růstu.

Na základě výše uvedeného je výhled skupiny Telefónica CR na rok 2012 následující:

Skutečnost roku 2011 Výhled na rok 2012
Výnosy z podnikání meziroční pokles o 5,7 % lepší trend oproti roku 2011
OIBDA marže 9 43,7 % mírný meziroční pokles
Investice 10 5,6 mld. Kč až do výše 6,2 mld. Kč
(prostor pro řízení výše investic v závislosti na vývoji tržeb)

9 OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky a manažerské poplatky. Cíl pro rok 2012 nepředpokládá změny v konsolidačním celku, zahrnuje potenciální kapitálové zisky z prodeje majetku nesouvisejícího s hlavní činností a předpokládá konstantní kurz roku 2011.

10 Bez zahrnutí akvizice části podniků