Úvod

  • Zpráva nezávislého auditora
  • Rozhovor s předsedou představenstva Luisem Antoniem...
  • Vybrané finanční a provozní ukazatele
  • Kalendář klíčových událostí roku 2011

01
O skupině Telefonica

  • O skupině Telefónica - úvod

02
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Skupina Telefónica Czech Republic
  • Telekomunikační trh v České republice
  • Rezidentní segment
  • Podnikatelé a firmy
  • Korporace a veřejná správa
  • Národní a mezinárodní služby velkoprodeje
  • Platební služby
  • Komentované finanční výsledky

03
Společenská odpovědnost (CSR)

  • Společenská odpovědnost (CSR) – úvod
  • Etické zásady podnikání
  • Působení na trhu a chování k zákazníkům
  • Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
  • Péče o životní prostředí
  • Podpora veřejně prospěšných aktivit

04
Správa a řízení společnosti

  • Správa a řízení skupiny Telefónica Czech Republic
  • Dceřiné a přidružené společnosti a další...
  • Organizační struktura společnosti Telefónica CR
  • Správní orgány společnosti
  • Představenstvo společnosti
  • Výkonné řízení společnosti
  • Zpráva dozorčí rady společnosti
  • Dozorčí rada společnosti
  • Výbor pro audit společnosti
  • Principy odměňování osob s řídící pravomocí...
  • Ostatní informace týkající se osob s řídící...
  • Prohlášení společnosti Telefónica CR o míře...
  • Informace týkající se záležitostí podle § 118...

05
Konsolidovaná účetní závěrka

  • Konsolidovaná účetní závěrka – úvod

06
Účetní závěrka

  • Účetní závěrka – úvod

07
Ostatní informace pro akcionáře a investory

  • Ostatní informace pro akcionáře a investory

Skupina Telefónica Czech Republic

Přehled skupiny a hlavní změny v roce 2011

Skupinu Telefónica Czech Republic (skupina Telefónica CR) tvoří společnost Telefónica Czech Republic, a.s., (Telefónica CR, společnost) a několik dalších dceřiných společností. Převážná část služeb skupiny byla v roce 2011 poskytována na území České republiky. Prostřednictvím 100 % vlastněné dceřiné společnosti Telefónica Slovakia, s.r.o., (Telefónica Slovakia) poskytuje skupina od roku 2007 své mobilní služby zákazníkům na Slovensku.

V průběhu prvního pololetí roku 2011 došlo ke změně obchodního jména některých společností ve skupině Telefónica CR. S účinností od 10. května 2011 bylo změněno obchodní jméno společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o., na Telefónica Slovakia, s.r.o. Dále, s účinností od 16. května 2011, se obchodní název společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s., změnil na Telefónica Czech Republic, a.s. Obchodní jméno ostatních společností ve skupině zůstalo nezměněno. Tyto změny souvisely se sjednocením obchodních jmen společností ve všech evropských státech skupiny Telefónica, S.A. Telefónica tak bude kromě České republiky a Slovenska fungovat jako jednotná firemní značka ve Velké Británii, Německu a Irsku. Pro zákazníky bude společnost Telefónica CR nadále vystupovat pod značkou O2.

V červnu 2011 schválilo představenstvo společnosti Telefónica CR projekt přeměny dceřiné společnosti Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. formou rozdělení odštěpením. V rámci tohoto projektu došlo k vyčlenění části podniku rozdělované společnosti do nově založené dceřiné společnosti Internethome, s.r.o., jejímž předmětem podnikání je poskytování služeb elektronických komunikací. Právní účinky této přeměny včetně vyčlenění části podniku nastaly dne 1. října 2011, kdy byla společnost Internethome, s.r.o., zapsána do obchodního rejstříku. Rozdělovaná společnost Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o., jejíž hlavní činností nadále zůstává poskytování služeb informačních a komunikačních technologií, touto přeměnou nezanikla.

Dne 1. ledna 2012 založila Telefónica CR dceřinou společnost Informační linky, a.s., jejíž vznik byl k tomuto datu zapsán do obchodního rejstříku. Dceřiná společnost byla vytvořena formou vkladu části podniku – organizační jednotky Informační a asistenční služby, která poskytuje zákazníkům informační služby na telefonních číslech 1180, 1181 a 1188. Tímto vyčleněním došlo k převodu všech složek uvedené části podniku (včetně zaměstnanců) do dceřiné společnosti.

Telefónica CR je největším integrovaným telekomunikačním operátorem v České republice, který poskytuje komplexní nabídku hlasových, datových a internetových služeb v oblasti pevných linek a mobilních služeb. Od září 2006 nabízí také digitální televizi (O2 TV) a v roce 2007 významně rozšířila své aktivity v oblasti IT a ICT služeb (komplexních zákaznických řešení komunikace). Provozovatelům a poskytovatelům veřejných i neveřejných sítí a služeb umožňuje využívat síťovou infrastrukturu.

Prodej maloobchodních služeb v České republice byl orientován na dva základní zákaznické segmenty, firemní a rezidentní. Firemní segment zahrnoval zákazníky z řad středních a velkých firem, veřejné správy a státní instituce. Společnost také poskytovala velkoobchodní služby ostatním provozovatelům veřejných telekomunikačních sítí a poskytovatelům veřejných telekomunikačních služeb v České republice i v zahraničí.

K 31. prosinci 2011 byly součástí skupiny Telefónica CR následující dceřiné a přidružené společnosti:

Dceřiné společnosti
Obchodní firma Sídlo Oblast podnikání Základní kapitál Podíl společnosti
na základním
kapitálu v %
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. Praha 4 – MichleZa Brumlovkou 266/2PSČ 140 00 Datové služby a konzultace v oblasti telekomunikací, poskytování služeb IT/ICT 45797111 10 000 000 Kč 100 %
CZECH TELECOM Austria GmbH

c/o Vienna CityTax Steuerberater GmbH

Wagramer St, Sien PSČ 1220 Rakousko

Veřejné poskytování pronájmu okruhů prostřednictvím pevné telekomunikační sítě FN 229578s 35 000 EUR 100 %
CZECH TELECOM Germany GmbH

Kennedyallee 97a

Frankfurt am MainPSČ 60596

Německo

Pronájem telekomunikačních okruhů HRB 51503 25 000 EUR 100 %
Telefónica Slovakia, s.r.o. Einsteinova 24 Bratislava PSČ: 851 01 Slovensko Provoz veřejné telekomunikační sítě; poskytování veřejné telekomunikační služby pronájmu telekomunikačních okruhů 35848863 240 000 000 EUR 100 %
Internethome, s.r.o.

Praha 4 – MichleZa Brumlovkou 266/2

PSČ 140 00

Služby přístupu k internetu na technologii WiFi 24161357 200 000 Kč 100 %
Přidružené společnosti
AUGUSTUS spol. s r.o. Praha 10 – Vinohrady Na Zájezdu 1935/5PSČ 101 00 Poradenská a zprostředkovatelská činnost v netelekomunikační oblasti 49356160 166 000 Kč 39,76 %
První certifikační autorita, a.s. Praha 9 – Libeň Podvinný mlýn 2178/6 PSČ 190 00 Poskytování certifikačních služeb v oblasti elektronického podpisu 26439395 20 000 000 Kč 23,25 %
MOPET CZ a.s. Praha 4 – Nusle Hvězdova 1716/2b PSČ 140 78 Služby placení v reálném čase prostřednictvím mobilu 24759023 104 000 000 Kč 14,29 %

Restrukturalizační program

Podobně jako v předcházejících letech pokračovala společnost také v roce 2011 ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. V rámci toho realizovala další fázi restrukturalizačního programu. Restrukturalizační projekty se zaměřily mimo jiné na konsolidaci a optimalizaci call center. Výsledkem bylo snížení počtu zaměstnanců skupiny v roce 2011 o 631 na 6 890. V této souvislosti zaúčtovala společnost v roce 2011 náklady na restrukturalizaci ve výši 174 mil. Kč.

Celkový počet zaměstnanců skupiny Telefónica CR dle zeměpisného členění byl následující:

Telefónica Europe k 31. prosinci 2011 k 31. prosinci 2010
Telefónica Czech Republic, a.s. 6 340 6 936
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. 154 178
Zaměstnanci v České republice 6 494 7 114
Telefónica Slovakia, s.r.o. 396 408
Zaměstnanci na Slovensku 396 408
Zaměstnanci skupiny celkem 6 890 7 522

Telefónica Slovakia

K 31. prosinci 2011 evidovala Telefónica Slovakia celkem 1 164 tisíc zákazníků, z toho 498 tisíc zákazníků smluvních služeb. Meziročně tak celkový počet zákazníků vzrostl o 32,2 %. Od spuštění bezplatné přenositelnosti čísla v listopadu 2007 do 31. prosince 2011 si zákazníci do sítě společnosti Telefónica Slovakia přenesli více než 387 tisíc telefonních čísel.

I v roce 2011 pokračovala společnost v nabídce úspěšných tarifů O2 Fér a O2 Moja Firma určeného pro živnostníky a malé a střední firmy. Začátkem dubna spustila nabídku nového programu pro rezidentní zákazníky O2 Filip ve třech cenových hladinách.

V průběhu celého roku 2011 Telefónica Slovakia intenzivně pracovala na pokrývání území vlastní 3G sítí. Komerční nabídku nových datových balíčků spustila začátkem druhé poloviny roku, kdy pokrytí dosahovalo zhruba 30 % populace Slovenska. Na konci roku 2011 pokrývala již třetinu populace. V prosinci pak společnost oznámila svůj záměr rozšířit pokrytí 3G sítí až na 50 % na podzim 2012.

V rámci zlepšování péče o zákazníky spustila Telefónica Slovakia na podzim 2011 pod názvem O2 Super zóna nový program na podporu loajality, který zahrnoval benefity z oblasti gastronomie, cestování, zábavy, vybavení domácnosti nebo péči o tělo. Kromě Super zóny přinesla společnost na Slovensko i úspěšný koncept využívaný v dalších společnostech skupiny Telefónica, O2 Guru. V rámci tohoto konceptu speciálně vyškolení zaměstnanci pomáhají zákazníkům, jak správně využívat nové technologie. Na Slovensku byl tento projekt odstartován v polovině července 2011.

Na konci prosince 2011 pokrývala Telefónica Slovakia vlastní sítí již 94,9 % populace Slovenska. Toto pokrytí jí umožnilo realizovat 90 % volání ve vlastní síti. Zbylých 10 % se realizovalo v režimu národního roamingu.

Na základě průzkumu nezávislé agentury Ipsos Tambor a společnosti Telefónica Slovakia dosáhla společnost opět nejvyšší úrovně spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory a dlouhodobě si udržuje nejvyšší hodnoty indexu zákaznické spokojenosti ve skupině Telefónica.

Řízení rizik

Řízení rizik představuje jeden ze základních manažerských nástrojů efektivního systému řízení společnosti, jehož cílem je podpora při naplňování vize a strategie společnosti. Uplatňovaný model řízení rizik zůstává jednotný pro všechny společnosti skupiny Telefónica. Odpovídá nejlepší mezinárodní praxi v oblasti řízení a správy společnosti a je v souladu s rámcem COSO II (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission). Spolupráce s ostatními společnostmi skupiny Telefónica umožňuje další rozvoj systému řízení rizik jako nedílného nástroje vnitřní kontroly.

Rizika jsou identifikována na základě hodnocení odpovědných úrovní řízení, podnětů jednotky Interní audit a řízení rizik i dalších organizačních složek společnosti. Rizika jsou hodnocena z hlediska možného finančního dopadu a pravděpodobnosti vzniku. V případě, že hodnota rizika převyšuje určitou úroveň a riziko je považováno za významné, je uvedeno v registru rizik společnosti.

Útvar Řízení rizik byl i v roce 2011 zodpovědný za metodologii a systém řízení rizik na úrovni celé společnosti. Vrcholové orgány společnosti, představenstvo a dozorčí rada, respektive výbor pro audit, byly každý měsíc informovány o významných rizicích společnosti a o způsobu jejich řízení.

Útvar Řízení rizik svými aktivitami pokrýval rovněž rizika ve společnosti Telefónica Slovakia a nakládal s nimi podle společné metodologie skupiny Telefónica.

Společnost při svém podnikání může čelit následujícím typům rizik:

Obchodní (tržní) rizika

Možné ztráty plynoucí z tržní nejistoty, změn na trhu a v ekonomice, snahy vlády a státních orgánů generovat další úspory, působení na velmi konkurenčním trhu v silně regulovaném odvětví (rozhodnutí regulačních orgánů vč. Evropské komise) a změn právního prostředí.

Finanční rizika

Možné ztráty vznikající kvůli nepříznivému vývoji hodnoty finančních instrumentů, např. změny měnových kurzů nebo úrokových sazeb.

Kreditní rizika

Riziko ztrát v souvislosti s neplněním platebních a dodacích povinností obsažených ve smlouvách s obchodními partnery, např. pohledávky za zákazníky nebo obchodními zástupci.

Provozní rizika

Rizika možných ztrát vznikající z událostí způsobených nedostatky v procesech, lidským selháním, selháním technologií nebo informačních systémů nebo událostmi způsobenými vnějšími faktory, též rizika související s možnými selháními dodavatelů či ztráty související s probíhajícími soudními spory vedenými proti Společnosti.

Výše uvedená rizika jsou pravidelně monitorována a řízena způsobem odpovídajícím charakteru rizika.