Stáhnout
kapitolu

Dopis předsedy představenstva

Luis Antonio Malvido

Vážení akcionáři,

dovolte mi, abych zde zhodnotil aktivity, vývoj a výsledky skupiny Telefónica O2 Czech Republic v roce 2009. V průběhu uplynulého roku a zejména od druhého čtvrtletí došlo v České republice ke zhoršení makroekonomického prostředí. To se negativně projevilo především ve změně chování a nižší spotřebě našich mobilních zákazníků, která byla doprovázena poklesem výnosů. Podobně jako v předchozích letech se naše aktivity soustředily na maximální uspokojení potřeb zákazníků. Tato strategie se v období náročného ekonomického prostředí ukázala jako klíčová a pomohla nám částečně eliminovat dopad externích faktorů. Díky úspěšné nabídce nových a vylepšených produktů a služeb, které byly velmi dobře přijaty zákazníky, se nám podařilo udržet růst zákaznické báze, a to v segmentu pevných linek i mobilních služeb. Jednoduchá a srozumitelná nabídka vedla k dalšímu růstu zákazníků na Slovensku a zlepšení finančních výsledků.

Námi nabízené služby plně reagovaly na trendy vysoce konkurenčního telekomunikačního trhu v České republice. Mezi ty nadále patřilo rozšiřování fixních i mobilních služeb, založených na vysokorychlostním připojení k internetu, datových služeb, digitální televize přes pevnou linku a konvergentních služeb. Zároveň jsme se snažili udržet výnosy z hlasových služeb v mobilním segmentu prostřednictvím aktivní migrace zákazníků na tarifní služby. V oblasti IT a zákaznických řešení jsme dokončili integraci našich aktivit do jedné organizační jednotky profesionálních služeb a fúzi dvou dceřiných společností zajišťujících podporu v této části podnikání. Tím jsme posílili naši pozici mezi poskytovateli služeb ICT na trhu v České republice. Díky výše uvedeným aktivitám jsme také potvrdili pozici inovátora v oblasti telekomunikací a integrovaných zákaznických řešení a udrželi jsme si vedoucí postavení na českém telekomunikačním trhu.

Ve finanční oblasti jsme se snažili maximálně kompenzovat negativní dopad ekonomického prostředí a díky pokračujícímu úsilí o efektivní provoz jsme udrželi vysokou provozní ziskovost a splnili naše cíle v oblasti provozního zisku OIBDA a provozních hotovostních toků.

Nyní mi dovolte, abych podrobněji zhodnotil, co uplynulý rok přinesl, čeho jsme dosáhli a jaká jsou naše očekávání pro rok 2010.

V segmentu pevných linek jsme se nadále soustředili na snížení poklesu počtu pevných linek zvyšováním jejich hodnoty. V květnu jsme představili zcela novou nabídku služeb pro zákazníky rezidentního segmentu. Na rozdíl od předchozí nabídky balíčků služeb vázaných k hlasovému tarifu se základem nové struktury služeb staly služby O2 Internet a O2 TV bez nutnosti platit další poplatky za pevnou linku. K základní službě si zákazníci mohli vybrat bonusové služby zdarma nebo zvolit některou z dalších fixních a mobilních služeb za zvýhodněnou cenu. Obdobnou nabídku jsme připravili také pro zákazníky z podnikatelského a firemního segmentu. Tato nová koncepce služeb se pozitivně projevila ve druhé polovině roku zvýšeným růstem zákazníků O2 Internet a snížením poklesu počtu pevných linek. V roce 2009 se počet maloobchodních přípojek ADSL zvýšil o 99 tisíc, tedy o 40,1 % více než v roce 2008. Zároveň došlo ke snížení úbytku počtu pevných linek na 123 tisíc ve srovnání s 176 tisíci v předchozím roce.

Pro naše firemní zákazníky, u kterých jsme zaznamenali nižší využívání tradičních fixních hlasových služeb a naopak vyšší poptávku po mobilních hlasových službách a službách založených na technologii Voice-over-IP, jsme představili moderní hlasové řešení v podobě konvergentní hlasové služby O2 Neomezené volání. Ta umožnila volání z pevné i mobilní sítě neomezeně za paušální měsíční poplatek. Věřím, že tato služba pomůže snížit pokles hlasového provozu generovaného v pevných linkách a zvýšit penetraci vysokorychlostního připojení k internetu.

V mobilním segmentu jsme se dále soustředili na převádění zákazníků předplacených služeb na smluvní prostřednictvím aktivní propagace a zlepšení nabídky neomezených tarifů O2 NEON. Nový tarif O2 NEON L+ nabízel volání na jakékoliv číslo v síti O2 o víkendech a mimo špičku zdarma. V reakci na požadavky zákazníků mít své náklady zcela pod kontrolou jsme nabídli na českém trhu zcela ojedinělý tarif O2 ZERO, který neobsahoval smluvní závazek ani nutnost platit paušální poplatky. Ceny za volání a posílání SMS a MMS byly jednotné do všech sítí v jakoukoliv dobu. Díky těmto aktivitám vzrostl počet zákazníků smluvních služeb v roce 2009 o 11,7 % a jejich podíl na celkové zákaznické bázi dosáhl na konci roku 56,9 %. Zvyšování tohoto podílu nám rovněž pomohlo udržet růst hlasového provozu.

V průběhu roku 2009 jsme výrazně snížili pokles zákazníků předplacených služeb, zejména díky úspěchu nových tarifů O2 NA!PIŠTE a O2 NA!HLAS. K nim si mohli zákazníci při pravidelném dobíjení vybrat některou z výhod, mezi které patřily výhodnější ceny za volání a posílání SMS v naší síti o víkendech a večer. V rámci nabídky 100 % kreditu NA!VÍC získali noví zákazníci při prvním dobití bonus ve výši 100 % dobité částky. S cílem podpořit aktivitu zákazníků předplacených služeb jsme v uplynulém roce zorganizovali soutěž Dobij a vyhraj, na kterou navázal program Odměna za dobití. Díky nim mohli zákazníci po každém dobití získat některou z věcných odměn nebo slev na služby O2 v závislosti na výši dobitého kreditu. Pokles zákazníků předplacených služeb se tak v roce 2009 snížil meziročně o 39,8 %.

Na rychle rostoucí poptávku po přístupu na internet v mobilním telefonu jsme reagovali zrychlením investic do rozšíření pokrytí mobilní sítě 3G, založené na technologii UMTS/HSDPA. V průběhu roku jsme postupně pokryli všech 13 krajských měst, zatímco v ostatních částech České republiky byly k dispozici technologie GPRS, EDGE a HSCSD. Na konci roku 2009 jsme tedy disponovali nejširší nabídkou mobilního datového připojení, což představovalo významnou konkurenční výhodu ve srovnání s ostatními mobilními operátory v České republice. Rozšíření pokrytí 3G sítě doprovázela nabídka pro nové zákazníky, kteří si mohli službu O2 Mobilní Internet pořídit za výhodných podmínek buď samostatně, nebo v kombinaci s dalšími službami v rámci jejich nové koncepce. V oblasti mobilních datových služeb jsme začali nabízet všem zákazníkům službu BlackBerry, která byla do té doby obsažena pouze v nabídce zákazníkům firemního segmentu.

V oblasti ICT služeb jsme se soustředili na vývoj řízených služeb IP Centrex, Managed LAN a WAN. Velmi intenzivně jsme se rovněž podíleli na technologickém vývoji státní a veřejné správy. Na základě vítězství ve výběrovém řízení v úzké spolupráci s Českou poštou jsme zajišťovali realizaci projektu Informační systém datových schránek, který se stal průlomovým projektem v oblasti eGovernmentu.

Na Slovensku se nám díky úspěchu jednoduchých a srozumitelných tarifů O2 Fér podařilo významně zvýšit počet zákazníků a zlepšit jejich strukturu. V průběhu uplynulého roku se jejich počet zvýšil o 228 tisíc, na 553 tisíc, a tím jsme zvýšili náš tržní podíl na slovenském mobilním trhu na téměř 10 %. To vedlo rovněž k nárůstu výnosů a zlepšení finanční výkonnosti. Naše dlouhodobé záměry na Slovensku potvrdilo navýšení základního jmění ve společnosti Telefónica O2 Slovakia o zhruba 150 milionů EUR, na 200 milionů EUR.

Jak jsem uvedl na začátku, finanční výsledky roku 2009 byly negativně ovlivněny nepříznivým makroekonomickým prostředím a dále snížením mobilních terminačních poplatků. Dalším faktorem, který ovlivnil meziroční srovnání výnosů v roce 2009, byly výnosy z univerzální služby. Celkové konsolidované výnosy dosáhly v roce 2009 výše 59,9 mld. Kč, meziročně o 7,4 % méně. Výnosy z podnikání poklesly o 7,3 %, na 59,8 mld. Kč. Výsledkem realizace opatření zaměřených na efektivní vynakládání provozních nákladů v komerčních i nekomerčních oblastech a vlivu několika jednorázových položek byl 9,7% pokles konsolidovaných provozních nákladů. Díky tomu poklesla konsolidovaná výše provozního zisku před odpisy a amortizací (OIBDA) o 4,4 %, na 27,1 mld. Kč, tedy méně než výnosy. Výsledkem byla marže OIBDA ve výši 45,2 % ve srovnání s 43,8 % v roce 2008. Tím se nám podařilo udržet nadprůměrnou provozní ziskovost v porovnání s ostatními operátory v regionu střední a východní Evropy. Pokračující pokles odpisů hmotných a nehmotných aktiv a nižší daň z příjmů vykompenzovaly nižší úroveň OIBDA a vedly k nárůstu čistého zisku skupiny v roce 2009 o 0,3 %, na 11,7 mld. Kč. Jak jsem uvedl výše, v roce 2009 směřovaly naše investice do rozšíření pokrytí 3G sítě. Kromě toho jsme pokračovali v selektivních investicích do růstových oblastí, mezi které patří zejména rozvoj technologií ADSL a IPTV. Soustředili jsme se rovněž na investice do informačních systémů a technologií s cílem zefektivnit procesy a zvýšit tím provozní výkonnost. Celkové výdaje na investice v roce 2009 poklesly meziročně o 19,8 %, na 6,5 mld. Kč.

V roce 2010 se opět zaměříme na uspokojení potřeb našich zákazníků prostřednictvím nabídky nových produktů a zlepšením stávajících služeb. Věřím, že se nám podaří udržet tempo růstu mobilních zákazníků jako v roce 2009 a dosáhnout vyššího nárůstu ve srovnání s konkurencí. Zaměříme se na další aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb pro domácnosti a rozšíření nabídky balíčků fixních a mobilních služeb, což povede ke stabilizaci počtu pevných linek. Na Slovensku budeme i nadále pokračovat v aktivní propagaci nabídky jednoduchých a hodnotných služeb. Tyto aktivity povedou k dalšímu růstu počtu zákazníků a ke zlepšení finanční výkonnosti.

Očekáváme, že náročné prostředí, ovlivněné obtížně předvídatelným ekonomickým vývojem a politickou situací s nejistým dopadem na chování zákazníků, přetrvá přinejmenším v první polovině roku 2010. Kromě toho budou mobilní výnosy ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků. Kromě výše uvedených aktivit vedoucích k uspokojení potřeb zákazníků budeme nadále pokračovat v realizaci úspor v oblasti komerčních a nekomerčních provozních nákladů s cílem maximalizovat tvorbu hotovostních toků. Ta zůstává jedním z našich nejdůležitějších strategických cílů.

Luis Antonio Malvido
Předseda představenstva