Stáhnout
kapitolu

Podpora veřejně prospěšných aktivit

Podpora veřejně prospěšných aktivit a filantropie byla i v roce 2009 nedílnou součástí konceptu CSR. Telefónica O2 usilovala o to, aby její technologie pomáhaly zlepšovat lidem kvalitu života. Hlavním nástrojem pro transparentní a systémové firemní dárcovství byla již osmým rokem Nadace O2.

Společnost se v roce 2009 účastnila šestého ročníku akce TOP filantrop, ceny Fóra dárců za společensky odpovědné chování. Dostala se do žebříčku deseti nejštědřejších firem v ČR, v kvalitativní kategorii TOP 10 filantrop 2009 se podle objemu investovaných prostředků umístila na desátém místě. Pro měření filantropických aktivit bylo využíváno měření dle LBG, komplexního standardizovaného mezinárodního systému měření filantropických aktivit firem. V rámci uvedené akce byla také poprvé vyhlášena cena pro Osobnost roku – cena společnosti O2. Cena byla určena jednotlivci, který se v České republice významným způsobem zasloužil o rozvoj a propagaci společenské odpovědnosti firem, osobní angažovanosti v neziskovém sektoru nebo o rozvoj filantropie.

Celková výše finančních prostředků, věcných darů a telekomunikačních služeb, které Telefónica O2 v roce 2009 poskytla na veřejně prospěšné projekty, překročila částku 30 milionů Kč.

Regionální granty a Cena Nadace O2

V osmém ročníku programu Regionálních grantů rozdělila Nadace O2 již tradičně 10 milionů korun mezi 55 nestátních neziskových organizací a podpořila přes 7 tisíc dětí a mladých lidí. Granty ve výši 50 – 400 tisíc Kč získaly projekty na podporu sociálně a zdravotně znevýhodněných dětí a mládeže, aktivní využití jejich volného času, výchovu a vzdělávání a odstranění bariér a problémů komunikace. Vítězem Ceny Nadace O2 pro rok 2009 se stalo občanské sdružení Rozum a Cit za svou podporu prarodičovským náhradním rodinám. Cena Nadace O2 představovala speciální ocenění ve výši 1 milion Kč pro projekt, který správní radu nadace zaujal svou snahou měnit zavedené společenské zvyklosti a otevírat tabuizovaná společenská témata.

Linka bezpečí 116 111

Nadace O2 byla již 15 let generálním partnerem jediné celostátní bezplatné anonymní linky důvěry pro děti, které se ocitly v tíživých životních situacích. V roce 2009 se Nadace O2 stala také hlavním partnerem benefičního koncertu Linky bezpečí u příležitosti jejího patnáctiletého výročí. Diváci přímého přenosu zaslali Lince bezpečí dárcovské SMS v celkové výši přesahující 1,1 milionu Kč. Nadace O2 částku navýšila o stejnou sumu. Celkový výtěžek koncertu činil 3 654 660 Kč a největším dárcem se stala společnost Telefónica O2, která darovala prostřednictvím Nadace O2 1,5 mil. Kč.

Linka seniorů

Nadace O2 i nadále pokračovala v podpoře Linky seniorů, provozované organizací Elpida Plus. Senioři se mohli na telefonním čísle 800 200 007 svěřit pracovníkům linky důvěry se svými problémy i radostmi a dostalo se jim rady a pomoci z oblasti medicíny, práva, psychologie a systému sociální podpory. Linka seniorů řešila v roce 2009 přes 3 300 vážných hovorů z celkového počtu 16 tisíc kontaktů. Díky finanční podpoře Nadace O2 zůstalo volání na linku bezplatné.

Minimalizace šikany

Program zaznamenal v roce 2009 významný úspěch. Občanské sdružení Aisis, které bylo koordinátorem programu, získalo grant z Evropských sociálních fondů na rozšíření projektu Minimalizace šikany na další desítky škol po celé ČR. Nadace O2, která v roce 2005 celý projekt iniciovala a pět let financovala, tím završila své dlouholeté úsilí upozornit společnost na závažné téma, nabízet školám účinné nástroje a přispívat ke snížení výskytu šikany mezi dětmi. Navýšením zdrojů financování získá dalších 60 škol v příštích třech letech zdarma dlouhodobé vzdělávání pedagogů v boji proti šikaně.

Nadace O2 v roce 2009 rovněž podpořila vydání publikace Minimalizace šikany aneb Praktické rady pro rodiče. V druhé polovině roku byl proveden rozsáhlý průzkum na téma kyberšikana českých dětí. Průzkum ukázal neznalost pojmu mezi českými dětmi a zároveň detailnějším dotazováním potvrdil, že 10 % dětí se v nedávných měsících s kyberšikanou setkalo. Výsledky překvapivě nepotvrdily anonymitu pachatelů kyberšikany, protože až 78 % dětí uvedlo, že pachatelem byl někdo z jejich spolužáků. Učiteli by se s tímto problémem svěřilo pouze 8 % dětí. Průzkum potvrdil, že kyberšikana přímo souvisí s klimatem třídy a školy.

Dopad aktivit Nadace O2 na širokou veřejnost

Na jaře 2009 proběhl průzkum mezi veřejností o aktivitách Nadace O2 a jejich smysluplnosti. Průzkum realizovala agentura Factum Invenio a dotazován byl milion respondentů. Celkové povědomí o Nadaci O2 v populaci činilo 10,4 %. Více než 70 % respondentů, kteří nadaci znali, vědělo, že Nadace O2 každoročně rozděluje desítky milionů korun na pomoc dětem. 39 % z nich vědělo, že Nadace O2 se věnuje problematice šikany na základních školách. V budoucnu by se Nadace O2 měla zaměřit zejména na problematiku násilí mezi dětmi na základních školách. Tuto oblast by rozhodně doporučilo 68,9 % populace. Průzkum prokázal správnost směřování Nadace O2 v oblasti šikany na školách.

Naprostá většina populace ČR (90 %) byla přesvědčena, že by firmy měly částí svého zisku podporovat potřebné (odpovědi rozhodně + spíše ano). Telefónica O2 byla díky Nadaci O2 vnímána pozitivněji. 49 % populace uvedlo, že díky Nadaci O2 pro ně Telefónica O2 byla přitažlivější (mnohem přitažlivější – 15 %, trochu přitažlivější – 34 %).

Dobrovolnické programy pro zaměstnance

Činnost Nadace O2 byla založena na dobrovolné práci zaměstnanců společnosti.

V roce 2009 se do činnosti Nadace O2 zapojilo rekordních 1995 zaměstnanců, nejvíce z celé skupiny Telefónica Europe.

Výrazně vzrostly finanční příspěvky zaměstnanců společnosti Telefónica O2. 1 676 zaměstnanců věnovalo Nadaci O2 téměř 1,3 milionu Kč. Z toho největší částku 474 383 Kč poskytli na likvidaci následků rozsáhlých povodní, které zasáhly severní Moravu v červnu 2009, konkrétně na výstavbu povodňových domů v obci Životice. Telefónica O2 tuto částku dorovnala na celkový jeden milion korun. Dále zaměstnanci podpořili Linku bezpečí, Linku seniorů a konkrétní rodiny v nouzi. Částku 380 000 Kč věnovali zaměstnanci transplantační jednotce a novorozeneckému oddělení JIRP Fakultní nemocnice Motol na nákup monitorů životních funkcí a speciálních pump.

Zaměstnanci se pravidelně účastnili dobrovolnických akcí a věnovali tím svůj čas, své schopnosti a dovednosti.

Firemní teambuildingy se proměnily v dobrovolnické akce, manažeři s celými svými týmy pracovali v neziskových organizacích. V roce 2009 věnovalo tímto způsobem 116 zaměstnanců 956 hodin práce neziskovým organizacím. Svůj volný čas darovalo 98 zaměstnanců. 1 096 hodin trávili při volnočasových aktivitách s dětmi z dětských domovů a 288 hodin při pomoci vybraným neziskovým organizacím. 1 820 hodin také pomáhali zaměstnanci v hlavním grantovém programu. V regionálních komisích vybírali projekty, mezi něž Nadace O2 rozdělila 10 milionů korun.

Nadace O2 také ocenila ty zaměstnance společnosti, kteří byli ve svém volném čase aktivními dobrovolníky. V roce 2009 díky této službě veřejnosti získalo 23 zaměstnanců 460 tisíc korun pro veřejně prospěšné organizace, kterým pravidelně a dlouhodobě pomáhají.

Na velikonočních a vánočních trzích, které Nadace O2 pořádala ve svých budovách po celé České republice, nabízely zaměstnancům chráněné dílny produkty vyrobené lidmi s postižením. Šedesát dílen v roce 2009 získalo díky zaměstnancům společnosti 582 tisíc korun.

Mezinárodní dobrovolnický projekt Proniño

Dobrovolné aktivity zaměstnanců přesáhly též v roce 2009 hranice České republiky. V roce 2009 se šest zaměstnanců společnosti zapojilo do Mezinárodního dobrovolnického programu Proniño, který společnost Telefónica realizovala v zemích Latinské Ameriky. Třicet dobrovolníků ze všech zemí, kde Telefónica působí, poslala v roce 2009 společnost Telefónica do Ekvádoru, Brazílie, Salvadoru a Peru. Zde měli za úkol co nejsmysluplnějším způsobem vyplnit čas dětí, které po škole buď končí na ulici, nebo musí pracovat.

Daruj krev s O2

Pokračoval i projekt Daruj krev s O2, jehož cílem je podpořit dobrovolné dárcovství krve v České republice. Do projektu se v průběhu roku zapojilo přes 360 zaměstnanců a odebráno bylo více než 160 litrů krve.

Podpora Fair Trade

Projekt S O2 Férově, zaměřený na podporu výrobků a služeb z oblasti Fair Trade, probíhal i v roce 2009. Největším úspěchem bylo zařazení Fair Trade výrobků do katalogu reklamních předmětů a do nabídky interního občerstvení pro obchodní partnery. Společnost také darovala partnerovi v oblasti Fair Trade stánek v hodnotě 75 000 Kč na propagaci Fair Trade výrobků. Výrobky byly současně využívány jako dárky pro účastníky různých konferencí a také jako vánoční dárky pro obchodní partnery. Hodnota těchto dárků v roce 2009 činila téměř 700 tisíc Kč. V roce 2009 měli zaměstnanci společnosti také možnost koupit si výrobky Fair Trade prostřednictvím e-shopu za zvýhodněné ceny, dále pak využít nabídky Fair Trade a etnocateringu při různých firemních akcích.