Stáhnout
kapitolu

Péče o zaměstnance a pracovní prostředí

Dlouhodobou strategií společnosti v oblasti lidských zdrojů bylo vytvořit z O2 „místo, kde je radost pracovat“. V roce 2008 byl definován tzv. slib zaměstnancům, který přesně charakterizoval, čeho chce firma v jednotlivých oblastech dosáhnout. Plánované aktivity firma realizovala v průběhu roku 2009.

Struktura zaměstnanců

Stav k 31. 12. 2009
celkem počet zaměstnanců 8 020
z toho ženy 2 784
z toho muži 5 236
z toho zaměstnanci se zdravotním znevýhodněním či postižením 62

Údaje o počtu zaměstnanců podle divizí

Název organizační jednotky Stav k 31. 12. 2009
Divize Korporátní a SME zákazníci 1 007
Divize Rezidentní zákazníci 2 107
Divize Provoz 3 465
Velkoprodej 63
Vnější vztahy 24
Strategie a rozvoj produktů 292
Lidské zdroje 82
Podpůrné jednotky 349
Divize Finance 382
Právní záležitosti 51
Interní audit a řízení rizik 17
Veřejná správa a Business Solutions 132
DHL 43
Kancelář generálního ředitele 6
Celkem 8 020

Zapojení zaměstnanců

Průzkum Reflect

Zájem zaměstnanců společnosti o průzkum spokojenosti a motivovanosti meziročně vzrostl o 1 %, na konečných 90 %. Celkový Reflect index zůstal na stejné úrovni jako v roce 2008. Tento výsledek považovalo vedení společnosti za dobrý vzhledem ke skutečnosti, že v průběhu roku došlo k řadě významných změn. V dílčích oblastech se zobrazilo několik pozitivních trendů. Indexy Můj manažer, Má práce a rozvoj a Atmosféra se zlepšily o jeden bod a patřily k silným stránkám firmy. Index Top management se meziročně zhoršil o 3 body, proto se vedení společnosti bude v dalších letech intenzivněji věnovat důvěryhodnosti, dostupnosti a efektivitě týmu top manažerů.

Výroční ceny Spirit of O2

Už tradičně se ve společnosti oceňovali nejlepší zaměstnanci v rámci výročních cen Spirit of O2. Všichni zaměstnanci měli možnost nominovat sebe nebo své kolegy za aktivity, které napomáhají společnosti Telefónica O2 držet se na špičce telekomunikačního trhu. Novinkou roku 2009 bylo zdvojnásobení nominací – v jarním kole volili vítěze zaměstnanci, v podzimním kole vybrala ty nejlepší návrhy za celý rok odborná porota složená z vrcholových manažerů společnosti.

Programy podporující rovnováhu pracovního a osobního života

Telefónica O2 si uvědomovala, že dát zaměstnancům možnost pracovat z domova přináší výhody všem stranám – zaměstnancům, firmě i jejím zákazníkům. Proto se každý zaměstnanec, u kterého to dovolovala povaha jeho práce, mohl dohodnout se svým nadřízeným na výkonu práce z domova. Při využívaných komunikačních prostředcích (pevné či mobilní internetové připojení a zaměstnanecký mobilní telefon) nebyla potřeba vykonávat veškeré aktivity z kanceláře. Firma také zaměstnancům po dohodě s nadřízeným umožňovala práci na částečný úvazek. Rodiče dětí v předškolním věku navíc mohli využít benefit z tzv. cafeterie, kterým je příspěvek na úhradu nákladů, jež platili za své dítě v mateřské škole.

Péče o zdraví

Program VZP Zdravá firma

Všeobecná zdravotní pojišťovna nabídla svým pojištěncům, zaměstnaným ve společnosti Telefónica O2, program zdravotní péče zaměřený na prevenci v oblastech, které souvisejí s výkonem jejich práce. Program v celkové hodnotě 1,4 milionu Kč zajišťovala společnost Santé – poskytovatel závodní preventivní péče ve společnosti Telefónica O2. Zaměstnanci měli na výběr očkování proti chřipce či hepatitidě typu A, masáže zad a preventivní vyšetření se zaměřením na civilizační onemocnění.

Příležitostné aktivity na podporu zdraví

Na konci roku 2009 firma zajistila a zorganizovala očkování proti sezónní chřipce. Na jaře proběhlo na náklady firmy přeočkování zaměstnanců proti meningokoku na pracovištích, na kterých se onemocnění v roce 2008 vyskytlo. Také byla nabídnuta psychologická pomoc členům týmu, ve kterém došlo k tragické události.

Koncem roku 2009 společnost otestovala nový NoStress program zaměřený na podporu zdraví zaměstnanců. Jednalo se o program boje se stresem. Cílem programu bylo pomoci zvyšovat odolnost zaměstnanců vůči stresu a schopnost řešit stresové situace. Školení se uskutečnilo v Praze, Kolíně a Pardubicích a zúčastnilo se ho celkem 79 zaměstnanců.

Vzdělávání a rozvoj

Workshopy – klíčová chování

Na počátku roku 2009 byla identifikována čtyři základní klíčová chování, podstatná pro úspěšné působení společnosti na trhu – osobní zodpovědnosti, vítání změny, řešení problémů spoluprací a zaměření na zákazníka. Pro všechny zaměstnance byly připraveny dva půldenní workshopy, během nichž zaměstnanci z různých částí firmy společně diskutovali o obsahu těchto chování a jejich promítnutí do každodenního pracovního života. Těchto workshopů se v roce 2009 zúčastnilo 2 300 zaměstnanců. V roce 2010 bude program vyhodnocen a v případě potřeby modifikován.

Zdokonalování kompetencí liniového managementu

Vzdělávacího programu Leading to Excellence pro střední management, jehož cílem bylo sjednotit styl vedení lidí ve společnosti, se v roce 2009 zúčastnilo 110 zaměstnanců (celkově pak 474 osob). Dlouhodobý trénink pro nově jmenované supervizory a manažery Managing Others společnost spustila ve druhém čtvrtletí roku 2009. Celkem jej absolvovalo 36 zaměstnanců.

Motivační programy a benefity

I přes náročnou ekonomickou situaci na trhu tradičně nabídla Telefónica O2 svým zaměstnancům pestrou škálu zaměstnaneckých benefitů – např. finanční produkty, služby a produkty O2, benefity podporující rovnováhu pracovního a osobního života nebo podporu zaměstnanců s dětmi v předškolních zařízeních. Zdravotně znevýhodnění zaměstnanci dostali navíc poukázku na rehabilitační dovolenou ve výši 2 x 10 000 Kč ročně. V roce 2009 obdrželo tyto poukázky 69 zdravotně znevýhodněných zaměstnanců.

Nabídku benefitů pro zaměstnance společnost každý rok aktualizuje podle zájmu zaměstnanců. V rámci programu Výhodné nákupy smluvní partneři nabízeli zaměstnancům slevy na své služby (např. rekondiční lázeňské pobyty, zdravotní péči, rehabilitace apod.). V roce 2009 program zahrnoval nabídku více než šedesáti partnerů.

Ocenění Zaměstnavatel roku

V roce 2009 společnost získala třetí místo v hlavní kategorii ocenění Zaměstnavatel roku. Odborná porota firmu posunula o tři příčky výše oproti roku 2008.