Stáhnout
kapitolu

Národní a mezinárodní služby velkoprodeje

V roce 2009 vyvrcholil trend konsolidace telekomunikačního trhu v České republice, který byl podpořen zhoršeným makroekonomickým vývojem. T-Mobile a Vodafone následovali strategii společnosti Telefónica O2 a postupně se z čistě mobilních operátorů začali měnit na komplexní telekomunikační operátory poskytující širší portfolio služeb, včetně fixních. Na ekonomickou situaci reagovali operátoři zvýšenou kontrolou svých nákladů a realizací řady úsporných opatření. Tyto snahy se na velkoprodejním trhu obecně projevily tlakem na pokles cen, zvýšenou migrací na služby s nižším výnosem na zákazníka (ARPU) i obecnou stagnací poptávky po službách.

Telefónica O2 inovovala své velkoprodejní produktové portfolio. V souladu s legislativními změnami začala být poskytována služba tzv. naked ADSL, kdy alternativní poskytovatel nakupoval pouze ADSL přípojku bez nutnosti existence telefonní stanice. Tato služba spolu se zvýšenou poptávkou po pronájmu přenosové infrastruktury ze strany mobilních operátorů zapříčinila jisté oživení na velkoprodejním telekomunikačním trhu ve druhém pololetí roku 2009. V roce 2009 došlo rovněž ke zvýšení zájmu o datové služby na bázi Ethernetu. Velká část takto nově zřizovaných služeb však vznikla migrací z již poskytovaných služeb na bázi pronajatých okruhů.

V oblasti mezinárodních datových a internetových služeb se rostoucí požadavky na mezinárodní přenosové kapacity ze strany mezinárodních partnerů projevily zvýšenými požadavky na nákup dodatečné kapacity, především mezinárodní IP konektivity. Telefónica O2 tak zaznamenala zvýšenou poptávku a nárůst prodeje vysokokapacitních mezinárodních pronajatých okruhů (Lambda 2,5 a 10 Gbps). Došlo rovněž k nárůstu mezinárodní IP konektivity společnosti. V rámci skupiny Telefónica a společně s dalšími partnery v zahraničí se Telefónica O2 úspěšně podílela na realizaci několika poměrně rozsáhlých projektů mezinárodních VPN a rozšířila rovněž svoji funkcionální integrační spolupráci s Telefónica International Wholesale Services. V důsledku negativního ekonomického vývoje nastalo utlumení poptávky po nově zřizovaných mezinárodních pronajatých okruzích, rušení stávajících okruhů ze strany zákazníků a zvýšení tlaku na snížení cen.

V oblasti mezinárodních hlasových služeb pro jiné operátory Telefónica O2 upevnila svoji pozici v regionu střední a východní Evropy. Rozšířila počet přímých propojení na nové mobilní a fixní operátory v Evropě a ve světě a směřovala svoji pozornost do regionu Ruska, Středního a Blízkého východu. Ve srovnání s rokem 2008 došlo k nárůstu provozu tranzitních služeb o 5 % na rekordních téměř 1,5 mld. minut. Společnost také rozšířila svoji nabídku pro mobilní operátory, kterým nabídla tranzit video volání do zahraničních mobilních sítí.

Na konci roku 2009 byla pevná síť společnosti Telefónica O2 v České republice propojena se sedmnácti provozovateli pevných sítí veřejných elektronických komunikací a mobilní síť s jedenácti provozovateli veřejných sítí elektronických komunikací.