Stáhnout
kapitolu

Komentované finanční výsledky

V této části jsou prezentovány a komentovány konsolidované finanční výsledky skupiny Telefónica O2, zpracované v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS).

Konsolidované finanční výsledky

Výnosy, náklady a OIBDA

Celkové konsolidované výnosy dosáhly v roce 2009 výše 59,9 mld. Kč, meziročně o 7,4 % méně. Výnosy z podnikání poklesly o 7,3 % na 59,8 mld. Kč. Zisky z prodeje dlouhodobého majetku dosáhly v roce 2009 výše 422 mil. Kč, ve srovnání s 855 mil. Kč v roce 2008. Za tímto poklesem stál nižší zisk z jednorázových prodejů nemovitostí v roce 2009 ve srovnání s rokem 2008. Jak bylo detailně popsáno v kapitole Přehled skupiny a hlavní změny v roce 2009, prodala společnost v lednu 2009 své bývalé sídlo v Praze s jednorázovým ziskem ve výši 342 mil. Kč, zatímco v roce 2008 realizovala prodej části portfolia nemovitostí po celé České republice se ziskem ve výši zhruba 727 mil. Kč. Celkové konsolidované provozní náklady poklesly v roce 2009 o 9,7 % na 34 mld. Kč, díky pokračujícímu úsilí o efektivitu v této oblasti a vlivu jednorázových položek. Výsledkem byla konsolidovaná výše provozního zisku před odpisy hmotných a nehmotných aktiv OIBDA ve výši 27,1 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 4,4 %, tedy menší než pokles výnosů. OIBDA upravená pro účely odhadu 1 poklesla meziročně o 3,9 %, na 27,9 mld. Kč, tedy v rozmezí 0 % až –4 %, který společnost očekávala. Plně srovnatelný provozní zisk OIBDA 2, bez zahrnutí vlivu jednorázových položek, poklesl o 5,3 % na 26,3 mld. Kč. Marže OIBDA (OIBDA/Výnosy) dosáhla v roce 2009 výše 45,2 % ve srovnání s 43,8 % v roce 2008.

Odpisy hmotných a nehmotných aktiv

Konsolidované odpisy hmotných a nehmotných aktiv dosáhly v roce 2009 výše 12 mld. Kč, meziročně o 7,2 % méně.

Provozní zisk, zisk před zdaněním a čistý zisk

Konsolidovaný provozní zisk a konsolidovaný zisk před zdaněním poklesly v roce 2009 meziročně o 2,0 % a 3,1 %, na 15,1 mld. Kč, respektive na 14,9 mld. Kč díky poklesu provozního zisku OIBDA a mírně vyšším čistým finančním nákladům, které nebyly plně vykompenzovány poklesem odpisů hmotných a nehmotných aktiv. Konsolidovaný čistý zisk v roce 2009 dosáhl výše 11,7 mld. Kč, meziročně o 0,3 % více, díky kombinaci výše uvedených faktorů a 13,7% poklesu daně z příjmů.

Finance a zadluženost

Celková výše konsolidovaných finančních závazků (krátkodobých a dlouhodobých) k 31. prosinci 2009 dosáhla 3,1 mld. Kč, o 2,0 % méně ve srovnání s koncem roku 2008. Objem peněz a peněžních ekvivalentů na konci roku 2009 dosáhl výše 1,3 mld. Kč, což představuje pokles z 7,1 mld. Kč na konci roku 2008. Výsledkem je ukazatel čisté zadluženosti 3 ve výši 2,5 % a hrubé zadluženosti 4 na úrovni 4,2 % na konci roku 2009 ve srovnání s minus 5,1 % a 4,1 % na konci roku 2008.

Výdaje na investice

Celkové konsolidované výdaje na investice dosáhly v roce 2009 výše 6,5 mld. Kč, meziročně o 19,8 % méně. Podobně jako v předchozích letech byly investice v roce 2009 vynakládány selektivně a směřovaly do růstových oblastí podnikání. Jak bylo uvedeno výše v této Výroční zprávě, v průběhu roku 2009 rozšířila Telefónica O2 pokrytí své 3G sítě z Prahy a Brna do všech 13 krajských měst. V oblasti pevných sítí směřovaly investice zejména do posílení rychlosti, dostupnosti a kvality služeb ADSL, IPTV, Voice Over IP a služeb s přidanou hodnotou v souvislosti s nárůstem počtu zákazníků a zkvalitnění pevné přístupové sítě, a zefektivnění informačních systémů. Na Slovensku společnost pokračovala v investicích do výstavby vlastní sítě a rozvoje systémů. Do konce roku 2009 zprovoznila Telefónica O2 Slovakia 917 základnových stanic a její síť tak pokrývala téměř 93 % populace, což je zhruba dvakrát více než požadují licenční podmínky.

Přehled konsolidovaných výnosů

Celkové konsolidované výnosy poklesly v roce 2009 meziročně o 7,4 %, na 59,9 mld. Kč a byly negativně ovlivněny nepříznivým makroekonomickým prostředím a snížením mobilních terminačních poplatků. Dalším faktorem, který ovlivnil meziroční srovnání výnosů v roce 2009, byly výnosy z univerzální služby.

Výnosy z hlasových služeb (odchozí hovorné, výnosy z propojení a ostatní velkoobchodní služby, měsíční a jednorázové poplatky za hlasové služby a poplatky za zřizování) dosáhly v roce 2009 celkové výše 38,7 mld. Kč, o 8,9 % méně než v roce 2008.

Na vysoce nasyceném mobilním trhu v České republice vzrostl celkový počet mobilních zákazníků na konci roku 2009 meziročně o 3,0 % na 4 945 tisíc. Počet smluvních zákazníků vzrostl ke konci roku 2009 meziročně o 11,7 % na 2 814 tisíc. Čistý přírůstek v roce 2009 dosáhl celkem 295 tisíc, meziročně o 7,1 % více a to díky pokračující oblibě tarifů O2 NEON a migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní služby. Na konci roku 2009 dosáhl podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu 56,9 %, což představuje meziročních nárůst o 4,5 p. b. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci roku 2009 výše 2 130 tisíc, meziročně o 6,7 % méně. Za zmínku stojí 39,8% meziroční pokles čistého úbytku zákazníků předplacených služeb v roce 2009 na 153 tisíc. Za tímto pozitivním vývojem stojí úspěch nabídky O2 NA!VÍC založené na odměňování zákazníků za pravidelné dobíjení kreditu.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v roce 2009 dosáhla 2,1 %, tedy o 0,1 procentního bodu meziročně více, zejména díky vyššímu odchodu zákazníků předplacených služeb.

Celkový mobilní hlasový provoz 5 v České republice vzrostl v roce 2009 meziročně o 11,1 %na 8 155 milionů minut, zejména díky nárůstu počtu zákazníků a úspěšné nabídce tarifů O2 NEON.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU 6 dosáhl v roce 2009 výše 514 Kč, což představuje meziroční pokles o 9,1 %, především díky optimalizaci spotřeby zákazníků a dále díky snížení mobilních terminačních poplatků. ARPU tarifních zákazníků dosáhl v roce 2009 výše 753 Kč,o 14,3 % méně než v roce 2008. Hlavním důvodem poklesu ARPU tarifních zákazníků byla pokračující migrace předplacených zákazníků na tarifní služby. ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v roce 2009 meziročně o 12,1 % na 223 Kč. Důvodem byla optimalizace spotřeby zákazníků v prostředí zpomalující se domácí ekonomiky a migrace zákazníků s vyšší hodnotou ze segmentu předplacených služeb na tarifní služby. Nicméně ve čtvrtém čtvrtletí 2009 ARPU zákazníků předplacených služeb stoupl na 224 Kč oproti 222 Kč ve třetím čtvrtletí 2009.

Celkový počet pevných linek společnosti Telefónica O2 v České republice poklesl meziročně o 6,5 % na 1 771 tisíc na konci roku 2009, když ve druhém pololetí společnost zaznamenala snížení jejich úbytku díky nárůstu počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL). Ve srovnání s předchozím rokem se tak úbytek pevných linek v roce 2009 snížil o 30,2 % na 123 tisíc.

Hlasový provoz generovaný v síti pevných linek klesl v roce 2009 meziročně o 13,6 % na 2 miliardy minut díky pokračujícímu poklesu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Na konci roku 2009 dosáhl počet aktivních zákazníků na Slovensku výše 553 tisíc, což představuje meziroční růst o 69,9 %. Počet zákazníků smluvních služeb se ke konci prosince 2009 meziročně téměř zdvojnásobil (+97,6 %) na 196 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb vzrostl v roce 2009 meziročně o 57,8 % na 357 tisíc. Na konci roku 2009 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 35,4 %, což představuje meziroční nárůst o 4,9 p. b. Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU smluvních služeb dosáhl v roce 2009 výše 23,8 EUR a na zákazníka předplacených služeb 8,4 EUR.

Konsolidované výnosy z měsíčních a jednorázových poplatků za hlasové služby klesly v roce 2009 meziročně o 6,3 % na 15,4 mld. Kč. Za tímto poklesem stál především nižší počet pevných linek a uvedení nové koncepce služeb založené na vysokorychlostním internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL) v květnu 2009. Naopak výnosy v mobilním segmentu rostly díky pokračujícímu nárůstu zákazníků smluvních služeb.

Konsolidované výnosy z odchozího hovorného dosáhly v roce 2009 výše 13,2 mld. Kč, o 14,0 % méně ve srovnání s rokem 2008, z důvodu nižšího hlasového provozu generovaného v pevných sítích, většího počtu zákazníků využívajících tarify na principu flat rate a nižších výnosů z roamingu.

Výnosy z propojení a ostatních velkoobchodních služeb poklesly v roce 2009 meziročně o 4,4 % na 10 mld. Kč a byly ovlivněny zejména snížením mobilních terminačních poplatků o 22,7 % a nižšími výnosy z roamingu zahraničních zákazníků v České republice, který nebyl plně kompenzován nárůstem výnosů z mezinárodních tranzitních služeb v segmentu pevných linek.

Výnosy z SMS & MMS & služeb s přidanou hodnotou poklesly o 3,6 % na 4,9 mld. Kč z důvodu vyššího počtu výnosů z SMS zahrnutých v měsíčních poplatcích souvisejících s nárůstem počtu zákazníků využívajících tarify na principu flat rate. Zákazníci společnosti Telefónica O2 v České republice poslali a přijali v roce 2009 celkem 3 564 mil. SMS, což představuje meziroční nárůst o 7,0 %.

Výnosy z pronajatých okruhů a fixní datové služby poklesly o 9,2 % na 3,5 mld. Kč, zejména kvůli poklesu výnosů z pronajatých okruhů, které nebyly plně vykompenzovány nárůstem výnosů z datových služeb na bázi IP.

Výnosy z Internetu, včetně mobilních dat a IPTV vzrostly v roce 2009 meziročně o 14,6 % na 7,4 mld. Kč. Za tímto nárůstem stojí především úspěch nové koncepce služeb založené na vysokorychlostním internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL) a růstu počtu zákazníků O2 Internet a O2 TV. Počet maloobchodních přípojek ADSL dosáhl na konci roku 2009 výše 677 tisíc, meziročně o 17,0 % více. Za celý rok 2009 se počet maloobchodních zákazníků ADSL zvýšil o 99 tisíc, meziročně o 40,1 %, zejména díky propagaci a úspěchu nabídky nové koncepce služeb pro domácnosti. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci roku 2009 výše 138 tisíc, meziročně o 20,2 % více. Na druhé straně výnosy z mobilních dat nepatrně poklesly z důvodu optimalizace spotřeby zákazníků v podmínkách zhoršeného ekonomického prostředí.

I přes pokles domácí ekonomiky a politickou situaci výnosy z IT služeb a obchodních řešení vzrostly v roce 2009 meziročně o 19,6 % na 2,8 mld. Kč. Výnosy z příslušenství a aktivačních prostředků poklesly o 24,5 % na 1,5 mld. Kč z důvodu nižšího počtu prodaných telefonů, a ostatní telekomunikační výnosy poklesly o 56,4 % na 981 mil. Kč a byly ovlivněny nižšími výnosy z universální služby (367 mil. Kč v roce 2009 v porovnání s 1,3 mld. Kč v roce 2008).

Přehled konsolidovaných provozních nákladů

Konsolidované provozní náklady skupiny Telefónica O2 poklesly v roce 2009 o 9,7 %, na 34 mld. Kč díky důsledné finanční disciplíně s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů a dále vlivem několika jednorázových položek. Ke snížení došlo u většiny nákladových položek, a to jak v oblasti komerční tak provozní.

Konsolidované náklady z propojení a roamingu poklesly v roce 2009 meziročně o 5,1 % na 11,4 mld. Kč zejména díky snížení mobilních propojovacích poplatků, nižším cenám za roaming a nižším nákladům na mezinárodní transitní služby. Náklady na prodané zboží dosáhly v roce 2009 výše 2,3 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 29,2 % z důvodu nižšího množství prodaného zboží a snížení průměrné nákladové ceny. Ostatní náklady na prodej, které zahrnují náklady na služby obsahu, subdodávky, věrnostní program pro zákazníky, telekomunikační služby a ostatní náklady na prodej, poklesly v roce 2009 dohromady o 18,5 % na 2,5 mld. Kč, zejména díky poklesu nákladů spojených s univerzální službou (794 mil. Kč v roce 2008 a 187 mil. Kč v roce 2009) v souladu s nižšími výnosy z universální služby.

Náklady na zaměstnance včetně odchodného dosáhly v roce 2009 výše 7,1 mld. Kč, o 0,2 % více oproti roku 2008. Počet zaměstnanců skupiny v roce 2009 poklesl o 4,5 % a k 31. prosinci 2009 dosáhl výše 8 687. Počet zaměstnanců mateřské společnosti Telefónica O2 se do konce prosince 2009 snížil meziročně o 4,4 %, na 8 011.

Náklady na marketing a prodej (marketing a provize) poklesly meziročně o 11,2 %, na 2,8 mld. Kč, díky pokračující snaze o efektivní vynakládání marketingových nákladů a využití externích prodejních kanálů. Náklady na opravy a udržování sítí a výpočetní techniky poklesly v roce 2009 meziročně o 4,5 %, na 2,4 mld. Kč, díky pokračujícímu zlepšení efektivity procesů zejména v oblasti plánování, monitorování a údržby sítí. Náklady na pronájem a náklady na provoz nemovitostí a dopravních prostředků vzrostly o 1,0 % na 2,2 mld. Kč. Náklady na dodávky energií zůstaly v roce 2009 na úrovni předešlého roku ve výši 1,1 mld. Kč. Náklady na ostatní externí služby (vymáhání a inkaso pohledávek, call centra, poradenství a profesionální poplatky a ostatní externí služby včetně nákladů za používání obchodní značky) a ostatní provozní náklady dosáhly v roce 2009 výše 1,2 mld. Kč, meziročně o 46,2 % méně, a byly pozitivně ovlivněny částkou zhruba 1 mld. Kč díky uzavřením dohody o narovnání se společností T-Mobile.

Daně a poplatky (kromě daně z příjmů) a snížení hodnoty pohledávek a zásob poklesly v roce 2009 dohromady meziročně o 2,9 % na 925 mil. Kč a byly ovlivněny revizí politiky tvorby opravných položek k pohledávkám na základě úspěšnosti vymáhacího procesu u pohledávek.

Výhled pro rok 2010

V roce 2010 se Telefónica O2 zaměří na uspokojení potřeby svých zákazníků prostřednictvím nabídky nových produktů a zlepšením stávajících služeb. Bude pokračovat v aktivní nabídce svých mobilních tarifů O2 NEON a tarifů pro podnikatele a firemní zákazníky umožňujících výhodné volání. Společnost věří, že se jí tak podaří udržet tempo růstu mobilních zákazníků jako v roce 2009. To povede k dalšímu zlepšení struktury zákaznické základny. V souladu se svými plány na další rozšíření pokrytí 3G sítě se bude společnost nadále zaměřovat na zlepšení nabídky mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a datových služeb. Společnost chce maximálně využít svoji konkurenční výhodu největšího pokrytí 3G sítě a nejrozsáhlejšího portfolia mobilních datových služeb. V segmentu pevných linek se bude úsilí společnosti zaměřovat na další aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb pro domácnosti a rozšíření nabídky balíčků fixních a mobilních služeb, což povede ke stabilizaci počtu pevných linek. Tyto aktivity by měly pomoci dosáhnout vyššího nárůstu zákazníků fixního internetu a mobilních smluvních služeb ve srovnání s konkurencí.

Telefónica O2 Slovakia bude i nadále pokračovat v aktivní propagaci své nabídky jednoduchých a hodnotných služeb, díky níž překonala konkurenci v růstu zákazníků. Tyto aktivity povedou k dalšímu růstu počtu zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti.

Společnost očekává, že náročné prostředí ovlivněné obtížně předvídatelným ekonomickým vývojem a politickou situací s nejistým dopadem na chování zákazníků přetrvá při nejmenším v první polovině roku 2010. Kromě toho, mobilní výnosy budou ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků. Kromě výše uvedených aktivit vedoucích k uspokojení potřeb zákazníků bude Telefónica O2 nadále pokračovat v realizaci úspor v oblasti komerčních a nekomerčních provozních nákladů s cílem maximalizovat tvorbu hotovostních toků. Ta zůstává jedním z nejdůležitějších strategických cílů.

V roce 2010 7 skupina očekává, že konsolidovaný provozní zisk OIBDA 8 poklesne o 5 % až 9 % a výdaje na investice dosáhnou výše zhruba 6 mld. Kč.

1Pro účely odhadu OIBDA nezahrnuje snížení hodnoty aktiv (86 mi. Kč v roce 2008 a 23 mil. Kč v roce 2009) a poplatek za používání značky (626 mi. Kč v roce 2008 a 754 mil. Kč v roce 2009), za předpokladu konstantního kurzu roku 2008.

2Plně srovnatelné hodnoty nezahrnují snížení hodnoty aktiv, poplatek za používání značky a jednorázové položky (2008: zisk z prodeje nemovitostí ve výši 727 mil. Kč a vliv universální služby ve výši 500 mil. Kč; 2009: zisk z prodeje nemovitostí ve výši 342 mil. Kč, vliv universální služby ve výši 181 mil. Kč a vliv uzavření dohody o narovnání se společností T-Mobile ve výši 1 027 mil. Kč), za předpokladu konstantního kurzu roku 2008.

3Dlouhodobé a krátkodobé finanční závazky minus peníze a peněžní ekvivalenty vůči vlastnímu kapitálu.

4Dlouhodobé a krátkodobé finanční závazky vůči vlastnímu kapitálu.

5Odchozí a příchozí, bez zahrnutí roamingového provozu.

6Včetně výnosů ze segmentu pevných linek.

7Odhad pro rok 2010 nepředpokládá změny v konsolidačním celku a předpokládá konstantní kurz roku 2008.

8Pro účely odhadu pro rok 2010 OIBDA nezahrnuje poplatek za používání značky (754 mil. Kč v roce 2009). Dále OIBDA v roce 2009 nezahrnuje jednorázové operace (narovnání se společností T-Mobile, univerzální službu a zisk z prodeje nemovitostí) v celkové hodnotě 1 548 mil. Kč.