Stáhnout
kapitolu

Platební služby

V souvislosti s účinností nového zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku, začala Telefónica O2 od 1. listopadu 2009 poskytovat svým zákazníkům platební služby. Ty jim umožnily zadat příkaz k převodu peněžních prostředků a zaplatit prostřednictvím mobilního telefonu nebo pevné linky cenu za zboží nebo služby poskytované třetími osobami. Zákazník si mohl zvolit z několika způsobů, jak platební příkaz zadat. Patřila k nim například platba pomocí krátkých textových nebo multimediálních zpráv zpoplatněná vyšším tarifem (tzv. Premium SMS/MMS), platba pomocí volání zpoplatněného vyšším tarifem (tzv. Audiotex), nebo platba pomocí dial-upového datového přenosu (tzv. Datarif). Telefónica O2 tyto služby svým zákazníkům dosud poskytovala na základě oprávnění k podnikání v oblasti elektronických komunikací a osvědčení ČTÚ.

Platba pomocí mobilního telefonu nebo pevné linky je mezi zákazníky v České republice stále oblíbenější. Průměrný počet zákazníků využívajících platební služby v síti Telefónica O2 dosáhl v roce 2009 zhruba 620 tisíc měsíčně. Mobilní telefon v rukou zákazníků se stal prostředkem pro platbu stále širšího portfolia služeb a zboží. Platebních služeb využívají zákazníci Telefónica O2 například při platbách za drobné zboží jako jsou DVD/CD a různé služby. K nejpopulárnějším patřila úhrada jízdného v městské hromadné dopravě, úhrada parkování nebo zaplacení cestovního pojištění.

Nová zákonná úprava odpovídající evropským směrnicím přesněji upravila podmínky již dříve poskytovaných služeb společností Telefónica O2, a to včetně důrazu na ochranu spotřebitele a prevenci praní špinavých peněz. Zároveň dalo zvláštní povolení České národní banky zejména mobilním operátorům nebývalé možnosti v rozvoji nových služeb, dříve vyhrazených pouze subjektům s bankovní licencí.